Ny sykkel, trenger råd.

Prat om tung MC.
User avatar
Baffin
Posts: 45
Joined: 03 Nov 2015 22:07

Ny sykkel, trenger råd.

Post by Baffin »

:D
Last edited by Baffin on 23 Aug 2016 21:16, edited 1 time in total.
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Image
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Ny sykkel, trenger råd.

Post by Elolz »

Velkommen skal du være! Absolutt ikke bare ungfoler her, men det er et par av oss som drar snittet litt ned. :)

For at noen skal kunne svare deg mer nøyaktig: Hvilken prisklasse tenker du? Og er det kun helt ny sykkel som er av interesse eller brukt også aktuelt?
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Ny sykkel, trenger råd.

Post by Flanker »

Nytt eller brukt?
Prisklasse?
Med eller uten passasjer?

Svarer du på de spørsmålene blir det enklere for alle å gi deg noen mer presise råd...
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ny sykkel, trenger råd.

Post by tshansen »

Velkommen Baffin :-D

Det virker som du har landet på riktig segment, men som flanker sier. Noen ekstra input vil gjøre det noe enklere å peile deg i riktig retning.
Men vær også oppmerksom på at noen av oss har hjerte veldig nært noen merker og enkelte modeller. Så les litt mellom linjene også hehe.

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
ArcticTiger
Posts: 2520
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Ny sykkel, trenger råd.

Post by ArcticTiger »

Det høres ut som det er en Triumph Tiger 800 du er ute etter :thumleft
Tobben84
Posts: 333
Joined: 29 Oct 2015 21:26
MC: 2011 Triumph Scrambler
Location: Trondheim

Re: Ny sykkel, trenger råd.

Post by Tobben84 »

ArcticTiger wrote:Det høres ut som det er en Triumph Tiger 800 du er ute etter :thumleft
+1 hvis det er i riktig prissjikt. Ligger på 100K og oppover. Se også på Tiger av eldre årgang, en kompis hadde en 900cc 2002 modell tror jeg det var som han likte enormt godt :thumleft
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Ny sykkel, trenger råd.

Post by Palma »

Hallo Baffin, Ser at du er en ung mann i din beste alder. Kult at du følger hjertet og vil ut på veien igjen. I det segmentet du nevner er det jo flere å velge mellom, Ja de ser og kan virke ekstreme, men la de få en mulighet, de tåler ekstreme ting, men de krever ikke ekstremisme.
Masse fint fra BMW, og andre mindre kjente merker som Triumph, KTM, Honda, Suzuki osv osv
Det er litt som å kjøpe såpe, du blir ren uansett, men det er litt forskjellig lukt.. Lykke til med valg av riktig BMW-type :thumleft
User avatar
Gulars
Posts: 103
Joined: 09 Nov 2015 11:59
MC: BMW R1200GS

Re: Ny sykkel, trenger råd.

Post by Gulars »

En voksen herremann må selvsagt kjøre BMW. :) Kom med ca. budsjett så blir det lettere å anbefale hvilken BMW. :)eller noe annet.....
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ny sykkel, trenger råd.

Post by knutk »

Uten å forkleine andre alternativ tror jeg at en BMW F800GS event. 800GSA (A som i Adventure) ville passe fint til behovene du skisserer.
En morsom lettkjørt sykkel, godt utbygd forhandlernett og godt utvalg på ekstrautstyr om du så ønsker. Twinmotoren (egentlig Rotax-motor) har en fin karakteristikk som gjør sykkelen veldig egnet til kjøring på grusveier. Modellen fikk en oppgradering i 2013 hvor irritasjonsmomentene ble utbedret. Om du skal kjøre mye på grus ville jeg ha tilleggsvalgt mulighet for ulike kjøremodes, hvor ett av dem gir begrenset ABS og Tractioncontrol. Gjør det enkelt når du veksler mellom kjøring på grus og asfalt. Ville også få med meg ESA (Electronic Shock Adjustment), mulighet for justering av støtdemper mens du kjører.

Men som også andre nevner, der finnes flere gode alternativ (prøvekjør dem alle. så blir du mer fornøyd med BMW'n etterpå =D> )

Rettet: Skriveleif
Bjerknez

Re: Ny sykkel, trenger råd.

Post by Bjerknez »

De fleste sykler klarer vel 75% asfalt og 25% grus, men jeg slenger meg på det mange andre her mener jeg også...

I mine øyne så tror jeg Triumph Tiger 800 er en flott sykkel til ditt bruk. Jeg er selv BMW mann, men akkurat i det segmentet her så hadde jeg siktet meg mer mot Triumphen. Mest grunnet utseendet og personlige preferanser.

I de litt "råere" klassene så har du jo KTM 1290 Super Adventure, BMW XR1000, Triumph Explorer 1200, BMW 1200GS etc. Nå er jeg usikker på om disse faktisk har mer plass og flere muligheter for lagring enn lillebrødrene sine, men hvis så er tillfelle så KAN det jo være aktuelt å satse på disse?

Lordshaft har vel snart kjørt på de veiene som kjøres kan på vestlandet med sin KTM 1290 Super Adventure og så vidt jeg har forstått så har det også blitt en del gruskjøring. OlavK (Kant1) har også vert svært så ivrig på sin Triumph Speed Triple og selv om dette er en sykkel beregnet på mer asfaltkjøring så tror jeg ikke det har stoppet vær kjære epleplukker i nevneverdig grad når det gjelder gruskjøring.

Selv så holder jeg meg stort sett unna grus da jeg er en asfalt hore så noe erfaring med gruskjøring har jeg svært lite av, bortsett fra at jeg klarte kunnstykket å tryne i sommer med min S1000R. Dog hadde ikke ikke dette noe med at sykkelen ikke var egnet på grus sånn sett, selv om andre sykler sikkert er langt mer egnet.
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Re: Ny sykkel, trenger råd.

Post by Fidel »

Suzuki V-strom 650 gir deg mye sykkel for en rimelig penge, og er egnet for 75/25- oppsettet ditt. Se også på endunkere som feks Yamaha xt 660 tenere - mye moro til liten pris.
User avatar
Baffin
Posts: 45
Joined: 03 Nov 2015 22:07

Re: Ny sykkel, trenger råd.

Post by Baffin »

:D
Last edited by Baffin on 23 Aug 2016 21:17, edited 1 time in total.
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Image
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Ny sykkel, trenger råd.

Post by Elolz »

Har gått gjennom de mest kjente merkene og sett på hva de egentlig har å tilby for under 100.000kr i adventure klassen. Synes det ofte er greit å sette opp en oversikt når jeg skal sortere ut valgene. En må ta med i betraktningen at fleste prisene på finn nå er fra forhandlere, færre privatpersoner som gidder å selge sykkel på vinteren, så det er mulig å gjøre gode bruktkupp om en har is i magen om våren når markedet tar seg opp. Jeg må si at Triumph 800 peker seg klart ut som det valget som gir mest for pengene! Eneste er situasjonen med merkeverksteder som er litt kjip.

Suzuki:
Suzuki V-Strom 650 kan du faktisk få helt ny med ABS for 100.000, og et par år brukt med lav kmstand for 70-80.000.

Kawasaki:
Versys 650 i akkurat samme prisklasse som V-Strom, direkte konkurrent. Mitt valg i 650 klassen som mest for pengene, og stoler mer på Kawa enn Suzuki. :-#

Triumph:
Skal du derimot opp i kubikk til 800cc, så ligger vel de på rundt 149.000kr ny, så da må du kjøpe brukt, men du får alikevel et par år gamle sykler til under 100.000kr. F.eks denne Tiger 800: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=65387581

BMW:
Det som ligger av BMW på finn nå virker veldig overpriset ihvertfall i forhold til konkurrentene. Personlig hadde jeg utelukket de. :-#

Honda:
Honda har vel kun NC700X og NX750X i den prisklassen, men de har kun 47 og 54HK, det blir jo en del slappere enn konkurrentene.

Yamaha:
XT660 Tenere, 48HK.

KTM:
Ingenting i den prisklassen, for nye modeller i dette segmentet, og en må opp i mot 150.000kr.

Dere får rette på meg hvis jeg har glemt noen modeller! Dette var etter et kjapt søk på finn.
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Ny sykkel, trenger råd.

Post by Flanker »

Med de kriteriene du har ville jeg sett etter en brukt 800 kubikk eventyrer. Reelt sett har du da to valg:

Triumph Tiger 800, og med ditt bruksområde gateversjonen og ikke XC.

BMW F650/700/800GS. Ja 650/700 har også 800cc motor, men er mer gateorientert.

Jeg har ikke prøvd noen av dem, men ut fra anmeldelser og spesifikasjoner hadde jeg tatt Triumph'en lett! Men så kjøper man ikke sykkel basert på anmeldelser og spesifikasjoner, så løsningen er en prøvekjøring når våren kommer. Se om du får min. 45 min. i salen på de forskjellige. Den du liker best kjøper du :thumleft

650cc i Versys og V-Strom blir fort kjedelig, selv om det ikke er dårlige sykler. De er heller ikke noe lettere i vekt enn 800'ene, så det er i mine øyne lite å lure på. Hadde tatt en 2-4 år gammel 800cc foran en nesten ny 650 any day.
Bjerknez

Re: Ny sykkel, trenger råd.

Post by Bjerknez »

Igjen, må jeg si meg enig i mange andre her. Jeg tror Tiger 800 er en utmerket sykkel til bruken du skisserer. Uten at jeg har kjørt Versys 650 etc. så tror jeg du fort vil "vokse" ut av disse med tanke på krefter. Sikkert flotte sykler, men jeg ser for meg at rundt 50HK'er samt lite motorvolum i en sykkel som veier godt over 200kg(?) og som i tillegg skal ha litt bagasje på seg blir litt kjedelig.

Så jeg vilel som sagt kikket nærmere på 800GS eller Tiger 800. :thumleft
Post Reply