Triumph Explorer 1200

Prat om tung MC.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9140
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Triumph Explorer 1200

Post by ojda »

Et lite tillegg. Om du greier deg med orginalveskene, er de langt å foretrekke.
Men 25+ 33 liter er ikke veldig mye. Ivertfall om man er to på sykkelen til å dele plassen.
Men dropper man orginal-toppboksen på ca 30 liter, og heller går for
den store Givi Trekker boksen på 52 liter blir det ikke så gale :thumleft

Disse orginal sideveskene har en stund nå fulgt med som gratis extrautstyr \:D/
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: Triumph Explorer 1200

Post by 1352cc »

Blir nok solo så bagasje plass skal det ikkje stå på. Har hatt 2x35l givi kofferta og ei vanntett pølse på salen og då har eg hatt for mykje med meg. Pøbb til pøbb sko og skjorter.

Kjører du med vanlige ST dekk eller skor du deg med slike hybride dekk dei snakker om i den andre tråden?
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9140
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Triumph Explorer 1200

Post by ojda »

Bruker Metzeler Tourance Next, og er vel på det 5. Eller 6. Settet av de nå.
Jeg er priviligert med 2 sett felger, så derfor blir det nok noe litt mere grus på ett av de ved neste bytte :thumleft
Greit når man bare kan bytte på hjulene.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Bjerknez

Re: Triumph Explorer 1200

Post by Bjerknez »

Kjørte selv en Explorer (påkostet utgave) som lånesykkel mens jeg hadde min på service og jeg kan vel ikke annet si enn at dette er en flott sykkel. Jada, den er stor og tung, men som Ojda nevner så merker man ikke det i den grad når man kjører. Demperne virket litt "svampete" mener jeg å huske og lyden var ikke fryktelig spennende, men en effektpotte endrer nok den saken.

Motoren dro greit. Fin motor som passer sykkelen.

Men så lenge man har direkte konkurrenter som KTM 1290 Super Adventure med langt mer gamp under "panseret" og en tøffere sykkel rent utseendemessig så blir det i så tillfelle aldri en Explorer på meg. Men det vil ikke si at jeg IKKE liker den. Det er jo tross alt en Triumph \:D/ :thumleft
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Triumph Explorer 1200

Post by freddy123 »

Uenig med deg der bjerknez syntes faktisk ktm er en av de styggeste mht til utseende men det er nokk skikkelig drag da i den :)

Også må jeg si at jeg nesten ikke liker at det skal bli noen slike ESA dempere syntes det fort blir for mye makk og skiiit og elektronikk som kan gå i filler ....
Selv om det bare er å skifte de elektro delene også som med alt annet men det er jo en ekstra feilkilde selv om det der kult da :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Triumph Explorer 1200

Post by Tommas »

freddy123 wrote:Uenig med deg der bjerknez syntes faktisk ktm er en av de styggeste mht til utseende men det er nokk skikkelig drag da i den :)

Også må jeg si at jeg nesten ikke liker at det skal bli noen slike ESA dempere syntes det fort blir for mye makk og skiiit og elektronikk som kan gå i filler ....
Selv om det bare er å skifte de elektro delene også som med alt annet men det er jo en ekstra feilkilde selv om det der kult da :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Du holder deg vel unna fuel injection også da, har vel bare snaue 100 år på nakken nå ;-)

Virker kanskje som en gimmick, men synes demperne på S1000R var helt fantastiske, og det var sikkert den "snille enden" av teknologien.

Du får prøvekjøre masse til våren :thumleft
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Triumph Explorer 1200

Post by freddy123 »

Jada jeg sier ikke det bare er no dritt dette her ... Men bare så kjedelig visst man er på tur langt hjemmefra også er styreenheten til dempern ryket da foreksempel da er det jo litt helvette goood damn it... Men sålenge det funker er det jo kanon :)

Har aldri kjørt en sykkel med slike dempere så jeg vet jo ikke hvor digg det er enda da .... Hehe

Og neida tommasi jeg styrer ikke unna fuel injection dette er jo godt utprøvd nå og funker stort sett plettfritt og ja jeg regner med du bare kødder litt med meg nå :)

Jada prøving må til men det blir ikke før uti juni mnd ......

Og skulle jeg kjøpt meg ny sykkel på minuttet idag så hadde det blitt en tiger ... Imorgen så hadde det sikkert blitt en ducati og til onsdag en ktm .....




Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Triumph Explorer 1200

Post by Tommas »

freddy123 wrote:Og skulle jeg kjøpt meg ny sykkel på minuttet idag så hadde det blitt en tiger ... Imorgen så hadde det sikkert blitt en ducati og til onsdag en KTM

Høres fornuftig ut ;-)
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Triumph Explorer 1200

Post by Snikkeren »

freddy123 wrote:Uenig med deg der bjerknez syntes faktisk ktm er en av de styggeste mht til utseende men det er nokk skikkelig drag da i den :)

Også må jeg si at jeg nesten ikke liker at det skal bli noen slike ESA dempere syntes det fort blir for mye makk og skiiit og elektronikk som kan gå i filler ....
Selv om det bare er å skifte de elektro delene også som med alt annet men det er jo en ekstra feilkilde selv om det der kult da :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Nei, fysjameg.
Men jeg skal være enig i at Tigeren er et ørlite hakk finere. Men ikke mye. :mrgreen:

Apropos dempere, så er det jo ikke noe problem hvis elektronikken til den skulle ta kvelden. Den vil jo fremdeles fungere som en passiv demper, så man kommer seg jo fint videre. :thumleft
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Triumph Explorer 1200

Post by freddy123 »

OK da jeg skjøt meg selv i foten med å ta opp det med demperne vi lar det ligge er det pms ånden som skal ha det til at jeg ikke liker slike dempere idag .....

Bra du er enig da i at tigeren er litt finere for det er den :) men toppen av kransekaka det er ducati multistrada :)

Uansett merkelig nokk så hsr jeg småsiklet på tiger 1200 i over 1 mnd nå og jeg hsr ligget i støvskyen til både busatrond og Ojda sine tigre og trenger ikke si mere om det :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Triumph Explorer 1200

Post by Snikkeren »

Jeg har kjørt Tigern en del, og det er en knall sykkel det. Faktisk så knall at det var den sykkelen jeg hadde lyst på i flere år. Men så prøvde jeg en KTM. Så rådet mitt må vel være å ikke prøve en KTM først. :smt040
ArcticTiger
Posts: 2520
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Triumph Explorer 1200

Post by ArcticTiger »

@Freddi: Dette har jeg visst sagt før: Nå må du ikke fummle mer, kom deg til Skien i en fei før noen andre snapper gammelTigern til BT foran nesa på deg [-X De tar sikkert Halien din i bytte og.
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: Triumph Explorer 1200

Post by 1352cc »

Snikkeren wrote:Jeg har kjørt Tigern en del, og det er en knall sykkel det. Faktisk så knall at det var den sykkelen jeg hadde lyst på i flere år. Men så prøvde jeg en KTM. Så rådet mitt må vel være å ikke prøve en KTM først. :smt040
Hehe den ser eg lett. Men 50 000kr i forskjell er no litt og heilt ærlig så er eg ikkje frista til å kjøpe en ny førstegangs produsert mc eller bil. Ikkje det at eg har tvil på kvaliteten til KTM men både store og små,østlige og vestlige produsenter har no ofte hatt litt tull her og der på nye modeller.

Men velger man feil så er det ikkje jordas undergang, det er no bere å selg og prøve noke annent. At eg skal få muligheten til en omfattandes utprøving av div modeller ser eg på som heller tvilsomt. Er bere så mykje en får vendt seg til på 20-30min.

Men vi får sjå ka som skjer på nyåret. Ny jobb og usikker på ferie då Fillipinene er omtalt så muligens kawa et år til....men Harleyen ryker :-#
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Triumph Explorer 1200

Post by freddy123 »

ArcticTiger wrote:@Freddi: Dette har jeg visst sagt før: Nå må du ikke fummle mer, kom deg til Skien i en fei før noen andre snapper gammelTigern til BT foran nesa på deg [-X De tar sikkert Halien din i bytte og.
Frister fælt ..... Men da har jeg ingen mc å bruke før tunglappen 28.mai .... Det tror jeg blir for hardt å vente så lenge ....

Skal undersøke pris på import av en helt ny også og se hva det hadde kommet på , nå ligger dem jo til 190k nye med vesker som ikke er alt for ille men fortsatt mye penger for en 22 åring Hehe ....


Sent from my iPhone using Tapatalk
Post Reply