Import Yamaha motorsykkel fra usa

Prat om tung MC.
Post Reply
ahjal68
Posts: 3
Joined: 29 Aug 2016 19:43

Import Yamaha motorsykkel fra usa

Post by ahjal68 »

Vurderer å importere 2005 yamaha road star silverado inn til Norge, har fått tilsendt kopi av Title.
Holder det å fremvise title til biltilsynet for vurdering av registrering? før jeg importerer sykkelen inn?
Hva må man være obs på for å få den registrert i Norge? Skulle det by på noen problemer med denne etc?
Gode råd mottas med takk.
ArcticTiger
Posts: 2523
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Import Yamaha motorsykkel fra usa

Post by ArcticTiger »

Velkommen hit :thumleft
Les deg opp på Biltilsynet/Statens vegvesen sine web-sider ang import og godkjenning.
Så leser du https://www.skatteetaten.no/no/Person/b ... importere/ for å sjekke på importkalkulatorn hvor mye staten vil ha i avgift og mva.
Det er fleire firmaer som transporterer fra USA til Norge, jeg har brukt Motorships i Drammen med bra resultat med bilimport.
Det er litt ugunstig dollarkurs for tida, kr 8,30 pr $ i dag, det gjør import frå USA forholdsvis dyr.
ahjal68
Posts: 3
Joined: 29 Aug 2016 19:43

Re: Import Yamaha motorsykkel fra usa

Post by ahjal68 »

Hei, takk for svar.

Når det gjelder toll og avgifter staten skal ha, så har jeg sjekket dette og beregnet avgifter.
Har også kontakt med firma for frakt av sykkel, men det jeg er usikker på er om det lar seg gjøre å få sykkelen registrert i Norge uten noen problemer siden den er førstegangsreg. etter år 2003.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Import Yamaha motorsykkel fra usa

Post by DrGreve »

Jeg tror du skal slite med å få importert en japsesykkel som er nyere enn 2003 fra USA og inn til Norge. I 2003 så kom det et EU-direktiv som gjorde det bortimot umulig og skulle du klare det så blir det mye jobb og utgifter. Lykter og eksosanlegg skal være E-merket og blinklyser må bygges om.
Ble ikke sykkelen solgt på det europeiske markedet?
User avatar
mekkern
Posts: 5121
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Import Yamaha motorsykkel fra usa

Post by mekkern »

ENTEN må du ha COC dokumentet fra sykkelen var ny-benyttes ikke i USA så lite trolig, eller yamaha i Norge må utstede et slikt bevis ( koster masse penger eller du får svaret :glem det)
og så sitter du der da....
NEI -du kan ikke "mellomimportere"den til eksempelvis Sverige.

Det er mulig å få den registrert men dette vil koste deg masse tid og penger da hele sykkelen må kunne dokumenteres-effekt-vekter-utslipp-dimensjoner-dekktype og last osv...
Hvis det ikke er en IDENTISK sykkel av samme årsmodell registrert i Norge du kan benytte for data til enkeltgodkjenning sliter du.
ahjal68
Posts: 3
Joined: 29 Aug 2016 19:43

Re: Import Yamaha motorsykkel fra usa

Post by ahjal68 »

Dette er jo en Yamaha road Star silverado og er serieprodusert.
Skulle vel ikke være ett problem å få den registrert i Norge, men man vet jo aldri med disse duste regler her til lands :(
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Import Yamaha motorsykkel fra usa

Post by DrGreve »

ahjal68 wrote:Dette er jo en Yamaha road Star silverado og er serieprodusert.
Skulle vel ikke være ett problem å få den registrert i Norge, men man vet jo aldri med disse duste regler her til lands :(
Sakset fra NMCU sine sider:
Hva med USA-import?
Statens vegvesen: Det er i praksis ikke mulig å importere sykler som er tatt i bruk i USA etter 17. juni 2003, dersom det ikke kan dokumenteres at den er identisk med EU-versjonen (se nedenfor). Vær også obs på at flere andre EØS-land har nasjonale unntaktsregler som gjør at de kan importere sykler fra USA. Slike unntaksregler finnes ikke i Norge, og andre lands nasjonale unntaktsregler gjelder heller ikke her. En USA-importert sykkel som er tatt inn og godkjent etter unntaksregler i andre land, vil i Norge be-
handles som den kommer rett fra USA. Noen fabrikanter lager samme modell i USA og resten av verden: Hvordan kan det dokumenteres for å få godkjent en slik sykkel i Norge? Statens vegvesen: Fabrikanten kan gi ut papirer som viser hvordan en sykkel laget til amerikanske regler forholder seg til europeiske krav. Enten må vi ha papirer fra produsenten som klart og tydelig viser vilkår for utbytting av deler eller en liste over enkeltkrav sykkelen klarer, eller en produsentgaranti som viser at den amerikanske versjonen er identisk med den EU-typegodkjente versjonen, og dermed klarer alle krav. Da får vi den garantien fra produsenten vi er ute etter.
De tre representantene fra Vegdirektoratet som deltok på møtet med NMCU den 23. april 2010 har lest gjennom denne artikkelen.

For det første så er ikke sykler solgt på det amerikanske markedet identisk med sykler solgt i Europa. Dernest bruker fabrikanten å være restriktiv med å utlevere papirer som viser forskjellene/likhetene på sykler ment for de forskjellige markedene, og hvis de gjør det så vet de å ta seg betalt.
Post Reply