http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=74312940
Hva og hvorfor har dem bygget om oljekjøler/filter slik bilde viser i denne finn.no annonsen.
TL1000S Motor fix
Re: TL1000S Motor fix
Re: TL1000S Motor fix
Dette finner man også litt av på motorer som er montert i f. eks ett kjøretøy med redusert kjøling pga forskjellige ting som lav fart og høy rpm på motor. F. eks i en feiemaskin som sliter med størrelsen da alt som finnes skal inn i minst mulig maskin.
Har sett dette både på VW motorer og VM motorer
Har sett dette både på VW motorer og VM motorer
- ole m.
- Posts: 1221
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: TL1000S Motor fix
Men da har man store vifter på radiatoren. Løsningen som er vist på TL-Sen over her gir redusert kjøling, siden oljekjøleren er fjernet, og man får varmere kjølevann med større kjølebehov.
Vet ikke hva de ønsket å oppnå med denne løsningen, men er det varmere motor så bytter man vanligvis termostaten.
Vet ikke hva de ønsket å oppnå med denne løsningen, men er det varmere motor så bytter man vanligvis termostaten.
Re: TL1000S Motor fix
Hmm kan prøve å synse litt her Passer fint på en søndag.
Eier påstår at den har 145HK (ikke at det bør stemme) TL1000R har jo 135hk i motor. TL1000 har 125hk.
Ser man på TL1000R motoren så har den oljekjøler som vist på bilde. Men har 2 store vann radiatorer. En top og en bunn i front innenfor kåpa og el vifte som kjøler.
så en mulighe er motorbytte. Motoren kommer fra en TL1000R men man bruker fortsatt TL1000 sin lille radiator. Da er muligheten for overoppheting stor vil jeg tro så det har neppe skjedd her.
Annen mulighet: Dem har tatt oljekjøleren fra TL1000R motoren for å fjerne "den stygge olje kjøleren" for å få litt mer ryddig design. Men fortsatt muligheter for varm motor.
Mulig en kan bytte termostaten for å åpne for sirkulering vanne fortere?
TL1000S, TL1000R, DL1000 og SV1000 bruker jo samme motor med litt forskjellige effekt og moment kurver.
DL1000 ble solgt i Europa fram til 2008. Da ble den fjernet fordi motoren ikke klarte utslippskravene. Men kom tilbake i 2014
med ny redesignet motor som gjorde at oljekjøleren forsvant da den har bedre kjøleegenskaper en tidligere modell. plus at den nå klarer euro 4 utslippskrav.
Eier påstår at den har 145HK (ikke at det bør stemme) TL1000R har jo 135hk i motor. TL1000 har 125hk.
Ser man på TL1000R motoren så har den oljekjøler som vist på bilde. Men har 2 store vann radiatorer. En top og en bunn i front innenfor kåpa og el vifte som kjøler.
så en mulighe er motorbytte. Motoren kommer fra en TL1000R men man bruker fortsatt TL1000 sin lille radiator. Da er muligheten for overoppheting stor vil jeg tro så det har neppe skjedd her.
Annen mulighet: Dem har tatt oljekjøleren fra TL1000R motoren for å fjerne "den stygge olje kjøleren" for å få litt mer ryddig design. Men fortsatt muligheter for varm motor.
Mulig en kan bytte termostaten for å åpne for sirkulering vanne fortere?
TL1000S, TL1000R, DL1000 og SV1000 bruker jo samme motor med litt forskjellige effekt og moment kurver.
DL1000 ble solgt i Europa fram til 2008. Da ble den fjernet fordi motoren ikke klarte utslippskravene. Men kom tilbake i 2014
med ny redesignet motor som gjorde at oljekjøleren forsvant da den har bedre kjøleegenskaper en tidligere modell. plus at den nå klarer euro 4 utslippskrav.
Kawasaki ZZR 1400 Black
Re: TL1000S Motor fix
Nå har jo jeg et ganske autistisk forhold til disse syklene, og jeg vet at mange på internasjonale forum begrunner denne ombyggingen med at de mener denne oljekjøleren sitter for utsatt til, og at de derfor ønsker å fjerne den sånn at den ikke blir hull og skader på den.
Jeg kunne aldri tenkt meg å gjøre denne modifikasjonen på min. Dette er jo ikke noen sykkel jeg ville kjørt på grusvei uansett.
TLene utvikler jo bra mye varme, så er ikke så rart folk prøver alt de kan for å holde temperaturen nede.
Spesielt i USA og andre sydlige land sliter jo mye mer med dette enn vi gjør i Norge. I kø på sommerhalvåret er jo TLen forferdelig, for den blir så sinnsykt varm. Jeg har montert bryter sånn at jeg kan tvangskjøre vifta mi når det trengs. Min er jo en 00 mod, så den har jo termostaten på et annet sted enn 97 osv, så min er ikke så plaget med varme som de tidliger modellene.
Jeg kunne aldri tenkt meg å gjøre denne modifikasjonen på min. Dette er jo ikke noen sykkel jeg ville kjørt på grusvei uansett.
TLene utvikler jo bra mye varme, så er ikke så rart folk prøver alt de kan for å holde temperaturen nede.
Spesielt i USA og andre sydlige land sliter jo mye mer med dette enn vi gjør i Norge. I kø på sommerhalvåret er jo TLen forferdelig, for den blir så sinnsykt varm. Jeg har montert bryter sånn at jeg kan tvangskjøre vifta mi når det trengs. Min er jo en 00 mod, så den har jo termostaten på et annet sted enn 97 osv, så min er ikke så plaget med varme som de tidliger modellene.
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
- ole m.
- Posts: 1221
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: TL1000S Motor fix
Denne løsningen gir dårligere kjøling, Monstr, ikke bedre. Jeg har kjørt TL-S i flere år, og oljekjøleren som er plassert lavt foran motoren er ikke noe problem.
Løsningen som er vist over her er nok gjort av noen som har forlest seg på internettforum, og er nok en fiks på et problem som ikke eksisterer. Resultatet er dårligere kjøling, siden oljekjøleren er fjernet.
Løsningen som er vist over her er nok gjort av noen som har forlest seg på internettforum, og er nok en fiks på et problem som ikke eksisterer. Resultatet er dårligere kjøling, siden oljekjøleren er fjernet.
Re: TL1000S Motor fix
Jeg vet at det gir dårligere kjøling ja, og det kom kanskje ikke klart nok frem i innlegget mitt.
Poenget var at i mange sørlige land, med høye temperaturer, så er mange desperate etter å få ned tempen. Da blir det til at folk prøver all verdens løsninger (sånn som den i denne posten) etter å ha lest på nettet. Sånn som i dette tilfellet hvor vondt kun blir verre.
Som jeg nevnte i min post er det mange som fjerner den nederste oljekjøleren fordi de mener den sitter for utsatt til og er redd for at den skal bli ødelagt. Jeg har ikke ofret det en tanke.
Poenget var at i mange sørlige land, med høye temperaturer, så er mange desperate etter å få ned tempen. Da blir det til at folk prøver all verdens løsninger (sånn som den i denne posten) etter å ha lest på nettet. Sånn som i dette tilfellet hvor vondt kun blir verre.
Som jeg nevnte i min post er det mange som fjerner den nederste oljekjøleren fordi de mener den sitter for utsatt til og er redd for at den skal bli ødelagt. Jeg har ikke ofret det en tanke.
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Re: TL1000S Motor fix
Jeg har selv eid og kjørt en Vstrom.Monstr wrote:Jeg vet at det gir dårligere kjøling ja, og det kom kanskje ikke klart nok frem i innlegget mitt.
Poenget var at i mange sørlige land, med høye temperaturer, så er mange desperate etter å få ned tempen. Da blir det til at folk prøver all verdens løsninger (sånn som den i denne posten) etter å ha lest på nettet. Sånn som i dette tilfellet hvor vondt kun blir verre.
Som jeg nevnte i min post er det mange som fjerner den nederste oljekjøleren fordi de mener den sitter for utsatt til og er redd for at den skal bli ødelagt. Jeg har ikke ofret det en tanke.
Den har samme motor, samme oljekjøler og den sitter like utsatt.
Kjørte både dårlige asfaltveier, grusveier og skogsveier uten å slå hull i kjøleren eller hatt andre problemer med den.
At folk bruker argumentet at den sitter for utsatt på en vei sykkel TL/SV synes jeg er helt merkelig.
Og enda mer merkelig at folk mener at ved å fjerne oljekjøleren og flytte den over til vannkjøling uten å bytte til større radiator er den god løsning?? er enda mer merkelig.
Er jo en grunn til at Suzuki satte den der i utgangspunktet.
Har enda ikke hørt om en produsent som legger til kostnader på en vare bare for moro skyld
Jeg personlig ville ha gått for 2 andre løsninger som er mye enklere.
enten:
1. radiator grill /beskyttelse
2. forskjerm forlenger.
Begge kan få kjøpt billig på ebay.
Eneste argumentet jeg personlig har for å å fjerne denne oljekjøleren er at det blir mer ryddig når den er borte. Den ser litt feilplassert ut der den står.
Kawasaki ZZR 1400 Black