Designe motorsykkel

Prat om tung MC.
Post Reply
MC-designere
Posts: 3
Joined: 29 Nov 2016 10:01
MC: Designer og utvikler motorsykler

Designe motorsykkel

Post by MC-designere »

Hei godtfolk!

Jeg og en medstudent skal designe og utvikle morgendagens motorsykkel og vi trenger deres innsikter.
Skal holde det kort.

Hvis dere vil være med å bidra og ha en finger med i spillet på utviklingen, setter vi stor pris på om du kan svare på følgende punkt:

Beskriv din forrige kjøreopplevelse (med motorsykkel selvfølgelig) med positive og negative punkter (alt fra forberedelser - finne utstyr osv. og helt til turen er ferdig. Hva opplevde du?). Her er alt innfor "positivt: 4 grønne lys på rød så jeg kom 4 min før sjefen" osv.

Takk for all hjelp på forhånd!

Hvis du ønsker kan du også svare til: mc-designere@outlook.com
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Designe motorsykkel

Post by supermons »

Hei og velkommen hit :) Morsomt med kreative folk som driver med motorsykler!

Skal dere begynne helt fra bunnen av eller basere dere på en allerede eksisterende motorsykkel?

Skal komme tilbake med en historie etterhvert :)
MC-designere
Posts: 3
Joined: 29 Nov 2016 10:01
MC: Designer og utvikler motorsykler

Re: Designe motorsykkel

Post by MC-designere »

Hei og takk for hyggelig respons.

Her snakker vi helt fra "scratch". Vi er åpne for alt!
Vi synes det er veldig interessant å se på motorsykkel med "nye øyne" og utfordre det som allerede eksisterer.
Derfor det er interessant å se på opplevelser ved bruk av motorsykkel, for da kommer man litt dypere i hva som er viktig hos brukere osv (ikke kun teknisk om komponenter osv).

Gleder oss til å lese ditt bidrag :)
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Designe motorsykkel

Post by hakhap »

Inventer traktorbanden før jeg sier mere :)

misspelled with auto correct
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
ArcticTiger
Posts: 2520
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Designe motorsykkel

Post by ArcticTiger »

Halla Disainerne :thumleft
Mc og mc vet du, det kan være mye forskjellig det. Det blir omtrent som å like enten dattera eller mora, eller begge deler.
Så det er vel kanskje greitt å deffinere bruksområdet for den nye mc-en. Funksjon er (for de fleste?) en viktig faktor, viktigere enn design. Lager du en funksjonell mc, så er den stort sett fin/kul og.
Men noen er jo mest opptatt av posering/show-off faktor :roll:
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Designe motorsykkel

Post by jhn »

Jeg forstår ikke helt hva det spørres etter her.
Ut i fra dette ... "Beskriv din forrige kjøreopplevelse (med motorsykkel selvfølgelig) med positive og negative punkter (alt fra forberedelser - finne utstyr osv. og helt til turen er ferdig. Hva opplevde du?." ... kan det se ut som det er et reisereferat det spørres etter.
Har litt problemer med å se nytteverdien av ting som fint vær, fin natur, fine veier, godt selskap, god mat, fine damer, treige turister, grei men umoderne sykkel, dårlige mc-støvler og utstyr funnet i garagen
Går det an å være litt mere spesifikk?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Designe motorsykkel

Post by tshansen »

viewforum.php?f=43
Dere kan jo begynne med å klikke dere inn her, lese litt av de samlede verkene som er blitt gjenfortalt her på forumet :thumleft Her får en inntrykk av både mangfoldet og diverse bruk. En får kanskje litt innsikt i hvor spesielt det er med nettopp oss som kjører motorsykkel.


viewtopic.php?f=43&t=16745 Dette er Europaturen vi hadde for 2 år siden. Det er mye tekst og bilder :redface
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RuneMC
Posts: 2029
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Designe motorsykkel

Post by RuneMC »

Feil spørsmål i forhold til MC design.

Tror dere kan få like mange svar som det er MC-kjørere.

Generelle fordeler ift biltrafikk i kø og til pendling - selvfølgelig. Ganske uavhengig av type MC så lenge den ikke blir altfor tung og stor.

Selv tror jeg vel elektriske MC vil vinne terreng over tid - avventer selv lengre rekkevidde ("breakthrough" på batterifronten) da 15-20 mil rekkevidde er inkompatibelt med dagsturer på 30-50 mil. Men utviklingen kommer nok - med litt vemod ettersom lyd/vibrasjoner på MC også er med på å gi den helt spesielle opplevelsen. Dvs ikke nødvendigvis fordi jeg ønsker å slutte å kjøre MC med bensinmotor, men fordi salget av bensin kan bli så lite (pga at alle bilister skifter til EL) at salgsstedene for bensin vil avvikles.

Nettopp opplevelse er det dere bør fokusere på. Noe må dere også snevre inn i forhold til bruksområde - det er vidt forskjellige kriterier for en god crosser kontra en god langtur MC kontra en racing MC kontra en cruiser MC.

Felles er at de gir en kjøreopplevelse og den opplevelsen må det være kvalitet over om man skal lykkes.
Det er en type opplevelse som gjør at all bilkjøring til sammenligning blir en kjedelig transportmetode mellom punkt A og B.
Derfor velger jeg MC framfor bil så sant der er mulig.

God kraft i motor + gode dempere + stiv ramme + gode bremser er et godt utgangspunkt - men det må gi skikkelig godfølelse.
Elementer av aktiv og passiv beskyttelse teller også (traction, antisladd, ABS, kurve-ABS, komfortelementer (en komfortabel fører er en sikker fører)).

Den jeg har nå gir skikkelig godfølelse på mange forskjellige kriterier (sving, grus, kraft, dempere, bremser). Samtidig gir den hyggelige opplevelser også i det daglige til tidvis saktekjørende pendling - sånn sett et kompromiss ift de mer rendyrkede konseptene. Stilt opp mot mer utpregede langtur- eller racing-MC'er så har den også svakheter.

Alle varianter har sine styrker og svakheter, så aller først bør dere definere bruksområdet - så er det mange svar som vil gi seg selv.
Andreas Nielsen
Posts: 1
Joined: 25 Jan 2017 16:25

Re: Designe motorsykkel

Post by Andreas Nielsen »

Man kan vel gjerne si at en motorsykkel er mer krevende å kjøre, særlig hvis man snakker om hurtig kjøring. En MC krever mer involvering fra førerens side, samtidig som den reagerer hurtigere på input. Altså den kjøreopplevelsen er helt annerledes enn en bil.
Post Reply