Trenger tips til valg av nyere MC! Avgjørelse er tatt!

Prat om tung MC.
ketilf
Posts: 66
Joined: 01 Nov 2015 10:52
MC: 2019 BMW R1250 GSA
Location: Pasvik

Trenger tips til valg av nyere MC! Avgjørelse er tatt!

Post by ketilf »

Hei!
Jeg er nå i en prosess med å skifte ut min 2004 Vstrom med noe litt nyere og mer moderne. Jeg har gått mange runder i henhold til valg av type MC og har landet på at jeg vil holde meg til adventure/traktor segmentet. Jeg liker å ta avstikkere med telt og fiskestang, og da er det gjerne grusveier av ymse kvalitet som forseres. De jeg har sirklet meg inn mot er BMW 800 GS, eventuelt Adventuremodellen, Yamaha Super Tenere 1200 og nyeste modell av Vstrom 1000. Har også vurdert 1200 BMW GS, men ser de fort blir dyre hvis man skal ha en med lavest mulig km. Budsjettet mitt er oppunder 150 000. Yamaha Tracer har også vært inne som kandidat, men den blir litt for gateorientert og for lite egnet til dårlige veier og grusveier. Ser at MC Oslo selger et par nye Vstrom 1000 til 155 000, men da er det uten noe form for utstyr. Så det blir vel heller en nyere brukt, med utstyr som kofferter og minst mulig kjørt km. Veldig fint å få noen synspunkter på nevnte modeller, positive som negative :D
Last edited by ketilf on 25 Aug 2016 07:45, edited 1 time in total.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trenger tips til valg av nyere MC!

Post by Trondgv »

Ser det ligger noen F800GSA på finn til ca 140k, med det meste av utstyr. 14/15 modeller. Verdt å ta en kikk, er vel ikke noe å legge skjul på at en F800GS ikke er feil valg med tanke på veiene du holder deg til. :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trenger tips til valg av nyere MC!

Post by tshansen »

Har du vurdert triumph? 800 eller 1200? Her får du jævlig mye sykkel, med utstyr til en billig peng! Ellers så har jo du KTM sine modeller som er mulig å få tak i billig!

Jeg har dessverre ikke nok erfaring til å kunne anbefale noen andre enn GS 1200!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Trenger tips til valg av nyere MC!

Post by Kant1 »

Foreslår at du tar en kikk på, og vurderer Triumph Tiger XCx'en som Tobben selger her på forumet. Knallbra sykler som kjører MEGET godt og som er veldig godt utstyrt fra fabrikk :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
ketilf
Posts: 66
Joined: 01 Nov 2015 10:52
MC: 2019 BMW R1250 GSA
Location: Pasvik

Re: Trenger tips til valg av nyere MC!

Post by ketilf »

Takk for gode innspill, veldig kjekt. Har absolutt vurdert Triumph og den Tobben selger er veldig fin. Men når jeg skal kjøpe såpass ny ønsker jeg å ha en forhandler noenlunde i nærheten, og det er vel kun i sør-Norge Triumph finnes? BMW, Yamaha og Suzuki har jeg rett bort i gata her, kun 800 km unna:D
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Trenger tips til valg av nyere MC!

Post by hakhap »

ketilf wrote:Takk for gode innspill, veldig kjekt. Har absolutt vurdert Triumph og den Tobben selger er veldig fin. Men når jeg skal kjøpe såpass ny ønsker jeg å ha en forhandler noenlunde i nærheten, og det er vel kun i sør-Norge Triumph finnes? BMW, Yamaha og Suzuki har jeg rett bort i gata her, kun 800 km unna:D
Hjelper kanskje ikke men du har Lindroths i Luleå, rimelig langt unna men litt nermere :redface

http://www.triumphmotorcycles.se/dealer ... /lindroths


og noen i Finland

http://www.triumphmotorcycles.se/dealer ... &market=18
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
Bjerknez

Re: Trenger tips til valg av nyere MC!

Post by Bjerknez »

Kant1 wrote:.... som kjører MEGET godt :thumleft
Siden "den kjører godt" så tror jag du bør se nærmere på denne :-# :smt005
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trenger tips til valg av nyere MC!

Post by tshansen »

Som Fjellbekken skriver! Jeg opplevde veldig mye turbulens på ktm, men har ingen turbulens på GSA nå! Noen lar seg plage av slikt mer enn andre, å dette er helt klart noe du bør vurdere nøye om du er plaget av slikt!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
ketilf
Posts: 66
Joined: 01 Nov 2015 10:52
MC: 2019 BMW R1250 GSA
Location: Pasvik

Re: Trenger tips til valg av nyere MC!

Post by ketilf »

Takk igjen for gode tilbakemeldinger!
Når det gjelder turbulens så er vel dette et problem på de fleste sykler med oppreist sitte stilling og vindskjerm. Jeg har testet litt forskjellig med min Vstrom og har til slutt landet på en skjerm fra MRA, og jeg har invitert i formstøpte ørepropper som fungerer godt :thumleft

Super Tenere står som en sterk kandidat for meg, virker som å være en anvendelig sykkel til det meste og den får gode skussmål på langturkomfort. Det at den har kardangdrift ser jeg også som positivt og bremsesystemet virker til å være veldig bra. Yamaha er kjent for god kvalitet og god driftssikkerhet, og det betyr en del når man bor et stykke unna nærmeste MC-verksted. BMW 800 og da spesielt Adventure-utgaven er fortsatt med i vurderingen. Den har mye av det jeg ser etter. Selv om den har svakere motor enn Yamahaen så er den med lavere vekt kanskje lettere å håndtere på grusveier og på trange plasser som ferjer/parkeringsplasser. Så vi får gruble litt til :-k
ketilf
Posts: 66
Joined: 01 Nov 2015 10:52
MC: 2019 BMW R1250 GSA
Location: Pasvik

Re: Trenger tips til valg av nyere MC! Avgjørelse tatt!

Post by ketilf »

Hei!
Da ble det en Yamaha 1200 Super Tenere på meg etter mye om og men :D Tror dette blir veldig bra og sykkelen ser lekker ut. Ny er den ikke, men en pent behandlet 2010 modell som først ble registrert høsten 2011. Sykkelen står nå på på Østlandet og jeg skal kjøre den hjem til Finnmark i midten av september, gleder meg stort til den kjøreturen ja :D Samme dag som jeg slo til på Teneren fikk jeg også solgt min gamle Vstrom, så det var jo et perfekt sammentreff :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trenger tips til valg av nyere MC! Avgjørelse er tatt!

Post by tshansen »

Gratulere så mye med "ny" flott sykkel [emoji106] skjønner godt at du gleder deg til turen hjem med denne [emoji106] dukker vel opp bilder snart også da ? [emoji12]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Trenger tips til valg av nyere MC! Avgjørelse er tatt!

Post by Flanker »

Gratulerer [emoji106]
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Trenger tips til valg av nyere MC! Avgjørelse er tatt!

Post by Palma »

Hadde ikke BMW laget sykkler så hadde jeg vurdert sterkt en slik en. Kjempefine. Gratulerer :thumleft
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Trenger tips til valg av nyere MC! Avgjørelse er tatt!

Post by supermons »

Grattis :)
ketilf
Posts: 66
Joined: 01 Nov 2015 10:52
MC: 2019 BMW R1250 GSA
Location: Pasvik

Re: Trenger tips til valg av nyere MC! Avgjørelse er tatt!

Post by ketilf »

Legger ut bilde når jeg starter hjemturen[emoji3]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Post Reply