Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Prat om tung MC.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by Bikeridr »

Jeg bruker ikke myroute men basecamp. Uansett, jeg har med hell lagt inn gpx-filer som spor i gps'n (bl.a fra bestbikingroads) og fulgt de. Hvis gpx-fila er nøyaktig (faktisk track fra et tidligere plot), så holder den godt veien og skal ikke by på overraskelser.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by knutk »

ojda wrote:Fant noen gpx filer på nett, som jeg tenkte å importere til MRA, for så å legge de inn som "ruter".

Jeg får exportert de til gps`n, men ikke som ruter med veipunkter :-k
Dog får jeg lagt de inn som Route-track?

Dette lager ett spor på gps`n "fra der jeg er nå", til startpunkt, og så med mål som neste punkt.
Ser ut til å følge veien :thumleft

Er dette greit å bruke, eller ryker jeg på en smell underveis som jeg ikke hadde regnet med??

Har aldrig importert route-track å brukt i praksis tidligere, så jeg spør heller en gang for mye
da jeg ikke får mulighet til å teste dette i praksis før Europaturen :-k
Forskjellen mellom en rute og track er at rute følger veier, mens track er ment for fotfolket og kan gå hvorsomhelst.

Når man konverterer en rute til track og laster inn på GPS vil den i utgangspunktet gi deg et spor(track) som følger veien. Men løypa ligger opp-på veien, og er ikke låst til den. Om du kjører i et dalføre med begrenset GPS-dekning pga fjellene kan du oppleve at feimarginene i GPS gjør at track plutslig ligger på siden av veien. Om der da er to veier ved siden av hverandre blir det interessant.
I tillegg er et track lagret som kun startpunkt og endepunkt. Så lenge de ikke røres blir de slik, men om du av en eller annen grunn velger en annen vei enn opprinnelig programmert og vil refreshe ruten vil den kalkulere ruten på nytt basert på hvor du er nå og korteste vei til målet(basert på gjeldende innstillinger for unngåelser). Eventuelle omveier lenger framme i løypa forsvinner.

Ingen ting i veien for å kjøre etter et spor/track, men vær klar over potensiell periodisk feilvisning, og deaktiver omkjøring. Enhver rekalkulering roter til hele dagen.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by ojda »

Takker for alle tips :D
Nå har jeg laget rute for de 4 første dagene, å det første aktuelle tracket er hele Grandes Alps route.
Å den siste regner jeg med er ganske godt skiltet med severdighetsskilter som hjelp.
Så det går seg vel til ;-)

Takknemmelig for den KnutK, skal huske å stenge rerouting :thumleft
Jeg vet jo at det skal være mulig å dytte inn waypoints statisk på ett track bla via bacecamp (som jeg ikke fatter snørra av).
Skal se om jeg kan finne noe utav det :-k

Husker også at jeg tok ned spor til tyre, som kom ut som rute.
Men de hadde da ofte 10-20.000 vegpunkter, og satte seg i vrangstrupen på gpsǹ :-#
Noen som vet om/hvordan man justerer antall veipunkter fra spor i tyre?
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by Gielas »

ojda wrote:Fant noen gpx filer på nett, som jeg tenkte å importere til MRA, for så å legge de inn som "ruter".

Jeg får exportert de til gps`n, men ikke som ruter med veipunkter :-k
Dog får jeg lagt de inn som Route-track?
Jeg har fiklet litt med de spora du lagde i MRA og eksportert de til GPS.
Så gikk jeg inn på Spor-programmet på GPS'en og valgte et spor.
Når jeg velger et spor, kommer det opp og jeg får en meny hvor jeg bl. a. kan velge
å konvertere sporet til en tur.

Er dette noe du får til på din GPS?
Gielas
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by ojda »

Joda, men turen blir jo fortsatt liggende som et spor, ikke en rute med veipunkter :)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

Lag ny rute, i menyen til venstre (web) velg tracklogs, trykk add, Finn sporet du ønsker og legg til! Denne kommer opp som rød på farge! Bruk denne til å justere ruten etter, vipps! Løsning på problemet
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by ojda »

Dette må jeg titte på når man kommer hjem fra jobb (Huff).
Men du mener nå i MRA? Eller bacecamp?
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

Jeg snakker aldri om BaseCamp! Det blir ikke brukt her i huset lengre [emoji23] det har jeg ikke helse til!

Du finner det på myrouteapp ja! Veldig greit å lagre andre sine ruter også legge de til på egen rute! Blir liksom liggende som et lag (rød farge) over slik at du selv kan justere ruten inn på samme veiene
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by ojda »

Å dagens SuperHelt er LordShaft =D> =D> =D>

Fikk testet det, og det funker gull :thumleft

Tror det var ca som i tyre, men uten 50000000 waypoints ;-)

Hele Grand Alps havnet på 90 wp :D
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by ojda »

Jeg gjorde det litt annerledes.

Fant tracket, trykket på "edit route track" - ga det nytt navn og det var ferdig =D>

Tror den måten du nevner kun brukes på egene tracs som blir lagt i "tracks".
De jeg lastet ned fra nett havnet i "routs" å sees ikke fra "Tracklogs".

Uansett: Sammen er vi KAOS :smt005





Image

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by Gielas »

ojda wrote:Å dagens SuperHelt er LordShaft =D> =D> =D>

Fikk testet det, og det funker gull :thumleft

Tror det var ca som i tyre, men uten 50000000 waypoints ;-)

Hele Grand Alps havnet på 90 wp :D
Supert :thumleft
Gielas
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

Hehehe [emoji23] kjekt å høre du fikk det til Bamsefar [emoji1319] sammen er vi helt klart kaos [emoji23]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

MyRoute-app News: Choose a map for new routes
Are you always changing the map after creating a new route, or forget to do so resulting in a route that's just not right for your GPS? Then this new option to set which map you want to use for new routes comes in handy.

Open a route, make sure you have chosen the right map, and click on "Always use this map for new routes" at the bottom of the menu you use to change the map. Any new routes you create afterwards will have this map set. Do you want to change your choice? Just change the map and click on the option again.

Need help choosing a map? Click on"Which map should I use?" in the menu you use to change the map, or on "Read more" below.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by Epylypzon »

Jeg klarer ikke skjønne hva som er så vanskelig med basecamp -> Ny rute -> streke opp hvor man vil kjøre -> laste over til gps
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by knutk »

Jeg er kanskje en kjip jævel, men enn så lenge har jeg ikke fått meg til å betale lisens for noen av de web-baserte planleggingsprogrammene.

Jeg har prøvd 3-4 ulike program, MyRouteapp inkludert. Enkelheten med å dra rutene dit man vil i forhold til BaseCamp er nærmest berusende.

Men så kommer bakrusen.
Enkelte program benytter Google Maps som base. Når man leter etter grusveier tegnes de hvite i Google Maps. Dette gjør det fryktelig køddete å se veiene. Der er også mangelfull dekning av grusveier selv om det ikke er så ille. Andre program tilbyr alternativt Open Street Map, hvor kontrastene er bedre, men dekningen av grusveier er dårligere. Planlegging vinterhalvåret kan jeg bare glemme.

Men den største irritasjonen er overføring av veiene til GPS. Ruten overføres som GPX, men kommer til GPS som spor.

Å kjøre langs veien etter spor er mega-køddete. Om man kjører i en dal med begrenset GPS - dekning ligger ruten plutselig på utsiden av veien.
I Norge finnes der mange dalfører med for eksempel en vei på begge sider av en elv. (Eksempel: Raumadalen). Veldig forvirrende når GPS plutselig viser at du burde befinne deg på den andre siden av elva, grunnet mangelfull GPS dekning.

Man kan konvertere sporet til rute og man vil da unngå dette problemet. Men da har man et nytt problem.

Den genererte ruten vil riktig nok vise veien som en kopi av sporet. Utfordringen dukker opp dersom man av noen grunn tillater GPS å rekalkulere rute.
Den genererte ruten har nemlig kun startsted og endested. Så snart man rekalkulerer ruten vil GPS lete etter ruten til målet, basert på rutevalgene i GPS (Korteste/raskeste/svinget vei og eventuelle unngåelser). Alle omveier man møysomlig har valgt forsvinner som dugg for solen.

Det går an å leve med det ved å innstille GPS til aldri å rekalkulere, men litt tungvindt om man kommer utfor omkjøringer eller kjører feil.

Den dagen der dukker opp et program som Både viser grusveier i kontrast, ignorerer vinterstengte veier og overfører ruten som rute, med alle viapunkt intakt kommer BC til å lide en sikker død. Men enn så lenge sliter jeg meg videre.

Ved planlegging benytter jeg et veikart, og i litt stor modus trekker jeg ruten punkt for punkt langs veien i BC. Flytter kartet på skjermen med piltaster og zoomer med + og - knappene.

Et gedigent drittprogram, men i min verden er det fortsatt BC som gjør minst vondt totalt sett.
Post Reply