Yamah XJ600 - Tikking?

Prat om tung MC.
Post Reply
Svenn
Posts: 20
Joined: 12 May 2012 19:53
MC: Ingen foreløpig

Yamah XJ600 - Tikking?

Post by Svenn »

Hei!

Jeg lurer på om noen av dere kan sjekke om jeg har tikking i motoren på sykkelen min. (Yamah XJ 600 Diversion 2001 mod, gått ca 50 000km)
Forrige eier har eid sykkelen i 10 år og har aldri hatt problemer, han mener også at den lokale yamaha-forhandleren har sett over sykkelen og at den har en helt vanlig lyd.

Hva tenker dere?
Se video for lyd :)

TIllegsspørsmål: Ønsker også bedre lyd i sykkelen uten å måtte bytte ut hele eksosanlegget. Finnes det slip on med god lyd til det originale eksosanlegget, evt tips og triks for å få bedre lyd? (ikke borre hull)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Yamah XJ600 - Tikking?

Post by inunf »

Vanskelig å mene noe om lyd ut i fra en video. Tikking kan være f. eks. for stor ventilklaring eller slakt kamkjede. Er det lenge siden sist sykkelen var inne på service med ventilkontroll?

Søkte etter slip-on på ebay, kanskje dette kan funke? Det blir fort noen kroner med frakt og moms.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Yamah XJ600 - Tikking?

Post by tshansen »

Har også hørt rykter om at XJ600 har hatt problemer med ulyd i clutchen... Har ikke oppfattet det som farlig, mer en ulyd, men kanskje verdt å sjekke ut? Legge et skrujern mot clutchdekselet og lytte til håndtaket (ja det funker) Da er det lettere å lokalisere lyden.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Svenn
Posts: 20
Joined: 12 May 2012 19:53
MC: Ingen foreløpig

Re: Yamah XJ600 - Tikking?

Post by Svenn »

Takk for respons.
Forrige eier tok motorsykkelen inn på verksted for ca 1 år siden, og da fikk han høre at ventiljustering ikke var nødvendig.
Men en kompis av meg mener at det høres ut som om motoren tikker litt.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Yamah XJ600 - Tikking?

Post by mekkern »

Sjekk også skruene på eksosrøra mot toppen-de kan løsne litt og lekkasjen kan minne om tikking
Svenn
Posts: 20
Joined: 12 May 2012 19:53
MC: Ingen foreløpig

Re: Yamah XJ600 - Tikking?

Post by Svenn »

mekkern wrote:Sjekk også skruene på eksosrøra mot toppen-de kan løsne litt og lekkasjen kan minne om tikking

Det skal jeg sjekke, takk for tips :)
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Yamah XJ600 - Tikking?

Post by Norse »

XJ900 har også litt trøbbel med tikking i clutchen. Det kan være flere ting, men det som går igjen er at splinten bak clutch-platene blir litt "slarkete". De som har giddet fikse det har laget seg en litt tykkere splint. For egen del så har sykkelen min nå rundet 140' men jeg plages ikke av noen særlig plagsomme lyder. (Gammel mann, -hører dårlig... :-) )
Du finner mer om dette på YT, -sjekk XJ900... Mener det er samme greia på 600'en.
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Re: Yamah XJ600 - Tikking?

Post by Hawken »

Holdt på å kjøpe XJ600 i fjor og det finnes mye informasjon om dette på egne forum. Kom fram til st det var bak clutchen, og det finnes "how to" en sted på internett husker jeg.
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
Post Reply