Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Prat om tung MC.
Matsrek
Posts: 19
Joined: 14 Dec 2015 22:46
MC: 2015 BMW 1200 GS

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by Matsrek »

Samme følelsen får jeg, Bjerknez, Bmw har tenkt på alt.
Men selvfølgelig, det skulle bare mangle med gs, etter 35 år.

Må bare nevne to ting til som jeg digger på gs, og som allerede har gjort meg avhengig:
Keyless og quick shift!
Fantastisk praktisk. :-)

Dette er sikkert noe ktm kommer med også.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by jhn »

Det må man si ... en velfundert og informativ sammenligning :thumleft saklig, men tydelig preget :D
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by Busa Trond »

@Matsrek: Hvordan er elektronikken på ktm vs bmw, da tenker jeg på abs, tc, wheelie contro osv.
Bjerknez

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by Bjerknez »

Busa Trond wrote:@Matsrek: Hvordan er elektronikken på ktm vs bmw, da tenker jeg på abs, tc, wheelie contro osv.
Trenger man wheelie control på en GS? :-#
Matsrek
Posts: 19
Joined: 14 Dec 2015 22:46
MC: 2015 BMW 1200 GS

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by Matsrek »

At motorsykler / motorer lages på forksjellige måter synes jeg er fantastisk!
For all del, verden hadde vært gørr kjedelig hvis alle lagde eks. 1170 ccm boxer motorer. ;-)
Variasjon er topp!

Jeg liker bare bmw bedre enn ktm'n. Ja noe er subjektivt, men jeg vil påstå at noe også er objektivt.

Abs / asc fungerer nok helt topp på begge.
På gruskjøring merker man ikke at støtteapparatet slår inn i det hele tatt. Stor forbedring ift. 2012 gs som jeg hadde.
Min 2015 gs har ikke sving abs / tr.ctrl. Det kom først i år, så der var ktm først ute.
Men jeg kan få det programmert inn.

Wheelie ctrl, som vil være mest aktuelt på ktm (av 160 forskjellige årsaker), fungerer også helt topp. ;-)
Med 3 forskjellige nivåer kan du "regulere" forhjulsløftet.
Eller slå systemet helt av, om du vil.

Men dette kan sikkert Snikkeren eller lorden svare deg bedre på, de har flere km på SA enn meg. :-)
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by knutk »

Bjerknez wrote:
Busa Trond wrote:@Matsrek: Hvordan er elektronikken på ktm vs bmw, da tenker jeg på abs, tc, wheelie contro osv.
Trenger man wheelie control på en GS? :-#
Første gang jeg leide GS i Spania havnet jeg på en 2012 luftbokser. Den løftet lett fremhjulet på de første tre gira (og jeg er ikke tynn). Vannbokseren er end sterkere, så ja, det er en kjekk finesse.

Første gang jeg merka det var da jeg stoppa et sted for å ta bilder mens de andre kjørte videre. Kjørte på en herlig svingete vei i Andalucia fjellene og fant flyten, skulle jo hente inn de andre. Låg i fint driv i en sving (3. gir 70-80) og ga på ut av svingen. Fremhjulet kom opp, sykkel for rett frem et stykke før framhjulet landet pent og jeg kunne fullfør svingen og fortsette turen ut dagen uten behov for truseskift.
BMWilly
Posts: 457
Joined: 11 Apr 2012 12:43
MC: R1200GS Triple Black 2016

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by BMWilly »

Snikkeren wrote:
Men, jeg må nok få prøvd GS'en, og se hva jeg synes om den. :thumleft
Det lar seg ordne. Jeg har ikke prøvd 1290SA heller. :) Men denne tråden skulle vel handle om nyeste Tiger Explorer 2016 som jo har endel oppgraderinger.

Men, for å spore litt av igjen da, keyless synes jeg ikke er nok til å avgjøre hva man skal velge. Koster deg noen tusen ekstra for ikke å ta nøkkelen ut av lomma men det er jo det. Quick shift pro har fungert greit ved akselerasjon men ikke like smooth ved nedgiring..men synes det begynner å bedre seg litt. Har muligens med innkjøring å gjøre. Ellers er girkassa litt røff kanskje. Jeg hadde ikke prøvekjørt GS en før jeg kjøpte, kun eldre modell, som flanker hadde. Og likte nok Explorer (2015) og gamle sykkelen til Busa Trond(nå Flanker sin) bedre enn den gamle GS en. Ettersom jeg kommer fra R1200RT og liker boxermotoren ble det vel sånn at valget falt på GS fordi triple black var en mulighet og nærmeste forhandler på Nydalen. Når det gjelder komfort er sykkelen veldig bra. Vel så bra som RT en ihvertfall, og den sykkelen kjørte jeg 50 mil uten å gå av sykkelen. Det er ikke mulig å gjøre på GS en, mindre tank, men komfortmessig veldig bra.
Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
Matsrek
Posts: 19
Joined: 14 Dec 2015 22:46
MC: 2015 BMW 1200 GS

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by Matsrek »

Jeg tenker å prøvekjøre nye Explorer, moro med sammenliginger. :-)

Jeg kom over en veldig god pris på en fullspekket 2015 mod gs for en uke siden, og keyless og quick shift var jo der.
Tenkte sånn halvveies det var litt fjas, men du verden: nå girer jeg kun med clutch mellom 1. og 2.
Du venner deg til å bruke den riktig. :-)

Foreta nedgiringen mens motoren har en smule turtall, da mellomgasser den selv og du merker nesten ingenting. :-)

Giring på kardangsykkel vil vel gjerne oppleves litt "grovere" enn med kjede og tagger.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by tshansen »

Uten å ha prøvekjørt GS'en så må jeg si meg mye enig i en del av de poengene du tar fram! Det er små, å til tider ubetydelige forskjeller for mange, men for noen som har vent seg til en viss type komfort vil være vanskelig å gå ned et hakk!

Jeg vil på ingen måte karakterisere KTM'en som den beste sykkelen, men den er bedre på noe og dårligere på noe!
Å ja, jeg er ikke fremmed for at det kan bli GSA neste gang, det er bare synd at den ikke er på langt nær så rampete som KTM'en [emoji106]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by ojda »

Artig med sammenligninger, helt klart :thumleft
Å hadde man fjernet 2 av mine viktigste argumenter mot GS hadde det nok ikke
vært et helt uaktuellt alternativ :-k
De to tingene er 1: boksermotoren 2: at man finner de på hvert gatehjørne, og ofte flere på samme hjørne :( Dessuten er jeg vel generelt ikke overbegeistret for utseendet [-( Tiger'n er en skjønnhet i forhåld 8)
For meg som legger like stor værdi i kardang, som det virker som at du også gjør blir utvalget begrenset.
Å av de jeg har prøvet er nok GS og Tiger de kardang-sykklene som treffer meg best.
Jeg skal hjelpe deg litt når det gjelder å skryte av GS'n :shock:
Programeringshjulet på venstre styrehåndtak er rett og slett en fantastisk løsning,
med kontroll av gps uten å løfte hånda fra styret \:D/
Jeg har ikke tall på de gangene jeg har vinglet nedover veien, mens jeg har
forsøkt å plotte inn ny destinasjon på gps'n :twisted:

Det er egentlig en liten detalj i helheten, men at du henger deg opp i plasseringen av cc-knappen
blir for teit i mine øyne, absolutt eneste gang jeg har ønsket meg cc-controll på venstre side er når jeg fotograferer med sykkelen i cc-modus, og må avbryte for så å reaktivere.
Men det blir jo som å si at det eneste riktige er å ha gassen på venstre hånd :?

Når det gjelder den nye exploreren er jeg ikke 100% overbevist enda.
Tror jeg liker mappingen bedre på den gamle/min enn på 2016.
Dessuten synes jeg den sporet bedre i sving med det gamle dekk-oppsettet,
men det skal sies at jeg ikke hadde lange turen med den, og at det kan tillskrives vane :-k
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Bjerknez

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by Bjerknez »

Her er jeg faktisk helt enig med Ojda. Egentlig en litt rar følelse :smt005
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by ojda »

Bjerknez wrote:Her er jeg faktisk helt enig med Ojda. Egentlig en litt rar følelse :smt005
Nå bør du ta pilla di, å skru av internettet til anfallet har gått over [-X
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Bjerknez

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by Bjerknez »

ojda wrote:
Bjerknez wrote:Her er jeg faktisk helt enig med Ojda. Egentlig en litt rar følelse :smt005
Nå bør du ta pilla di, å skru av internettet til anfallet har gått over [-X
Røsket ut kontakten til modemet n........
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by Lasse Liten »

Utrolig spennende sykkel den nye tigeren ja. Hadde det bare vært en forhandler som førte dette merket og kunne skru på de her i Bergen er jeg sikker på at vi hadde sett litt færre sånne gørrkjedelige GSer.. :lol: :-#
All respekt for at GSA er den ultimate, perfekte adventuresykkel som alle andre fabrikker strekker seg etter, men den er jo akkurat like spennende som en terning uten prikker, zero carisma...
1290 SA er jo fanden sjøl og den nye tigeren virker som om den fint kan spille hjernen i partiet mens GSen står og skriver autografer foran pressen.
Jo flere merker som virkelig satser i adventureklassen jo bedre er det, da får vi som lever på leftovers det enda bedre.
Toalmar
Posts: 189
Joined: 26 Jul 2013 08:40

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by Toalmar »

Bjerknez wrote:
ojda wrote:
Bjerknez wrote:Her er jeg faktisk helt enig med Ojda. Egentlig en litt rar følelse :smt005
Nå bør du ta pilla di, å skru av internettet til anfallet har gått over [-X
Røsket ut kontakten til modemet n........
Sku tæ å spørra åssen jeg slo av internette, men nå skjønner åsså je det \:D/ \:D/ \:D/
Post Reply