Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Prat om tung MC.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9140
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by ojda »

åøææåæåååøøøøøåæåæøøøøæøå :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by Flanker »

Se der ja! Lommelegen.no kurerte det via nett?

Ingen kneising på Tigeren foreløpig, selv om Arrow potta er litt småheit. Tenkte kanskje det kunne være kontaktsmitte også, og da er jeg utsatt. Alle har jo hørt skrekkhistoriene om folk som har fått klamydia fra dassringen osv. [emoji51]
Last edited by Flanker on 24 Mar 2016 22:46, edited 1 time in total.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9140
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by ojda »

Vel, det var vel kansje mest et langvarig anfall av: Dont give a dam :roll:
Uansett, nå ærn fresk.... Øøy :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by tshansen »

Flanker wrote: Alle har jo hørt skrekkhistoriene om folk som har fått klamydia fra dassringen osv. [emoji51]
Ja er det ikke der jeg har fått det liksom? :-k

Uansett, klamydia? er mer som en lett forkjølelse på pikken :roll: ........ Har jeg hørt :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9140
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by ojda »

På første versjon av Explorer (pre2016) var det en knappsom man kan si var noe unødvendig [-X
Nemmelig knappen som koblet på cruisecontrol :-s
Dette styres alikevel med aktiveringsknappen, så en dedigert av/på var litt smør på flesk :(
Jeg har selv eid 2 Explorere, og knappen har blitt satt i "på" på vei hjem etter nykjøp.
Og har siden stått der :thumleft
På toppen av det hele var det i lang tid de første årene utallige diskusjoner, om hvor vanskelig det var å nå denne knappen med tommelen :lol:

Et geni av en ingeniør har til seneste av utgavene kommet med en fantastisk oppdatering :shock:
Dropp knappen og skriv On rett på plastikken. Fantastisk :lol:


Image
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Matsrek
Posts: 19
Joined: 14 Dec 2015 22:46
MC: 2015 BMW 1200 GS

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by Matsrek »

En stund siden jeg har vært her inne nå, men tenkte jeg bare måtte bidra litt på denne tråden.

Hadde i fjor en 2012 GS Rallye.
Solgte den før jul, og kjøpte helt ny KTM 1290 SA i mars, uten så mye som en prøvetur først. Tenkte at dette må da være topp.
Må bare innrømme at jeg var gedigent skuffet ift den gamle boxer-slitern.
Ja, den har power, uten at det gjør den til en bedre sykkel, men på de aller fleste andre punkt synes jeg GS`n er bedre.
Tror nesten jeg kunne skrevet flerre avsnitt om hva som er bedre med BMW, og de aller fleste punkt er objektive.
Ja, mulig jeg hadde fått bedre rundetider på bane med ktm`n, men det er tett opptil uvesentlig for min del.

Så jeg tenkte: I all verden, dette kan ikke stemme, var den gamle bimmern så mye bedre??
Turen gikk derfor til AMS i Ålesund, prøvde demosyklene av både gs / gsa, og det var ikke tvil.
Så nå: 1290`n er long gone, og jeg har kjøpt meg en 2015 GS med alt utstyr.
Helt fantastisk sykkel.

Explorer har jeg ikke prøvd, men tenker å gjøre det.
Men bare av den lille videosnutten ser jeg umiddelbart noe som GS er bedre på: ergonomi.
På bimmern er cruise control plassert på venstre side, der all fornuft tilsier at den SKAL være.
Du holder gasshåndtaket rolig, toucher set-knappen med venstre pekefinger, og voila - ferdig.
Ingen gymnastikkøvelse med høyre tommel for å få det til, med tilhørende 90% sjanse for at gasspådraget endres i forsøket.
KTM hadde i tillegg ledningen ut fra gasshåndtaket i veien, noe som gjorde det enda mer tungvint.

Om noen ønsker å høre mer om min vurdering mellom GS og 1290 SA, bare si fra. :)
Jeg kan legge frem en fin smørbrødliste. ;)

Men, det skulle da bare mangle:
At Ktm 1290 SA, som har vært produsert i 1 år, skulle overgå en modell som har vært utviklet og nærmest "perfeksjonert" i 35 år....
Det hadde vel egentlig ikke vært noe annet sensasjonelt i mine ører.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9140
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by ojda »

Nå har ikke jeg fulgt 1290A på spesialforum-nivå, men har da fått prøvd den
ved etpar anledninger, og å vifte den den bort som et dårlig alternativ ser jeg på som tøv [-X

GS av nyere årgang (e 2013) er en flott sykkel, men det er vel her som mange andre stedet
egene preferanser som avgjør hvilken som er best for hver enkelt.

Vi har da hatt ganske mange i Explorermiljøet som har gått fra nyere GS til Explorer,
som bruker samme term som deg. "Aldrig tilbake" [-(

Jeg selv har hatt 2 Explorere, og selv om jeg da har prøvekjørt GS`n
fant jeg ikke plass til den ved seneste bytte som var i fjor :roll:

Dette du nevner med cc-styring på Stor-Tiger er ivertfall bare bull.
Jeg har over 100.000 km på denne sykkelen og kan garantere at hverken det
eller den lette gassen som noen testkjørere har klaget på har noensinne vært noe problem [-(

Jeg å sikkert flere med meg er nok interessert i å høre hva som får deg til å skilles med 1290`n din
til fordel for BMW.
De er jo tross alt i samme skjiktet, og de fleste som eier en av disse skuler vel over på
konkurentenes modeller fra tid til annen 8)
Greit å få høre andres erfaringer med modellene.
Gs før og etter 2013 er jo også to forskjellige historier, så ta i samme slengen med
ca kilometer-erfaring fra både KTM, GS før 2013 og GS etter 2013.

PS: Gratulerer med Ny. Flott sykkel \:D/
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by Snikkeren »

Oi oi. Det var nedslående vurdering av 1290'en. Synd du ikke ble fornøyd, spesielt med tanke på at du spurte meg om råd før du kjøpte den.

Men jeg kjenner meg ikke helt igjen i det med cruise-control knappen. Er jo ikke noe særlig tommelgymnastikk som skal til for å nå bryteren. Ja, hvis du skal nå den lille runde knappen som må være trykket inn for at den skal virke, så er ikke den så lett å treffe, men den står alltid inne hos meg. Set og Reset når jeg enkelt med høyre tommel.

Men, jeg må nok få prøvd GS'en, og se hva jeg synes om den. :thumleft
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9140
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by ojda »

Vi har jo forresten en her på forumet som har gått fra GS Pre2013
til Explorer 2013, å jeg har med egene øyne sett at han smiler fra øre til øre :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by Flanker »

Han smiler fortsatt han [emoji6]

Lett på gassen? Synes ikke det, var venn med rulla fra første sekund.

Cruisekontroll? Jeg knotet vel litt de to første gangene jeg skulle nå knappen, etter det har dette ikke vært noe problem. Men jeg er prinsipielt enig i at det er mer ergonomisk riktig med kontrollene på venstre holke.

Explorer'n er bedre enn min fhv. 2006 R1200GS på så og si alle områder, og ergonomisk er de svært like. Faktisk så like at jeg har problemer med å peke på noen forskjeller. Men GSen og boxermotoren har definitivt mer "karakter", på godt og vondt [emoji106]
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by jhn »

ojda wrote:Nå har ikke jeg fulgt 1290A på spesialforum-nivå, men har da fått prøvd den
ved etpar anledninger, og å vifte den den bort som et dårlig alternativ ser jeg på som tøv [-X

GS av nyere årgang (e 2013) er en flott sykkel, men det er vel her som mange andre stedet
egene preferanser som avgjør hvilken som er best for hver enkelt.

Vi har da hatt ganske mange i Explorermiljøet som har gått fra nyere GS til Explorer,
som bruker samme term som deg. "Aldrig tilbake" [-(

Jeg selv har hatt 2 Explorere, og selv om jeg da har prøvekjørt GS`n
fant jeg ikke plass til den ved seneste bytte som var i fjor :roll:

Dette du nevner med cc-styring på Stor-Tiger er ivertfall bare bull.
Jeg har over 100.000 km på denne sykkelen og kan garantere at hverken det
eller den lette gassen som noen testkjørere har klaget på har noensinne vært noe problem [-(

Jeg å sikkert flere med meg er nok interessert i å høre hva som får deg til å skilles med 1290`n din
til fordel for BMW.
De er jo tross alt i samme skjiktet, og de fleste som eier en av disse skuler vel over på
konkurentenes modeller fra tid til annen 8)
Greit å få høre andres erfaringer med modellene.
Gs før og etter 2013 er jo også to forskjellige historier, så ta i samme slengen med
ca kilometer-erfaring fra både KTM, GS før 2013 og GS etter 2013.

PS: Gratulerer med Ny. Flott sykkel \:D/
Ja, det kunne vært interessant med en direkte sammenligning ... kanskje han har noen andre innfallsvinkler.
Jeg ser ikke bort fra at han har rett ... om man ser bort fra hk
Matsrek
Posts: 19
Joined: 14 Dec 2015 22:46
MC: 2015 BMW 1200 GS

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by Matsrek »

AAAhhhh.....
I all verden..... Skrev nettopp et milevis langt innlegg, men det forsvant da jeg skulle poste det! :(

Skal gjøre et nytt forsøk, og komme med listsa mi! ;)
Bjerknez

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by Bjerknez »

Dette kan bli en uhyre spennende tråd :lol:
Henter litt pocorn og følger med. Artig når noen etter en del testing kommer med "sannhetens" ord. Rett på sak, og uten tanke på andres følelser. Slikt liker vi :thumleft

Men jeg vet jo også at det er mye smak og behag her også. Skulle JEG valgt en av disse ville det blitt 1290 SA, uten den minste tvil. Mest grunnet motor. Det andre blir man vant til 8)

Men jeg har ikke erfaring med noen av dem. Kun Explorer 1200. Fin sykkel det til sitt bruk, men njjjjaaaa....
Matsrek
Posts: 19
Joined: 14 Dec 2015 22:46
MC: 2015 BMW 1200 GS

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by Matsrek »

Skal prøve å være så kort og konkret som jeg kan...
Ok,

- Betjeningen av CC må kunne sies å være mer fornuftig på Gs, altså på venstre side.
Man kan holde gassen helt i ro, og heller bruke en hånd som er helt ledig. Jeg skiplet ofte gassen når jeg skulle aktivere CC.
Jeg kjører alltid med langfingeren rundt forbremsen. Det var kanskje noe av grunnen til at det ble litt mer kinkig, men det har med sikkerhet å gjøre og er en vane jeg akter å fortsette med.
Småting?...
Javel, men det hadde vel vært skandaløst hvis det skulle være enorme forskjeller på disse syklene.
De beste skiller seg ofte ut på detaljer, og de må det være lov å nevne på sykler i denne prisklassen.
Opplev forskjellen selv, og fortell meg at bmw ikke har en smartere løsning.

- Det samme gjelder resten av knappesystemet, bmw har én knapp for hver funksjon, du må ikke inn i meny- undermeny- velg- bekreft- tilbake osv.
5-6 tastetrykk på forskjellige knapper på ktm var minimum det som måtte til for å justere noe, selv i favoritt meny, noe jeg gjør med ett eller to tastetrykk på én knapp på gs.
Bike 05/15 konkluderte også med:
"At ikke andre kopierer ergonomien til bmw, er et mysterium".
Triumph har vel også mye av dette menysystemet?...

- På ktm henger ledningen til gassen utenpå håndtaket. Denne må tommelen passere på vei til CC.
GS har ledningen skjult inni håndtaket. Noen argumenter for at det ikke er smartere?

- Apropos håndtakene på SA, disse er for smale, og det samme er fothvilerne.
Jeg har ikke nevneverdige store never, helt vanlig, men jeg touchet både inn og ytterkant av håndtakene når jeg kjørte.
Unødvendig og irriterende.
Hvorfor lage det på en slik måte, på en så stor mc???
Dette var tom. Forhandleren enig i.

- Selv i comfort modus ønsket jeg ofte enda mykere demping på ktm. På gs er soft virkelig SOFT. Utrolig behagelig i de rette anledninger, samtidig som den med riktig forspenning er hard nok når det kreves.
Ktm synes jeg var i overkant stiv hele tiden, spesielt på dårlig underlag (noe jeg kjører ofte på).
Bmw gir deg i hvert fall muligheten til skikkelig myk demping, så har man valget selv.

- Mye mer vibrasjon og slag fra underlaget som forplanter seg til ramme og styre på ktm.
Den er nok ikke noe dårligere enn snittet, det er gs som hever seg over de fleste.
Telelever på gs er unik, og det sier seg selv at uten innmat i gaffelen, hvor slag og støt i stedet blir ledet via en bærekule / bærearm inn til demperen og fjæra som ligger "inne" i sykkelen, så blir forplantingen opp til styret mye mindre.
I tillegg er gaffelen på gs gummiopplagret i styrekrona, i stedet for en konvensjonell gaffel som er direkte festet i styrekrona.
Det MÅ bare bli mer vibrasjon av det.
- Dårligere følelse med underlaget??
Ok, skal det bli et tema så snakker vi kjøring av den marginale sorten. Ikke noe jeg driver med på landeveien i alle fall.
Gs er utrolig lett i sving, og med vanen i fingrene tror jeg den kan holde følge med det meste.

- Mye bedre lys på Gs:
Led lysene er helt utrolig bra, klasseforskjell fra glødelampa til ktm. Også konklusjon fra Bike 05/15.
Kurvelysene var jeg heller ikke så imponert over. Hvorfor ikke muligheten til å styre de med egen bryter?

- Altfor hard sal.
Jeg er 100 kg, måtte opp og stå før passerte 10 mil.
En på 70-80 kg synes sikkert den er ok, men hvorfor ikke lage en komfortabel sal med en gang, uanvhengig av vekt?
Noen som har lest kritikk på vond sal på en 1200 gs / gsa?
Salen på SA har også vært nevnt i mange tester, og vært et tema hos ktm i mange år.
Skjønner nå hvorfor du skrev om boxershorts med innlagt padding, snikkeren.
(Btw: ingen "hard feelings" for at du anbefalte ktm, jeg tok avgjørelsen selv).

-"Risting" fra motor.
Kjørte i 95 km/t i 6. gir, CC aktivert. En hastighet jeg bruker mye.
SA'n ristet noe, kjente liksom stemplene gå.
Prøvde så det samme i 5.gir. Da gikk det mer over til små vibrasjoner.
Gs / gsa: Ingen risting.
Heller ikke i situasjoner med mye lavere turtall, helt ned til 1500-1700 o/min.
SA ristet mer ved pådrag generelt. For små turer gjør det kanskje ikke så mye, men ved lange turer (som jeg faktisk har tenkt å bruke min adventure tourer til) er dette noe jeg ikke setter så stor pris på

- Justering av kåpeglass i fart, vesentlig enklere på gs. Et stort skruhode peker rett mot deg, enkelt å skru på.
På ktm var det mer kinkig i fart, spesielt fra høy til lav posisjon. Trangt rundt justeringsknappen, vanskeligere å få brukt kraft, særlig med litt tjukkere hansker, som jeg har.

Salen på gs kan justeres i eks. høyeste posisjon foran og laveste bak, dette fjerner all helling forover.
Jeg kjører sånn, utrolig behagelig på lange turer.
Mener dette ikke er mulig på ktm, der er det enten høy eller lav posisjon samtidig både foran og bak.

Kardang eller kjede eller sikkert litt smak og behag, jeg er i hvert fall ikke i tvil.
Argumenter som effekttap og mer trøbbel ved havari, havner i skuffen ved siden av "uvesentlig" for min del.

- Svingradius på gs, mye bedre enn ktm, og desidert best i klassen.
Prøvde dessuten krypkjøring / sirkelkjøring med fullt rattutslag på begge syklene, med 30 sekunders mellomrom fra den ene sykkelen til den andre.
Manøvren gikk helt klart lettest med gs. Balanse / tyngdepunkt gjør det til en lek.

Og se bare på måten gs er laget på...
ALLE skruer er av typen torx.
Du har ikke noen umbrako, noen torx, noen pipe osv, som hos andre merker.
Ta med et torx sett, og du ordner det meste.
Smart!

Har ikke prøvd Triumph, kan dermed ikke uttale meg.
Men elektronisk demperregulering 8 år etter bmw er jo en stund da...
2006 gs håper jeg virkelig ikke var bedre enn 2013 explorer, det var jo en sykkel som var konstruert på tidlig 2000 tallet.
Det jeg har lest om Explorer er noe høyt tyngdepunkt pga motor. Men kjører man lite i terreng er vel ikke det noe problem.
I en langtest fra 2012 hos motorcycle.com ble faktisk Guzzi Stelvio kåret til bedre i terreng enn Explorer.
Testen ble forøvrig vunnet av GS. Gamle typen, gs.
Det synes jeg er godt gjort

For all del, Ktm har vesentlig mer power enn gs.
Er man hk freak, kjøp gjerne ktm :-)
Motoren i gs er for meg tilstrekkelig.

Et VELDIG viktig poeng for meg er at GS gjør at jeg storkoser meg under sakte og rolig kjøring.
En prestasjon som kanskje er vel så krevende som å klare å lokke frem adrenalinrushet under hard kjøring.

Gs er utvilsomt komfortkongen av disse to syklene.

Mitt beste tips blir:
Ikke les tester, stikk og prøv selv! :-)
Bjerknez

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by Bjerknez »

Vanskelig å argumentere mot noe her da jeg aldri har kjørt verken GS eller 1290SA, men jeg kjører jo en BMW selv, dog av et annet kaliber, og det er den første sykkelen av de tre jeg har eid så langt som jeg nok kommer til å eie lengst. Dem har tenkt på det meste her. Man har liksom alt... Og det til en gunstig pris også, hvis man tar med hva konkurrentene koster.

Det første jeg bet meg merke i var "Cruise Control" på høyre side? Det høres lite logisk ut også i mine ører. Når det kommer til hvilken sykkel jeg ville valgt til min jorda rundt reise, så ville jeg nok valgt GS'en. Her hjemme, hadde jeg itvilsomt gått for 1290SA.

Jeg kjørte en BMW 1200RS for noen dager siden og denne har så vidt jeg vet den samme motoren som GS?
Det var vertfall i mine øyne en ganske kjedelig motor. Sterk langt nede, men den mistet fort pusten. Til å være en 1200cc boxer så skuffet den litt.

Jeg er så absolutt ingen BMW fan med BMW figurer på bokhylla, men jeg føler kanskje at BMW har lagt litt mer jobb og presisjon i det dem lager. Bare en følelse jeg har.

Men motoren i 1290SA hadde nok veid tyngst for min del, og jeg skal vedde på at jeg hadde kjørt like langt på en slik som en GS. Vanesak :thumleft
Post Reply