Triumph Speed Triple bruktpris

Prat om tung MC.
Snegla79
Posts: 4
Joined: 14 Jan 2016 17:32
MC: Yamaha FZ6

Triumph Speed Triple bruktpris

Post by Snegla79 »

Vurderer en Triumph Speed Triple som ligger på finn.no, men tenkte å høre med folk her hva dere mener om prisen. Det er jo ikke så mange av denne modellen på finn nå,så vanskelig å sammenlikne.

Det er snakk om en 2011-modell (ikke R-modellen) som har gått ca 12 000 http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkod ... le&ref=fas

Den er priset til 142 500. Vurderer å sjekke den ut, siden jeg bor i nærheten. Hva synes dere om prisen? Jeg tenker det er litt prutemargin her, men lurer på hvor mye :-k
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Triumph Speed Triple bruktpris

Post by Kant1 »

De fleste Speed Triple*s som legges ut på Finn.no, blir priset til vel optimistiske priser.
Det kan ha mange grunner, f.eks kan eieren ha fått beskjed fra HausGestapo om å selge "gullet" sitt, og setter prisen på Speed'n deretter... som gull.
For han vil egentlig ikke selge. Dette er min hovedteori. :lol:
Spøk til side, det er vel årstiden for pruting nå, iallefall en liten stund til.. og så spørs det hvor interessert selgeren er i å selge :-)
Sykkelen er jo knapt innkjørt, og det er masse ekstrautstyr på den, så om du får den ned ett par titalls tusen begynner det å ligne et kupp.

Men personlig og rent subjektivt mener jeg jo at en Speed Triple er "priceless" \:D/ =D>
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Triumph Speed Triple bruktpris

Post by tshansen »

Fra et litt mer objektivt hold :lol:

En R sykkel f.eks den halverer seg i pris de første 5 årene! Min BMW s1000RR ble solgt for 170.000 etter 3 år. Uten å vite hva ny pris på denne speed'en var. så kan du godt sjekke opp i det, da er det lettere å se om prisen er riktig eller kunstig høy. Om den er gått 12.000 eller 30.000 på denne tiden mener jeg heller ikke har så mye å si på prisen så lenge servicer er holdt for å opprettholde garanti.
Ekstrautstyr som følger med sykkel eller du kjøper inn får du ytterst sjeldent noe igjen for!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Triumph Speed Triple bruktpris

Post by Tommas »

Verditap er vel vanligvis "noe mer enn 10%" første år, deretter rundt 10% per år. Så halvering på 5 år stemmer nok godt. Så skal det vel justeres noe for kjørelengde, utstyr og om det er en ettertraktet modell - men det er som regel ikke stort. Kom jo et lite jordskjelv når avgiftene ble kraftig justert ned. Mao så er det greit å se på hva man får nytt for samme pris.

Så er det jo syretesten til slutt: blir den ikke solgt, så er prisen for høy for markedet ;-)
Bjerknez

Re: Triumph Speed Triple bruktpris

Post by Bjerknez »

Den prisen der var vel ingen "pang pris" akkurat... Sykkelen er snart 5 år gammel og den har gått 12.000km. Da synes jeg den prisen var litt i drøyeste laget. Ekstrautstyr man evt. har montert og eller kjøpt i etterkant får man sjelden en dritt igjen for, annet enn at sykkelen kanskje blir mer attraktiv hvis flere like ligger ute.

Nå kommer det også en helt ny Speed Triple i 2016 og det vil nok muligens gjøre at verdien faller enda mer.

Men jada.. Speed triple er flotte sykler :thumleft
Har selv eid lillebroren (Street Triple R) samt kjørt Speeden til OlavK. Kanonflotte sykler på hver sin måte begge to :thumleft
Snegla79
Posts: 4
Joined: 14 Jan 2016 17:32
MC: Yamaha FZ6

Re: Triumph Speed Triple bruktpris

Post by Snegla79 »

Takk for alle svarene!

Kjenner jeg ikke er så gira på å kontakte selger nå når prisen er såpass langt unna der den burde være. Må i så fall komme med tidenes skambud, men synes egentlig det er en uting. Kan jo være han setter ned prisen hvis han faktisk vil selge.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Triumph Speed Triple bruktpris

Post by Elolz »

Ville slengt inn et bud, verste du får er et nei i en eller annen form. :thumleft Veldig mange sykler er heftig overpriset for tiden. :?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Triumph Speed Triple bruktpris

Post by tshansen »

Ikke bare sleng inn et bud, men vær ærlig om hvorfor du mener at ditt bud er riktig. Ring til noen som selger Triumph, hør hva listeprisen er på nettopp denne årgangen også ta det derfra :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Triumph Speed Triple bruktpris

Post by Kant1 »

Enig med Lord'n her, jeg ville gått for et skambud,(sett i forhold til prisforlangende) der du kan grunngi hvorfor du byr som du byr.

Om jeg skal prøve å tenke tilbake på Speed'er som har vært på Finn.no i det siste året, så har samtlige vært overpriset. Har vel vært to hvite Speed Triple R fra 2011 og 2012, og de var vel priset til 170' og 175. Tror ikke de blei solgt. En rød "vanlig" Speed låg ute lenge for 143', men om den blei solgt veit jeg ikke. En veldig å påkostet Speed R blei lagt ut til 160' og den stod det "solgt" på annonsen, men hva den gikk for vet jeg ikke
Avgiftsreduksjonen som kom høsten 2014 var jo et lite ragnarok for de som nettopp hadde kjøpt Speed, tror den falt 25-30 000 i pris over natta.
Et av "problemene" dens er at den er ikke lengre noen værsting i klassen. Og når BMW leverer en værsting til meget attraktiv pris, blir det tøft å selge eldre, brukte sykler med vesentlig dårligere specs.
Nei, jeg tror selgeren må tåle å få noen "skambud" på denne :thumleft

Men motoren på disse syklene er bombesikre, jeg har hørt om en kar på Hønefoss som har kjørt sin Tiger 1050 over 200 000 km. Så slitesterk og holdbar er den iallefall
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Triumph Speed Triple bruktpris

Post by Tommas »

Til sammenligning kan du dra med deg en 2014 BMW S1000R til 169k, og der vil jeg tippe det sikkert er rom for pruting.
Du har også 2,5 år med garanti.

Og det skal nevnes at jeg har hatt en slik, og det er en latterlig bra sykkel 8)

http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkod ... 0R&ref=fas
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Triumph Speed Triple bruktpris

Post by Kant1 »

Tommas wrote:Til sammenligning kan du dra med deg en 2014 BMW S1000R til 169k, og der vil jeg tippe det sikkert er rom for pruting.
Du har også 2,5 år med garanti.

Og det skal nevnes at jeg har hatt en slik, og det er en latterlig bra sykkel 8)

http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkod ... 0R&ref=fas
Jeg har bare kjørt Bjerknez sin S1000R noen få mil... men jeg skriver gjerne under på Tommas sin påstand :thumleft
Definitivt et bedre kjøp!
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Bjerknez

Re: Triumph Speed Triple bruktpris

Post by Bjerknez »

Jeg synes deter synd at Speed Triple er såpass høyt priset. Det er en kanonflott sykkel for den som ikke er ute etter mest mulig power pr.krone. Ikke missforstå, den har plenty med power den også og føles så absolutt ikke undermotorisert (hvilken MC gjør vel det...?) men fakta er den at feks. S1000R har mer power pr. krone og forskjellen kjennes rimelig godt. Så har man så klart all elektronikken man kan boltre seg i om dette er interresant.

MEN!... jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Speed Triple er en bedre langtursykkel. man sitter mer komfortabelt da sykkelen føles større og salen er mykere/større. Lyden er også ett par tre hakk "røffere" enn den er på S1000R.

Speed triple er en såpass god sykkel at jeg lett kunnet byttet ut S1000R'en med den nye som har kommet nå ved neste korsvei. Litt slappere motor og ikke all den elektronikken, men du store for en flott langtursykkel! :redface
Snegla79
Posts: 4
Joined: 14 Jan 2016 17:32
MC: Yamaha FZ6

Re: Triumph Speed Triple bruktpris

Post by Snegla79 »

Ser ut til at nyprisen på denne var 198 000. Med et prisfall på 15 prosent første år og 10 prosent påfølgende år viser regnestykket mitt en verdi på ca. 122 000 i 2015. Hvor stor betydning bør avgiftsreduksjonen som kom i 2015 ha på en så "gammel" sykkel?
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Triumph Speed Triple bruktpris

Post by Tommas »

Det er litt vrient å si, men mange sykler gikk ned 20-30k. Tror det er mange som er litt vel optimistiske på 2010-2014 sykler for tiden. Spesielt der hvor hoppet opp til ny sykkel ikke blir så stort.

Uten sammenligning forøvrig, så kan man jo få en kliss ny MT-09 til rundt 130k. Den stiller jo ikke i Speed Triple klassen, men gir kanskje like mye moro for pengene. For ikke å snakke om 5 års garanti etc.

Da tror jeg bruktsykler i prisklassen 100-140k får det litt tøft.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Triumph Speed Triple bruktpris

Post by tshansen »

Jeg hadde ikke betalt noe mer enn mellom 100 og 110 tusen for denne sykkelen. Den er nå 5 år gammel. Ja den er gått lite, men dette er ikke nødvendigvis positivt. 142.000 for en slik sykkel blir noe naivt.

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply