Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Prat om tung MC.
Matsrek
Posts: 19
Joined: 14 Dec 2015 22:46
MC: 2015 BMW 1200 GS

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by Matsrek »

jhn wrote:
JohnnyTh wrote:
Bjerknez wrote:skal vedde på at jeg hadde kjørt like langt på en slik som en GS. Vanesak :thumleft
Det hadde du helt sikkert. Jeg er helt sikker på at jeg skulle klart å kjørt like langt på min sportstourer og :)
Det er vel ikke spørsmål om hvor langt man klarer på den eller den sykkelen.
Uansett hvor mange mil dere klarer på en r- eller st-sykkel, eller hvilken som helst sykkel, så ville dere klart et par mil ekstra med en litt mere avslappet sittestilling ... det er vel forholdsvis stor faglig enighet om hvordan vi sitter best mulig?
Enig med deg jhn.
Handler alt om vane så kan vi vel eks. bare sitte på ei brødfjøl alle sammen. Hadde strengt tatt sikkert maktet det i 100 mil også. ;-)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by tshansen »

Det med bredere håndtak på 1290 er for meg en gåte! Hvorfor i helvete har de ikke gjort dette i utgangspunktet! Den er alt for smal til voksene menn med store hender
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by Tommas »

LordShaft wrote:Det med bredere håndtak på 1290 er for meg en gåte! Hvorfor i helvete har de ikke gjort dette i utgangspunktet! Den er alt for smal til voksene menn med store hender
Ser ut som de bruker samme form på 1290 R også, kunne med fordel vært litt bredere håndtak. Tror ikke jeg har stekepanner til hender heller 8)
Matsrek
Posts: 19
Joined: 14 Dec 2015 22:46
MC: 2015 BMW 1200 GS

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by Matsrek »

Måtte jo ta noen bilder av de to rivalene, ikke hver dag man har to slike i garasjen. :-)

https://www.dropbox.com/s/rw7qctixwufb0 ... 6.JPG?dl=0

https://www.dropbox.com/s/mqwzgkfqvz84l ... 8.JPG?dl=0
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by JohnnyTh »

jhn wrote:
JohnnyTh wrote:
Bjerknez wrote:skal vedde på at jeg hadde kjørt like langt på en slik som en GS. Vanesak :thumleft
Det hadde du helt sikkert. Jeg er helt sikker på at jeg skulle klart å kjørt like langt på min sportstourer og :)
Det er vel ikke spørsmål om hvor langt man klarer på den eller den sykkelen.
Uansett hvor mange mil dere klarer på en r- eller st-sykkel, eller hvilken som helst sykkel, så ville dere klart et par mil ekstra med en litt mere avslappet sittestilling ... det er vel forholdsvis stor faglig enighet om hvordan vi sitter best mulig?
Tror ikke jeg hadde klart så mange flere mil på en adv type sykkel. Jeg tror sportstoureren min er mer behaglig i høyere fart og da kommer man også lengre. Det er jo også en begrensning på hvor mange timer i døgnet man kan kjøre.

Ikke vet jeg hvem som har den lengste dagsetappen av meg eller deg, men jeg er rimelig sikker på at jeg ikke er langt bak deg :) Kan heller ikke forstå at det skal være så mye mer avslappet å kjøre enn på min st :)
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by knutk »

JohnnyTh wrote: Ikke vet jeg hvem som har den lengste dagsetappen av meg eller deg, men jeg er rimelig sikker på at jeg ikke er langt bak deg :) Kan heller ikke forstå at det skal være så mye mer avslappet å kjøre enn på min st :)
Som innehaver av både sportstourer og Adv sykkel er det min oppfatning rundt hva som er best egnet til lange dager at de er veldig avhengig av hvilken veier man kjører på.

Skal man ligge i snitt over 150 på tilnærmet slett motorvei vil det klart være mer komfortabelt å sitte bak en større vindskjerm samt ha en motor som fortsatt er godt innafor i prestasjons-sonen.

Kjører man derimot på humpete veger hvor hastigheten skjelden overstiger 100 110 har man i kraft av lenger fjæringsvei en mer komfortabel kjøring på en adv. sykkel.
Man har fortsatt bedre vindbeskyttelse på sportstoureren, men i nevnte hastigheter er effekten ikke særlig merkbar. Mangel på hestekrefter er også akademisk.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by jhn »

JohnnyTh wrote:
jhn wrote:
JohnnyTh wrote:
Det hadde du helt sikkert. Jeg er helt sikker på at jeg skulle klart å kjørt like langt på min sportstourer og :)
Det er vel ikke spørsmål om hvor langt man klarer på den eller den sykkelen.
Uansett hvor mange mil dere klarer på en r- eller st-sykkel, eller hvilken som helst sykkel, så ville dere klart et par mil ekstra med en litt mere avslappet sittestilling ... det er vel forholdsvis stor faglig enighet om hvordan vi sitter best mulig?
Tror ikke jeg hadde klart så mange flere mil på en adv type sykkel. Jeg tror sportstoureren min er mer behaglig i høyere fart og da kommer man også lengre. Det er jo også en begrensning på hvor mange timer i døgnet man kan kjøre.

Ikke vet jeg hvem som har den lengste dagsetappen av meg eller deg, men jeg er rimelig sikker på at jeg ikke er langt bak deg :) Kan heller ikke forstå at det skal være så mye mer avslappet å kjøre enn på min st :)
Du skjønner visst ikke ... det er ikke snakk om en konkurranse mellom deg og meg, eller noen andre, men mellom deg og deg, eller meg og meg. Hvilken av syklene kan du/jeg kjøre lengst på.
Hva som er mest avslappende for deg vet jo du, men for en funksjonsfrisk gjennomsnittskropp er det visse sittestillinger som foretrekkes ... de går igjen fra kropp til kropp. Ting som stor hoftevinkel, knevinkel, mere belastning på armene enn nødvendig, unaturlig nakkevinkel er normalt sett ikke ønskelig
Det er ikke alt man trenger å forstå ... noe må man bare godta.
en avslappende sittestilling er mere avslappende enn en ikke fullt så avslappende sittestilling .... sånn e det med saken.

Tror nok du har rett i at man kommer lengere med høy fart på et visst tidsrom, men det er vel strengt tatt ikke noen bombe, og heller ikke noe man er uenige om
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by JohnnyTh »

knutk wrote:
Skal man ligge i snitt over 150 på tilnærmet slett motorvei vil det klart være mer komfortabelt å sitte bak en større vindskjerm samt ha en motor som fortsatt er godt innafor i prestasjons-sonen.

Kjører man derimot på humpete veger hvor hastigheten skjelden overstiger 100 110 har man i kraft av lenger fjæringsvei en mer komfortabel kjøring på en adv. sykkel.
Man har fortsatt bedre vindbeskyttelse på sportstoureren, men i nevnte hastigheter er effekten ikke særlig merkbar. Mangel på hestekrefter er også akademisk.
For min egen del har jeg aldri kjørt mer en 19 timer i strekk (med småpauser selvsagt) og jeg tror ikke jeg hadde orket så mye mer uansett hvilken type sykkel det er. Mulig jeg har feil siden jeg aldri har prøvd men jeg er skeptisk. Disse utrolig humpete veiene der du kan kjøre 110km/t hvor finner du de? Jeg finner lite slike veier i Norden som jeg ikke kan holde fartsgrensene. Med untak av grusveier.
Påstanden din om at man kan kjøre så mye lengre på en adv enn en ST høres helt merkelig ut.
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by JohnnyTh »

jhn wrote: Ting som stor hoftevinkel, knevinkel, mere belastning på armene enn nødvendig, unaturlig nakkevinkel er normalt sett ikke ønskelig
Det er ikke alt man trenger å forstå ... noe må man bare godta.
en avslappende sittestilling er mere avslappende enn en ikke fullt så avslappende sittestilling .... sånn e det med saken.
Var ikke meningen å gjøre dette til en konkurranse heller. Det var påstanden jeg satte spørsmålstegn ved.

Mang sykkler i ST klassen har naturlig nakkevinkel, lite belastning på armene og god hoftevinkel og knevinkel. Hofte og knevinkel er nok ofte bedre på en ADV, men da er det jo bare å stå og kjøre litt. :)

Vi får heller gjøre det til en konkurranse og se hvem som kan kjøre lengst :D
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by jhn »

JohnnyTh wrote:
jhn wrote: Ting som stor hoftevinkel, knevinkel, mere belastning på armene enn nødvendig, unaturlig nakkevinkel er normalt sett ikke ønskelig
Det er ikke alt man trenger å forstå ... noe må man bare godta.
en avslappende sittestilling er mere avslappende enn en ikke fullt så avslappende sittestilling .... sånn e det med saken.
Var ikke meningen å gjøre dette til en konkurranse heller. Det var påstanden jeg satte spørsmålstegn ved.

Mang sykkler i ST klassen har naturlig nakkevinkel, lite belastning på armene og god hoftevinkel og knevinkel. Hofte og knevinkel er nok ofte bedre på en ADV, men da er det jo bare å stå og kjøre litt. :)

Vi får heller gjøre det til en konkurranse og se hvem som kan kjøre lengst :D
Ja, hvis det blir ukomfortabelt å sitte, er det bare å stå ... sant nok [-(
Jeg har ikke behov for å stå.

En sånn konkurranse er ikke jeg med på ... uinteressant og ukomfortabelt :-s
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by JohnnyTh »

jhn wrote:
JohnnyTh wrote:
jhn wrote: Ting som stor hoftevinkel, knevinkel, mere belastning på armene enn nødvendig, unaturlig nakkevinkel er normalt sett ikke ønskelig
Det er ikke alt man trenger å forstå ... noe må man bare godta.
en avslappende sittestilling er mere avslappende enn en ikke fullt så avslappende sittestilling .... sånn e det med saken.
Var ikke meningen å gjøre dette til en konkurranse heller. Det var påstanden jeg satte spørsmålstegn ved.

Mang sykkler i ST klassen har naturlig nakkevinkel, lite belastning på armene og god hoftevinkel og knevinkel. Hofte og knevinkel er nok ofte bedre på en ADV, men da er det jo bare å stå og kjøre litt. :)

Vi får heller gjøre det til en konkurranse og se hvem som kan kjøre lengst :D
Ja, hvis det blir ukomfortabelt å sitte, er det bare å stå ... sant nok [-(
Jeg har ikke behov for å stå.

En sånn konkurranse er ikke jeg med på ... uinteressant og ukomfortabelt :-s
Jeg lurer på en ting. Hvor mange timer kan du kjøre en slik sykkel som du har uten å reise deg opp eller stoppe?
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by knutk »

JohnnyTh wrote:
knutk wrote: Påstanden din om at man kan kjøre så mye lengre på en adv enn en ST høres helt merkelig ut.
Kan ikke erindre å ha lagt ned en sådan påstand.
Man kan holde fartsgrensen på de fleste veier med de fleste sykler. Det er ikke poenget. Men valg av sykkel avgjør om man må til tannlegen etterpå for å legge på plass nye fyllinger

Det jeg hevder er at på humpete veier, som snart kan omfatte over halvparten av veiene i Norge, er det mer komfortabelt å kjøre en sykkel med effektiv fjæringsvei på 20 cm kontra en med effektiv fjæringsvei på 10 cm.
En hver idiot kan jo lime rattata fast på en krakk med superlim og sitte der i 24 timer i strekk. Det er ikke spørsmål om hva man greier, men heller hva man gidder å holde på med. Å konkludere med at dubbel fjæringsvei gir mer komfort når veien ikke er helt slett kvalifiserer neppe til Nobelpris... \:D/
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by knutk »

Siden dette er en tråd om Triumph, kanskje man burde åpne en ny tråd som omhandler Adv vs ST.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by jhn »

JohnnyTh wrote:
jhn wrote:
JohnnyTh wrote:
Var ikke meningen å gjøre dette til en konkurranse heller. Det var påstanden jeg satte spørsmålstegn ved.

Mang sykkler i ST klassen har naturlig nakkevinkel, lite belastning på armene og god hoftevinkel og knevinkel. Hofte og knevinkel er nok ofte bedre på en ADV, men da er det jo bare å stå og kjøre litt. :)

Vi får heller gjøre det til en konkurranse og se hvem som kan kjøre lengst :D
Ja, hvis det blir ukomfortabelt å sitte, er det bare å stå ... sant nok [-(
Jeg har ikke behov for å stå.

En sånn konkurranse er ikke jeg med på ... uinteressant og ukomfortabelt :-s
Jeg lurer på en ting. Hvor mange timer kan du kjøre en slik sykkel som du har uten å reise deg opp eller stoppe?
Aner ikke ... det er ikke fysisk utmattelse eller stølhet som er bøygen, men mangel på søvn.
Men man må jo stoppe for å tanke, drikke, pisse og røyke
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Nyeste Tiger Explorer (2016) høster lovord fra testkjørerne

Post by JohnnyTh »

Det er mangel på søvn som er begrensningen for meg og. Tror jeg ikke hadde orket mye over 20 timer uansett. Så kan det selvsagt være at man har kjørt litt lengre hvis veien er så fryktelig dårlig.
Generelt synes jeg ikke veiene er så dårlige i Norge
Post Reply