S1000R vs S1000XR

Prat om tung MC.
plengnom
Posts: 3
Joined: 12 Jan 2016 13:06

S1000R vs S1000XR

Post by plengnom »

Hei,

Vurderer å starte 2016-sesongen med ny sykkel og har utifra de kravene jeg har, nærhet til forhandlere og rett og slett at jeg bare liker syklene siktet meg inn på to modeller; BMW S1000R og S1000XR. Har en VFR 800 i dag.

Blir eneste kjøretøyet med motor jeg eier og hovedbruksområdet er pendling Drammen - Oslo. Bruker den ellers til alt som tar for lang tid å sykle/gå til. Kjører ca 15000-20000km i året. Solgte trackdaybilen, så planen er å få kjørt litt på bane også. Har med passasjer og litt bagasje (en bag typisk) ganske ofte, men kjører sjelden tur for å kjøre tur.

Prøvekjøring utgår en stund til, men S1000XR virker som burde dekke behovet mitt greit. Enklere med bagasje (topbox) og bedre for passasjeren kontra S1000R. Ulempen er at jeg synes den er fysisk stor. Styret er bredt som en låvedør, og selv om jeg satt godt så var den senkede utgaven høy nok for mine 173cm. Går nok greit, men var mer komfortabel med S1000R - som virket liten og lett. Hvor elendig for passasjer er S1000R, og hvordan fungerer en nakensykkel som dagligsykkel uansett vær?

Må jo prøvekjøre begge, men er ikke overbevist om at en kort tur vil gi meg så mange svar. Regner egentlig mest med å finne ut at jeg liker begge..

Hva tenker folket? :-k
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: S1000R vs S1000XR

Post by Tommas »

Jeg hadde S1000R, før jeg byttet til Super Duke. Uten å ha prøvd S1000XR ville jeg tro at den er mer egnet til pendling og passasjerkjøring en S1000R. Du sitter litt mer beskyttet, enklere å få med passasjer og bagasje samt enda bedre elektronikkpakke. S1000XR får jo strålende reviews, så det er jo bare å vente på prøvekjøringsmuligheter ;-)
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: S1000R vs S1000XR

Post by hakhap »

Pendler omtrent samme strekning hver dag i sesongen på min Tuono, uten noen problemer for min del men så har heller aldri kjørt med noen form for kåpe eller vindskjerm å tale om . Derfor er det veldig avhengig av hvor mye vær og vind er en bekymring for deg? Ser omtrent lik fordeling mellom cruiser, adv og naken sykler på den strekningen. Kan tenke meg XR er mer praktisk med bagasje og litt mer beskyttelse.

mispelled with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: S1000R vs S1000XR

Post by tshansen »

Hallaien plengnom :thumleft velkommen hit. Som du nevner er høyden din kanskje avgjørende for hvilken sykkel du føler deg mest komfortabel på. Hvertfall når du skal ha med passasjer bakpå. Det er overhodet ingen problem å være passasjer på en s1000r, men det er langt ifra like komfortabelt som på xr. Så her må du nesten spørre deg hvor langt blir du å kjøre med passasjer. Kåpe og stor vindskjerm skjermer for litt vær, men ikke nok til at du kan holde deg tørr i regnvær, så dette tror jeg ikke du skal tenke så mye på.

Jeg vet ikke hvilke ambisjoner du har med banekjøring, men her også er en s1000r langt bedre egnet.



Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: S1000R vs S1000XR

Post by Snikkeren »

Hei, og velkommen til MC-forumet.
Jeg er ikke mer enn 2 cm høyere enn deg, og kjører rundt på en KTM 1290 Super Adventure. Det funker helt fint, så jeg tror ikke du skal bekymre deg for høyden på XR'en.

Av de to syklene du vurderer, så vil jeg tro at XR'en er den mest praktiske dersom du skal ha med deg litt bagasje og kanskje passasjer.
Bjerknez

Re: S1000R vs S1000XR

Post by Bjerknez »

plengnom wrote:Hei,

Vurderer å starte 2016-sesongen med ny sykkel og har utifra de kravene jeg har, nærhet til forhandlere og rett og slett at jeg bare liker syklene siktet meg inn på to modeller; BMW S1000R og S1000XR. Har en VFR 800 i dag.

Blir eneste kjøretøyet med motor jeg eier og hovedbruksområdet er pendling Drammen - Oslo. Bruker den ellers til alt som tar for lang tid å sykle/gå til. Kjører ca 15000-20000km i året. Solgte trackdaybilen, så planen er å få kjørt litt på bane også. Har med passasjer og litt bagasje (en bag typisk) ganske ofte, men kjører sjelden tur for å kjøre tur.

Prøvekjøring utgår en stund til, men S1000XR virker som burde dekke behovet mitt greit. Enklere med bagasje (topbox) og bedre for passasjeren kontra S1000R. Ulempen er at jeg synes den er fysisk stor. Styret er bredt som en låvedør, og selv om jeg satt godt så var den senkede utgaven høy nok for mine 173cm. Går nok greit, men var mer komfortabel med S1000R - som virket liten og lett. Hvor elendig for passasjer er S1000R, og hvordan fungerer en nakensykkel som dagligsykkel uansett vær?

Må jo prøvekjøre begge, men er ikke overbevist om at en kort tur vil gi meg så mange svar. Regner egentlig mest med å finne ut at jeg liker begge..

Hva tenker folket? :-k
Har jo selv en S1000R og kan vel derfor skrible ned noen tanker rundt det du skriver.

Jeg hadde med meg passasjer bak på min S1000R fra Horten til Sandefjord. (Ca. 3 mil?) og det var en voksen gutt/mann. Når han gikk av sykkelen i Sandefjord så kom det to ord fra han. "ALDRI MER!" Går helt fint og ha med seg en passasjer på korte turer, men to voksne mennesker på på lengre turer med denne er ikke behagelig. Spesielt ikke for passasjeren. Baksalen består av et lokk med litt skumgummi på. Dessuten har man ingen steder og holde seg fast. Man har en slik reim som går over baksalen, men lykke til med å få tak i denne når to voksne sitter på sykkelen. Alternativet er å holde rundt livet til sjaføren... Han som satt på meg fikk forbud mot dette :smt005

Bortsett fra det, så er S1000R en fantastisk sykkel på alle måter. Men så klart, en XR vil jo sikkrt gjøre det mer behagelig for en passasjer. Plass til en "bag" får du på begge. Men skal du både ha en passasjer OG en bag så blir det trangt på en S1000R, så sant du ikke bruker en stor tankveske. En XR kan du vel montere toppboks/sidevesker på i tillegg til en passasjer?

Så kan jeg jo fortelle litt om min bruk av S1000R:
Fra mars'ish til oktober'ish så bruker jeg stort sett sykkelen på jobb hvis været er OK. Jeg har bare 1.5 mil på jobb (totalt 3 mil pr. dag) og jeg kjører stort sett i en god del trafikk. Helt uproblematisk. Det lengste jeg har kjørt på en dag med denne er ca. 78 mil. man blir jo sliten av å kjøre så langt på en dag så klart, men merkelig nok har jeg blitt vant til den noe harde stock salen. Vanlige dagsturer på 30-50 mil er absolutt null stress. Jeg er også forholdsvis tung (litt over 100kg.) og vil vel ikke akkurat kalle meg en atlet, men jeg sitter veldig bra på sykkelen.

Jeg tipper XR gir deg en mer oppreist og behagelig sittestilling, den har nok bedre plass til bagasje og motormessig er de vel klin like. XR veier nok litt mer, den har vindskjerm og jeg tror også denne kommer med quickshifter som fungerer BEGGE veier. På S1000R funker den kun oppover.

Husk at du nærmest er nødt til å ta med de to obligatoriske pakkene når du kjøper den, som gir deg alt du trenger av utstyr. Det er vel nærmest umulig å få solgt dem uten disse pakkene da alle tar med dette. Så riktig pris i forhold til det som er oppgitt fra forhandler er litt i overkant av 200-lapper. Så du kan slenge på drøye 20-lapper. Det må du nok muligens på XR'en også og da begynner det jo å bli kostbart...

Har du forresten sett på 1290 SuperDuke?
Den er mer behagelig (min subjektive mening) på langturer, salen er bedre. Jeg minns også det var litt medre plass til passasjer på denne. Motoren er jo et kapittel for seg selv, lyden er helt rå og ellers er også dette en fantastisk sykkel. På en måte en adventure light på steroider. Knalltøff er den også. Men jada... den er dyr. Man runder vel fort 250-lapper og vel så det før utstyrsblokka er signert....
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: S1000R vs S1000XR

Post by freddy123 »

S1000r får man brukte til 180 og nedover :)

1290 superduke får man til 200 brukt med litt utstyr :)

S1000xr hsr jeg tilgode og se på bruktmarkedet , men det spiller vel liten eller ingen rolle visst sykkelen skal være helt ny :)

Anbefaler deg og velge den du liker best :) da har du valgt riktig det er alle gode sykler :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
plengnom
Posts: 3
Joined: 12 Jan 2016 13:06

Re: S1000R vs S1000XR

Post by plengnom »

hakhap wrote:Derfor er det veldig avhengig av hvor mye vær og vind er en bekymring for deg?
Ja, det var det da. Aldri kjørt uten, så aner ikke hvor ille det eventuelt er. Sykler hele året, så er ikke kjemperedd for været, men man får jo litt andre hastigheter når man ikke må stå for motoren selv. Været har litt å si for hvor mange sykler det er på vei inn til Oslo om morgenen, uten at jeg har tenkt på om det er en type som forsvinner når det regner.. :)
Snikkeren wrote:Jeg er ikke mer enn 2 cm høyere enn deg, og kjører rundt på en KTM 1290 Super Adventure. Det funker helt fint, så jeg tror ikke du skal bekymre deg for høyden på XR'en.
Jeg prøvesatt en med orginalt understell. Da nådde jeg såvidt ned med tærne. Det er jeg ikke helt komfortabel med. Heldigvis kan man få den orginalt senket (3cm), og da får man også et lavere sete (2cm), og da var begge føttene nesten helt i bakken. Likevel føles det som en stor sykkel, spesielt når det gjelder å dytte den rundt, men hvor mye det i praksis har å si er jeg usikker på.

R-en føltes derimot liten og lett, selv om jeg trodde den var mer oppreist enn den faktisk var. Føltes nesten like foroverbøyd som jeg gjør på VFR-en.
LordShaft wrote:Så her må du nesten spørre deg hvor langt blir du å kjøre med passasjer.
Det er snakk om korte turer, og passasjeren er verken tung eller en jeg det plager meg at holder rundt meg. :lol: Samtidig er det ikke verdens mest erfarne passasjer. Det ordner seg jo med tiden, så lenge den ikke er så håpløs at det aldri blir noe passasjerkjøring. Det høres det ikke ut som det er. :thumleft
Jeg vet ikke hvilke ambisjoner du har med banekjøring, men her også er en s1000r langt bedre egnet.
Jammen ikke sikker, men jeg har kjørt rundt Rudskogen noen tusen ganger med bil, så jeg vet at det vil ta lang tid før det er sykkelen som begrenser. Nåværende ferdigheter tilsier vel egentlig at jeg burde starte på en moped.. :twisted:

Ellers blir det rundt 250 for en XR med alt dill, og rundt 200 for R-en. Kjekt å spare penger, men samtidig er det kanskje lettere å bli kvitt en XR senere? Både SuperDuke og Multistrada er jo gode alternativer til R og XR, men BMW-ene frister mer av en eller annen grunn. Dog ikke sett noen av de andre live.

Mistenker vel egentlig at freddy her har rett. Burde slutte å prøve analysere meg frem og heller bare handle den jeg liker best. Men hvilken liker jeg best? :lol:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: S1000R vs S1000XR

Post by tshansen »

Hehehe den siste setningen din er den beste... ta Freddy sitt råd å kjøp den du liker best. Uansett så kan du ikke velge feil her.

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: S1000R vs S1000XR

Post by Bjerknez »

Du sier du har med passasjer ganske ofte og da mener jeg du bør vurdere en XR av de du nevner. Så sant man ikke er en pygme og en atlet så sitter man ikke særlig godt bak på BMW'en. Men i tillegg så blir jo en XR ca. 50.000,- dyrere og det blir jo litt mer "gubbete". Du sier du har tenkt til å kjøre litt på bane etc. og det tipper jeg du fint kan gjøre med XR også. Er du erfaren banekjører som liker å presse sykkelen litt så kan det hende en XR ikke er det rette valget og da står du plutselig ovenfor et dilemma.

Personlig hadde jeg nok ikke klart utfordre verken XR eller min egen sykkel på bane. Vertfall ikek på en slik måte at det ble sykkelen som hindret meg.

Til bruket du skisserer så ville jeg kanskje (ikke overraskende) sett litt på nye Speed Triple eller kanskje en Street Triple. Bedre for passasjeren med tanke på hvordan jeg har sett salen er utformet og selv kjærringa satt bra bak på Street Triple'en jeg hadde. Speeden er nok enda mer behagelig vil jeg tro. SuperDuke 1290 er allerede nevnt...
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: S1000R vs S1000XR

Post by Ambro »

Har ikke prøvd XR selv, men den virker da grei nok til banebruk.

[youtube][/youtube]
Bjerknez

Re: S1000R vs S1000XR

Post by Bjerknez »

Jeg har ikke sagt noe annet egentlig. Den hadde vertfall holdt til meg og min erfaring på bane, men kan jo være at en mer proff fører vil mene den blir for "tung". Jeg aner jo ikke hvor erfaren TS er. Men ja... 90% av oss hadde nok backet ut lenge før XR'en på en bane :redface
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: S1000R vs S1000XR

Post by Tommas »

Til den bruke han nevner så ville jeg sagt XR virker bedre, i hovedsak om han skal ha med passasjer. Det er ikke S1000R sin forte... Tror heller ikke det om Super Duke, ikke mye plass der heller.

Men som Freddy sa, kjøp den du liker best ;-)
Bjerknez

Re: S1000R vs S1000XR

Post by Bjerknez »

Tommas wrote:Til den bruke han nevner så ville jeg sagt XR virker bedre, i hovedsak om han skal ha med passasjer. Det er ikke S1000R sin forte... Tror heller ikke det om Super Duke, ikke mye plass der heller.

Men som Freddy sa, kjøp den du liker best ;-)
Kan vel ikke si meg annet enn enig med den :thumleft
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: S1000R vs S1000XR

Post by Spiritofwinter »

Ettersom Bjerknez nevnte 1290 Super Duke så er det vel passende å foreslå KTM Super Duke GT som kommer nå til våren. Den kommer vel i omtrent samme prisklasse som vanlig Super Duke, men er en sportstourer. De første er vel på vei fra KTM fabrikken til Norge i disse dager, så det burde være mulig å få sett på(og muligens prøvekjøre) i løpet av ikke alt for lang tid.
Post Reply