Valg av dekk, R-Sykkel

Prat om tung MC.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Valg av dekk, R-Sykkel

Post by Elolz »

Dunlop Q3 Sportmax får ihvertfall veldig mye skryt på de største facebooksidene for min sykkelmodell, men det er vel 70% amerikanere der som kjører i litt annet klima. Men som folk har sagt tidligere her, velger du et normalt dekk i dag for veikjøring, så skal det godt gjøres å bomme. De fleste av de mest kjente testvinnerne funker helt fint, som oftest er det Michelin Pilot Road 4 og Pirelli Angel GT som vinner tester for veibruk når testene gjennomføres i Europa/Motorrad. Tviler på du blir misfornøyd om du heller velger Metzeler M7RR eller Dunlop Q3. Alle disse er dekk som får mye skryt.

En ting en bør se på er profilen på dekkene og. Noen har mer spiss V-form, disse flikker lettere over, altså bedre turn-in, men det kan gå på bekostning av stabilitetsfølelsen, de vil gjerne føles mer vinglete/ustabile i sving.

Dekk med mer U-form (Pirelli Angel GT f.eks), krever litt mer styreinput for å legge seg over, men da oppfører dekkene seg veldig jevnt gjennom hele svingen siden de har såpass jevn bue/profil, og dette gir mye mer stabilitet. Sykkelen føles rett og slett mer plantet på veien.

Selv er jeg veldig fan av U-profilen til Pirelli Angel GT, det passer best til min kjørestil. Jeg er ikke typen som gir bånn gass og må stå på bremsen før svinger, og kaster den inn i svingene. Jeg kjører 2-sylindret sykkel og kjører med jevn flyt og går av gassen og bruker motoren til å bremse ned og sette opp inngangen i svingen. Så gir jeg jevnt på med gass gjennom svingen, og da føles dette mye bedre med den økte stabiliteten fra U-profilen.

Om du derimot kjører mer hardt inn i svinger og står på bremsen og bare vil flikke den inn kjappest mulig med minst mulig styreinput, så er V-profil gjerne mer din greie.
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Valg av dekk, R-Sykkel

Post by Tosk »

Har ikke lest gjennom hele tråden, men regner med det går i noen sportsdekk og Angel GT/Pilot Road 4. Jeg har ikke R-sykkel, akkurat, men kjører litt som at jeg har det, og kjører på sporttouringdekk. Kjørt ut snart tre sett med Angel GT og ett med Pilot Road 4. Liker definitivt Angel GT best av de to. Mye mer responsive til styreinput etter min erfaring. Har ikke hatt noen episoder jeg ikke har hatt skyld i selv på de. Og når bakhjulet slipper føles det fortsatt ikke skummelt. Henter seg fort inn igjen!

(Har en liten video hvor du ser litt av hvordan jeg kjører på Angel GT, uten at jeg skal si at det er så veldig ekstremt :P
)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Valg av dekk, R-Sykkel

Post by tshansen »

Dunlop q3 er vel bare solgt i det amerikanske markedet også? Eller husker jeg feil nå?

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
simpson
Posts: 45
Joined: 21 Aug 2011 18:08
MC: 00 Ducati 748
07 Ducati 1098

Re: Valg av dekk, R-Sykkel

Post by simpson »

Kjører Metzeler Sporttac M7 RR.
Fantastiske dekk som sitter helt vanvittig.
Vet ikke hvor mange mil du får ut av disse, men har tidligere kjørt mye på M5 til Metzeler og fikk ca 600 mil bak og 1200 mil framme.
Bryr meg ikke en dritt om hvor langt de går eller hva de koster, vil ikke ha dekk som en begrensing av sykkelens egenskaper. Og dette dekket er helt i toppen av dekk når det gjelder grep.
Men de krever litt kjøring før du for opp tilstrekkelig varme på kalde dager.
User avatar
Stiian
Posts: 13
Joined: 20 Oct 2015 09:30
MC: Yamaha YZF-R1 08

Re: Valg av dekk, R-Sykkel

Post by Stiian »

simpson wrote:Kjører Metzeler Sporttac M7 RR.
Fantastiske dekk som sitter helt vanvittig.
Vet ikke hvor mange mil du får ut av disse, men har tidligere kjørt mye på M5 til Metzeler og fikk ca 600 mil bak og 1200 mil framme.
Bryr meg ikke en dritt om hvor langt de går eller hva de koster, vil ikke ha dekk som en begrensing av sykkelens egenskaper. Og dette dekket er helt i toppen av dekk når det gjelder grep.
Men de krever litt kjøring før du for opp tilstrekkelig varme på kalde dager.
Da kan det se ut som om dette er dekket jeg leter etter.

Dekket jeg har i dag, Dunlop Sportmax GP Racer er også et sportsdekk/banedekk.
Har aldri hatt problemer med å få varme i dekkene. Kjører så klart en god del før jeg begynner å legge meg i svingene og leke med sykkelen.

Skulle prøvd flere dekk og tatt en sammenligning ;-)
Bjerknez

Re: Valg av dekk, R-Sykkel

Post by Bjerknez »

Det med dekk har jeg begynt å ta med knusende ro. Jeg var også veldig nyskjerrig rundt dette for en tid siden, men nå vet jeg at sport touring dekkene (vertfall de jeg har prøvd) holder i lange baner, selv på bane. Det at man i tillegg får over 10.000km. ut av dem kommer som en bonus.

Kjøper man Angel GT eller Pilot Road 4 så kan man vel stort sett ikke ta feil. Finnes sikkert mange andre gode dekk også i sport touring klassen.

Jeg følte vertfall ikke at Diablo Rosso Corsa ga meg noe "mer" enn overnevnte. men det skal sies at jeg ikke har kjørt på bane. Men fort nedslitt ble det vertfall. Etter 4.000km. måtte jeg begynne å se meg om etter nye dekk og 1000km. etterpå var stria synlig rundt hele.
User avatar
asianjesus
Posts: 22
Joined: 18 Mar 2015 13:32
MC: Yamaha R6 2008
Location: Trondheim

Re: Valg av dekk, R-Sykkel

Post by asianjesus »

Hei!
Lurte også på dette ang. dekk til R-sykkel. Er ikke no fartsmonster(ikke ennå) Da jeg har hatt lappen i 3mnd. Dekkene på R6'n holder sikkert et par tusen km til, men vil bytte før sessong start da jeg er usikker på hvor gammel dekkene er.

Dette Angel GT dekkene høres jo perfekt til min kjørestil der jeg kun kjører rolig mesteparten av tiden.
Hvor får jeg kjøpt de?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Valg av dekk, R-Sykkel

Post by tshansen »

Du får nok kjøpt de på de fleste motorsykkel butikker i Norge. Det er et veldig populært og mye solgt dekk.

Ellers så vet jeg mange handler hos motorsykkeldekk.com men da må du finne verksted som legger om til deg også. Tror det er en liste over samarbeids partnere som legger om på felg for deg i ditt område inne på motorsykkeldekk.com

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
asianjesus
Posts: 22
Joined: 18 Mar 2015 13:32
MC: Yamaha R6 2008
Location: Trondheim

Re: Valg av dekk, R-Sykkel

Post by asianjesus »

OK! Takk for svaret!
User avatar
simpson
Posts: 45
Joined: 21 Aug 2011 18:08
MC: 00 Ducati 748
07 Ducati 1098

Re: Valg av dekk, R-Sykkel

Post by simpson »

LordShaft wrote:Du får nok kjøpt de på de fleste motorsykkel butikker i Norge. Det er et veldig populært og mye solgt dekk.

Ellers så vet jeg mange handler hos motorsykkeldekk.com men da må du finne verksted som legger om til deg også. Tror det er en liste over samarbeids partnere som legger om på felg for deg i ditt område inne på motorsykkeldekk.com

Note4
Det har vel vært en del diskusjoner om dekk på nett?
Du vet ikke alder på dekkene og eventuelle reklamasjoner blir fort litt kostbare siden du selv må betale for omlegging.
MC forhandleren her tar timepris på omlegging om du kommer med løse dekk fra en annen leverandør og det er fort 1000 kr for to dekk i ekstrakost.
Så om det er litt rimeligere å kjøpe på nett, velger jeg heller å betale litt mere og kjøpe hos forhandler.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Valg av dekk, R-Sykkel

Post by tshansen »

Det er helt riktig som simpson skriver. Selv handler jeg dekkene mine hos forhandler. Er ikke veldig mye dyrere når en regner på det

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Valg av dekk, R-Sykkel

Post by Tommas »

For min del blir nok dekkvalg influert av estimert kjørelengde, og mangel på evner til å presse dekkene... Mulig Diablo Rosso og liknende sitter som tyggegummi, men ikke kjente jeg stor (null...) forskjell på de og mindre racinginspirerte dekk i grep. 4-5k før de må byttes blir også kjedelig, plutselig må man bytte 3 ganger eller mer per sesong.

Original dekkene på Super Duke'n har nå gått 5200, og de er mer eller mindre klare for søpla. Har et sett med PR4 liggende hos MrPitlane, men rekker nok ikke å få de på før våren.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Valg av dekk, R-Sykkel

Post by tshansen »

Tyggegummi eller ikke...på gata vil du ha bedre grep på et sport Touring dekk enn et sportsdekk...Så enkelt er det. At et dekk sitter som limt på dekket ved banekjøring har fint lite å si om vei egenskapene :thumleft

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
pelsen
Posts: 1117
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Valg av dekk, R-Sykkel

Post by pelsen »

Har bare prøvd to dekk på RC8Ren, begge Pirelli. Den ble levert med Supercorsa som sitter veldig bra på tørt. Kjørte på gamle Rudskogen og de satt godt uten at jeg fikk noen tilbud. Vel å merke at jeg kjørte med gatesykkelen og ikke en racer, jeg har jo kjørt racer med slicks før og husker litt av det.
Supercorsa sin ulempe er at de ikke er noe særlig gode på vått, og det hender jo at vi opplever på veien.
Jeg bruker nå Angel GT på RC8Ren og har brukt opp to sett, fram og bakdekk blir brukt opp på likt, ca etter 10000 km. Det er mønster igjen nå etter 10000, men jeg liker ikke kjøreegenskapene og de blir byttet. Angel GT funker mye bedre på vått enn Supecorsa, og er derfor et mye bedre dekk hvis man skal dra på tur. Angel GT framhjulet har jeg også kjent at varsler når det begynner å slippe, og det er også en god egenskap, har tid til å korrigere sporet da :thumleft
User avatar
Stiian
Posts: 13
Joined: 20 Oct 2015 09:30
MC: Yamaha YZF-R1 08

Re: Valg av dekk, R-Sykkel

Post by Stiian »

Bestilte Metzeler Sportec M7 RR hos motorsykkeldekk.com.

Helt grei leveringstid, tok ca 10 dager.
Pris: 2500kr levert på døren.
Måtte ut med totalt 950 kr for omlegging og avbalansering hos lokalt dekkverksted.

Er nå spent på å prøve dekket. Om veien blir tørr og tempen fortsatt er over 10-12 grader, blir det en tur før sykkelen vinterlagres \:D/

Image
Post Reply