Vinterlagre mc Kawasaki zzr 600 98

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
Svenn1n
Posts: 17
Joined: 24 May 2013 22:28
MC: GSX-R 600 k5

Vinterlagre mc Kawasaki zzr 600 98

Post by Svenn1n »

Hvilke tips vil dere gi til meg som skal vinterlagre mc ute med trekk over? Oljen som står på nå var for sesongen som var i 2016, men har kun blitt kjørt 3-4000km. Det går vel fint om jeg skifter til neste sesong?

1. Vaske sykkelen og smøre kjedet
2. Spraye inn kjedet
3. Tømme forgasser, bør jeg gjøre dette? Slå drivstoffbryteren til "off" og la den gå til sykkelen stopper. Vil det da bli vanskelig å starte sykkelen til neste sesong da, og ved å skru bryteren til "on" vil forgasseren fylles seg på nytt med bensin slik at den starter lett?
4. Fylle tanken helt full for å unngå kondens.
5. Midtstøtte for å unngå bakkekontakt på dekkene
6. Ta batteriet inn i leiligheten og vedlikeholdsladd.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Vinterlagre mc Kawasaki zzr 600 98

Post by Lasse Liten »

Svenn1n wrote:Hvilke tips vil dere gi til meg som skal vinterlagre mc ute med trekk over? Oljen som står på nå var for sesongen som var i 2016, men har kun blitt kjørt 3-4000km. Det går vel fint om jeg skifter til neste sesong?

1. Vaske sykkelen og smøre kjedet
2. Spraye inn kjedet
3. Tømme forgasser, bør jeg gjøre dette? Slå drivstoffbryteren til "off" og la den gå til sykkelen stopper. Vil det da bli vanskelig å starte sykkelen til neste sesong da, og ved å skru bryteren til "on" vil forgasseren fylles seg på nytt med bensin slik at den starter lett?
4. Fylle tanken helt full for å unngå kondens.
5. Midtstøtte for å unngå bakkekontakt på dekkene
6. Ta batteriet inn i leiligheten og vedlikeholdsladd.
1. husk å rense kjedet skikkelig før du setter det inn med rikelig med spray
3. jeg kjører tanken nesten tom og fyller opp med 98 bensin, den inneholder ikke etanol og lager ikke avleiringer i forgasseren, vri kranen på "PRI" i noen sekunder en gang i blandt for å fylle forgasseren opp helt, jeg pleier ihvertfall å gjøre det om sykkelen står stille, da tørker ikke pakningene ut.
5. hvis du ikke har midtstøtte er det ok å flytte sykkelen en gang annenhver uke for å ikke stå på samme stedet på dekket hele tiden
6. jeg tar ikke batteriet ut, men kobler det til vedlikeholdslader en gang i mnd. hvis jeg ikke bruker sykkelen (sjelden).
User avatar
Svenn1n
Posts: 17
Joined: 24 May 2013 22:28
MC: GSX-R 600 k5

Re: Vinterlagre mc Kawasaki zzr 600 98

Post by Svenn1n »

Ok så du vil anbefale å drenere forgasseren?

Oljen går vel fint å vente til neste år før skift, ettersom den kun er gått 3-4000km?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Vinterlagre mc Kawasaki zzr 600 98

Post by tshansen »

Oljen kan du helt trygt la stå i... Den gjør på ingen måte skade, men du kan oppleve at det kommer litt kondens i den til neste år. Skulle du mot formodning finne på å starte sykkelen din i løpet av vinterlagringen, La den gå seg skikkelig varm :thumleft

Angående å drenere forgasserne skal jeg ikke begi med utpå, da jeg har liten peiling på slikt :redface
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Vinterlagre mc Kawasaki zzr 600 98

Post by Tommas »

Eller... 8)

Image
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Vinterlagre mc Kawasaki zzr 600 98

Post by Lasse Liten »

Svenn1n wrote:Ok så du vil anbefale å drenere forgasseren?

Oljen går vel fint å vente til neste år før skift, ettersom den kun er gått 3-4000km?
Drenerer forgasseren og fyller den opp igjen før lagring ja, da får en ut kondens og kanskje litt rusk som har bygget seg opp ila. sesongen.
Bensinen fordamper litt, så jeg setter kranen på PRI en gang i blandt for å toppe opp forgasserne, bare noen sekunder og så setter jeg den tilbake på ON.
Oljen tar ikke skade av å stå over vinteren, men du kan som Lordshaft sier få kondens i den, dette fordamper som regel når du begynner å bruke sykkelen igjen, men om du får mye blir oljen grå så det kan være lurt å følge litt ekstra med til våren.
Oljeskift en gang i året er vel å anbefale.
Post Reply