Virago VX1100 - oljen blir borte... (?)

Prat om tung MC.
Post Reply
rtollef
Posts: 10
Joined: 09 Oct 2013 16:35
MC: Suzuki T250 1972 modell

Virago VX1100 - oljen blir borte... (?)

Post by rtollef »

Har akkurat kjøpt en 1995 Virago VX1100 med 17000 km på hjula.

Sykkelen er særdeles strøken, og ser fabrikkny ut. Har kjørt med den noen dager og oppdaget plutselig at oljelampa begynte å lyse. Etterfylte med samme type olje, og fylte opp til omtrent 3/4 i glassruta der oljenivået vises.

Dagen etter på ny kjøretur begynner oljelampa å lyse igjen. Og nivået er nede på under halv i inspeksjonsvinduet.

Det er ingen synlige lekkasjer eller oljesøl noe sted.

Hva i all verden kan være galt?

Forrige eier vet naturligvis ingenting, men det er kjipt å oppdage en sånn feil to dager etter at sykkelen er overtatt.

Mvh Rune
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Virago VX1100 - oljen blir borte... (?)

Post by voodoodoo »

Den bruker olje, jævlig mye olje..
Og det er selvfølgelig dyrt å reparere
Forrige eier visste garantert om det og der er en såpass vesentlig mangel at du kan og bør klage på det og heve kjøpet.
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Virago VX1100 - oljen blir borte... (?)

Post by DrGreve »

Enig med forrige taler, dette kommer ikke over natta, dette vet forrige eier meget godt om. Hadde han ikke visst det så hadde motoren vært skjært for lenge siden.
Her må ventiltetninger byttes og sikkert en del andre ting også..
Med det forbruket må jo det indikeres på eksosen?
rtollef
Posts: 10
Joined: 09 Oct 2013 16:35
MC: Suzuki T250 1972 modell

Re: Virago VX1100 - oljen blir borte... (?)

Post by rtollef »

Hmmm....

Forrige eier sier på telefonen i kveld at han aldri har etterfylt olje eller hatt problemer med sykkelen. KM standen er jo også veldig lav. MC´en var på service for oljeskift og sjekk, bl.a. ble det byttet en pakning på innsuget og han ba verkstedet om å bytte olje, filter, gearolje og kardang olje.. slik at den skulle vær klar for slag og at ny eier skulle overta en sykkel klargjort for sesongen.

Det er ikke antydning til blårøyk eller eksos ut av pottene, selv ikke ved kraftig rusing.

Men åpenbart er det et eller annet problem...
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Virago VX1100 - oljen blir borte... (?)

Post by DrGreve »

Hmm, dette høres merkelig ut. Har du sjekket glasset når sykkelen har stått en stund?
Du skal sjekke peileglasset når sykkelen står på et flatt underlag og sykkel så rett opp og ned som mulig, så få noen til å sitte over og holde den rett opp når du peiler.
User avatar
mekkern
Posts: 5121
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Virago VX1100 - oljen blir borte... (?)

Post by mekkern »

La sykkelen stå oppreist og fyll se-glasset fullt.
at oljen "blir borte" når du starter er helt normalt-la den stå rett opp noen minutter så er det fullt igjen.

Yamahaen har "nivålampe" og trenger fullt glass for ikke å vise feil når motoren er kald/tykk olje...

Hvis det er en lekkasje eller den "blåer" så blir olja borte-ikke ellers.
rtollef
Posts: 10
Joined: 09 Oct 2013 16:35
MC: Suzuki T250 1972 modell

Re: Virago VX1100 - oljen blir borte... (?)

Post by rtollef »

Tusen hjertelig takk for alle gode innspill og svar på dette mysteriet. Kan hende at det ikke er så dramatisk som jeg fryktet altså. Kjenner jo ikke sykkelen så godt ennå, så det er mye å lære.

Jeg summerer opp essensen av svarene, og følger opp med å sjekke olja og nivået jevnlig.
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Virago VX1100 - oljen blir borte... (?)

Post by Palma »

Henger på en liten etterslenger her... Min 1150GS (Betty) og lignende har og nivåglass. Sjekkes olja når mopeden er satt direkte på dobbeltstøtta etter kjøring vil endel av olja være i oljekjølern. Da viser det altfor lite olje. Følgende prosedyre trengs for "riktig" peiling. Ved varm sykkel parkeres den på sidestøtta for å drenere oljekjøler i 10-15 min, så opp på dobbeltstøtta i 10-15 min. Da viser det riktig. Hvis ikke kan det skille halve målevinduet i mengde, og har gitt meg og sikkert andre bange anelser...
En annen ting er jo en "såpass" gammel sykkel kan vel kjøres på mineralolje. Jeg gikk fra halvsynt til mineral og forbruket gikk ned med 1-1,5 dl/100mil..
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Virago VX1100 - oljen blir borte... (?)

Post by tshansen »

Noe sier meg at du bør undersøke om du har fylt for mye olje nå [emoji848]

På min sykkel kan det se ut som det er for mye olje når sykkelen er i gang, men når den får stå noen minutter så synker nivået igjen! Men det var motsatt på forrige sykkel! Der forsvant oljen når sykkelen gikk og rant tilbake når sykkelen ble skrudd av
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply