Fjord Motorpark på Karmøy

Prat om tung MC.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Fjord Motorpark på Karmøy

Post by kvase »

Trondgv wrote:JA for ekspropriasjon, nå må jeg nesten sprette en øl. :thumleft
Et Knapt flertall visstnok
https://www.nrk.no/rogaland/knapt-flert ... 1.13746549
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Fjord Motorpark på Karmøy

Post by Tommas »

Det ser dessverre ut som et laaaangt lerret å bleke før asfalten er klar for kjøring :(
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Fjord Motorpark på Karmøy

Post by Trondgv »

Det går nok et år og vel så det før det blir start på byggingen, men dette er et stort steg fremover. [emoji106]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Fjord Motorpark på Karmøy

Post by Tommas »

Nå har jeg sikkert ikke satt meg nok inn i saken, men gjorde ikke kommunestyret akkurat det samme i 2013 (gikk inn for ekspropriasjon), og nå fire år etterpå så gjør de egentlig kun det samme igjen?

Jeg skjønner at når veier skal bygges og vitale samfunnsforhold skal ivaretas (sykehus etc) så er ekspropriering et nødvendig verktøy, men å frata eiendomsrett for å la folk drive med hobby... :-k Har man ikke allerede da en ganske bratt oppoverbakke?

Ser naboer varsler rettssaker, så 1 år virker utrolig optimistisk (om de da ikke krysser fingre og begynner å bygge på de 100 målene de allerede eier...).

Helt sikkert ting her jeg ikke har satt meg inn i, men når basisen for å bygge storstue for motorfolket er ekspropriasjon så synes jeg det gir en bismak på hele prosjektet.

Tar gjerne imot voksenopplæring av folk som vet bedre 8)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Fjord Motorpark på Karmøy

Post by Bikeridr »

Tommas wrote: Helt sikkert ting her jeg ikke har satt meg inn i, men når basisen for å bygge storstue for motorfolket er ekspropriasjon så synes jeg det gir en bismak på hele prosjektet.
Tjaa.. i Tromsø har eiendomshaiene stjålet over 90% av strandlinjen til private for egne kommersielle anliggender. Da synes jeg ikke det er så gæli at "samfunnet" må bidra litt til at "hobby" får egen tilretteleggelse. Jeg kan garantere deg at såsnart de samme miljøkommunistene som stemte imot motorpark får anledning til å ekspropriere Hardangervidda slik at nikkersadelen skal få nyte "frisk luft" på ski, så er pipen en helt annen mhp motstand.

Derfor; la elva leve.. øhh, feil tidsalder, la motorparken leve :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Fjord Motorpark på Karmøy

Post by Tommas »

Synes ikke eiendomshaier i Tromsø er så veldig relevant sammenlikning her? Hardangervidda kan vel heller ikke sies å være hverken utilgjengelig eller kun beferdet av "adel"?

Jeg synes fortsatt det er rart at noen som eier et stykke land må få det beslaglagt for at det skal være mulig for andre å drive med hobbyen sin? "Ekspropriasjon" er vel i mange tilfeller synonymt med "drit dårlig pris, som ingen ville solgt for", så da er vel kanskje prosjektet slik at man ikke har råd til å betale markedspris?

Misforstå meg rett, jeg er overhodet ikke i mot motoranlegg på noe vis, men fortsatt forundret over at det må beslaglegges privat eiendom for å få det til :-k
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Fjord Motorpark på Karmøy

Post by Trondgv »

Tommas wrote:Nå har jeg sikkert ikke satt meg nok inn i saken, men gjorde ikke kommunestyret akkurat det samme i 2013 (gikk inn for ekspropriasjon), og nå fire år etterpå så gjør de egentlig kun det samme igjen?

Jeg skjønner at når veier skal bygges og vitale samfunnsforhold skal ivaretas (sykehus etc) så er ekspropriering et nødvendig verktøy, men å frata eiendomsrett for å la folk drive med hobby... :-k Har man ikke allerede da en ganske bratt oppoverbakke?

Ser naboer varsler rettssaker, så 1 år virker utrolig optimistisk (om de da ikke krysser fingre og begynner å bygge på de 100 målene de allerede eier...).

Helt sikkert ting her jeg ikke har satt meg inn i, men når basisen for å bygge storstue for motorfolket er ekspropriasjon så synes jeg det gir en bismak på hele prosjektet.

Tar gjerne imot voksenopplæring av folk som vet bedre 8)
Nå har ikke jeg satt meg så godt inn selv. Spør du "nabogruppen" får du infoen de vil gi deg, spør du Fjord Motorpark får du infoen de vil gi deg. Jeg er jo for, så jeg hører på Fjord Motorpark og støtter jo selvsagt dem. Området som nabogruppen sier er så veeldig bra jord stemmer aldeles ikke, det er ikke noe annet enn stein og mose. Slik som det står nå er i alle fall området ubrukelig. Angående støy så er jo støymålinger tatt og godkjent og det er langt i fra så fælt som nabogruppen sier. Jeg kjenner flere som bor i "støysonen" og det er ekstremt sjeldent de hører noe fra de nåværende banen i det hele tatt, og de få gangene de hører det må en nesten holde pusten for å vite om det er et fly eller en crosser. Nå er det heller ikke særlig støyisolert i området.

Reguleringsplanen ble satt for over 9 år siden, da på et område på litt over 500 dekar. I juni 2014 ble ekspropiasjonsvedtaket godkjent, der 6 anket, hvor 3 har trukket tilbake anken kort tid etterpå. Tidligere i år ble det avslag på ekspropiasjon, men her ble det veldig tidlig bevist at det var feil fra rådmannen, så på en ny runde i går ble det godkjent. Egentlig en stor dag, FRP på Karmøy ser også ut til å gå i oppløsning etter at medlemmer her meldte seg ut for å stemme ja for motorparken. De som var i mot ekspropiering her, stemte alle ja for å ekspopiere en enkel manns eiendom der et lokalt byggfirma skulle bygge hus. Dobbeltmoral. 8)

Det hjelper vel heller ikke på at ordføreren er HELT i mot alt som ikke inneholder fotball eller hjembygda hans, Åkrehamn. Jeg tipper at han ikke blir å se som ordfører etter neste valg, heldigvis.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Fjord Motorpark på Karmøy

Post by Bikeridr »

Tommas wrote:Synes ikke eiendomshaier i Tromsø er så veldig relevant sammenlikning her? Hardangervidda kan vel heller ikke sies å være hverken utilgjengelig eller kun beferdet av "adel"?
Jeg uttrykte meg ikke klart nok, ser jeg. (Min feil).
Med "stjeling" mente jeg at eiendomshaiene eksproprierte strandperler for fote til spottpris for så å bygge sinnssykt store og stygge blokkomplekser "rett i trynet" på de som hadde sjøtomt. De leilighetene blir solgt for mange millioner og har gjort eiendomsmarkedet i Tromsø både ukjøpelig og uleielig for folk uten nikkersadelforeldre, eller nikkersadelen selv. Derfor liknelsen.
Mhp Hardangervidda, bare vent til at Dassmuss Hansson og hu miljønæpa finner ut at det er "for mange" som går på Hardangervidda..
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Fjord Motorpark på Karmøy

Post by Tommas »

Bikeridr wrote:Med "stjeling" mente jeg at eiendomshaiene eksproprierte strandperler for fote til spottpris for så å bygge sinnssykt store og stygge blokkomplekser "rett i trynet" på de som hadde sjøtomt.
Det er jo litt av en historie. Hvordan fikk de kommunen til å ekspropriere til fordel for seg selv?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Fjord Motorpark på Karmøy

Post by Bikeridr »

Tommas wrote:
Bikeridr wrote:Med "stjeling" mente jeg at eiendomshaiene eksproprierte strandperler for fote til spottpris for så å bygge sinnssykt store og stygge blokkomplekser "rett i trynet" på de som hadde sjøtomt.
Det er jo litt av en historie. Hvordan fikk de kommunen til å ekspropriere til fordel for seg selv?
Kommunepampene fikk vel konfekt til jul.

Jeg har ikke noe imot at staten, eller det offentlige eksproprierer til formål som tjener alle, f.eks til vei eller sykehus (eller motorpark). Hva som gjør meg satans forbanna er når private aktører klarer å smøre "øvrigheta" til egen fordel for å stappe pengene i egne lommer. Kjøpe milliontomter til spottpris og deretter selge det for blod. Sjekk f.eks norbygg og stig henriksen i Tromsø (små bokstaver med vilje) og deres formuer. stig henriksen ble heldigvis dømt og må sone i spjellet. Der har du mafia, direkte i sammenlikning med olsen bil i Grimstad.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Fjord Motorpark på Karmøy

Post by Tommas »

Fant ikke noe om ekspropriasjon der, annet enn banker som igjen har øst ut lån over prosjekter de ikke burde (og under falske forutsetninger) og eiere som har hatt et noe liberalt forhold til sannheten og skattelovgivning 8)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Fjord Motorpark på Karmøy

Post by Bikeridr »

Tommas wrote:Fant ikke noe om ekspropriasjon der, annet enn banker som igjen har øst ut lån over prosjekter de ikke burde (og under falske forutsetninger) og eiere som har hatt et noe liberalt forhold til sannheten og skattelovgivning 8)
Skattelovgivningen er oppskrytt ;-)

Nuvel, ta deg en "streetview-spasertur" bortover Strandveien og veksle mellom 2010 (eldst) og 2014. Vi som (har) bodd i Tromsø kjenner vel til litt mer av lokalhistorien. Det har vært utallige klager av gårdeiere, både på sjøsiden og øversiden grunnet de vanvittige kolossene kommunen har tillatt eiendomshaiene å raide området med.
https://www.google.no/maps/@69.6412573, ... 312!8i6656
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Fjord Motorpark på Karmøy

Post by Tommas »

Nå har vi sporet dønn av her, men finner fortsatt ikke noen juicy historier hvor kommunen i Tromsø har ekspropriert eiendom og så latt rikinger meske seg i de tomtene til egen berikelse... 8)

At mange heller foretrekker sentrum som det var for 5-10-15-25 år siden får jo så heller være, men det er jo et stykke unna det vi diskuterte?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Fjord Motorpark på Karmøy

Post by Bikeridr »

Er vel litt av poenget med offroad, det å spore av ;-)

Nuvel, for å komme opp av grøfta igjen, jeg er *for* ekspropriering hvis det tjener offentligheten, enten logistisk, helsemessig eller for velferd. Ikke at private aktører skal få ta seg til rette.
Post Reply