Page 1 of 4

Høyt turtall? Hva er skadelig

Posted: 13 Sep 2016 19:08
by Epylypzon
Det er noe jeg lurer på.

Hva er egentlig skadelig turtall? Om man tenker på landeveiskjøring med jevnt turtall..
Slik min mc er drevet nå har jeg 5300-5400 rpm i 110. Rødmerkinga er vel på 8500..
Jeg hadde ikke "klart" å ligge på så høyt turtall f.eks på motorveien fra Stange til Oslo.

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Posted: 13 Sep 2016 20:53
by Bikeridr
Vel, hovedsaklig kan jeg stort sett bare snakke for skipsmotorer, men prinsippet er dog det samme.
Høyt turtall, dvs innenfor 80-95% av rødstrek er det turtallet som regnes som mest gunstig for motoren mhp egenfriksjon og interne resonansvibrasjoner. Dette gjelder faktisk også effektuttak. En motor yter best økonomisk og minst "slitasje-for-penga" hvis den får arbeide med rundt 85% av full effekt. Jevnt turtall er, så lenge det ikke ligger i resonansområdet, det desidert beste for en motor.

Det er to resonansområder (egentlig mange, men to "stygge"), ett i øvre område og ett i lavere område. Ofte er en motor lagt ut slik at det lave resonansområdet er under laveste brukbare turtall (dvs, godt under tomgangsfart) og det øvre lagt ut et stykke over rødstreken. På skipsmotorer kan det også være et "stygt" område midt i og da er det merket at man ikke skal kjøre i det området.

Sykkelen min har rødstrek på 9k og på Autobahn mellom Rostock og Szczecin lå jeg jevnt på 6-7k omdr i over en time uten at det ramponerte noe inne i motoren. Har også trillet på i rimelig godt driv i flere timer på sørtur gjennom Tyskland på en motorsykkel som hadde over 100k på telleren og den vantrivdes heller ikke i lappmistfart etter norske forhold :)

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Posted: 13 Sep 2016 21:50
by Lasse Liten
ingenting under rødlinjen er skadelig så lenge en har god kjøling og alt ellers er i orden, veldig lavt turtall er ikke bra - men på en motorsykkel blir det i praksis ikke noe problem.

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Posted: 13 Sep 2016 23:20
by mekkern
hyosungen har ikke protestert på sine 32000km selv om den har en del E6 frem/tilbake til sverige...og da ligger den slik 30 mil av gangen.

Image

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Posted: 14 Sep 2016 08:02
by tshansen
Jeg sier det igjen.... Et bilde sier mer enn tusen ord Vidar =D> =D>

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Posted: 14 Sep 2016 09:59
by Epylypzon
Takk for innspill. :P Det er nok bare jeg som har blitt litt "hysterisk" da. Etter å ha havarert forrige motoren :P

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Posted: 14 Sep 2016 11:38
by AJSm20
Det er viktig å ikke belaste motoren mye, hverken på høyt eller lavt turtall, før den er ordentlig gjennomvarm. For mange større motorer betyr dette 10-15 km kjøring før maks oljetemp oppnås.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Posted: 14 Sep 2016 12:04
by tshansen
AJSm20 wrote:Det er viktig å ikke belaste motoren mye, hverken på høyt eller lavt turtall, før den er ordentlig gjennomvarm. For mange større motorer betyr dette 10-15 km kjøring før maks oljetemp oppnås.


Sent from my iPhone using Tapatalk
På nyere sykler kommer det faktisk opp gir indikator på lavt rpm når sykkelen ikke er skikkelig varm :thumleft

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Posted: 14 Sep 2016 12:28
by mekkern
Vil si at det er 3 stadier av turtall-for lavt, driftområde og for høyt.

ved gjennomvarm motor er dette "driftområdet" normalt der man kan gi gass uten protester og unormale vibrasjoner og opp til avtagende effekt.
oppad er dette dog begrenset ved "rødfelt" på turteller (unngå å gå langt inn i dette) og som oftest en turtallsperre.

Vedvarende høyt turtall vil selvfølgelig slite motor noe mer enn "middels" turtall men dette er marginelt-litt avhengig av konstruksjon.
Dobles turtallet 4 dobles massekreftene.strammes strikken mer vil den som oftest ryke før...

men om levetiden er 220000km eller 210000km er ikke det som betyr mest da "alle" tror de er utslitt ved 50-60000km... :lol:
Litt artig i denne sammenheng er en Honda cbr900rr som ikke ytet maks på rullene før den hadde rundet vel 36000km.... ;-)


Edit:Hyosungen har overlevd dette på biltemaolje forresten... :smt016

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Posted: 14 Sep 2016 14:43
by Tommas
mekkern wrote:men om levetiden er 220000km eller 210000km er ikke det som betyr mest da "alle" tror de er utslitt ved 50-60000km... :lol:
Skyldes ikke det at (i motsetning til feks biler) så er det en utrolig spredning på kjørelengde, hvor man ofte får en sykkel som har en tredjedel av kjørelengden for kun en liten forskjell i pris? (og da snakker vi ikke om eksemplarer som har stått stille på en låve heller..)

Da er det vel kun i spesielle tilfeller det vil lønne seg å ikke velge den som har gått vesentlig kortere?

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Posted: 14 Sep 2016 18:34
by mekkern
Tommas wrote:
mekkern wrote:men om levetiden er 220000km eller 210000km er ikke det som betyr mest da "alle" tror de er utslitt ved 50-60000km... :lol:
Skyldes ikke det at (i motsetning til feks biler) så er det en utrolig spredning på kjørelengde, hvor man ofte får en sykkel som har en tredjedel av kjørelengden for kun en liten forskjell i pris? (og da snakker vi ikke om eksemplarer som har stått stille på en låve heller..)

Da er det vel kun i spesielle tilfeller det vil lønne seg å ikke velge den som har gått vesentlig kortere?
I motsetning til biler er det jo LITE spredning på kjørelengde i forhold til faktisk levetid.

den reelle pris er jo heller ikke det som kommer frem i annonser ofte-når du(og de fleste andre) velger høyere pris for en med lavere kjørelengde vil den reelle salgssummen på de syklene med "høy" kjørelengde bli tilsvarende lav for å få solgt.

Så hva som faktisk "lønner seg" er jo noe diffust.

En bekjent av meg har en H-D fra 2005 med 100K+ på telleren og de fleste kunne sverget på at det er årets modell med 3-4000km max.
ved salg vil han få ca 70000kr mindre enn en annen nyere og styggere med lav km.
Og en ny motor ferdig montert koster ca 30000kr -så tja...... :-k

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Posted: 14 Sep 2016 19:01
by Tommas
mekkern wrote:I motsetning til biler er det jo LITE spredning på kjørelengde i forhold til faktisk levetid.

den reelle pris er jo heller ikke det som kommer frem i annonser ofte-når du(og de fleste andre) velger høyere pris for en med lavere kjørelengde vil den reelle salgssummen på de syklene med "høy" kjørelengde bli tilsvarende lav for å få solgt.

Så hva som faktisk "lønner seg" er jo noe diffust.

En bekjent av meg har en H-D fra 2005 med 100K+ på telleren og de fleste kunne sverget på at det er årets modell med 3-4000km max.
ved salg vil han få ca 70000kr mindre enn en annen nyere og styggere med lav km.
Og en ny motor ferdig montert koster ca 30000kr -så tja...... :-k

Helt klart forskjell på mye og lite om man regner prosent eller aboslutt km, det er sant 8)

Når det gjelder kjørelengde så måtte jeg glane litt på Finn nå, det er jo mange sykler hvor det ikke en gang er noe forskjell på en som har gått 25k på 6 år, og en som har gått 50k på 6 år. Sliter fortsatt med å skjønne hvordan det har noe med å gjøre at man tror de er "slitt ut" om man velger den med kortest kjørelengde? Om alt annet er likt så er jo da kjørelengde det eneste som skiller? Hvorfor skulle man da feks betale like mye for en som har gått mye lenger? I motsetning til biler så er det faktisk mange som synes 10 mil er greit som en tur, og kjører kun et par tusen året, derfor dukker det ofte opp sykler som er veldig lite brukt. Synes ikke man ser det så ofte på biler?

Der har du forøvrig fordelen med Harley - kun kjennere ser forskjell på siste 20 år - og så vidt jeg vet så har det vel ikke skjedd stort på teknikkfronten heller? (arrester meg gjerne om jeg tar feil). Da blir det jo feil å bytte inn en slik sykkel som du beskriver 8)

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Posted: 14 Sep 2016 19:49
by Tekumseh
Tommas wrote: Der har du forøvrig fordelen med Harley - kun kjennere ser forskjell på siste 20 år - og så vidt jeg vet så har det vel ikke skjedd stort på teknikkfronten heller? (arrester meg gjerne om jeg tar feil).
Jo amerikanerne vet å holde på sitt. DYRT og tungt (men fantastiske langtursykler, det skal de ha!)

Det har heldigvis skjedd litt med Harley de siste 10 år, da forgasseren har blitt erstattet av innsprut, blinklysene blitt automatisk og alarm og "nøkkelfri" er vanlig ;-)
De har vel også de siste årene begynt å hente ut litt mer HK, til tross for at det finnes mengder av hester både ekte og fiktive å få kjøpt til 1000,- kr pr stk ;-) (Bikeline, JPCycles, CBP, Ebay osv...)
Noen bytter til en brutal erstatningsmotor med 100 - 150 HK som koster 30 - 50.000,- da henholdsvis S&S, Ultima eller Revtech. Og en originalmotor kan du finne for 20 - 30.000,-
Ellers har de fra 2002 hatt V-rod-familien med vannavkjølt motor og 120 HK/300 kg, og for et par år siden kom et par små Harley'er med vannavkjølt HD på 500 og 750 ccm - tror de heter "Street."
Bremser har også blitt mye bedre nå de siste årene med Brembo og ABS. Men fram til tidlig på 2000-tallet lå de veldig langt etter "konkurrentene."

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Posted: 14 Sep 2016 20:10
by Lasse Liten
Harley gikk fra å ligge sinnsykt langt etter til å bare ligge milevis etter [emoji23]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Posted: 14 Sep 2016 20:27
by hakhap
Men siden folk selger "lav km" billig blir det en press for å selge på lav km hvis en ikke ønsker tape ennå mer på salget, derfor blir det en sirkel hvor fler å fler selger / bytter inn på "lav km".