fra 2 seter til 1?

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

fra 2 seter til 1?

Post by mekkern »

Hadde en interessant opplevelse med SVV på gamle mossevei i dag.

Ble vinket inn med den gamle 600 offroaderen..
det eneste han hang seg opp i var at jeg hadde fjærnet fothvilerne bak (pga tilbakeflyttede fremre fothvilere)
og dermed så stemte ikke vognkortet med sykkelen da det bare var 1 seteposisjon,og jeg måtte da på ordnet opp med dette.
Mitt spørsmål er da ;
Hva skal til for at jeg kan få den registrert kun for 1 person?
er det noe annet enn å fjærne fothvilerne? det er vel ingen begrensning på setestørrelse for 1 person?
skal ringe "paragraf/forskriftgjengen" i morgen men noen tips?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: fra 2 seter til 1?

Post by tshansen »

Uten å kunne bidra med noe hjelp til spørsmålet ditt vil jeg gjerne stille meg undrende til SVV i denne situasjonen? Hva i alle dager spiller det om noe slikt ikke stemmer med vognkortet? :roll: ](*,)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: fra 2 seter til 1?

Post by mekkern »

Nei du kan jo spørre......
han stusset litt på yoshimurapotta og om jeg hadde papirer på den?

"NIX -finnes ikke et papir" sa jeg "den er fra 80 tallet"... jeg startet den og han ruset litt,og han ble da keen på de manglende fothvilerne...
At frontlyspæra hadde eksplodert og lå i tusen biter inne i reflektoren spilte ingen rolle.... :lol:

Derfor- hva er greia med manko på et par fothvilere bak??
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: fra 2 seter til 1?

Post by Tommas »

Sukk, det må være det mest idiotiske jeg har hørt på lenge.

Flott de bruker tid på sånt [-(

Skulle vært en enkel sjekk for svv folk: er modifikasjonen trafikkfarlig?

Hvis "nei", ikke bry deg...
User avatar
EasyRider
Posts: 62
Joined: 21 Feb 2016 11:44
MC: Kawa :)

Re: fra 2 seter til 1?

Post by EasyRider »

mekkern wrote:Nei du kan jo spørre......
han stusset litt på yoshimurapotta og om jeg hadde papirer på den?

"NIX -finnes ikke et papir" sa jeg "den er fra 80 tallet"... jeg startet den og han ruset litt,og han ble da keen på de manglende fothvilerne...
At frontlyspæra hadde eksplodert og lå i tusen biter inne i reflektoren spilte ingen rolle.... :lol:

Derfor- hva er greia med manko på et par fothvilere bak??
Så hvis jeg har forstått det riktig så fikk du mangel lapp fordi du ikke hadde fothvilere bak når du Kjørte med singel sete?

Jeg gir meg enda over på hvor snevert tankegang det finnes. Du skulle ha spurt han om det hadde Vært bedre om du hadde fothvilere bak og kjørt med singel sete...

Når du har fjernet både fothvilere og muligheten for at en person kan sitte bak fordi du vil ha solo sykkel. Så må jo dette Være helt innafor når det gjelder trafikk sikkerhet... du kan jo lure på hva som skjer...

Jeg har en greie selv med satans vegvesen om dagen men får ta det I en annen trå..

Stå mekkern håper du får en mer konstruktiv samtale en det jeg hadde med biltilsynet I dag.. sukk..
Kawasaki ZZR 1400 Black
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: fra 2 seter til 1?

Post by mekkern »

Har tatt et par telefoner og de bekreftet at hvis forutsetningene for lovlig transport av 2, - fothvilere -stropp på setet/bøyle bak setet ikke er oppfylt, er den en 1 seter. :D

Var bortom hos de i dag også-og alt var greit men de "måtte" se sykkelen for å bekrefte utekontrollen, slik at sykkelen ikke hadde 2 sett fothvilere... :smt104

så jeg får ta en tur på tirsdag på "drop-in" kl 8:00.. :smt051
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: fra 2 seter til 1?

Post by Snikkeren »

Og så må man vise den på nytt hvis man velger å sette på fothvilerne igjen. [emoji37]
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: fra 2 seter til 1?

Post by mekkern »

Skjer ikke i mitt eie.
har flyttet de fremre 30 cm bakover.
BMWilly
Posts: 457
Joined: 11 Apr 2012 12:43
MC: R1200GS Triple Black 2016

Re: fra 2 seter til 1?

Post by BMWilly »

mekkern wrote:Har tatt et par telefoner og de bekreftet at hvis forutsetningene for lovlig transport av 2, - fothvilere -stropp på setet/bøyle bak setet ikke er oppfylt, er den en 1 seter. :D

Var bortom hos de i dag også-og alt var greit men de "måtte" se sykkelen for å bekrefte utekontrollen, slik at sykkelen ikke hadde 2 sett fothvilere... :smt104

så jeg får ta en tur på tirsdag på "drop-in" kl 8:00.. :smt051
Snakk om unødvendig byråkrati. Hva er poenget? :roll:
Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: fra 2 seter til 1?

Post by ole m. »

Tja, poenget her er vel at en sykkel tegistrert for to skal ha en plass hvor passasjer kan ha føttene. Synes det er fornuftig nok jeg. 8)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: fra 2 seter til 1?

Post by mekkern »

Da er sykkelen offisielt 1 seter.
550kr fattigere.

ingen problemer-sykkel ikke fothviler/noe å holde i for passasjer= 1 seter.
BMWilly
Posts: 457
Joined: 11 Apr 2012 12:43
MC: R1200GS Triple Black 2016

Re: fra 2 seter til 1?

Post by BMWilly »

ole m. wrote:Tja, poenget her er vel at en sykkel tegistrert for to skal ha en plass hvor passasjer kan ha føttene. Synes det er fornuftig nok jeg. 8)
Jo, men mekkern kunne vel bare fått en faktura på 550kr for jobben med å skrive ut nytt vognkort der 2 blir til 1. Unødvendig å måtte vise dette. Burde holdt med en telefon.
Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: fra 2 seter til 1?

Post by mekkern »

Siden det ikke er spesifisert annet enn avvik på antall sitteplasser forstår jeg at de ønsker å se kjøretøyet.
Ombyggingen/flyttingen av fremre fothvilere 30 cm bakover var også grei skuring.
Post Reply