Honda CRF1000L Africa Twin - 2016
Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016
Liker stort sett det jeg ser...
Fjæringen ser veldig fint avstemt ut fra filmen.
Moment på motoren ser fint ut på filmen (steiler i oppoverbakke)
Lyden skal visstnok være flott - men savner egentlig motorlyden i disse marketing-filmsnuttene.
Bensinforbruk på 0,4 tiltaler meg
Automat-opsjon til 10K tiltaler meg veldig(!)
Bredden på styret er ca 10cm mindre enn GS'en og passer sånn sett bedre til lanesplitting/pendling.
Hvis den er like enkel å manøvrere på grus/lett offroad som filmen antyder så er det virkelig bra, men det er kanskje her det spriker mest i realiteten pga verdensmester-klasse ferdigheter på kjørerne og at eventuelle velt selvfølgelig er redigert bort...
Standardveskene ser litt i overkant brede ut.
Vind- og værbeskyttelsen er et spørsmålstegn - må avvente tester eller prøvekjøring for den...
Den svarte versjonen er nesten riktig, men burde hatt samme gullfargede felger og styre som tricolore'n
Største dilemma blir evt kjede vs kardang og at man får pent brukte R1200GS av relativt ny årsmodell og med relativt lav km til under nyprisen for denne.
Fjæringen ser veldig fint avstemt ut fra filmen.
Moment på motoren ser fint ut på filmen (steiler i oppoverbakke)
Lyden skal visstnok være flott - men savner egentlig motorlyden i disse marketing-filmsnuttene.
Bensinforbruk på 0,4 tiltaler meg
Automat-opsjon til 10K tiltaler meg veldig(!)
Bredden på styret er ca 10cm mindre enn GS'en og passer sånn sett bedre til lanesplitting/pendling.
Hvis den er like enkel å manøvrere på grus/lett offroad som filmen antyder så er det virkelig bra, men det er kanskje her det spriker mest i realiteten pga verdensmester-klasse ferdigheter på kjørerne og at eventuelle velt selvfølgelig er redigert bort...
Standardveskene ser litt i overkant brede ut.
Vind- og værbeskyttelsen er et spørsmålstegn - må avvente tester eller prøvekjøring for den...
Den svarte versjonen er nesten riktig, men burde hatt samme gullfargede felger og styre som tricolore'n
Største dilemma blir evt kjede vs kardang og at man får pent brukte R1200GS av relativt ny årsmodell og med relativt lav km til under nyprisen for denne.
Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016
En litt eldre "teaser" inkluderer en del lydklipp, med standard eksos. Så er spørsmålet hvor mye de har pyntet på lydfila....
Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016
Ser no ut som Honda har sattset på en meir enduro prega sykkel en konkurentene. Og det er vel det som kansje dei bør gjer og.Flanker wrote:Så så... Selv blind japaner kan finne ris, eller noe sånt
Det forutsetter at helhetsopplevelsen og karakteristikken til denne sykkelen er bedre enn summen av spesifikasjonene. Det er ingen umulig oppgave, og jeg har håp helt til det evt. knuses ved en prøvekjøring.
Men det eg meinte når eg nevnte VFR både store gutt og lille gutt er at Honda hadde en meget god sykkel som solgte i bøtte og spann men bommet på dei nye. Folk ville og vil fremdeles ha en VFR1000 med minimum 130hk. Seier ikkje at dei er dårlige men dei bommet på den store kjøpegruppen og det er jo en viss fare for at dei kludrer til Afrikaneren med sin noke sære tanker dei har fått i det siste. Håper på en stor oppgradering av CB1000R til 2017
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3197
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016
Etter min mening er den nye ATen noe av det mer interessante som har kommet fra Japan på mange år, sammen med Yamaha sin nye MT 09/Tracer.
og at den tydeligvis er innsiktet som en mer grusveisykkel setter den egentlig i en egen klasse.
Jeg skal ikke gjøre veien lang til MC Marine i Bergen når denne kommer i butikken om en halvannen måned.
Så får man se til våren om man kan få prøve en slik.
På papiret er det ikke så imponerende up, mtp med hk/Nm, men det er heller ikke det aller viktigste på en slik sykkel som skal gå mye på grus/skogsveier og denslags. Jeg tenker bare på hvor gøy det er å dra på eventyr med den gamle og daffe XTZ 660en,
Og jeg er ikke i tvil om Hondas kvalitet og kapasitet, dersom de bare vil sterkt nok (altså lage en sykkel som skal leve opp til gamle Africa Twin sitt smått legendariske rykte.
JEG liker iallefall det jeg ser på bilder og film. Ved siden av 1190R fra KTM er den nye ATen en estetisk vinner i sin klasse. Iallefall i mitt hode
og at den tydeligvis er innsiktet som en mer grusveisykkel setter den egentlig i en egen klasse.
Jeg skal ikke gjøre veien lang til MC Marine i Bergen når denne kommer i butikken om en halvannen måned.
Så får man se til våren om man kan få prøve en slik.
På papiret er det ikke så imponerende up, mtp med hk/Nm, men det er heller ikke det aller viktigste på en slik sykkel som skal gå mye på grus/skogsveier og denslags. Jeg tenker bare på hvor gøy det er å dra på eventyr med den gamle og daffe XTZ 660en,
Og jeg er ikke i tvil om Hondas kvalitet og kapasitet, dersom de bare vil sterkt nok (altså lage en sykkel som skal leve opp til gamle Africa Twin sitt smått legendariske rykte.
JEG liker iallefall det jeg ser på bilder og film. Ved siden av 1190R fra KTM er den nye ATen en estetisk vinner i sin klasse. Iallefall i mitt hode
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
-
- Posts: 1775
- Joined: 05 Oct 2015 20:11
- MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing
Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016
Det som skuffer meg er vekt,hk,og tank kapasitet 18,5 l mener jeg og ha lest...
Da frister det heller med en ktm 690 enduro eller en eldre 640/650 adv de eldre veier 150kg og har rundt 60 hk og du får fyllt 28 liter så man kommer seg langt på en tank noe som er kjekt visst man er midt oppi gokk hvor det er langt til neste bensern
Men da snakker man jo skikkelig offroad maskin og det som er kjekt med lav vekt er at det blir lettere å leke seg med er jo ikke uten grunn at Pål Anders ullevålseter har rulla rundt nedi dakar på nettop slike sykler
Men visst man ser for seg mere allround bruk så er nok Hondaen bedre mht til komfort osv ...
Men dette er bare synsing og tanker fra en 22 åring som kjører HD haha
Sent from my iPhone using Tapatalk
Da frister det heller med en ktm 690 enduro eller en eldre 640/650 adv de eldre veier 150kg og har rundt 60 hk og du får fyllt 28 liter så man kommer seg langt på en tank noe som er kjekt visst man er midt oppi gokk hvor det er langt til neste bensern
Men da snakker man jo skikkelig offroad maskin og det som er kjekt med lav vekt er at det blir lettere å leke seg med er jo ikke uten grunn at Pål Anders ullevålseter har rulla rundt nedi dakar på nettop slike sykler
Men visst man ser for seg mere allround bruk så er nok Hondaen bedre mht til komfort osv ...
Men dette er bare synsing og tanker fra en 22 åring som kjører HD haha
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016
Tanken på 18 liter gir en rekkevidde på 450 km. ved forbruk på 0,4. Det er mer enn nok rekkevidde til det meste foruten den sibirske tundraen og Sahara.
Vekten kunne gjerne vært lavere, men har de brukt kiloene til å lage en solid ramme - og særlig bakramme - så er det ikke sikkert at det gjør så mye. Hestekrefter og dreiemoment er mer enn nok, og at de tar ut forholdsvis lite effekt av en 1000 kubikk motor vil sørge for at den vil rulle og gå inn i evigheten.
Dette er en stor ADV sykkel som er mer grusrettet enn de fleste på markedet i dag. Å sammenlikne den med gruspiskerne til KTM blir feil, og et et annet segment i markedet.
Vekten kunne gjerne vært lavere, men har de brukt kiloene til å lage en solid ramme - og særlig bakramme - så er det ikke sikkert at det gjør så mye. Hestekrefter og dreiemoment er mer enn nok, og at de tar ut forholdsvis lite effekt av en 1000 kubikk motor vil sørge for at den vil rulle og gå inn i evigheten.
Dette er en stor ADV sykkel som er mer grusrettet enn de fleste på markedet i dag. Å sammenlikne den med gruspiskerne til KTM blir feil, og et et annet segment i markedet.
-
- Posts: 1775
- Joined: 05 Oct 2015 20:11
- MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing
Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016
450km er ikke alt for ille nei men jeg hadde håpet på en vekt mer lik 690 til ktm jeg da , men skal ikke se bort ifra at jeg må prøve en slik til sommern da
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016
En 1000cc ADV sykkel, med plass til to, dugelig lastekapasitet og komponenter som tåler juling tror jeg ikke er mulig å få ned i vekten til en KTM 690. Da hadde den ihvertfall blitt svært dyr og solgt dårlig.
Men å få den under 200kg. grensa, ja det burde de klart! Uansett: Første mann til prøvekjøring
Men å få den under 200kg. grensa, ja det burde de klart! Uansett: Første mann til prøvekjøring
Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016
Ser ut til at det blir et aldri så lite valuta-prishopp på den nye Africa Twin'en
Fra dagens Finn.no http://www.finn.no/finn/mc/new/object?finnkode=63754365
Prisene er forøvrig identiske med hva Kellox.no oppgir - og lansering tydeligvis forsinket et par mnd også. Lansering nå først månedsskiftet januar/februar 2016
http://www.kellox.no/mc/adventure/crf10 ... -twin.html
Fra dagens Finn.no http://www.finn.no/finn/mc/new/object?finnkode=63754365
Tidligere startet prisene på 169 000 og stoppet på 182 000, dvs +12 000,- kr ca fra prisene ble annonsert for et par mnd siden.CRF1000L vil i Norge være tilgjengelig i tre farger: CRF Dakar Rally, Tricolour og Matt sort.
CRF1000L leveres i 2 utgaver, manuell og Honda DCT automat.
Priser i fra 182.990,-
Matt Sort m/ABS : 182.990,-
Dakar Rally / Tricolour m/ABS: 185.990,-
Matt Sort DCT m/ABS : 193.990,-
Dakar Rally / Tricolour m/ABS : 196.990,-
Prisene er forøvrig identiske med hva Kellox.no oppgir - og lansering tydeligvis forsinket et par mnd også. Lansering nå først månedsskiftet januar/februar 2016
http://www.kellox.no/mc/adventure/crf10 ... -twin.html
Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016
Hvordan blir denne da i pris i forhold til en del av konkurrentene? Får de samme prishoppet eller?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016
R1200GS har foreløpig ikke gått opp særlig, fra 204 000 til 207 000 i grunnmodell. Men kanskje litt tidlig å se an priser for 2016...
http://www.finn.no/finn/mc/new/object?finnkode=66386095
http://www.finn.no/finn/mc/new/object?finnkode=66386095
Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016
Med det prisnivået der så hadde jeg rimelig elegant valgt en Ktm 1050 adventure uten å en gang tenke meg om. Klarer heller ikke å se hva denne skal ha å tilby som min Tiger 800 XCX ikke har og koster 20-30 lakser mindre? Det eneste må være japansk/honda-kvalitet som jeg til en viss grad kan se at er et argument.....
Nå skal det sies at jeg har utviklet europa-fili og aversjon mot japansk sykkel over tid da
Nå skal det sies at jeg har utviklet europa-fili og aversjon mot japansk sykkel over tid da
Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016
Nå er det tett før testene dukker opp i div. blader. Ser bl.a. at Bike sender testsjefen sin til Afrika på prøvetur, men noen har allerede kjørt sykkelen og på YouTube begynner det nå å dukke opp litt klipp. Ikke så mye kjøtt på beinet foreløpig, men litt mer enn Hondas egne promo-videoer ihvertfall.
Her er tre jeg fant i farten:
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
Her er tre jeg fant i farten:
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016
Pressen er visst ferdig å leke med den nå, og den første anmeldelsene har nådd internet: http://theworldaccordingtoluckystriker. ... -twin.html
Likes:
Shorter but higher than the original XRV750
Italian styling and Japanese engineering.
Power delivery is linear, not mad like a V-twin (this is also a dislike)
Excellent turning circle – 2.6m!
Just the right amount of power to play in the dirt.
Dislikes:
The readout display uses negative LCD (black background, light lettering) which is sometimes hard to read during daylight.
The throttle is a little too sensitive on the manual model – not a problem on the DCT.
Power delivery is linear, not mad like a V-twin (this is also a like)
The stepped seat is annoying when you ride technical terrain. Honda isn't planning to sell a straight bench unless customers demand it. Companies like Touratech will probably provide one at a premium price.
Final, final thought: If you are concerned about the weight, eat less cheese burgers
- quattrokim
- Posts: 823
- Joined: 06 Oct 2015 08:38
- MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R - Location: Frekhaug, Hordaland
Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016
Jo meir eg ser og leser om denne jo meir får eg lyst på den.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT
Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT