Noen som har erfaring m import av mc fra England, kjøper sykkelen av privat person.
Har tidligere importert fra Tyskland og Sverige som er ganske greit.
Tenker å reise over å hente sykkel og kjøre hjem så trenger prøveskilt. Erfaringer?
Import av mc fra England
Re: Import av mc fra England
jeg kjørte hjem på engelske skilt. ikke noe problem det.
ellers så er import greine samme som fra sverige. ha med vognkort og alle papirer.
men husk at du må bygge om sykkelen føre visning. gjelder da frontlampe i allefall.
henter du med bil og henger så må du betale 1kr pr mil du kjører i avgift på tollen. kjører du sykkelen på egne hjul så slipper du dette.
ellers så er import greine samme som fra sverige. ha med vognkort og alle papirer.
men husk at du må bygge om sykkelen føre visning. gjelder da frontlampe i allefall.
henter du med bil og henger så må du betale 1kr pr mil du kjører i avgift på tollen. kjører du sykkelen på egne hjul så slipper du dette.
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
- AJSm20
- Posts: 95
- Joined: 12 Oct 2006 12:45
- MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20 - Location: Trondheim
Re: Import av mc fra England
Jeg har importert tre sykler fra England de siste årene. England er nok det landet i Europa som det er lettest å eksportere/importere fra. Du må få med 'V5'-dokumentet, som er det gyldige vognkortet. Originalt, ikke kopi. På dette er det en liten slipp som heter 'export marker'. Her må nåværende eier skrive under, og han skal beholde (og selv sende inn) lappen. Da er du formelt ny eier. Det er ingen annen eksportdeklarering som må gjøres.
Du må ordne forsikring på forhånd. På veteransykler pleier dette å være greit, ved å oppgi rammenummeret til ditt forsikringselskap. De er mer restriktive med nyere sykler. Alternativt kan du oppgi det engelske reg.nummeret. Mulig reglene her er noe strammet inn, du må sjekke med ditt selskap. Be om å få et 'grønt forsikringskort' fra selskapet ditt, som bevis på at du har forsikring hvis du skulle bli stoppet i utlandet.
Tenk også på om sykkelen er godkjent i England, dvs. at den har en gyldig MOT (EU-kontroll). Det skal være en liten lapp med bekreftelse på dette i en liten holder på sykkelen. Hvis den har en MOT er det greit å kjøre, såsant du har egen forsikring. Hvis den IKKE har en gyldig MOT, risikerer du å bli stoppet av politiet. De driver med automatisk skanning av skilt, og stopper de som ikke har gyldig MOT, forsikring, etc. Da risikerer du en bot eller at sykkelen blir tauet inn. Bedre å få eieren til å gjøre en MOT for deg, du må sikkert betale for dette da (omtrent samme pris som en EU-kontroll). En MOT er også en bekreftelse på at sykkelen er godkjent i et EU-land, og gjør det lettere ved registrering i Norge.
Sykkelen må være original, spesielt eksos, ellers får du problemer. Lykta må byttes som en skriver over, på noen modeller. Noen sykler har frontlykter som gjelder for flere markeder, og disse behøver ikke byttes.
Ved ankomst til Norge MÅ du stoppe på grensa og importdeklarere sykkelen. Du må ha en kvittering på beløpet, samt vognkortet. Moms blir beregnet utifra beløpet på kvitteringen, og du får noen dager på deg å betale hos ditt lokale tollkontor.
Det er lovlig å kjøre på engelske skilt i Norge, såsant det er forsikring på sykkelen, til hjemstedet ditt. Er det ikke gyldig forsikring må du ha dagkjennemerke fra SVV fra det øyeblikk du passerer grensa.
Anbefaler å kjøre sykkelen hjem. For meg har det vært uforglemmelige turer . Jeg har tatt ferja fra Newcastle til Amsterdam (hvis det er i nord), eller toget under kanalen ved Dover (i sør). Si fra hvis du trenger info om disse.
Du kan sjekke reg.nummeret på sykkelen her: http://www.askmid.com/askmid.aspx
Eller her: http://www.taxdisc.direct.gov.uk
Lykke til!
Du må ordne forsikring på forhånd. På veteransykler pleier dette å være greit, ved å oppgi rammenummeret til ditt forsikringselskap. De er mer restriktive med nyere sykler. Alternativt kan du oppgi det engelske reg.nummeret. Mulig reglene her er noe strammet inn, du må sjekke med ditt selskap. Be om å få et 'grønt forsikringskort' fra selskapet ditt, som bevis på at du har forsikring hvis du skulle bli stoppet i utlandet.
Tenk også på om sykkelen er godkjent i England, dvs. at den har en gyldig MOT (EU-kontroll). Det skal være en liten lapp med bekreftelse på dette i en liten holder på sykkelen. Hvis den har en MOT er det greit å kjøre, såsant du har egen forsikring. Hvis den IKKE har en gyldig MOT, risikerer du å bli stoppet av politiet. De driver med automatisk skanning av skilt, og stopper de som ikke har gyldig MOT, forsikring, etc. Da risikerer du en bot eller at sykkelen blir tauet inn. Bedre å få eieren til å gjøre en MOT for deg, du må sikkert betale for dette da (omtrent samme pris som en EU-kontroll). En MOT er også en bekreftelse på at sykkelen er godkjent i et EU-land, og gjør det lettere ved registrering i Norge.
Sykkelen må være original, spesielt eksos, ellers får du problemer. Lykta må byttes som en skriver over, på noen modeller. Noen sykler har frontlykter som gjelder for flere markeder, og disse behøver ikke byttes.
Ved ankomst til Norge MÅ du stoppe på grensa og importdeklarere sykkelen. Du må ha en kvittering på beløpet, samt vognkortet. Moms blir beregnet utifra beløpet på kvitteringen, og du får noen dager på deg å betale hos ditt lokale tollkontor.
Det er lovlig å kjøre på engelske skilt i Norge, såsant det er forsikring på sykkelen, til hjemstedet ditt. Er det ikke gyldig forsikring må du ha dagkjennemerke fra SVV fra det øyeblikk du passerer grensa.
Anbefaler å kjøre sykkelen hjem. For meg har det vært uforglemmelige turer . Jeg har tatt ferja fra Newcastle til Amsterdam (hvis det er i nord), eller toget under kanalen ved Dover (i sør). Si fra hvis du trenger info om disse.
Du kan sjekke reg.nummeret på sykkelen her: http://www.askmid.com/askmid.aspx
Eller her: http://www.taxdisc.direct.gov.uk
Lykke til!
- K-man
- Posts: 3
- Joined: 09 Aug 2016 11:29
- MC: KTM 640 Adventure - 2001 modell
BMW K1300S - 2009 modell
Re: Import av mc fra England
Hvor finner man MC i Storbritannia? Ebay.co.uk?
- AJSm20
- Posts: 95
- Joined: 12 Oct 2006 12:45
- MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20 - Location: Trondheim
Re: Import av mc fra England
ebay.co.uk og google.
Det enkleste er å google, og begrense søket til siste par uker. Velg bilder og klikk på de du liker. Det kommer an på hva du er ute etter.
Ellers kan du prøve f.eks.:
www.preloved.co.uk
www.theparking-motorcycle.co.uk
www.carandclassic.co.uk/
www.motorcyclenews.com/bikes-for-sale/
www.autotrader.co.uk/bikes/motorbikes-for-sale
Det enkleste er å google, og begrense søket til siste par uker. Velg bilder og klikk på de du liker. Det kommer an på hva du er ute etter.
Ellers kan du prøve f.eks.:
www.preloved.co.uk
www.theparking-motorcycle.co.uk
www.carandclassic.co.uk/
www.motorcyclenews.com/bikes-for-sale/
www.autotrader.co.uk/bikes/motorbikes-for-sale
- K-man
- Posts: 3
- Joined: 09 Aug 2016 11:29
- MC: KTM 640 Adventure - 2001 modell
BMW K1300S - 2009 modell
Re: Import av mc fra England
Flott! Der har jeg noe å søke i.
- K-man
- Posts: 3
- Joined: 09 Aug 2016 11:29
- MC: KTM 640 Adventure - 2001 modell
BMW K1300S - 2009 modell
Re: Import av mc fra England
Endte med at jeg feiget ut, og ble å handle i gode gamle Norge.