Ny sykkel, trenger råd.

Prat om tung MC.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Ny sykkel, trenger råd.

Post by Bikeridr »

En sykkel som ikke er nevnt her er, om enn noe aldrende nå (dessverre) er Yamaha TDM 900. Det er riktignok en gatesykkel, men med sterkt "adventure"-preg vil jeg si. Hvorfor Yamaha sluttet å produsere dem i 2005-6 forstår jeg ikke.

Parallelltwin på 86HK og 6-trinns gearkasse.
Ved å bruke gearene riktig "rævkjører" du omtrent alt ;) Der RR-syklene ligger i kneskrap gjennom svingen, kan du med lettet komme tuslende forbi i ytteren uten engang å tenke på heftig nedlegg.
Jeg hadde en 2002-modell i 9 år før jeg flytta fra Norge (og hadde nok hatt den ennå om jeg ikke flytta)

På finn ligger det ute 3 stk 900'er pr øyeblikk:
Yamaha TDM 900
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Ny sykkel, trenger råd.

Post by Snikkeren »

TDM 900 ble nok produsert lengre enn 2005-2006. Jeg hadde en 2008 modell som jeg kjøpte som overligger i 2011. Mener TDM'en ble produsert til og med 2012.

Verdt å nevne at jeg valgte TDM 900 fremfor F 800 GS som også var med i vurderingen den gang.

TDM'en kan man få en nyere sykkel for en rimelig penge. Jeg fikk 75k for min i våres, og den hadde godt med ekstrautstyr.

Det negative med TDM kontra Tiger eller 800 GS er at TDM'en har 18" forhjul istedenfor 19".
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Ny sykkel, trenger råd.

Post by Bikeridr »

Snikkeren wrote:TDM 900 ble nok produsert lengre enn 2005-2006. Jeg hadde en 2008 modell som jeg kjøpte som overligger i 2011. Mener TDM'en ble produsert til og med 2012.

Verdt å nevne at jeg valgte TDM 900 fremfor F 800 GS som også var med i vurderingen den gang.

TDM'en kan man få en nyere sykkel for en rimelig penge. Jeg fikk 75k for min i våres, og den hadde godt med ekstrautstyr.

Det negative med TDM kontra Tiger eller 800 GS er at TDM'en har 18" forhjul istedenfor 19".
Hmm, jeg skulle akkurat kverulere på den der 2012-produksjonen men så kom jeg over denne siden da jeg skulle finne ut når de "slutta" å produsere den..
2013 TDM 900
Dog ser det ut til at den nå leveres i Australia og ikke i Europa..
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Ny sykkel, trenger råd.

Post by Snikkeren »

Mener ihvertfall at 2012 var siste året den ble solgt ny i Norge.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Ny sykkel, trenger råd.

Post by Bikeridr »

Men uansett, vi er enige om at det er en suveren sykkel til alle formål :)
Selv kjørte jeg 9.900 km (utelukkende i Norge) de første 4 ukene jeg hadde den..
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ny sykkel, trenger råd.

Post by knutk »

TDM ser på papiret grei ut. Har aldri prøvd den, men for meg fremstår TDM like spennende som å kysse søstra.

Der ble remset opp diverse 650/750. Her må jeg si meg enig med Bjeknez, gedigent gjesp.

Med mine briller sitter man igjen med to alternativ, Triumph og BMW. Begge er gode valg og har hver sine sterke og svake sider.
Triump har 3 syl motor. Det gir dårligere moment i lave turtall, men livligere på høyere turtall. BMW har twin. Mindre HK. men høyere dreiemoment og maks moment på lavere turtall.
For ikke å dra det ut, om det legges vekt på grusegenskapene vil BMW være å foretrekke. Motorkarakteristikk, fjæringsystem samt enklere å skru ABS/TC av på taler til dens fordel.
På asfalt vil nok Triumph trekke det lengste strået selv om den ikke kan tilby ESA, med har en livligere motor på høyere turtall.
Forhandlernett går også i BMWs favør, samme gjelder utvalg i utstyr og bagasjeløsninger.
Uansett valg, ingen av nevnte sykler er dårlige (selv om ikke alle appellerer til undertegnede). Prøv interessante kandidater og velg med hjertet.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Ny sykkel, trenger råd.

Post by Elolz »

Får han en BMW F800GS til 100.000 som ikke er så gammel eller har høy kmstand da? :-k Var ikke så mye på finn nå, og de som lå der virket latterlig overpriset i forhold til den Tigeren fra AMD, og det fra forhandler. Men kan jo selvfølgelig være det dukker opp noe til våren.

Ellers er jeg enig i at TDM 900 kan være et godt valg, den glemte jeg helt. :thumleft Der har jeg sett mye gode og rimelige alternativer tidligere i sesongen ihvertfall.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Ny sykkel, trenger råd.

Post by Palma »

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true

Dette må da være en grei sak, da har han og litt kr igjen av budsjettet til "riktige" klær, hjelm osv. Med så mye gult så trenger han heller ikke tenke på gul vest... :-#

Nå kjenner jeg ikke prisnivået på disse , men mye utstyr, ferdig med "riktig" potte osv.
64000 km kan da ikke være mye.. Epylyzon har vel noe lignende ?? Ehhh rådebank :-k
User avatar
Baffin
Posts: 45
Joined: 03 Nov 2015 22:07

Re: Ny sykkel, trenger råd.

Post by Baffin »

:D
Last edited by Baffin on 23 Aug 2016 21:20, edited 1 time in total.
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Image
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Re: Ny sykkel, trenger råd.

Post by Fidel »

KTM 690 enduro kan du få for rundt de prisene du ser for deg. Men jeg tror det er lurt å prøvekjøre noen sykler. Jeg har kjørt både store og små sykler, fra racere til mopeder, og har for egen del funnet ut at dess mindre, jo bedre. Ikke la deg skremme av 48 hk - det duger i massevis! Jeg cruiser rundt på 250 med 31 hk og har det fryktelig moro på "veier" en Tiger 800 bare kan fantasere om ;-)
Post Reply