Godkjenning av eksos

Prat om tung MC.
Post Reply
Arntkm
Posts: 1
Joined: 01 Sep 2016 22:45
MC: 2005 Honda CBF600S

Godkjenning av eksos

Post by Arntkm »

Hei! Første innlegg på forumet! :o

Har en 2005 Honda CBF600S jeg har montert scorpion red factory rund bakpottet på. 8)
Lurte litt på i forhold til desibel krav.

Stock så er det oppgitt at det er 85 db på 3500rpm
Målte (med db måler fra bilverksted) 0,5 meter bak sykkelen i en vinkel på 45grader til siden i samme høyde.
Da målte jeg 91 db på 3500 UTEN db killer.

Hvordan er det og få dette godkjent.

Med db killer så er påtten e-merket/godkjent (fulgte med papirer)

Mvh. Arnt-K.M :D
User avatar
RuneMC
Posts: 2034
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Godkjenning av eksos

Post by RuneMC »

Høres jo ikke så mye ut, men hvis du vil ha papirer på det så er det f.eks. http://www.mamut.net/morset/subdet10.htm

Det går et skille i vognkort før og etter 2003 tror jeg. Etter 2003 er det angitt dB og et nr som skal stemme overens med det som er preget på potta mener jeg. På eldre vognkort står det ikke nødvendigvis noe nr som skal stemme overens med potte og det var vel mer en generell maksgrense på 100dB.

Relativt sjelden kontroller og hvis potta ikke låter mer enn 91 dB, så blir du neppe stoppet pga det.
User avatar
Jompa
Posts: 328
Joined: 18 Nov 2015 22:15
MC: 4-cylindret, luftkjølt japse
og V-twin fra US.

Re: Godkjenning av eksos

Post by Jompa »

Er potta CE-merket og godkjent med 85db, rr det 85db som gjelder.
Alt over gir mangellapp.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Godkjenning av eksos

Post by Lasse Liten »

Bruk varmepistol og få bort scorpion merket, kjør med den og bytt til orginal hvis du blir stoppet. -Med mindre papirene som fulgte med er ordentlige TÜV papirer som beskriver typegodkjennelse for akkurat denne pottet til akkurat din sykkel. CE merking betyr ikke en dritt, det betyr bare at ikke hele nabolaget faller om død når du starter opp om morgenen, ingenting som betyr noe for kjøretøykontrollen desverre.
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Godkjenning av eksos

Post by ole m. »

Er potta e-merket og for din sykkel, så er den som du sier godkjent med dB-killer montert. Men du må ha dokumentasjon på dette fra produsenten, vise sykkelen på en trafikkstasjon, og få dette skrevet inn i vognkortet.
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: Godkjenning av eksos

Post by Tob »

Når busaen ble målt og godkjent (av forrige eier) måtte kontrolløren bøye apparatet bort for å 'komme under'. Jaggu godt det finnes fornuftige kontrollører også :)

Forøvrig imponert over lyden i gsxsen til madammen som har 100db fra fabrikk (5000rpm).
Post Reply