Gearwhine i førstegir, Suzuki TL1000S - var visst helt vanlig :)

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Gearwhine i førstegir, Suzuki TL1000S - var visst helt vanlig :)

Post by Monstr »

Hei!

Har nå begynt å bruke TLen, og har merket at TLen har en drevliknende lyd som følger turtallet i førstegir, og kun i førstegir. Hadde det på Fazeren også, men der var den liksom litt lavere. Høres nesten ut som når man rygger i revers med eldre biler, bare at lyden er litt dypere.

Er dette vanlig på disse syklene? Kan ikke se for meg at det er kjede og drev som er problemet her, da fremdrevet ser bra ut, og lyden forsvinner helt i 2. gir i samme fart som lyden er der i førstegir. Den følger turtallet så lenge det er belastning på sykkelen.

Har prøvd å søke på YouTube og nettet for å se om det står noe særlig om det, noe det ikke gjør. På YouTubefilmene har jeg prøvd å høre etter om den lyden er der på andre TLer, men kombinasjonen av dårlige mikrofoner, og høy eksoslyd gjør at det er vanskelig å høre.

Jeg har jo lest mye om at TLene lager mye lyd, men denne sykkelen har jo bare gått 31 000 km, så den bør jo klare seg en stund til. Noen TLridere her inne som kjenner til dette? Jeg er ganske perfeksjonistisk på sånne ting, og hater lyder som jeg ikke vet om skal være der eller ikke.

Nærmeste filmen jeg har funnet hvor man kanskje kan høre antydning til denne lyden er denne i det han kjører igang i førstegir, typ fra 00:38 til 00:40:



Noen som kjenner til om dette er normalt? :) Må legge til at sykkelen girer som en drøm, og at det ikke er noe problem med lyder ved girskift eller noe.
Last edited by Monstr on 23 May 2016 19:13, edited 1 time in total.
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Gearwhine i førstegir, Suzuki TL1000s

Post by Lasse Liten »

Høres helt normalt ut på den videoen og slik du beskriver det hadde jeg ikke bekymret meg. Alle syklene jeg har hatt har laget litt annerledes lyd i førstegiret enn på de andre girene. En lyd er ikke skummel før den endrer seg tenker jeg, ville sett på det som et steg i å lære sykkelen å kjenne :thumleft
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Re: Gearwhine i førstegir, Suzuki TL1000s

Post by Monstr »

Absolutt et steg i den retningen ja :P Tenker å ta en kjapp tur innom Hestmann i morgen da jeg uansett har fri. :) Når jeg først har et så bra eksemplar av en TL, så vil jeg jo gjerne holde den i mintcondition! :)

Så får vi se da. Lyden er mye høyere i førstegir på denne sykkelen enn på Faeren jeg hadde, men det kan jo være at det er fordi denne sykkelen er litt grovere i dimmensjoner og tannhjul enn det Fazeren var :)
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Gearwhine i førstegir, Suzuki TL1000s

Post by Lasse Liten »

er nok litt andre dimensjoner i girene på denne ja, litt annen momentkurve kan en si...
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Re: Gearwhine i førstegir, Suzuki TL1000s

Post by Monstr »

Absolutt. Er sikkert ikke noe galt, men greit å få fagfolk til å bruke 20 sekunder på å se på det. :) Alltid hyggelig med en tur innom Hestmann uansett. :)

Jeg som er så var for ulyder burde kanskje ikke ha en TL1000 som drømmesykkel, for store Twinner lager jo bra med lyder i alle former og fasonger :P
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Re: Gearwhine i førstegir, Suzuki TL1000s

Post by Monstr »

Var en liten tur innom Geir Hestmann på vei hjem, og han sa det ikke var noe å bry seg om. Det er fordi det er store og grove drev i førstegir som gjør at lyden kommer. Suzuki har kommet med en sats for å roe lyden for de kresne, men den er så dyr og vanskelig å montere at det er helt utelukket. Som Geir sa, det er jo ingen vits å splitte en motor som har gått 30k... ;)

Så da vet jeg at jeg kan kjøre med verdens beste samvittighet, og at dette er vanlig på 99% av alle motorsykler som kjører der ute pga rettskårne drev. :)
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Gearwhine i førstegir, Suzuki TL1000S - var visst helt vanlig :)

Post by tshansen »

Høres veldig bra ut. Greit at du fant utav det! Ålreit for andre å vite også :thumleft :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply