Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Prat om tung MC.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by knutk »

voodoodoo wrote:Jeg bruker sånn iphone og der dukker det opp en x ved siden av waypoint så det er bare å trykke på det så går den videre til neste
Har også benyttet telefon til navigering, og telefonens inntog merkes nok på bunnlinjen til både Garmin og andre.
Om jeg bare skal finne et sted og navigere på enkleste måte fra hvor jeg befinner meg duger telefonen, og det er slik jeg navigerer i bil.

Men det er ikke slik jeg benytter GPS (vel, ikke bare slik) på MC. Dagsturer kjøres ofte på må-få. Da er GPS grei som sanntidskart. En telefon er for lyssvak til det.
Kraftig lys på skjermen drar mye strøm så batteriet blir fort tømt. Ladepluggene på telefonene er for pinglete. De må pakkes inn og beskyttes mot både vær og fysiske belastninger. I tillegg er skjermen av kapasitiv type, og problematisk å benytte med hansker.

Dog virker det som om telefonene blir bedre for hver generasjon. Kanskje en dag i fremtiden kan telefonen erstatte en GPS for MC, men for undertegnede er vi ikke der enda.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by knutk »

Bjerknez wrote: ............
Med så mange kloke ord på en gang så kan jeg nesten ikke skjønne at du kjører en GS :lol:
Kjære Bjerknez, hater å være den som sier det, men det er mye du ikke forstår. :D
Bjerknez

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by Bjerknez »

knutk wrote:
Bjerknez wrote: ............
Med så mange kloke ord på en gang så kan jeg nesten ikke skjønne at du kjører en GS :lol:
Kjære Bjerknez, hater å være den som sier det, men det er mye du ikke forstår. :D
Ja det har du rett i :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

knutk wrote: Dog virker det som om telefonene blir bedre for hver generasjon. Kanskje en dag i fremtiden kan telefonen erstatte en GPS for MC, men for undertegnede er vi ikke der enda.
Jeg tror aldri vi kommer dit at telefon blir å ta over for GPS, heller det at GPS folket lager bedre enheter på bakgrunn av hva telefonene kan tilby. Telefoner blir mer som en computer i lomma.

Selv bruker jeg GPS på samme måte som du beskriver. Den stort sett som et kart jeg har tilgjengelig å bruker når jeg skal peile meg inn på ukjente veier, eller utforske nye områder. I kombinasjon med Here Maps appen (som laster ned kart til offlinebruk) kan du finne koordinater, adresser osv uten mye heft. Helt toppers! :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

Jeg satt å leita litt gjennom gamle LocaToWeb filer, å fant ut at man kan jo laste ned LocatoWeb rutene sine som GPX filer (på hjemmesiden deres)

Dette kan du "uploade" på myrouteapp siden som tracks, for så å bruke som rute. Meget oppegående =D> =D>

Edit:
Det var ikke så supert likevel.... LocatoWeb har en evne til å kutte ut mange GPS punkter (sikkert for å spare plass) som gjør at ruten blir veldig "strekete" hvis du zoomer godt inn på lengre turer. Dette følger naturligvis med over i andre programmer å gjør at ruteberegningen blir feil. :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by Okda »

LordShaft wrote:Jeg satt å leita litt gjennom gamle LocaToWeb filer, å fant ut at man kan jo laste ned LocatoWeb rutene sine som GPX filer (på hjemmesiden deres)

Dette kan du "uploade" på myrouteapp siden som tracks, for så å bruke som rute. Meget oppegående =D> =D>

Edit:
Det var ikke så supert likevel.... LocatoWeb har en evne til å kutte ut mange GPS punkter (sikkert for å spare plass) som gjør at ruten blir veldig "strekete" hvis du zoomer godt inn på lengre turer. Dette følger naturligvis med over i andre programmer å gjør at ruteberegningen blir feil. :-k

Tenke seg til hvis folket hadde brukt halvparten av den tide de nå har brukt på diverse ikke brukbare løsninger til å finne ut av Basecamp så hadde de ganske sikker blitt rimelig fornøyde med Basecamp : Har brukt min nye 595LS på tur ned til Sydtyskland og nå opp til bergen og begge turene har gått veldig bra. Må imidlertid se litt på unnvikelser for nå er det åpnet opp for alt for mye merker jeg. Alle de smale gatene brukes og det er ikke så bra.... men den er jo litt for dyr ja....
OkDa
Fjr 1300
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

Nå vet jeg ikke om det kom så godt fram i begynnelsen, men jeg kan og mestrer BaseCamp veldig godt. Jeg har ingen problemer med å bruke BaseCamp, det bare irriterer meg grenseløst at det skal være så utrolig tungvint [-X

Det er også mange som lar være å bruke eller utnytte tur mulighetene i GPS'en sin, nettopp pga BaseCamp er så utrolig knølete å lære seg. Læringskurven er veldig bratt.

Da er jo alternativer til dette. Som til tider fungerer bedre helt topp (for noen)

Det er en ting som er viktig å få med seg ved bruk av myrouteapp. Skal du planlegge rutene dine, må du ikke overskride mer enn 29 veipunkter på samme dag. Det aksepterer ikke enheten og splitter da ruten opp i 2. Altså, det blir fort krøll hvis du har mange dager nedover i Europa.

I BaseCamp har du noen få veipunkter og mange shaping points. Mellom hvert veipunkt, kan du ha 125 shaping points... De som er kjapp i matte kan regne ut at det tilsvarer langt over 3500 punkter i ruten pr dag. Så skal du ha veldig detaljerte ruter hvor du inkluderer masse små veier, kan det bli problematisk å bruke MyrouteApp.

Nå har jeg vært i kontakt med support til Myroute, å det kan virke som de er igang med å gjøre mye endringer nå som de skal lansere appen globalt. Så får vi håpe de løsner litt av de punktene garmin brukere adresserer på Support biten av forumet deres. :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by Okda »

Viktigste og mest brukte opplysningen er faktisk farten som er eksakt i GPS men den nye har ett hav av opplysninger som kan hentes inn og de programmeres av brukeren... Mye bedre enn Nuvien for ikke å snakke om Zumo660en...
OkDa
Fjr 1300
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by ole m. »

LordShaft wrote:Det er en ting som er viktig å få med seg ved bruk av myrouteapp. Skal du planlegge rutene dine, må du ikke overskride mer enn 29 veipunkter på samme dag. Det aksepterer ikke enheten og splitter da ruten opp i 2. Altså, det blir fort krøll hvis du har mange dager nedover i Europa.

I BaseCamp har du noen få veipunkter og mange shaping points. Mellom hvert veipunkt, kan du ha 125 shaping points... De som er kjapp i matte kan regne ut at det tilsvarer langt over 3500 punkter i ruten pr dag. Så skal du ha veldig detaljerte ruter hvor du inkluderer masse små veier, kan det bli problematisk å bruke MyrouteApp.
Takk, dette var svært nyttig info. for meg. Siden jeg bruker gps for å kjøre ruter på småveier, så trengs det mange punkter for å tvinge gps-en på rett vei. Da er det vel ikke noe vits i å bruke tid på myrouteapp-en, så den avinstalleres.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

ole m. wrote: Takk, dette var svært nyttig info. for meg. Siden jeg bruker gps for å kjøre ruter på småveier, så trengs det mange punkter for å tvinge gps-en på rett vei. Da er det vel ikke noe vits i å bruke tid på myrouteapp-en, så den avinstalleres.
Jeg vet ikke hvorfor Garmin har gjort det på denne måten, men ja! Skal du ha en skikkelig detaljert rute med masse småveier ryker man fort opp i antall veipunkter når man bruker myrouteapp.

Det eneste som kan være ålreit, er å plotte "hovedruten" med Myrouteapp, loade denne i BaseCamp, for så å justere ruten mellom veipunktene. Men da går kanskje vinninga opp i spinninga? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by kvase »

Her blir det mye å prøve ut bare drive med 2 julingen kommer i gang igjen - Mange muligheter for overgangsveier gjennom skog å kultur områder også her på Sørlandet så dette skal bli kjekt .
Mars kommer fort å i enden av den så er det være kjørbart i slutten av den måneden \:D/
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

MyRoute-app News: Directly export routes from others with the Connector and TomTom MyDrive (also for basic users)!

In the past you first had to 'use' a route before you were able to save or export them. Starting today, you can always select the option to save or export! Another new feature is that when a basic member views a route that has been made in TomTom or HERE (Garmin) this map and calculation is shown instead of the Google Maps version. This creates an interesting opportunity for clubs to use MyRoute-app as the all-in-one solution.

Dette er veldig gode nyheter =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by kvase »

Abselut bruks endringen er velkommen på tvers av plattformvalg + de mulighetene med alternative ruter
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by ojda »

Fant noen gpx filer på nett, som jeg tenkte å importere til MRA, for så å legge de inn som "ruter".

Jeg får exportert de til gps`n, men ikke som ruter med veipunkter :-k
Dog får jeg lagt de inn som Route-track?

Dette lager ett spor på gps`n "fra der jeg er nå", til startpunkt, og så med mål som neste punkt.
Ser ut til å følge veien :thumleft

Er dette greit å bruke, eller ryker jeg på en smell underveis som jeg ikke hadde regnet med??

Har aldrig importert route-track å brukt i praksis tidligere, så jeg spør heller en gang for mye
da jeg ikke får mulighet til å teste dette i praksis før Europaturen :-k
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

ojda wrote:Fant noen gpx filer på nett, som jeg tenkte å importere til MRA, for så å legge de inn som "ruter".

Jeg får exportert de til gps`n, men ikke som ruter med veipunkter :-k
Dog får jeg lagt de inn som Route-track?

Dette lager ett spor på gps`n "fra der jeg er nå", til startpunkt, og så med mål som neste punkt.
Ser ut til å følge veien :thumleft

Er dette greit å bruke, eller ryker jeg på en smell underveis som jeg ikke hadde regnet med??

Har aldrig importert route-track å brukt i praksis tidligere, så jeg spør heller en gang for mye
da jeg ikke får mulighet til å teste dette i praksis før Europaturen :-k
Jeg har ikke fått prøvd dette selv enda, men ja det skal gå! Det tryggeste du gjør er å laste inn track også bruker du den som veiviser for ruten du skal tegne! Mulig jeg kan få testet dette for deg i løpet av morgendagen
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply