Høyt turtall? Hva er skadelig

Prat om tung MC.
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Post by freddy123 »

Jupp det med km stand er et faktum ved kjøp og salg så jo det når jeg skulle kvitte meg med HD´n min, den hadde jeg kjørt 26000km på 2 sesonger, mens det lå sykler på finn som bare hadde gått 3000-5000km da ble det litt tungsolgt for min del og jeg måtte en del ned i pris før jeg ble kvitt den...

De som ringte også begynte og bable om at hmmmm den var jo gått langt men virket fin da på bilder, men fortsatt høy km på den osv... Jeg sa den var like god som ny kun 2 år gammel og alle servicer fulgt opp på verksted, men allikevel så blir folk skremt av dette med km, selv om syklene i praksis sikkert kan gå over 100 000km med vanlig vedlikehold og noen slitedeler nå og da, men det hjelper ikke når man får så mange sykler der ute med veldig lav km stand.

Skulle jeg kjøpt så hadde jeg tatt den med lavest km siden jeg vet at jeg kjører en del selv og at det vil bli et problem ved salg igjen.

Visst man skal ha sykkelen i 10 år så har ikke km så mye og si , men de færreste har den så lenge så...

Så mht til km så kommer jeg nok til å selge fz8ˋn etter neste års sesong kanskje [emoji33][emoji12] me får sjå haha [emoji1]


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Post by mekkern »

Tommas wrote:
Når det gjelder kjørelengde så måtte jeg glane litt på Finn nå, det er jo mange sykler hvor det ikke en gang er noe forskjell på en som har gått 25k på 6 år, og en som har gått 50k på 6 år. Sliter fortsatt med å skjønne hvordan det har noe med å gjøre at man tror de er "slitt ut" om man velger den med kortest kjørelengde? Om alt annet er likt så er jo da kjørelengde det eneste som skiller? Hvorfor skulle man da feks betale like mye for en som har gått mye lenger?
Men som en ser så er de de med høy pris/km som ligger lenge for salg/ikke blir solgt...
klart alle velger jo kortest kjørelengde hvis alt annet er likt eller?? er vel ingen uenighet her?
samme når dere skal selge en sykkel igjen så må dere også konkurrere med de andre som skal selge..pris og stand/kjørelengde...

men skal en gjøre ett kupp så er det han/hun som har prøvd lenge og må selge (med en pris markedet ikke vil betale) en kan presse pris med da ingen andre gir bud...
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Post by Tommas »

Det er jo rett og slett utrolig mange brukte sykler ute nå, etter det massive nysalget siste årene.

Så det er vel ikke så rart at det blir litt press på pris. Men heller ikke tvil om at dersom man ikke er veldig redd for kjørelengde, så kan man få utrolig mye bra sykkel for pengene. Spesielt for de som ikke er redd for å gyve løs på litt mekking selv.
mekkern wrote:men skal en gjøre ett kupp så er det han/hun som har prøvd lenge og må selge (med en pris markedet ikke vil betale) en kan presse pris med da ingen andre gir bud...

Er jo så greit i disse dager at man får det sykkelen er verdt i forhold til andre, selv om noen tror de selger gull 8)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Post by Bikeridr »

Mitt synspunkt:
Image
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Post by Tommas »

@bikeridr haha :lol:
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Post by Toven »

hahah =D>
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Post by Okda »

mekkern wrote:
Tommas wrote:
Når det gjelder kjørelengde så måtte jeg glane litt på Finn nå, det er jo mange sykler hvor det ikke en gang er noe forskjell på en som har gått 25k på 6 år, og en som har gått 50k på 6 år. Sliter fortsatt med å skjønne hvordan det har noe med å gjøre at man tror de er "slitt ut" om man velger den med kortest kjørelengde? Om alt annet er likt så er jo da kjørelengde det eneste som skiller? Hvorfor skulle man da feks betale like mye for en som har gått mye lenger?
Men som en ser så er de de med høy pris/km som ligger lenge for salg/ikke blir solgt...
klart alle velger jo kortest kjørelengde hvis alt annet er likt eller?? er vel ingen uenighet her?
samme når dere skal selge en sykkel igjen så må dere også konkurrere med de andre som skal selge..pris og stand/kjørelengde...

men skal en gjøre ett kupp så er det han/hun som har prøvd lenge og må selge (med en pris markedet ikke vil betale) en kan presse pris med da ingen andre gir bud...

Ervel mange ganger sånn at den som tør å sette lavest kilometer er den som får solgt først.... det er vel ett faktum at mange kobler til en liten pc og skruer en del kilometer tilbake. Blir jo litt mistenksom nåe en ti år gammel mc har mindre på kilometeret enn min nå snart 2 år gamle fjr.... Tror stort sett at alt under 60 - 70' er relativt lite slitt i motor. Det verste er vel at ting rister i stykker med mye kilometer....
OkDa
Fjr 1300
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Post by Tommas »

Sett noen slike i år på den der facebookgruppa. . Folk kommenterer en finn-annonse, og plutselig dukker tidligere eier opp og påpeker at objektet har fått slanket antall kjørte km betraktelig siden han eide den :shock:

Det er jo ikke noe nytt fenomen, men sikkert litt enklere når man kan gjøre det med en ledning og en app.

Er vel heldigvis i ferd med å bli standard nå at godkjente verksteder skriver inn service og verkstedbesøk online, og dermed også km-stand.
Så etterhvert blir det mer og mer vrient å kjøre det trikset. Inntil da får man bare være obs på sykler som har gått 10k, og hvor all gummi på fothvilere er slitt vekk, ramma har støvelmerker og det er klistermerker fra hele Europa på sykkelen :lol:
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Post by Lasse Liten »

kjøper heller en sykkel med 100k på telleren som har vært brukt og vedlikeholdt jevnlig eller en sykkel med 15000km som har stått i ro mesteparten av livet sitt, tørre lagre, morkne tetninger, uttørket og karamellisert kløtsj, rust i forgassere osv.. nei - ting skal og er laget for å brukes!
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Post by Tommas »

Lasse Liten wrote:kjøper heller en sykkel med 100k på telleren som har vært brukt og vedlikeholdt jevnlig eller en sykkel med 15000km som har stått i ro mesteparten av livet sitt, tørre lagre, morkne tetninger, uttørket og karamellisert kløtsj, rust i forgassere osv.. nei - ting skal og er laget for å brukes!

Her burde vel alder ha litt å si?
Bjerknez

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Post by Bjerknez »

Lasse Liten wrote:kjøper heller en sykkel med 100k på telleren som har vært brukt og vedlikeholdt jevnlig eller en sykkel med 15000km som har stått i ro mesteparten av livet sitt, tørre lagre, morkne tetninger, uttørket og karamellisert kløtsj, rust i forgassere osv.. nei - ting skal og er laget for å brukes!
Vil det si at hvis to identiske sykler med samme årstall, hvor den ene hadde gått 15.000km. og den andre 100.000km. så ville du heller tatt den som hadde gått lengst for den samme summen?
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Post by Tommas »

La meg føye til: selv om begge var feks 5 år gamle?
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Post by Lasse Liten »

En liten presisering: Når jeg ser etter sykler er de typisk 10-15 år gamle for å havne i mitt budsjett. Og jeg undersøker alltid en sykkel nøye med prøvekjøring og en ordentlig sjekk. Ber gjerne eieren ta med seg nøklene og gå å lage kaffe :D
Hvis alt virker normalt er det ingenting som hindrer meg i å kjøpe en sykkel med 100k på telleren. Forrige sykkelen min (VX800) kjøpte jeg med 102k på telleren hvis jeg ikke husker feil, INGENTING feil med den har i grunn aldri hatt en bedre sykkel. Den var eid, brukt og pleid av en som hadde peiling og omsorg for motorsykler. Sykkelen kjører den dag i dag og sist jeg hørte hadde den passert 130k uten feil :D
En sykkel som har stått i ro 11 måneder i året er det masse arbeid med bare etter 5-6 år...
Bergen

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Post by Bergen »

Gjerne litt høyt turtall?

https://youtu.be/Cx2WXqAyHbI
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Høyt turtall? Hva er skadelig

Post by Tommas »

Lurt med litt presisering på slike ting ja :thumleft

Så en sykkel som har gått jevnlig med småturer synes du er greit, men helst ikke en som har stått for mye stille?
Post Reply