Bike-jacking

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Bike-jacking

Post by Toven »

Så denne fra RJ på youtube..
Noe å være obs på i Norge? Kanskje... :-k

[youtube][/youtube]
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Bike-jacking

Post by RuneMC »

MDG løser nok dette elegant når de forbyr alle kjøretøy i byer :lol:

Men fra spøk til revolver tror jeg aldri jeg har hørt/lest om noe sånt i Norge. Tror det må litt større byer til... og evt primært lette (supermotard etc) sykler de går etter... ellers tror jeg at jeg hadde tatt en kontrollert velt over den scootern :twisted:
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Bike-jacking

Post by supermons »

Har sett videoer fra Brasil hvor de kommer med pistol og tvinger deg av sykkelen :evil:

Men tror ikke dette er noe vi skal bekymre oss så mye for her i Norge.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bike-jacking

Post by Bikeridr »

supermons wrote:Har sett videoer fra Brasil hvor de kommer med pistol og tvinger deg av sykkelen :evil:
Jeg også. Så også en litt grei vri rundt samme tema (fra Brasil).
Han typen de prøvde å "bike-jack'e" hadde nemlig en større pistol og han var heller ikke redd for å bruke den :thumleft
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Bike-jacking

Post by supermons »

Bikeridr wrote:
supermons wrote:Har sett videoer fra Brasil hvor de kommer med pistol og tvinger deg av sykkelen :evil:
Jeg også. Så også en litt grei vri rundt samme tema (fra Brasil).
Han typen de prøvde å "bike-jack'e" hadde nemlig en større pistol og han var heller ikke redd for å bruke den :thumleft
Har sett den! Rimelig ville tilstander jeg tror vi aldri kommer til å se her i landet, heldigvis!
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Bike-jacking

Post by Tommas »

Har noen shippingvenner i Brasil, og de stopper aldri for noen som feks trenger hjelp med bil eller mc problemer inne i byen (Recife). Alt for ofte er det noen som ligger på lur i buskene. Da ringer man heller politiet og gir de adressen. ALLE på kontoret der har blitt ranet eller frastjålet kjøretøy minst en gang i løpet av siste 4-5 år.

Nå er ikke det noe statistikk som gjelder for alle, eller for hel Brasil, men i storbyene er det seriøst ille mange steder.

På den andre siden, min far ferierte i mange år i en liten by utenfor Recife og med normal forsiktighet opplevde han aldri noe ubehag der.
User avatar
cevillan
Posts: 48
Joined: 08 Oct 2015 10:31
MC: KTM Duke690R

Re: Bike-jacking

Post by cevillan »

I disse mobiltider er det vel strengt tatt liten grunn til å stanse.

Kjører mye i Sverige, og der er dette ikke spesielt uvanlig. Spesielt rundt Göteborg har det vært flere episoder av biler som samarbeider om å bokse inn biler og mc'er, så med fri flyt over grensen er det vel naivt å tro det ikke dukker opp her også etterhvert, som alt annet.

Min svigermor i Stockholm fikk en spiker i dekket på et kjøpesenter, men på grunn av at luften gikk så sakte ut, kom hun seg hjem uten å merke noe. Merkelig nok fulgte 2 biler etter henne helt til oppkjørselen og insisterte på å hjelpe henne med dekket, som enda ikke var flatt... Skeptisk, og smårasistisk som hun er, løp hun inn og ringte politiet. Da spant de avgårde etter først å sparket i stykker baklyktene henns i sinne. Denne metoden var da godt kjent av politiet og en helt vanlig fremgangsmåte. De tømmer bilen mens de "hjelper" til, og er svært aggressive når man avslår hjelp (de vil vel ha tilbake spikeren sin).

Min kone stoppet også for en ny-svensk som hadde kjørt tom for bensin, OG lurte på om han kunne låne penger til bensin... Hun gav gass...

Synd å si det, men etter dette stopper jeg aldri. Jeg opplever heller aldri at "etnisk" norske/svenske står febrilsk og vinker inn andre trafikanter. Er åpenbart blitt en trafikkrasist.

Ulykker stopper jeg selvfølgelig for uansett.
Post Reply