MC-nyheter

Prat om tung MC.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: MC-nyheter

Post by kvase »

knutk wrote:KTMs sykler ser fine ut. Fint at man har alternative sykler å velge mellom, det bidrar til at produsentene må skjerpe seg. :thumleft

Med hensyn til vekt på sykkel må man nok bare innse at det er som det er.

På en adventure sykkel forventes kjørekomfort, rekkevidde og kapasitet til å dra på passasjer og bagasje. Det krever stor tank, forsterket bakramme og både et sete med komfort samt en form for vindbeskyttelse. Sykkelen må også tåle velt, litt surt og stå i huttiheita med en sykkel som tar kveld bare fordi at førerens fot ble for kort..
Gitt motorens effekt vil den måtte bygges deretter. Man kan selvsagt slanke hele motorblokka, men det går utover motorens holdbarhet og gir troligere hyppigere service.
I takt med kraftigere bremser ønskes også ABS (samt at det nå er myndighetskrav), og alt dette drar opp vekten.
Man kan bytte stål mot aluminium, men for å sykkel som får mye juling vil man da garantert få sprekkeproblem, så stål er greia, med mindre man er villig til å hoste opp penger for Titan. Karbonfiber gir også lettere konstruksjon. CF ramme er sterkt og stivt, men veldig sårbart for slag fra retninger den ikke er designet til å motta. Spør en trå-syklist som har sykkel med CF ramme, og spør hva som skjer om han tryner og får slag i ramma...

KTMs 790 er oppgitt tomvekt til 189 kg, og noe bedre vil man neppe få fra andre produsenter heller.
:thumleft
http://www.advpulse.com/adv-bikes/ktm-7 ... SgmlunC5Ds
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: MC-nyheter

Post by knutk »

790 virker som en gjennomtenkt sykkel. Om jeg skulle ytre litt skepsis måtte det være bensintanken som omkranser motoren. Hva skjer med plasttanken om man tryner? Kan man risikere å stå mitt i huttiheita med bensinlekasje, eller at den får slag og punkteres på innsiden slik at bensin kan begynne å dryppe på motor?

Tipper KTM har tenkt på det. Absolutt en sykkel som er verdt å vurdere. :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: MC-nyheter

Post by tshansen »

knutk wrote:790 virker som en gjennomtenkt sykkel. Om jeg skulle ytre litt skepsis måtte det være bensintanken som omkranser motoren. Hva skjer med plasttanken om man tryner? Kan man risikere å stå mitt i huttiheita med bensinlekasje, eller at den får slag og punkteres på innsiden slik at bensin kan begynne å dryppe på motor?

Tipper KTM har tenkt på det. Absolutt en sykkel som er verdt å vurdere. :D
Slik jeg forstod det på et intervju av en kar på youtube, har de lagt opp til noe stål plate på utsiden, slik at man slipper å kjøpe veltebøyler og hindrer bensinlekkasje
:-k

Image

Du ser det godt på dette bildet her :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: MC-nyheter

Post by knutk »

biker7 wrote:Spesielt skuffende var vekta både på KTM 790 Adventure (ca 210kg med fuel) og Yamaha 700 Tenere (205kg) spør du meg [-(
Ikke bedre enn min Tracer engang jo !! :shock: :? Må da vel gå ann å lage et skikkelig grus-redskap med litt kapasitet for litt lengre turer, og samtidig holde vekta på ca maks 190kg fulltanket ihvertfall ?? :-k Ikke var utseende det helt store på noen av de heller.. :?
Og til sammenligning: Min eldgamle Dominator med jernramme etc, laget i "steinalderen", veier ikke mere enn ca 180kg med tanken full ! :lol: ;-)
Blir litt som å sammenligne epler og pærer. Dominatoren har en luftkjølt ensylindra motor med under halve effekten. Å bygge en noen å førti hester på 180 kg gir ingen Nobel pris :D

Fabrikkene bygger hva de tror kundene ønsker å kjøpe. For 10-12 år siden bygde BMW en serie sykler basert på 650 rotax motor. 650 xChallenge veide drøyt 140 kg tom, 155 fulltanket Tanken var på under 10L. Sykkelen blei seinere et yndet ombyggings-objekt for ekspedisjons-sykler, men ingen salgs suksess. Den ble produsert i 3 år (eller noe sånt.


Så når syklene veier det de veier er det mer en refleksjon av hva kundene ønsker å kjøpe enn hva produsentene greier å lage.


Like fullt er produsentene klar over fokus på vekt, og de kan feks velge å lansere syklene uten utstyr som de vet kundene ønsker, Men ved å sette det opp som ekstra utstyr blir det ikke inkludert i vekta som står i brosjyrene, og de holder basisprisen lav.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: MC-nyheter

Post by tshansen »

Den nye bmw 850 gs veier faen meg 230 kilo tørr :shock: Shit. Vekt er tydeligvis noe som er kommet for å bli. :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: MC-nyheter

Post by biker7 »

Tommas wrote:
biker7 wrote:Spesielt skuffende var vekta både på KTM 790 Adventure (ca 210kg med fuel) og Yamaha 700 Tenere (205kg) spør du meg [-(
Det som jo blir et artig spørsmål er hvordan disse måler seg med Dominator'n og Tracer'n i terreng, på veien etc (til tross for at de er tunge beist...)? 8)

Jeg tror ikke det er teknisk mulig for en produsent å legge til bortimot alle positive ting fra en adventure sykkel på en dedikert grussykkel, uten at man beveger seg opp i området rundt 200kg. Vi snakker jo her om produsenter som må forholde seg til utslipp, garantier og sikkerhetskrav.

Skal man vesentlig under 200kg, så er man i KTM 690 Enduro område, den lander vel på 170kg med full tank? Forsterke den litt for mer bagasje og passasjer, større tank, litt mer komfort for landevei/passasjer og voila så er den vel 200+ lett.

Enda et moment er jo at i nesten alle sammenheng så koster mindre vekt penger, og det er jo et spørsmål om nok kunder ville betalt for en 790 om den var 15kg lettere, hadde kortere serviceintervaller og garanti og på toppen kostet vesentlig mer penger :-k
Tja, nå snakker vi jo da om 30 års forskjell, så noe bør vel ha skjedd også :roll: Angående Terreng som du nevner (snakker da utenfor vei), og da er det en ting som kanskje er viktigst: nemlig VEKT ;-)

Forrige generasjon 690 Enduro hadde en våtvekt på ca 155kg. Muligens et par kilo mere på -19mod. (146 kg tørr)
Med over 40kg til "200-grensa" skulle det vel være mulig å få til både mere bensin, forsterkinger, litt mere komfort etc. :-k 8)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: MC-nyheter

Post by knutk »

tshansen wrote:Den nye bmw 850 gs veier faen meg 230 kilo tørr :shock: Shit. Vekt er tydeligvis noe som er kommet for å bli. :roll:
Eller 215 tørr, 229 våt... Men fortsatt tungt...
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: MC-nyheter

Post by tshansen »

knutk wrote:
tshansen wrote:Den nye bmw 850 gs veier faen meg 230 kilo tørr :shock: Shit. Vekt er tydeligvis noe som er kommet for å bli. :roll:
Eller 215 tørr, 229 våt... Men fortsatt tungt...
Jeg bare lasta ned den pdf saken fra bmw, der står det 230 kilo tørr, men sikkert feil :-) men ble litt voldsomt ja. Nei... man får se hvordan sykkelene blir med ekstra utstyr, ny eksos osv. Så får man prøvekjøre å gjøre seg opp en mening etter det. :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: MC-nyheter

Post by knutk »

biker7 wrote: Forrige generasjon 690 Enduro hadde en våtvekt på ca 155kg. Muligens et par kilo mere på -19mod. (146 kg tørr)
Med over 40kg til "200-grensa" skulle det vel være mulig å få til både mere bensin, forsterkinger, litt mere komfort etc. :-k 8)
690 er ensylindra. 790 har 50% mer kraft og er tosylindra.

Ingen her er uenig i at lavere vekt er bedre, særlig på ulendt underlag.

Men produsentene driter i hva og hvordan vi kjører. De produserer hva de tror vi vil kjøpe, og tallene i boka viser at de spissede syklene er dårlig butikk.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: MC-nyheter

Post by biker7 »

knutk wrote:
tshansen wrote:Den nye bmw 850 gs veier faen meg 230 kilo tørr :shock: Shit. Vekt er tydeligvis noe som er kommet for å bli. :roll:
Eller 215 tørr, 229 våt... Men fortsatt tungt...

Tja.. KTM 790 blir jo ikke så langt bak da, med ca 210-215kg våt ;-)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: MC-nyheter

Post by tshansen »

189 kilo

+
olje? ca 2 liter?
20 liter bensin
1 liter kjølevæske
par dl bremsevæske?

Det er vel ikke mer enn det som blir av vekt?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: MC-nyheter

Post by knutk »

tshansen wrote:189 kilo

+
olje? ca 2 liter?
20 liter bensin
1 liter kjølevæske
par dl bremsevæske?

Det er vel ikke mer enn det som blir av vekt?
Til sammenligning veier min F800GS 178 kg tørrvekt. Men det er Euro 3. F850 har lagt på seg 35kg . Litt kan forklares med ekstra vekt for Euro4 og 5,
Den har også mer utstyr, som også veier litt. Men jeg tror de har forsterket både ramme og hjuloppheng siden motor er mer momentsterk, selv om det er bare 10Nm ekstra..

Da jeg først så tallene ble jeg litt skuffa, men jeg venter med å konkludere til etter eventuell prøvekjøring...
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: MC-nyheter

Post by JK95 »

Er det lov å spørre hva en KTM 690 veier med fult Rally-kit? :-k Legg til 10-12 liter fuel ink. den ekstra eller større tanken, kåpe med braketter og vindskjerm, veltebøyler og skidplate for offroadbruken og kanskje en bagasjeløsning så har vel den lagt på seg 25kilo ganske fort, og da er det vel i hovedsak spørsmål om motorens ekstra vekt kontra power? Vil også tro 690 av tidligere generasjoner har sluppet billig unna den ekstra vekten som ligger i elektronikk?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: MC-nyheter

Post by tshansen »

JK95 wrote:Er det lov å spørre hva en KTM 690 veier med fult Rally-kit? :-k Legg til 10-12 liter fuel ink. den ekstra eller større tanken, kåpe med braketter og vindskjerm, veltebøyler og skidplate for offroadbruken og kanskje en bagasjeløsning så har vel den lagt på seg 25kilo ganske fort, og da er det vel i hovedsak spørsmål om motorens ekstra vekt kontra power? Vil også tro 690 av tidligere generasjoner har sluppet billig unna den ekstra vekten som ligger i elektronikk?
Vet ikke hva et rally tårn veier, men tipper rundt 3 kilo ekstra. Også har du eventuelt ekstra tank for de som velger det. Men vektøkningen på en 690 er minimal i forhold til de andre sykelene. Nå mister du ganske mange kilo i eksosen, men det utligner seg når du fyller på bensin.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: MC-nyheter

Post by kvase »

Siden kiloene presser på så er ikke Tørrvekta på KTM 1090R gæli 207.0 kg med 125 hp
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Post Reply