Page 12 of 46

Re: MC-nyheter

Posted: 07 Oct 2018 18:36
by Borg
Hva tror folket om INDIAN FTR 1200S

Et «smykke» som må behandles derretter, eller en sykkel det går an å få mye glede utav :-k

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=130771394

Image

Re: MC-nyheter

Posted: 08 Oct 2018 11:20
by supermons
Lekker, men ligner en Ducati?

Re: MC-nyheter

Posted: 08 Oct 2018 17:18
by mekkern
Lurer på hvordan SRR utgaven ser ut?

Har sendt forespørsel på dette, da dette ser ut som noe jeg kan vurdere å handle... :-k

Re: MC-nyheter

Posted: 12 Oct 2018 20:24
by Trondgv
I dag ble 1260 Enduro "sluppet løs" og jeg var i den anledningen en tur innom Sigma motor for å høre om den. De skulle på forhandlermøte med Ducati i løpet av starten av November så da skulle de få vite mer, men han trodde det kom en demo sykkel til butikken deres som jeg skulle få lov å prøve, så lenge jeg ikke velta i rundkjøringer med den.

Da er det mye jeg skal få prøvd neste år før jeg bestemmer meg for ny sykkel. Det er liksom alt fra 690/701 til H2 SX som er fristende. :lol: Jeg får nok sett litt på EICMA i november :thumleft
[youtube][/youtube]

Re: MC-nyheter

Posted: 06 Nov 2018 16:31
by knutk
Da er Ecma i gang.

Blant nyheter som engasjerer undertegnede ble disse vist fram.

Storebror:
Image

Junior:
Image

Re: MC-nyheter

Posted: 06 Nov 2018 16:38
by tshansen
Meget snasen den nye GSA :thumleft

Selv syns jeg designet til den nye 790 Adventure R var meget bra, men med sine 189 kilo (tørr slik jeg forstod) blir denne kanskje i tyngste laget! 700 til Yamaha var ikke noe mindre en en katastrofe design messig.

Re: MC-nyheter

Posted: 06 Nov 2018 16:41
by Trondgv
tshansen wrote:Meget snasen den nye GSA :thumleft

Selv syns jeg designet til den nye 790 Adventure R var meget bra, men med sine 189 kilo (tørr slik jeg forstod) blir denne kanskje i tyngste laget! 700 til Yamaha var ikke noe mindre en en katastrofe design messig.
Selv ble jeg skuffet over både 790 og T7 med tanke på vekt. En del kan nok fjernes ved å fjerne katalysatorer på eksosen. Tipper 5-10kg en plass. Men da er en liksom på ca samme vekt som Dakaren jeg har, da kan jeg heller strippe den og bruke som grussykkel og ha en stor sykkel i tillegg.

Men må selvsagt prøvekjøre begge to før jeg bestemmer meg. T7en var ikke det peneste jeg har sett heller. :lol:

Re: MC-nyheter

Posted: 06 Nov 2018 17:19
by kvase
Mulig 790 Adventure s blir litt lettere men det spørs
https://www.ktm.com/no/travel/790-adventure/
Image
Image

Re: MC-nyheter

Posted: 06 Nov 2018 17:25
by kvase
Da vil jeg tro at dette er en bedre grus mc med litt over 70gamp å 146 kg tøvekt
https://www.ktm.com/no/travel/690-enduro-r/
KTM 690 Enduro R 2019
Image
Image

Re: MC-nyheter

Posted: 06 Nov 2018 17:59
by jhn
kvase wrote:Mulig 790 Adventure s blir litt lettere men det spørs
https://www.ktm.com/no/travel/790-adventure/
Image
Dette så ut som en sykkel for meg ...

Re: MC-nyheter

Posted: 06 Nov 2018 18:05
by knutk
KTMs sykler ser fine ut. Fint at man har alternative sykler å velge mellom, det bidrar til at produsentene må skjerpe seg. :thumleft

Med hensyn til vekt på sykkel må man nok bare innse at det er som det er.

På en adventure sykkel forventes kjørekomfort, rekkevidde og kapasitet til å dra på passasjer og bagasje. Det krever stor tank, forsterket bakramme og både et sete med komfort samt en form for vindbeskyttelse. Sykkelen må også tåle velt, litt surt og stå i huttiheita med en sykkel som tar kveld bare fordi at førerens fot ble for kort..
Gitt motorens effekt vil den måtte bygges deretter. Man kan selvsagt slanke hele motorblokka, men det går utover motorens holdbarhet og gir troligere hyppigere service.
I takt med kraftigere bremser ønskes også ABS (samt at det nå er myndighetskrav), og alt dette drar opp vekten.
Man kan bytte stål mot aluminium, men for å sykkel som får mye juling vil man da garantert få sprekkeproblem, så stål er greia, med mindre man er villig til å hoste opp penger for Titan. Karbonfiber gir også lettere konstruksjon. CF ramme er sterkt og stivt, men veldig sårbart for slag fra retninger den ikke er designet til å motta. Spør en trå-syklist som har sykkel med CF ramme, og spør hva som skjer om han tryner og får slag i ramma...

KTMs 790 er oppgitt tomvekt til 189 kg, og noe bedre vil man neppe få fra andre produsenter heller.

Re: MC-nyheter

Posted: 06 Nov 2018 18:25
by biker7
Spesielt skuffende var vekta både på KTM 790 Adventure (ca 210kg med fuel) og Yamaha 700 Tenere (205kg) spør du meg [-(
Ikke bedre enn min Tracer engang jo !! :shock: :? Må da vel gå ann å lage et skikkelig grus-redskap med litt kapasitet for litt lengre turer, og samtidig holde vekta på ca maks 190kg fulltanket ihvertfall ?? :-k Ikke var utseende det helt store på noen av de heller.. :?
Og til sammenligning: Min eldgamle Dominator med jernramme etc, laget i "steinalderen", veier ikke mere enn ca 180kg med tanken full ! :lol: ;-)

Re: MC-nyheter

Posted: 06 Nov 2018 19:12
by tshansen
knutk wrote:KTMs sykler ser fine ut. Fint at man har alternative sykler å velge mellom, det bidrar til at produsentene må skjerpe seg. :thumleft

Med hensyn til vekt på sykkel må man nok bare innse at det er som det er.

På en adventure sykkel forventes kjørekomfort, rekkevidde og kapasitet til å dra på passasjer og bagasje. Det krever stor tank, forsterket bakramme og både et sete med komfort samt en form for vindbeskyttelse. Sykkelen må også tåle velt, litt surt og stå i huttiheita med en sykkel som tar kveld bare fordi at førerens fot ble for kort..
Gitt motorens effekt vil den måtte bygges deretter. Man kan selvsagt slanke hele motorblokka, men det går utover motorens holdbarhet og gir troligere hyppigere service.
I takt med kraftigere bremser ønskes også ABS (samt at det nå er myndighetskrav), og alt dette drar opp vekten.
Man kan bytte stål mot aluminium, men for å sykkel som får mye juling vil man da garantert få sprekkeproblem, så stål er greia, med mindre man er villig til å hoste opp penger for Titan. Karbonfiber gir også lettere konstruksjon. CF ramme er sterkt og stivt, men veldig sårbart for slag fra retninger den ikke er designet til å motta. Spør en trå-syklist som har sykkel med CF ramme, og spør hva som skjer om han tryner og får slag i ramma...

KTMs 790 er oppgitt tomvekt til 189 kg, og noe bedre vil man neppe få fra andre produsenter heller.
Ja, vekt får man ikke gjort så mye med nå. Den er som den er, og som BMW'en kan vekten oppleves mindre når man kjører den. GSA føles jo mindre tung så lenge hjulene triller.
Jeg syns KTM gjør veldig mye riktig og hadde håpt på en enda lettere utgave. Det vil jo hjelpe å fjerne eksos, men vi får prøvekjøre å se hvordan det føles. Selv 690 er kommet med offroad abs nå og traction control. Greit at det ikke er noen "må" ha sykkel som ble annonsert denne gangen. Å for all del, next gen 790 kan jo bli enda slankere :-)

Re: MC-nyheter

Posted: 06 Nov 2018 19:56
by hakhap
Aprilia RS660 Super Sport

Image

Image
APRILIA PULLED a bit of a surprise at the EICMA Milan show, unveiling this piece of sexy nonsense. Essentially, they've whipped a pair of cylinders off the tasty RSV4/Tuono 1100 V4 engine, and made a neat parallel twin out of it.

Capacity is 660cc, it should be able to make around 100bhp easily enough, and it's bolted into a properly slick light supersport chassis.
Here's the PR text in full:

CONCEPT RS 660 IS THE FIRST EVOLUTIONARY STEP IN A REVAMPING AIMED AT EXPANDING THE APRILIA RANGE UNDER THE SIGN OF SPORTINESS AND PERFORMANCE FOR FUN

CUTTING-EDGE AERODYNAMICS RESEARCH, PREMIUM TECHNICAL CONTENT, ADVANCED ELECTRONICS AND A NEW TWIN-CYLINDER ENGINE: RS 660 REDEFINES APRILIA VALUES FOR A NEW GENERATION OF RIDERS


With the Concept RS 660, Aprilia researches a new concept of sportiness, defined by the ratio between exuberant but easy-to-manage engine performance, a frame and suspension par excellence and the light weight of the vehicle.

The Concept RS 660 is a possible response to the demand of new generations for fun bikes that are capable of thrilling on the road as well as on the occasional track day.

The Concept RS 660 interprets the concept of sportiness in accordance with extremely modern canons, the consequence of in depth technological research and the extremes of aerodynamic solutions that are unrestricted by any regulations.

The result is a product that is unique in its kind: a medium engine capacity twin-cylinder, attractive and accessible, that provides extremely high technological content, even higher than bikes in superior categories.

Therefore, RS 660 is a possible option for young riders coming up from smaller engine sizes, looking for a high level sport bike that can provide thrills and fun on a day to day basis on the road and ready to support the rider on the track too.

The design: cutting-edge aerodynamics

Aprilia Concept RS 660 stands out above all for its style, innovative and sophisticated, that stems from a series of aerodynamic studies. With a tendency born in the highest levels of racing, aerodynamics is currently under intense development in the motorcycle sector, so the Concept RS 660 is able to explore concepts such as aerodynamic load control.

Out of the work done in the wind tunnel and from the resulting solutions, the shape of a bike was born where the lines are an absolute and direct consequence of the functions. The variable front section, the air flow direction and the variable downforce values transformed into opportunities for the Style Centre which created ultra modern dynamic shapes.

The concept offers a comfortable riding position, thanks to the large saddle located on the sleek tail fairing, footpegs that are not too high and a pair of semi-handlebars mounted on top of the upper steering yoke. The result is a saddle-handlebar-footpeg triangulation that is sporty yet comfortable, to the advantage of riding pleasure and comfort.

Aprilia chassis architecture, quality bar-setter

Aprilia's know-how in packaging super fine chassis architectures is recognised the world over. In observance of this tradition, the Concept RS 660 Concept provides a magnificent structure made up of an aluminium frame and swingarm.

In the concept, the frame exploits the engine as a stressed element, contributing to form a compact and stiff structure. The right arm of the swingarm has a curved shape in order to all the exhaust terminal to pass. The particular mounting of the shock absorber allows outstanding progression to be obtained without using linkage, thereby cutting down on weight and making it a cleaner package overall.

The new parallel twin-cylinder for a new generation of bikes

RS 660 was born around the concept of a new engine that Aprilia engineers are already working on, a 660 cc parallel twin-cylinder, a very compact new generation unit derived from the 1100 cc V4 that powers the Tuono V4 and RSV4 1100 Factory. This configuration was chosen for its compact nature and efficiency, the extremely low level of heat transmitted to the rider and for the freedom that it leaves the designers to create a sleek and lightweight frame and suspension.

The RS 660 project is the development base for a wider range that intends to make Aprilia a key player in an extremely strategic market segment in Europe, but also in Asia and the American market.

Re: MC-nyheter

Posted: 06 Nov 2018 20:00
by Tommas
biker7 wrote:Spesielt skuffende var vekta både på KTM 790 Adventure (ca 210kg med fuel) og Yamaha 700 Tenere (205kg) spør du meg [-(
Det som jo blir et artig spørsmål er hvordan disse måler seg med Dominator'n og Tracer'n i terreng, på veien etc (til tross for at de er tunge beist...)? 8)

Jeg tror ikke det er teknisk mulig for en produsent å legge til bortimot alle positive ting fra en adventure sykkel på en dedikert grussykkel, uten at man beveger seg opp i området rundt 200kg. Vi snakker jo her om produsenter som må forholde seg til utslipp, garantier og sikkerhetskrav.

Skal man vesentlig under 200kg, så er man i KTM 690 Enduro område, den lander vel på 170kg med full tank? Forsterke den litt for mer bagasje og passasjer, større tank, litt mer komfort for landevei/passasjer og voila så er den vel 200+ lett.

Enda et moment er jo at i nesten alle sammenheng så koster mindre vekt penger, og det er jo et spørsmål om nok kunder ville betalt for en 790 om den var 15kg lettere, hadde kortere serviceintervaller og garanti og på toppen kostet vesentlig mer penger :-k