Page 7 of 9

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Posted: 07 Feb 2016 14:35
by Twinmannen
RuneMC wrote:
Tommas wrote:Uten noe overdreven analyse, er det ikke akkurat der den automatkassa ville reddet oss glade amatører?
Var manuell på demo-sykkelen han testet i forrige innslag, tilogmed uten ABS, for han brukte bakbremsen til å ta små sladde-svinger på asfalten.
http://world.honda.com wrote:On ABS-equipped models, it is possible for the rider to turn off the ABS system for the rear brake, allowing the rider to lock the rear wheel when riding off-road.
http://world.honda.com/news/2015/215101 ... 1000l.html

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Posted: 08 Feb 2016 11:58
by RuneMC
Nå tror jeg ikke det var hverken manglende automatgir eller ABS (uansett på/av) som var problemet i velten til CagerOnTwoWheels her... det var nok rett og slett for lav fart kombinert med tap av balanse. Litt større fart så hadde denne svingen vært "piece of cake".

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Posted: 08 Feb 2016 12:02
by Tommas
Jeg synes tydelig man kan høre at han kveler motoren, men gikk nok også litt sakte ja.

Kunne fint klart det samme ;-)

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Posted: 17 Feb 2016 17:15
by RuneMC
Tommas wrote:Jeg synes tydelig man kan høre at han kveler motoren, men gikk nok også litt sakte ja.
Skal ikke se bort i fra at du er inne på noe heller...

Her er en reportasje til fra en som også klarer å velte på test turen, grunnet uventet motorstopp... (også manuelt gir) som han sier kan det jo være tilfeldigheter/manglende ferdigheter, men likevel litt rart at en som har testet mange forskjellige sykler og pleid å ta fotoseansene på samme plassen er uheldig med akkurat CRF1000L'en. Kanskje motoren rett og slett har lett for å stoppe på laveste turtall :-k

https://rideapart.com/articles/ride-rev ... -twin-road

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Posted: 11 Mar 2016 21:37
by RuneMC
Ganske balansert test her, med mye positiv omtale (...eller er det en selvmotsigelse :-k :) )
[youtube][/youtube]

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Posted: 11 Mar 2016 23:15
by knutk
Sykkelen er pen å se på, og jeg tviler ikke på at den teknisk er bra bygget.

Men om man ser bort fra automatkassa (sliter med å se poenget med 10KG ekstra for automatgir når du får quickshift opp og ned for 100 gram), teknologien i denne sykkelen er 10 år gammel.

Når Honda først gjør seg bryet med å bygge en helt ny sykkel burde de ha lansert noe som er moderne.

I min boble er denne sykkelen et gedigent gjesp.

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Posted: 11 Mar 2016 23:50
by Johnnykn
Fra mitt ståsted så er det viktigere å ha noe som virkelig fungerer og som er mulig å reparere i bushen fremfor alle nymotens greier som man må ha profesjonell hjelp fra et verksted for å få start igjen.
Jeg digger Africa Twin og Honda sin tilnærming til konseptet :thumleft

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Posted: 12 Mar 2016 11:01
by knutk
Johnnykn wrote:Fra mitt ståsted så er det viktigere å ha noe som virkelig fungerer og som er mulig å reparere i bushen fremfor alle nymotens greier som man må ha profesjonell hjelp fra et verksted for å få start igjen.
Jeg digger Africa Twin og Honda sin tilnærming til konseptet :thumleft
Det er i utgangspunktet et godt argument.
Problemet er vel at om man virkelig skal kjøre hardcore i bushen er denne sykkelen for stor, så da velger man en lettere sykkel.

Dessuten, de "moderne" greiene har nå vært i drift i snart 10 år, og har vist å være driftsikre.
I praksis kommer storparten av kundene til å kjøre sykkelen som alle andre adv. sykler, dvs mest på asfalt. Da er det feks veldig greit å kunne justere demperne etter underlag og kjørefohold. Denne justeringen er gjort av en liten steppermotor som styrer en ventil, i praksis en konet aksling som blir skrudd ut og inn. Om systemet mot formodning skulle slutte å virke funker demperen helt fint alikevel, men uten justerings muligheten. De har laget en DSG kasse, tung og med masse ekstra leamikk i stedet for å sette på en quickshifter. Om QS slutter å funke sitter man igjen med en manuell girkasse. Om DSG kassen slår seg vrang trenges ikke mye fantasi for å forutse utfallet.
Poenget mitt er at den mekaniske delen av de "moderne" greiene nå har vært i drift i mange år, og har vist seg å være driftssikkre.. Nyvinningene ligger i programvaren. Når nå Honda helt melder seg ut og benekter at jorda snurrer rundt står de selvsagt fritt til det, på samme måte som kundene står fritt til å kjøpe deres produkter. Dessverre for Honda viser salgstallene for deres seneste modeller av store sykler at der ikke er så mange kunder som benekter jordas rotasjon, og de fleste velger noe annet. Egentlig litt synd at de sløser bort en potensielt bra sykkel med en forstokket tankegang.

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Posted: 12 Mar 2016 13:54
by RuneMC
Tror ikke så mange i Norge vil kjøre mer enn grusveier - men der tror jeg til gjengjeld den gir ekstra marginer både ved å være letthåndterlig, ha en (etter det jeg leser) relativt snill motorkarakteristikk og traction som også fungerer rimelig godt der. Men helt klart moderasjon framfor det aller råeste på motor/hk-fronten. Når det er sagt så ser det jo ut som om den spinner raskt opp til 200 km/t så den kan nok gi mer enn nok spenning tipper jeg.

Forøvrig kult å se hva stuntkjørerne får til med denne :shock:
[youtube][/youtube]

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Posted: 13 Mar 2016 21:18
by RuneMC
Lovende at selv en med nick "CaptainCranky" sier han ikke har lyst til å levere den tilbake etter prøvekjøring :thumleft

[youtube][/youtube]

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Posted: 16 Mar 2016 11:05
by Busa Trond
RuneMC wrote:...Forøvrig kult å se hva stuntkjørerne får til med denne :shock:
[youtube][/youtube]
Hildrane du, hæ!
Kjøre med baugporten åpen, mannen er jo gal [-X

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Posted: 16 Mar 2016 11:30
by ArcticTiger
@BusaTrond: :roll: Han kjører jo på et Lukket område, så da er det lov [-X

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Posted: 16 Mar 2016 12:04
by Palma
Og moppe med automat så kan han sikkert parkere på de to parkeringsplassene nærmest butikkdøra og[emoji106]

Sendt herifra!

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Posted: 16 Mar 2016 12:41
by Johnnykn
knutk wrote:
Johnnykn wrote:Fra mitt ståsted så er det viktigere å ha noe som virkelig fungerer og som er mulig å reparere i bushen fremfor alle nymotens greier som man må ha profesjonell hjelp fra et verksted for å få start igjen.
Jeg digger Africa Twin og Honda sin tilnærming til konseptet :thumleft
Det er i utgangspunktet et godt argument.
Problemet er vel at om man virkelig skal kjøre hardcore i bushen er denne sykkelen for stor, så da velger man en lettere sykkel.

Dessuten, de "moderne" greiene har nå vært i drift i snart 10 år, og har vist å være driftsikre.
I praksis kommer storparten av kundene til å kjøre sykkelen som alle andre adv. sykler, dvs mest på asfalt. Da er det feks veldig greit å kunne justere demperne etter underlag og kjørefohold. Denne justeringen er gjort av en liten steppermotor som styrer en ventil, i praksis en konet aksling som blir skrudd ut og inn. Om systemet mot formodning skulle slutte å virke funker demperen helt fint alikevel, men uten justerings muligheten. De har laget en DSG kasse, tung og med masse ekstra leamikk i stedet for å sette på en quickshifter. Om QS slutter å funke sitter man igjen med en manuell girkasse. Om DSG kassen slår seg vrang trenges ikke mye fantasi for å forutse utfallet.
Poenget mitt er at den mekaniske delen av de "moderne" greiene nå har vært i drift i mange år, og har vist seg å være driftssikkre.. Nyvinningene ligger i programvaren. Når nå Honda helt melder seg ut og benekter at jorda snurrer rundt står de selvsagt fritt til det, på samme måte som kundene står fritt til å kjøpe deres produkter. Dessverre for Honda viser salgstallene for deres seneste modeller av store sykler at der ikke er så mange kunder som benekter jordas rotasjon, og de fleste velger noe annet. Egentlig litt synd at de sløser bort en potensielt bra sykkel med en forstokket tankegang.
Dette høres jo meget bra ut Knutk :thumleft
Jeg skal ikke kjøpe ny sykkel i år uansett, så jeg ser muligheten til mange fine oppgraderinger på AT`en i årene fremover \:D/ =D>

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Posted: 16 Mar 2016 21:31
by RuneMC
Altså han stuntkjører'n tror jeg ikke bruker automat.

Men ellers så er jo automat moderne. Og så har den sånne "Daytime Running Lights" som også er moderne.

Og så er den sikkert designet i sånn moderne CAD/CAM programvare for å få den suverene vektfordelingen og sånn.

Satser/gambler på at dette blir bra jeg :)