GPS-tracking av MC.

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

GPS-tracking av MC.

Post by Monstr »

Hellu der ute!

Har nå sett denne våren at det har vært utrolig mange tyverier av motorsykler den siste tiden. Dette er jo forsåvidt den samme tendensen som hver eneste vår, men har gått å tenkt litt på det med GPS-tracking/sporing av syklene mine. Hjemme er jeg ikke så veldig redd for tyveri, da jeg bor sånn til at det situasjonelle forebygger ganske godt. ;)

Forrige tråd jeg fant om dette er fra 2011, så det har sikkert skjedd endel på denne fronten siden den tid, så jeg velger derfor å prøve igjen her :)

Men er ofte jeg er hos andre, og tenker at det hadde vært veldig greit å hatt noen form for sporing på sykkelen slik at jeg alltid kan følge med på hvor den er fra telefonen. Er jo bare jeg som bruker den, så det er jo ikke for å overvåke den på noen måte, men for å kunne se hvor den er den dagen noen evnt skulle rappe den. Hadde fruen brukt den, hadde jeg ikke tenkt tanken engang fordi hun skal få lov til å kjøre akkurat hvor hun vil uten at jeg skal legge meg opp i det på noen måte. Forsikringspengene driter jeg forsåvidt i, fordi nå som jeg endelig har funnet meg en relativt plettfri sykkel er det jo den jeg vil ha, og forsikringspenger kan på ingen måte veie opp for den gleden jeg har i denne sykkelen! :) Jeg er så paranoid at jeg alltid låser den med tre låser ;)

Så kommer problemet: Min innsikt i datateknologien :P Har jo sett masse på ebay, at der får man sporere som kan rapportere i sanntid, med alarmer og gudene vet hva av funksjoner. Ser at disse skal ha simkort og greier for å virke, og at de rapporterer via GSM-nettet. Hvordan fungerer dette? Må jeg ha enda et mobilabonement for at dette skal virke, eller finnes det noen løsninger som er tiltenkt dette?

Noen andre som har tips til løsninger som virker? Ser noen norske firma tilbyr denne typen tjenester, men for mitt vedkommende blir det litt for dyrt å betalte 4 000,- for hardware og alt fra 299 til 699,- i måneden for at det skal virke. :P

Håper på noen som har litt bedre datateknisk innsikt enn meg har mulighet til å besvare dette! :) Er jo sikkert endel som har slikt utstyr på syklene sine der ute.

Det beste hadde jo bare vært å hatt noe James Bond kunne brukt, en liten selvfungerende brikke jeg kunne gjemt et sted på sykkelen som kunne gitt meg all info i sanntid :p
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
User avatar
mekkern
Posts: 5118
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: GPS-tracking av MC.

Post by mekkern »

har vurdert en slik:
http://www.ebay.com/itm/Vehicle-Truck-C ... SwwpdW2n~e

eller noe lignende denne så jeg kan kutte tenninga:
http://www.ebay.com/itm/TK103B-Car-Vehi ... SwvgdW44~J

og et billig kontantkort eller lignende simkort.
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: GPS-tracking av MC.

Post by quattrokim »

Jammer som sperrer for GSM og andre signaler florerer det av hos dei som driver med dette. Enkleste er vel å lage ein dødmannsknapp men det hjelper ikkje om dei lemper sykkelen inn i ein bil og reiser med den.

I mitt hode er det like greit å bruke penger på ein skikkelig lås/alarm. Har dei først stukket av med sykkelen er det sikkert ikkje så mykje meir å samle på uansett.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
Post Reply