Page 4 of 9

Re: Honda CRF1000L Africa Twin

Posted: 30 Nov 2015 23:54
by Tommas
Man kunne da koble ut ABS såvidt jeg skjønte? Og er vel ikke akkurat nedover jeg tror automat vil hjelpe noe særlig ;-)

Vinter og automat, det er aller mest et spørsmål om gode dekk :thumleft

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Posted: 01 Dec 2015 00:09
by RuneMC
Tipper DCT'en er rimelig holdbar hvis den er designet riktig - her er det to clutcher som brukes vekselvis - dvs mindre varme og slitasje på hver clutch. Bør jo holde lenger enn en enkel clutch gitt at oljeskift osv følges. Elektronikken er et tveegget sverd. Et svakt punkt kanskje, men dagens MC'er har jo fullt opp av motorstyring likevel, og oppsiden er at det kan komme oppdateringer som forfiner responsen.

Terreng er nok styrken til dette automatgiret - ihvertfall hvis det funker på samme måte som min lille 1.2 liters bensinmotor med DSG (=DCT) så er jeg overhodet ikke bekymret - den (i bilsammenheng) lille motoren har et deilig momentoverskudd med DSG (vel er det 200cc mer, men bilen er også ca 5 ggr vekten av en MC med fører). Dvs styrken i terrenget blir f.eks. å kunne krypkjøre uansett oppoverbakke/terreng uten å risikere å stoppe motoren.

P.S. Vinter, automat og piggfrie dekk - nok av biler mellom Tynset og Ulsberg som lå strødd i veikanten engang jeg kjørte nordover på juleferie, mens det blinket en lystig julestemning fra antisladd- og traction-lampene i dashboardet :) Har aldri skjønt denne skepsisen mot automat på vinterføre - det er jo perfekt, man får porsjonert ut helt presis med motorkraft ift veigrep.

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Posted: 01 Dec 2015 20:29
by quattrokim
http://www.zabikers.co.za/2015/12/01/fi ... rica-twin/

Ingen som har sagt noko negativt om sykkelen endå. Veit hvertfall korleis sykkel som skal prøves ut når det blir demodager her i Bergen igjen.

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Posted: 01 Dec 2015 20:56
by Flanker
quattrokim wrote:http://www.zabikers.co.za/2015/12/01/fi ... rica-twin/

Ingen som har sagt noko negativt om sykkelen endå. Veit hvertfall korleis sykkel som skal prøves ut når det blir demodager her i Bergen igjen.
Dæven! Det var litt av en anmeldelse... Bare skryt jo :shock:

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Posted: 01 Dec 2015 21:41
by RuneMC
Jeg har også lyst til å prøve denne med automat... men prisen er vel egentlig blitt største ulempen.

Med hhv splitter ny Tiger 800 XCX eller pent brukte R1200GS til en vesentlig hyggeligere pris og f.eks. med Tiger 1200 Explorer til ca samme pris, må den virkelig overbevise. For vårt nordiske klima er det også interessant hvor mye værbeskyttelse skjermen gir - men selv det skrives det jo pent om: "absolutely no buffeting"...

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Posted: 01 Dec 2015 22:00
by quattrokim
Satser stort på eit par som kjøper seg sykkel med DCT og ikkje blir fornøgd og selger dei pent brukt igjen [THUMBS UP SIGN]

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Posted: 12 Dec 2015 17:09
by RuneMC
Fortsatt gode anmeldelser...
[youtube][/youtube]

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Posted: 12 Dec 2015 17:18
by tshansen
Se så liten den ser ut, se så sammenkrøllet han sitter på sykkelen. Jeg nekter å tro denne er behagelig å kjøre langt med :-k

Note4

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Posted: 12 Dec 2015 17:41
by RuneMC
Jepp, ser litt skarp ut den benvinkelen...

Geometrien kan "make it" eller "break it" - husker jeg var stor fan av Benelli's 1130 Café Racer helt til jeg fikk prøvesitte den på MC-messen i Lillestrøm. Da tenkte jeg ikke mer på den... stemte overhodet ikke med min kropp... :)

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Posted: 12 Dec 2015 18:37
by quattrokim
Folkene på advrider meiner at han hadde ein sykkel med det lave sete på videoen der. Fordel for slike som meg som er korte i beina hvertfall.

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Posted: 12 Dec 2015 18:59
by tshansen
Det er godt mulig han hadde, men i mine øyne så det veldig ergonomisk feil ut. Han sitter jo med knærne over hoften :-k Jeg kjenner jeg er over gjennomsnittet skeptisk til denne sykkelen. Skal bli spennende å prøve å kanskje måtte spise alle ordene mine :thumleft

Note4

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Posted: 12 Dec 2015 19:25
by Flanker
Han trakk det korte strået under prøvekjøringen og fikk en sykkel med det lave setet (ekstrautstyr). Se fra 2:00 til 2:07, så ser du den massive høydeforskjellen mellom fører- og passasjersete. Sammenlikn med bilder eller andre videoer av sykkelen i standard-utførelse, så ser du at setet i filmen er mye lavere! That explains it :thumleft

Spol til 13 min. i denne, så ser du en serie noenlunde normalt proporsjonerte polakker fotografert fra siden, i fart.
[youtube][/youtube]

Knevinkel og fotpinneposisjon ser svært likt ut som på min R1200GS, og det lover godt...

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Posted: 12 Dec 2015 20:21
by tshansen
Det så langt bedre ut ja... :thumleft

Note4

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Posted: 12 Dec 2015 20:52
by Flanker
Hah! Du tok feil, min gode Lord av Skaftet! Som straff skal du.... *trommevirvel* ... prøvekjøre DCT utgaven i 2016 :smt003 :-({|=

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Posted: 12 Dec 2015 21:24
by tshansen
Jeg tok jo ikke feil din klovn... jeg så akkurat det samme som alle andre, jeg var bare ikke klar over at det fantes lavt sete til den :thumleft Men jeg skal heller ta straffen som en mann jeg fru Gyda :-D

Note4