MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 18 nov 2017 09:22

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 53 innlegg ]  Gå til side Forrige 1 2 3 4 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 15 sep 2016 16:01 
Offline
Moderator

Registrert: 03 okt 2015 20:23
Innlegg: 776
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Åsane, Bergen
Tommas skrev:
Lurt med litt presisering på slike ting ja :thumleft

Så en sykkel som har gått jevnlig med småturer synes du er greit, men helst ikke en som har stått for mye stille?


Det kommer an på hva man ser på som småturer, alt må ihvertfall bli skikkelig varmt, både bremser, eksos, olje osv. Hvis dekkene er fem år gamle står jeg glatt over ;-) og så stiller jeg gjerne litt spørsmål til eieren som avslører om han har peiling eller ikke, hvis eieren sier alt er gjort hos verksted så står jeg også over. Mye som står i instruksjonsbøker som skal gjøres oftere enn service ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
Lasse

Bilde
Nye dekk på 31800km - Continental TKC70
https://locatoweb.com/user/lasseliten


Toppen
   
Legg innLagt inn: 15 sep 2016 16:03 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 4500
MC: 2015 KTM Super Duke 1290 R
Akkurat dekk er det overraskende hvor mange som lar stå på i årevis.

_________________
21000km - Nye dekk, Metzeler Roadtec 01
14000km - Nye dekk, Tourance Next.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 15 sep 2016 16:03 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 2754
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Husker mange kjøpte Honda cb1100 superbol`dor som hadde stått på lager 4-5 år før salg...de lakk som siler mange av dem, alt av pakninger hadde tørket inn..


Toppen
   
Legg innLagt inn: 15 sep 2016 18:19 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 12:48
Innlegg: 1537
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Sted: Mo i Rana
mekkern skrev:
Husker mange kjøpte Honda cb1100 superbol`dor som hadde stått på lager 4-5 år før salg...de lakk som siler mange av dem, alt av pakninger hadde tørket inn..

Jeg hadde min motor ute av ramma og tok en renovering en vinter. Da sto den uten olje og kjølevann i et temperert rom med konstant 22 grader. Når jeg monterte den igjen og fylte opp alt av væske så lakk det kjølevæske fra flere plasser, O-ringene hadde tørket inn :)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 15 sep 2016 22:10 
Offline

Registrert: 02 aug 2016 11:03
Innlegg: 20
MC: AT DCT, Adv 990, WRR, Excf 250
Sted: Oslo
Så hvor ofte må man bruke en sykkel for at dette ikke skal være et problem? Norske sykler står jo gjerne i vinteropplag.

Jeg har selv også sykler på GC som står ni måneder i året. På en fikk jeg kjølevann i oljen på grunn av en pakning. På den andre ble det oljelekkasje av samme grunn. Og så røyk det en eksospakning. Ingen av dem var over fire år gamle eller hadde gått over 20 000. Er det uflaks eller tåler de ikke å stå så lenge? (Jeg nevner at begge er KTM'er, og at både enduro'en og 990'en kan gå ganske varme der nede selv om det er såkalt vinter. Takk og pris at verkstedsprisene er lave.)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 18 sep 2016 22:07 
Offline
Moderator

Registrert: 03 okt 2015 20:23
Innlegg: 776
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Åsane, Bergen
Jantomas skrev:
Så hvor ofte må man bruke en sykkel for at dette ikke skal være et problem? Norske sykler står jo gjerne i vinteropplag.

Jeg har selv også sykler på GC som står ni måneder i året. På en fikk jeg kjølevann i oljen på grunn av en pakning. På den andre ble det oljelekkasje av samme grunn. Og så røyk det en eksospakning. Ingen av dem var over fire år gamle eller hadde gått over 20 000. Er det uflaks eller tåler de ikke å stå så lenge? (Jeg nevner at begge er KTM'er, og at både enduro'en og 990'en kan gå ganske varme der nede selv om det er såkalt vinter. Takk og pris at verkstedsprisene er lave.)


Dette høres veldig ut som tørkede pakninger ja, men eksospakningen kan nok ikke skyldes på det - den er vel av grafitt eller aluminium?
Jeg tenker det er mye bedre med en rustet skrue her og der enn at sesongen kortes ned så mye at biken står 9 mnd, stakkars sykkel!

_________________
Lasse

Bilde
Nye dekk på 31800km - Continental TKC70
https://locatoweb.com/user/lasseliten


Toppen
   
Legg innLagt inn: 22 sep 2016 18:03 
Offline

Registrert: 02 aug 2016 11:03
Innlegg: 20
MC: AT DCT, Adv 990, WRR, Excf 250
Sted: Oslo
Ja det er synd på syklene. Men ikke på meg som kan kjøre i 21 grader om vintern mens dere ramler rundt på holka her hjemme. :)

Forresten så står jo også syklene også en fem måneders tid her hjemme også. Ville det vært en god ide å fyre dem opp i garasjen et par ganger i løpet av vintern? Jeg har hørt noe om at det kan bli kondens hvis de ikke blir skikkelig varme. Men er det noe særlig i veien for å la en sykkel stå på tomgang i ti minutter eller mer? I min fellesgarasje kan jeg til og med kjøre litt rundt om det skulle ha noen hensikt. Sånn kan man vel også lade batterietpå en enkel måte?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 08 mai 2017 15:30 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 16 apr 2017 18:10
Innlegg: 48
MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs)
Sted: Trondheim
Bikeridr skrev:
Mitt synspunkt:
Bilde


Hahahaha, den der likte jeg. :lol:

Jeg har bestilt en helt ny sykkel som ankommer Norge om noen uker. Jeg vet inni meg at jeg kommer til å få litt vondt inni meg når jeg kjører den i starten - kjører jeg på den 10 000 på et par år så er den jo omtrent verdiløs i forhold til hva den kostet ny. Så det der er nok noe jeg må prøve å svelge. Liten vits i å kjøpe ny sykkel hvis man ikke skal bruke den, så får jeg bare ta verditapet som det kommer.

_________________
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000


Toppen
   
Legg innLagt inn: 08 mai 2017 16:16 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 13:15
Innlegg: 1905
MC: 15' KTM 690 Duke R - Solgt 29.03.17
01' BMW F650 Dakar
Sted: Karmøy
Pragmatic skrev:
Bikeridr skrev:
Mitt synspunkt:
[img]https://pics.onsizzle.com/not-riding-your-bike-to-keep-the-miles-down-for-2562589.png[/img]


Hahahaha, den der likte jeg.

Jeg har bestilt en helt ny sykkel som ankommer Norge om noen uker. Jeg vet inni meg at jeg kommer til å få litt vondt inni meg når jeg kjører den i starten - kjører jeg på den 10 000 på et par år så er den jo omtrent verdiløs i forhold til hva den kostet ny. Så det der er nok noe jeg må prøve å svelge. Liten vits i å kjøpe ny sykkel hvis man ikke skal bruke den, så får jeg bare ta verditapet som det kommer.

Jeg kjøpte en KTM 690 Duke R ny i april 2015, kosta 121k, med alt ekstra jeg monterte i ettertid har det nok landa på 140k. Solgte den for noen mnd siden for 85k etter 16800km. Verditapet bryr jeg meg ikke om, var verdt hver krone ;)

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

_________________
TKC 70 - 39500km


Toppen
   
Legg innLagt inn: 09 mai 2017 15:48 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 16 apr 2017 18:10
Innlegg: 48
MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs)
Sted: Trondheim
Trondgv skrev:
Pragmatic skrev:
Bikeridr skrev:
Mitt synspunkt:
[img]https://pics.onsizzle.com/not-riding-your-bike-to-keep-the-miles-down-for-2562589.png[/img]


Hahahaha, den der likte jeg.

Jeg har bestilt en helt ny sykkel som ankommer Norge om noen uker. Jeg vet inni meg at jeg kommer til å få litt vondt inni meg når jeg kjører den i starten - kjører jeg på den 10 000 på et par år så er den jo omtrent verdiløs i forhold til hva den kostet ny. Så det der er nok noe jeg må prøve å svelge. Liten vits i å kjøpe ny sykkel hvis man ikke skal bruke den, så får jeg bare ta verditapet som det kommer.

Jeg kjøpte en KTM 690 Duke R ny i april 2015, kosta 121k, med alt ekstra jeg monterte i ettertid har det nok landa på 140k. Solgte den for noen mnd siden for 85k etter 16800km. Verditapet bryr jeg meg ikke om, var verdt hver krone ;)

Sent from my SM-G935F using Tapatalk


Riktig innstilling det i alle fall. Håper jeg føler det samme når jeg er klar for å selge min (om mange år, forhåpentligvis).

_________________
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000


Toppen
   
Legg innLagt inn: 09 mai 2017 22:33 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 820
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Har ikke vitenskapelig dekning for mine utsagn, men har aldri opplevd at en varmkjørt motor med god olje har skarantet selv om den til tider er kjørt på "friske" turtall.

Trådstarter nevner paranoia etter motorbytte, men jeg tror ikke det kan kobles til annet enn "shit happens". Tydeligvis var BMW av samme oppfatning siden de ordnet med ny motor(eller husker jeg feil?).

Man kunne jo la seg forlede til å antyde at motor kanskje har fått gleden av å gå en stund uten olje ifm. sykkel i hvilestilling, men i dette tilfellet snakker vi om en motor med eget kammer for olje som gjør at oljepumpa får tilgang til olje i flere sekund selv om sykkelen skulle ønske å hvile seg litt. Der finnes etterhvert en del eksemplar som har rundet 100K ++ og motor har vært i fin form. Synes å erindre en artikkel i MC-avisa hvor en kar hadde kjørt sykkel med 800-motor nærmere 300K uten problem.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 mai 2017 07:48 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 16 apr 2017 18:10
Innlegg: 48
MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs)
Sted: Trondheim
knutk skrev:
Man kunne jo la seg forlede til å antyde at motor kanskje har fått gleden av å gå en stund uten olje ifm. sykkel i hvilestilling, men i dette tilfellet snakker vi om en motor med eget kammer for olje som gjør at oljepumpa får tilgang til olje i flere sekund selv om sykkelen skulle ønske å hvile seg litt. Der finnes etterhvert en del eksemplar som har rundet 100K ++ og motor har vært i fin form. Synes å erindre en artikkel i MC-avisa hvor en kar hadde kjørt sykkel med 800-motor nærmere 300K uten problem.


300K høres veldig mye ut på noe annet enn en Goldwing eller lignende tursykkel som er bygd for mange og lange turer, men veldig kult om det faktisk stemmer (uten at den har blitt totaloverhalt flere ganger).

Jeg har ofte lurt på om det faktisk er slik at en "vanlig" motorsykkelmotor ikke er i stand til å runde 100K uten kostnader som er så store at det ikke er verdt prisen. Bortsett fra enkelte sykler, Goldwing og Hayabusa for eksempel som jeg kommer på akkurat nå, så er det ganske sjelden man ser motorsykler på Finn.no som har rundet 100K. Og det faktum at telleren, med mindre den er digital, ofte kun har 5 siffer i stedet for 6 som på en bil, hjelper jo ikke akkurat å på selvtilliten når man skal kjøpe bruktsykkel..

_________________
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 mai 2017 08:58 
Online
Brukeravatar

Registrert: 09 okt 2015 19:20
Innlegg: 2333
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n"
Pragmatic skrev:
300K høres veldig mye ut på noe annet enn en Goldwing eller lignende tursykkel som er bygd for mange og lange turer, men veldig kult om det faktisk stemmer (uten at den har blitt totaloverhalt flere ganger).

Jeg har ofte lurt på om det faktisk er slik at en "vanlig" motorsykkelmotor ikke er i stand til å runde 100K uten kostnader som er så store at det ikke er verdt prisen. Bortsett fra enkelte sykler, Goldwing og Hayabusa for eksempel som jeg kommer på akkurat nå, så er det ganske sjelden man ser motorsykler på Finn.no som har rundet 100K.

Bilde
Gamle Betty, 2000 mod BMW R1150GS :thumleft :thumleft :thumleft

_________________
Blåggen min: https://palmastraktorblogglevenogspetakkel.wordpress.com/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 mai 2017 09:09 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 16 apr 2017 18:10
Innlegg: 48
MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs)
Sted: Trondheim
Palma skrev:
Pragmatic skrev:
300K høres veldig mye ut på noe annet enn en Goldwing eller lignende tursykkel som er bygd for mange og lange turer, men veldig kult om det faktisk stemmer (uten at den har blitt totaloverhalt flere ganger).

Jeg har ofte lurt på om det faktisk er slik at en "vanlig" motorsykkelmotor ikke er i stand til å runde 100K uten kostnader som er så store at det ikke er verdt prisen. Bortsett fra enkelte sykler, Goldwing og Hayabusa for eksempel som jeg kommer på akkurat nå, så er det ganske sjelden man ser motorsykler på Finn.no som har rundet 100K.

Bilde
Gamle Betty, 2000 mod BMW R1150GS :thumleft :thumleft :thumleft


Hva har du gjort med motoren på den da, hvis noe? Har hørt at akkurat GS'n skal være holdbar ja :)

Vurderte en 1200 GS selv, men ville ha noe med en litt mer spennende motor.

_________________
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 mai 2017 09:10 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 04 jun 2016 19:01
Innlegg: 533
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot
Ja, men den ligger ikke på Finn, Palma.

Skal vi se hvem av oss som holder ut lengst før vi bytter ut "den beste"?


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 53 innlegg ]  Gå til side Forrige 1 2 3 4 Neste

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner