metzeler m7rr? Noen erfaringer

Prat om tung MC.
Bjarne89
Posts: 34
Joined: 20 Jul 2016 09:43
MC: Suzuki gsxr 600

Re: metzeler m7rr? Noen erfaringer

Post by Bjarne89 »

JK95 wrote:Har mitt andre sett med M7RR på min Gixxer, og har intet annet enn lovord, har kjørt på alt fra lett slaps, via søkkregn, til nydelig sommervær, og de sitter godt, overasker deg aldri, gjør kun det de skal :thumleft
Høres bra ut:) hvor mange km fikk du ut av dekkene:)?
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: metzeler m7rr? Noen erfaringer

Post by Tommas »

Skrev feil, mente Rosso. Men i stor grad enig at "tyggegummidekk" er ut.

Når det gjelder dekkslitasje så er det klart forskjell på motorsykkel med 650 kubikk og en med nesten dobbelt volum og 3 x Hk. Kan bortimot ikke huske at jeg har sett noen som får over 10k ut av dekk til en Super Duke, så derfor virker 8k+ som solide saker :lol:
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: metzeler m7rr? Noen erfaringer

Post by Lasse Liten »

Tommas wrote:Skrev feil, mente Rosso. Men i stor grad enig at "tyggegummidekk" er ut.

Når det gjelder dekkslitasje så er det klart forskjell på motorsykkel med 650 kubikk og en med nesten dobbelt volum og 3 x Hk. Kan bortimot ikke huske at jeg har sett noen som får over 10k ut av dekk til en Super Duke, så derfor virker 8k+ som solide saker :lol:
Kan det tenkes at folk som kjører superduke kjører litt hardt og at den kraftige motorbremsen tvinger frem en kjørestil som er ugunstig for dekkslitasjen?
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: metzeler m7rr? Noen erfaringer

Post by Tommas »

Ja, jeg tror egentlig du var inne på noe av det før: motorbrems sliter godt på dekk. Kraftig motorbrems vil jeg tro sliter mer, så det forklarer nok mye av det. Har man god og solid motorbrems, så er det også naturlig å bruke den for å tilpasse farten ved normal kjøring. Føles litt kunstig å måtte clutche ut, eller ligge i unormalt høyere gir for å aktivt bruke brems, når man i utgangspunktet bare slakker på gassen når man trenger litt lavere fart.

Graden av hvor mye det innvirker på slitasjen ligger nok i kjørestilen, vekten på ekvipasjen samt hvor man kjører og hvilken underlag man kjører på.

Kunne vært artig å teste det, men krever jo litt for å få det objektivt og med resultater man kan stole på.
JK95
Posts: 3560
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: RE: Re: metzeler m7rr? Noen erfaringer

Post by JK95 »

Bjarne89 wrote:
JK95 wrote:Har mitt andre sett med M7RR på min Gixxer, og har intet annet enn lovord, har kjørt på alt fra lett slaps, via søkkregn, til nydelig sommervær, og de sitter godt, overasker deg aldri, gjør kun det de skal :thumleft
Høres bra ut:) hvor mange km fikk du ut av dekkene:)?
Kjørte vel 8500-9000km på de, med sikkert 1500km til gode. Byttet for å være sikker med tanke på en langtur jeg skulle på.

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk
Bjarne89
Posts: 34
Joined: 20 Jul 2016 09:43
MC: Suzuki gsxr 600

Re: RE: Re: metzeler m7rr? Noen erfaringer

Post by Bjarne89 »

JK95 wrote:
Bjarne89 wrote:
JK95 wrote:Har mitt andre sett med M7RR på min Gixxer, og har intet annet enn lovord, har kjørt på alt fra lett slaps, via søkkregn, til nydelig sommervær, og de sitter godt, overasker deg aldri, gjør kun det de skal :thumleft
Høres bra ut:) hvor mange km fikk du ut av dekkene:)?
Kjørte vel 8500-9000km på de, med sikkert 1500km til gode. Byttet for å være sikker med tanke på en langtur jeg skulle på.

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk
Okey. 8000km er innafor syns jeg:) så da blir det et sett med dissa til våren:):)
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: metzeler m7rr? Noen erfaringer

Post by Trondgv »

Mine etter 6500km på em 690 Duke RImage
JK95
Posts: 3560
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: metzeler m7rr? Noen erfaringer

Post by JK95 »

Vil tro du kjørte noe hardt med den Duken din? :shock: Skjønner at dekk slites, men det der må da ha inkludert enten MYE brems med bakhjul, eller noen burnouts?
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: metzeler m7rr? Noen erfaringer

Post by Lasse Liten »

Tommas wrote:Ja, jeg tror egentlig du var inne på noe av det før: motorbrems sliter godt på dekk. Kraftig motorbrems vil jeg tro sliter mer, så det forklarer nok mye av det. Har man god og solid motorbrems, så er det også naturlig å bruke den for å tilpasse farten ved normal kjøring. Føles litt kunstig å måtte clutche ut, eller ligge i unormalt høyere gir for å aktivt bruke brems, når man i utgangspunktet bare slakker på gassen når man trenger litt lavere fart.

Graden av hvor mye det innvirker på slitasjen ligger nok i kjørestilen, vekten på ekvipasjen samt hvor man kjører og hvilken underlag man kjører på.

Kunne vært artig å teste det, men krever jo litt for å få det objektivt og med resultater man kan stole på.
Man må ikke la vær å bruke motorbrems, alstå cluche, man må bare bruke bakbremsen og få komprimert bakfjæren slik at man får mer friksjon på bakhjulet ;-)
Bjarne89
Posts: 34
Joined: 20 Jul 2016 09:43
MC: Suzuki gsxr 600

Re: metzeler m7rr? Noen erfaringer

Post by Bjarne89 »

Trondgv wrote:Mine etter 6500km på em 690 Duke RImage
Vært fornøyd med dekket?
Olden
Posts: 117
Joined: 07 Oct 2015 14:00

Re: metzeler m7rr? Noen erfaringer

Post by Olden »

Tommas wrote:
Når det gjelder dekkslitasje så er det klart forskjell på motorsykkel med 650 kubikk og en med nesten dobbelt volum og 3 x Hk. Kan bortimot ikke huske at jeg har sett noen som får over 10k ut av dekk til en Super Duke, så derfor virker 8k+ som solide saker :lol:
Det har nok mye å si med dekkslitasje på sykkel til sykkel. Man får nok noe ulik levetid fra en 600 racing kontra 1290 SDR.

Jeg kan nevne at jeg fikk nesten 11.000km ut av Michelin PP3 med min superduke første gangen jeg kjørte til alpene. Det overrasket meg stort siden forrige dekk av samme type kun klarte ca 7500km. Jeg endret ikke kjørestilen noe, men så ble det en del mer jevn motorvei kjøring nedover enn det er her hjemme.
Men jeg har ikke hatt noe bedre dekk en M7RR på min sykkel. Man kan si hva man vil om ST dekk (Jeg har dog aldri prøvd dette!), og det stemmer sikkert veldig bra, men jeg er blitt skikkelig komfortabel med M7RR og er så fornøyd med disse at jeg ikke kommer til å gå over til noe annet. :)
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: metzeler m7rr? Noen erfaringer

Post by Tommas »

Skal studere dette inngående til våren :lol:
Post Reply