Page 10 of 46

Re: MC-nyheter

Posted: 11 Dec 2017 10:50
by ojda
Se her kommer Knutń løpende etter med utfyllende info for å rette opp i det skjeve inntrykket 8)
D er flott =D>
Lurer faktisk på om jeg ikke skal utsette kontraktsigneringen noe, for å se hvor fort denne "gamle " nyheten får litt mere kjøtt på beina :-k

Hadde ellers tenkt til å legge kontrakten under Juletreet :D

Re: MC-nyheter

Posted: 11 Dec 2017 10:54
by knutk
Ang BMW og variabel ventilstyring.
Det mest stilige ville være om de kjøpte patenten til Kønigsegg, http://www.spannerhead.com/2012/02/13/k ... ss-engine/. Her er kamakslingen borte.
Dog tviler jeg på at de begynner med for BMW ny teknologi på MC. Statistisk sett har de gjerne benyttet teknologien i bilene først, der det er mulig. Siden har MC "lånt" kunnskap fra bilavdelingen.

Re: MC-nyheter

Posted: 11 Dec 2017 13:59
by DrGreve
knutk wrote:Skummelt med ny teknologi sa du?
VANOS kom på markedet i 1992, VALVTRONIC i 2001.
Honda kom med sin første utgave av V-tec på mc allerede i 1983 i CBR400, såkalt "hyper V-tec.

Re: MC-nyheter

Posted: 11 Dec 2017 14:43
by Trondgv
Bare det blir bedre enn VANOS de hadde i bilene så blir det bra. Jævla møkk som bare lagde problemer, dyrt for en stakkars 18 åring som MÅTTE ha BMW [emoji38]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Re: MC-nyheter

Posted: 11 Dec 2017 15:02
by knutk
DrGreve wrote:
knutk wrote:Skummelt med ny teknologi sa du?
VANOS kom på markedet i 1992, VALVTRONIC i 2001.
Honda kom med sin første utgave av V-tec på mc allerede i 1983 i CBR400, såkalt "hyper V-tec.
Honda har valgt sine egne veier i mange sammenhenger, men det tror jeg ikke Tyskerne bryr seg noe nevneverdig om, og påvirker nok lite deres valg av kommende motor styring på mc.

Om jeg har oppfattet det riktig fungerer V-tec slik at ventilene øker åpningen når man passerer ett gitt turtall, og det er enten-eller.
Denne enkelheten er også gjeldende for Vanos, men mens V-tech benyttet en ekstra kam pr sylinder, og vippearmen ble aktivert/deaktivert funket Vanos slik at kamakslingens fase ble forskyvd i forhold til veiva, og åpningen glir gradvis over mellom ytterpunktene slik at man ikke merker overgangen.

Valvtronic derimot går mye lenger. Der forandrer de både åpningstiden og hvor mye ventilen skal åpnes. I de fleste tilfellene lar de gasspjeldet stå helt åpent og motorens kraft reguleres ved å variere når og hvor mye ventilen åpnes. Dog benytter de kamaksling, i motsetning til Kønigsegg.

Alle systemene har fordeler og ulemper. Valvtronic feks. introduserer ekstra leamik i overføringen mellom kamaksling og ventil og det påvirker motorens egenskaper ved høyere turtall, > 6,5K, mens Vanos kun vrir på kamakslingen i forhold til veiva (opp til 60 grader).

For surrehuer som undertegnede blir det derfor spennende å se hvilken teknologi de velger, eller om de introduserer alternativ teknikk. (De fleste store japanske bilfabrikkene har sin variant, alle med fordeler og ulemper. Men de har valgt ulike løsninger som på enkelte områder er bedre enn hva BMW benytter pr i dag og vil egne seg bedre for motorer hvor man ønsker litt sprut på høyere turtall)

Re: MC-nyheter

Posted: 11 Dec 2017 15:08
by knutk
Trondgv wrote:Bare det blir bedre enn VANOS de hadde i bilene så blir det bra. Jævla møkk som bare lagde problemer, dyrt for en stakkars 18 åring som MÅTTE ha BMW [emoji38]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
De første generasjonene med Vanos slet med levetiden på solenoiden som styrte hydraulikken som påvirket kamakslingen.
Hvordan status er for nåværende generasjon system vet jeg ikke, men generelt betyr intoduksjon av alle kompliserte system merkostnad for eierne.

Som en tommelfinger regel kan det sies: Der er ingen ting billig med en dyr bil. Og når den dyre bilen blir billig blir den enda dyrere.

Re: MC-nyheter

Posted: 11 Dec 2017 15:20
by JK95
Trondgv wrote:Bare det blir bedre enn VANOS de hadde i bilene så blir det bra. Jævla møkk som bare lagde problemer, dyrt for en stakkars 18 åring som MÅTTE ha BMW [emoji38]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Skulle kjøpt Volvo 8)

Re: RE: Re: MC-nyheter

Posted: 11 Dec 2017 15:23
by Trondgv
JK95 wrote:
Trondgv wrote:Bare det blir bedre enn VANOS de hadde i bilene så blir det bra. Jævla møkk som bare lagde problemer, dyrt for en stakkars 18 åring som MÅTTE ha BMW [emoji38]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Skulle kjøpt Volvo 8)
Har ikke bruk for traktor. Ser heller ikke poenget med en dau volvo som bruker like mye bensin som en amerikansk V8er med elendige kjøreegenskaper på toppen av det hele [emoji23]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Re: RE: Re: MC-nyheter

Posted: 11 Dec 2017 15:26
by Toven
Trondgv wrote:
JK95 wrote:
Trondgv wrote:Bare det blir bedre enn VANOS de hadde i bilene så blir det bra. Jævla møkk som bare lagde problemer, dyrt for en stakkars 18 åring som MÅTTE ha BMW [emoji38]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Skulle kjøpt Volvo 8)
Har ikke bruk for traktor. Ser heller ikke poenget med en dau volvo som bruker like mye bensin som en amerikansk V8er med elendige kjøreegenskaper på toppen av det hele [emoji23]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Image

Re: MC-nyheter

Posted: 11 Dec 2017 16:33
by freddy123
Skulle kjøpt deg tesla [emoji23] Volvo da gitt helt enig med trondgv[emoji1] egentlig så burde vi vel alle vært mann nok og klint på no piggdekk og kjørt året rundt, når snuten klarer det så burde vel pokkern mann i gata klare det også [emoji849]

Da hadde det blitt sladdekonkuranse og kanskje en aldri så liten sladdeburger etterpå også [emoji1]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: MC-nyheter

Posted: 11 Dec 2017 16:52
by KliffArne
JK95 wrote:
Trondgv wrote:Bare det blir bedre enn VANOS de hadde i bilene så blir det bra. Jævla møkk som bare lagde problemer, dyrt for en stakkars 18 åring som MÅTTE ha BMW [emoji38]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Skulle kjøpt Volvo 8)
Det gjorde jeg.


Og nå holder jeg på og sparer til nye injektorer. Kina-skjit

Re: MC-nyheter

Posted: 11 Dec 2017 16:57
by Trondgv
freddy123 wrote:Skulle kjøpt deg tesla [emoji23] Volvo da gitt helt enig med trondgv[emoji1] egentlig så burde vi vel alle vært mann nok og klint på no piggdekk og kjørt året rundt, når snuten klarer det så burde vel pokkern mann i gata klare det også [emoji849]

Da hadde det blitt sladdekonkuranse og kanskje en aldri så liten sladdeburger etterpå også [emoji1]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla? Nei jeg har nok MYE jeg skal bruke penger på før det blir en Tesla. Blant annet opptil flere motorsykler :lol: Hadde vi hatt skikkelig vinterføre på vestlandet så hadde jeg kanskje kjøpt piggdekk. :thumleft

Re: MC-nyheter

Posted: 11 Dec 2017 17:43
by JK95
Bruttern hadde en E46 320, drakk i underkant av litern på mila, samme gjør svensken min på lik kjøring 8) Og hva skal en med supre kjøreegenskaper på vinterføre, så lenge bakdekka slipper :-k Det jeg sparer i forhold til å kjøpe BMW kan jeg bruke på MC :D

Re: MC-nyheter

Posted: 11 Dec 2017 18:17
by freddy123
E46 320 med grom rekkesekser får man da billig, men skal man først ha noe så burde man ihvertfall opp på 328 [emoji41] rett under 200hk og bakhjulstrekk «mamas little angel is ready for some action»[emoji56]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: MC-nyheter

Posted: 11 Dec 2017 20:10
by JK95
freddy123 wrote:E46 320 med grom rekkesekser får man da billig, men skal man først ha noe så burde man ihvertfall opp på 328 [emoji41] rett under 200hk og bakhjulstrekk «mamas little angel is ready for some action»[emoji56]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Må være minimum 3litring S52, det er saker :thumleft