Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Prat om tung MC.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by Tommas »

Flanker wrote:Pressen er visst ferdig å leke med den nå, og den første anmeldelsene har nådd internet: http://theworldaccordingtoluckystriker. ... -twin.html
Kunne vært gøy å teste en med automat gir. Virker i utgangspunktet helt fjernt, men synes han skrev veldig bra om det. Har sett på mange youtube videoer at selv de som har peiling bomgirer og/eller kveler motoren på litt teknisk underlag - og at det ofte er det som fører til horisontal hvilestilling for fører og sykkel.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by ojda »

Tommas wrote:
Flanker wrote:Pressen er visst ferdig å leke med den nå, og den første anmeldelsene har nådd internet: http://theworldaccordingtoluckystriker. ... -twin.html
Kunne vært gøy å teste en med automat gir. Virker i utgangspunktet helt fjernt, men synes han skrev veldig bra om det. Har sett på mange youtube videoer at selv de som har peiling bomgirer og/eller kveler motoren på litt teknisk underlag - og at det ofte er det som fører til horisontal hvilestilling for fører og sykkel.
Har testa VFR1200X med og uten automatgir, å det var helt ok det. Men ikkeno musthawe for me [-(
Eneste var at jeg synes automatversjonen virket Noe Daffere en den fotgirede :-s
Det hele fungerte faktisk så sömmlöst at jeg husker jeg tenkte at det hadde värt artig å pröve på skogsveier.
I tillegg til at tiden nok har forfinet mekanikken, er jo den nye Transalpen endel lettere
og gjör det nok smoothere med automatikk på grus og skogsveier :thumleft
Men å gå tilbake på motorkrefter [-(
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Tobben84
Posts: 333
Joined: 29 Oct 2015 21:26
MC: 2011 Triumph Scrambler
Location: Trondheim

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by Tobben84 »

Jeg kjenner at automatgir på mc byr meg i mot altså, med all den elektronikken som tilbys på en del motorsykler for tiden så trenger man snart ikke å være tilstede for å kjøre sykkelen en gang. Har for første gang TC nå jeg og setter grensa der, trenger ikke noe mer enn tc og abs, så lenge jeg kan slå begge deler av. Synes de der kjøremodusene osv er bare vas, men det er nå min mening :shock:
På Tigeren kan jeg velge mellom tre gassresponser, og har den i sport der den gir best respons og de to andre er helt unødvendige. Alt handler om tilvenning og skifter jeg tilbake, så føles det rart igjen. Oppnår ingen ting med det for min del....
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by tshansen »

Jeg er egentlig alt for mye enig med deg tobben, neste gang skal jeg være uenig bare på trass [emoji38]

Jeg skulle ønske det var mulig å egendefinere minst en av settingene. På min er dempere, wheelie kontroll, traction og abs justert etter de forskjellige modusene. Å dermed varierer instillingene ganske mye fra topp og bunn...

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by Flanker »

Løsningen er jo jævlig enkel, nemlig å kjøpe sykkelen uten DCT!

Er rimelig skeptisk selv også, men hadde vært moro å prøvekjøre denne automaten også. Hvem vet? Kanskje man blir positivt overrasket.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by tshansen »

Jo for all del, en kan bli veldig overrasket. Selv var jeg skeptisk til DTC også... så dum kan en faktisk være :redface
Men akkurat den giringen er noe med som gjør at jeg er mer aktiv i kjøringen. For cruising over flere dager på motorvei kan nok automatgir være snop. Men til trange alpepass ville jeg ikke være foruten egen regulering av turtall osv.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by Flanker »

Såvidt jeg har skjønt kan du gire manuelt med denne DCT-kassa til Honda også. Enten med brytere på styret, eller med girpedal (ekstrautstyr), men jeg tror ikke at du kan "overstyre" automatikken så mye du vil. Den vil gir selv også, når den føler for det - i tillegg til det du styrer med manuelt. Ihvertfall sånn jeg har skjønt det... Altså er dette en helautomatisk girkasse med en rekke valgbare programmer, og mulighet for halvautomatisk operasjon når føreren ønsker det.

I prinsippet bør det bety at du kan kjøre den i et "latmannsprogram" i bytrafikk, og la automatkassa jobbe uhindret med å forhindre krampe i clutchhånda. Fint! Men ved mer sportslig kjøring på svingete landevei, hvor mye manuell kontroll kan du faktisk ta uten at du begynner å "krangle" med automatikken om hvilket gir auto-satan skal holde? Jeg har ikke klart å forstå hvor store manuelle inngrep med giringen man som fører faktisk kan gjøre med denne DCT-kassa 8-[
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by ojda »

Husker jeg var ganske fasinert av at det bare var å trykke på en knapp, så Vips var sykkelen i fri =D>
Ellers så var det helt ok å kjöre med, men som ellers var det jo bare en relativt kort demotur da :-k
Bryter på styret for manuell opp og nedgiring ja, fungerer knirkefritt :thumleft
Men det byr fortsatt ikke på noe jeg önsker meg da :roll:

Jeg prövde aldrig å gire flere gir ned i höyt turtall.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by quattrokim »

So, in a shocking conclusion: The automatic gearbox is better that a manual gearbox when it comes to technical terrain. I didn’t expect this at all.
Tydeligvis at det er noko rett med den girkassa. Og når du i tillegg kan køyre den som manuell utan clutch så ser ikkje eg problemet bortsett frå den ekstra vekta. Alle skal jo ha quickshifter på syklene sine idag uansett så er jo nesten det samme ;) Ser ut til at eg må tigge litt hos sjefen og få litt meir i timen no så har eg råd til denne og.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
Tobben84
Posts: 333
Joined: 29 Oct 2015 21:26
MC: 2011 Triumph Scrambler
Location: Trondheim

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by Tobben84 »

LordShaft wrote:Jeg er egentlig alt for mye enig med deg tobben, neste gang skal jeg være uenig bare på trass [emoji38]

Jeg skulle ønske det var mulig å egendefinere minst en av settingene. På min er dempere, wheelie kontroll, traction og abs justert etter de forskjellige modusene. Å dermed varierer instillingene ganske mye fra topp og bunn...

Note4
Haha, ja, bare kjør på! Liker det best med litt motstand [-X
Min har faktisk mulighet for en egendefinert modus, og det er kun den jeg bruker, så sånn sett er akkurat den grei nok.....

Den autolaten veier 10!!!!kg ekstra også? Det hadde snødd kanelboller opp ned i helxxxxe før jeg hadde betalt for det:)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by Tommas »

Etter å ha testet quickshifter, så må jeg si det var utrolig deilig å spare clutchhånda på lange turer (og det var kun oppshifting).

Han som testet i artikkelen over hadde jo bestemt seg for å være negativ, men ble jo positivt overrasket. Da må man jo rett og slett få ordnet seg en prøvetur :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by tshansen »

Hvordan er slitasjen på en slik kasse framfor manuell? Hvordan er det å kunne fikse noe selv i felten om noe skulle ryke eller stokke seg steike? :-k Men tanke på hvilken sykkel dette er, og hva bruksområde som den er tiltenkt... Jeg vet ikke jeg. Jeg er skeptisk. Jeg tror jeg hadde foretrukket manuell kasse ja. Med hydraulisk clutch som finnes på de fleste sykler i dette segmentet, er ikke det clutchinga som sliter ut venstrehånden :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by Tommas »

La oss bare være klar over at dette er teoretisk synsing, siden ingen av oss har kjørt denne sykkelen før - men noe må vi jo bedrive tida med :-)

Hvor mange fikser girkassa på egenhånd på tur? Tror du kan telle de på veldig få fingre. Og de som både trenger det, og har kunnskap til det, er vel mest sannsynlig ikke målgruppen til denne sykkelen?

Ut fra det lille som finnes av test så langt, så ser det jo ut som du kan sette deg på sykkelen, kjøre tur på motorvei/landevei/grus/skogsbilvei så "bare virker" girkassa så bra at en som var negativ ble omvendt. Det er jo i det minste litt gøy.

Og hvor ofte har man kjørt på litt knotete vei, og ønsket seg å bruke mer tid på giring? Eller kanskje opplevd bomgiring og/eller kvelning av motor. Vedder en tier på at for normale dødelige så ville man blitt en bedre og tryggere sjåfør på grus og krevende underlag med automatgir. Da kan man konsentrere seg mer om sporvalg og gass. Så fremt det virker etter hensikten, og det kan vi jo for diskusjonens del late som det gjør.

Det er jo mange folk som sikkert gjør en vel så bra jobb, og sikkert bedre, med manuell giring - men kanskje det gjør litt tøffere terreng lettere og tryggere tilgjengelig for flere.

Blir spennende å se flere inntrykk etterhvert.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by tshansen »

Joda jeg ser poengene dine Tommas.... Men jeg håper ingen her føler at det ja f.eks er bedre å kjøre på vinterføre med automatgir kontra manuell :-k

Skal du kjøre litt rundt på grus, så kobler en jo vekk abs osv. Er det bare jeg som er helt blind å ikke ser det geniale med dette systemet? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by quattrokim »

Når du spinner på grusen Lorden, dumper du clutchen eller vrir du berre på rulla? ;) Med DCT så fortsetter du å spinne opp gjennom gira vist det er det du vil, slipper avbrudd i kreftene. Eg tenker her lange fine svinger der du har optimalt turtall heile vegen for å ha det morro.

Ang automat og vinter, ei DSG kasse funker fint om vimteren til leiking. Gode gamle sluromaten går men er ikkje optimal. Men med liten motor er du avhengig av manuell ja.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
Post Reply