I 2013 ble det enighet mellom interesseorganisasjoner og Vegvesenet om amatørbygde kjøretøy, som endte med at forskriften trådde i kraft 1. januar 2014. I 2016 ble det klart etter en god innsats fra NMCU og andre at amatørbygde kjøretøy (inkludert MC) skal ha fritak fra engangsavgiften (dobbeltsjekkes etter at hele budsjettet er kjent).
Informasjon om amatørbygg:
- Info fra Vegvesenet om amatørbygg
- Forskrift om godkjenning og registrering av amatørbygde kjøretøy
- Kjøretøysforskriften
- Send søknad til din region hos Vegvesenet
- Ved skriftlig søknad om igangsetting av byggeprosjekt vil det påløpe et gebyr på 5150 kr for motorsykkel, for saksbehandling og kontroller. Dette vil ikke bli refundert om søknaden avvises.
- Hvis søknaden blir godkjent, kan du begynne å bygge kjøretøyet.
- Vegvesenet skal kontrollere prosjektet flere ganger under byggingen, hvor blant annet sveisearbeidet på bærende konstruksjon kontrolleres.
- Til slutt skal også kjøretøyet prøvekjøres for å sikre gode kjøreegenskaper, før det kan godkjennes. Vegvesenet har egen serie med understellsnummer for amatørbygde kjøretøy.
- Alle amatørbygg som godkjennes skal til kontroll hos Statens vegvesen 2 år etter første gangs registrering. Hensikten med denne kontrollen er å vurdere hvordan de konstruksjonsmessige løsningene fungerer over litt tid.
Oppdatert: 06.10.16