Hvor mange ganger kan et vrak resirkuleres??

Prat om tung MC.
Post Reply
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Hvor mange ganger kan et vrak resirkuleres??

Post by voodoodoo »

Denna storyen her handler om min forrige sykkel en 2000mod. Kawasaki som endte sitt liv i mitt eie i autovernet på Höhe Acht på Nurburgring.

Image


Forøvrig en finfin sykkel som funka til både eu tur og hårnåler i alpene samt en og annen runde på Nordsløyfa.

[youtube][/youtube]


Men som nevnt så blei den altså kondemnert i mitt eie... for TREDJE gang.

Første eier dro av oppi nord og sykkelen blei da kondemnert pga store skader.
Deretter fikk den et ublidt møte med en hjort på vestlandet i neste eiers hender før jeg da altså overtok "ulykkessykkelen"

Her i høst fikk jeg så en telefon fra en mcforhandler i midtnorge som trengte å meg til å melde vognkort tapt da sykkelen skulle registreres på ny eier.. jeg visste ikke at jeg sto som eier av sykkelen engang da forsikringsselskapet overtok denne.

Hvor mange ganger skal en egentlig resirkulere en slik sykkel, jeg tviler på at ramma er helt ok etter den runddansen den fikk på siste smell og den var vel ikke mer enn akkurat på forrige runde heller. dessuten mistenker jeg forhandlere for å unnlate å opplyse om historikk på kjøretøy. Når jeg kjøpte sykkelen så fikk jeg beskjed om at sykkelen var velholdt og eiet av et petimeter.. all annen infor fikk jeg rede på selv ved å sende sms til SVV og deretter kontakte tidligere eiere.

I dagens opplysningsamfunn burde alle opplysninger om skader km stand etc. være offentlig tilgjengelig på allt av kjøretøy.

Jeg bare håper at ny eier har info om kjøretøyets historie, er nesten fristet til å ringe vedkommende men det blir vel kanskje litt for drøyt.
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Hvor mange ganger kan et vrak resirkuleres??

Post by Norse »

Jeg ville satt pris på å bli oppringt dersom noe slikt var tilfelle med en av mine sykler. Hvis det ikke var opplyst om, så ville jeg ansett det for å være en vesentlig mangel. I tillegg lurer jeg på hva "kondemnering" er, hvis ramma fremdeles er i omløp... Noen må vel gå god for at en kondemnert ramme blir "friskmeldt", eller???
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hvor mange ganger kan et vrak resirkuleres??

Post by tshansen »

Jeg hadde spandert en flaske med noe godt for slik informasjon voodoo... jeg har sett flere tilfeller hvor dette er blitt gjort med bil. Bilen er langt ifra i kjørbar stand, diverse deler lå å slengte i motorrom å det foregår skremmende mye monkey business mellom de som friskmelder å de som selger kjøretøyet. Hvilke regler som faktisk gjelder å blir bøyd til de grader er vel mulig forsikringen sitter på.

Forsikringsselskapet som tar over eiet i denne sykkelen, kan ha solgt den videre som delesykkel. Uten at det skal være meningen å sette denne sammen igjen.

Jeg lurer på å gå så langt å si at du har et moralsk ansvar i en slik situasjon :-k

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hvor mange ganger kan et vrak resirkuleres??

Post by mekkern »

Norse wrote: Noen må vel gå god for at en kondemnert ramme blir "friskmeldt", eller???
En jeg kjenner hadde en sak som rullet lenge med et forsikringsselskap..

De mente ramma var "uskadd" og ville ikke erstatte den-han mente den kunne ha skjulte strukturelle skader som ikke var synlige men kunne forårsake et plutslig brudd.
Han ville ikke akseptere oppgjør uten at selskapet da skriftlig garanterte for at ramma ikke hadde "skjulte strukturelle skader" men dette nektet de og der sto saken helt til rettsvesnet skulle behandle saken-da fikk han oppgjør for han hadde vunnet..
Han er feil mann å kødde juss med..
Han er den eneste i Norge som har fått registrert et badekar som bil..(de omskrev kjøretøyforskriften etter dette) :lol
Han fikk dessuten godkjent en gammel vw transporter med vedovn i.. også av DSB.

Image
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: Hvor mange ganger kan et vrak resirkuleres??

Post by Lazyboy »

Allt som forsikringselskapet velger og ikke repare blir regnet som kondemnert. Men i mange tilfeller er det kost prisen for selskapet som gjør at den kondemneres, ikke nødvendigvis at skaden er så kraftig.
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Hvor mange ganger kan et vrak resirkuleres??

Post by Norse »

Lazyboy wrote:Allt som forsikringselskapet velger og ikke repare blir regnet som kondemnert. Men i mange tilfeller er det kost prisen for selskapet som gjør at den kondemneres, ikke nødvendigvis at skaden er så kraftig.
Er den da pr. definisjon kondemnert?

Edit:
Fant svaret selv: "Kondemnering er ikke det samme som vraking/hugging".
Last edited by Norse on 18 Jan 2016 18:57, edited 1 time in total.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Hvor mange ganger kan et vrak resirkuleres??

Post by Elolz »

I dette tilfellet her ville jeg satt ufattelig stor pris på å få en telefon om dette. Den så rimelig herpa ut på det bildet, og når den attpåtil har vært kondemnert to ganger tidligere.. :shock:
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: Hvor mange ganger kan et vrak resirkuleres??

Post by Lazyboy »

Jepp. Før ble det levert såkalt blåmelding til statens vegvesen om at kjøretøyet var skadet men dette ble det slutt på for mange år siden.Skal i gang et nasjonalt skaderegister i Norge i nær fremtid, men vet ikke om dette også vil gjelde mc.
Omgjøring av huggesykkel til registrerbar igjen tror jeg ikke praktiseres i særlig grad.
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Hvor mange ganger kan et vrak resirkuleres??

Post by voodoodoo »

Skal sove på det til i morra men det kan godt hende jeg sporer opp ny eier.
Har han fått greie på historikk er det forsåvidt greit. Sykkelen var bra den men jeg tviler på at ramma var helt hundre etter siste smell..
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Hvor mange ganger kan et vrak resirkuleres??

Post by ArcticTiger »

Det forkommer jo endel triksing med skadesykkler. Ofte er det identiteten som er mest verdt på en skadesykkel. Da er det bare å ta inn en hel maken sykkel fra utlandet og benytte identiteten på den vraka, og vipps, masse importavgifter og moms spart.....
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hvor mange ganger kan et vrak resirkuleres??

Post by supermons »

Skjer med biler også, som i dette programmet. Står også som Lazyboy sier at de kommer med et skaderegister i løpet av 2016.
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Hvor mange ganger kan et vrak resirkuleres??

Post by voodoodoo »

Har kontaktet ny eier, han hadde kjøpt den som vrak og satt den i stand sjøl så da visste han jo godt hvordan utgangspunktet var. Så ikkeno snusk fra mcsjappa som videresolgte i dette tilfellet.
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hvor mange ganger kan et vrak resirkuleres??

Post by tshansen »

:thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Hvor mange ganger kan et vrak resirkuleres??

Post by Elolz »

Godt å høre, flott av deg at du tok kontakt! :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hvor mange ganger kan et vrak resirkuleres??

Post by Tommas »

Hadde jeg kjøpt en sykkel, så hadde jeg satt pris på slik kontakt :thumleft
Post Reply