MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 18 nov 2017 09:03

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 123 innlegg ]  Gå til side Forrige 15 6 7 8 9 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 07 feb 2016 14:35 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 08 nov 2015 16:48
Innlegg: 77
MC: Honda CB 500 1995 mod.
RuneMC skrev:
Tommas skrev:
Uten noe overdreven analyse, er det ikke akkurat der den automatkassa ville reddet oss glade amatører?

Var manuell på demo-sykkelen han testet i forrige innslag, tilogmed uten ABS, for han brukte bakbremsen til å ta små sladde-svinger på asfalten.


http://world.honda.com skrev:
On ABS-equipped models, it is possible for the rider to turn off the ABS system for the rear brake, allowing the rider to lock the rear wheel when riding off-road.

http://world.honda.com/news/2015/215101 ... 1000l.html

_________________
Bilde


Toppen
   
Legg innLagt inn: 08 feb 2016 11:58 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 26 jun 2009 15:11
Innlegg: 1342
MC: 2016 CRF1000D
Sted: Røyken
Nå tror jeg ikke det var hverken manglende automatgir eller ABS (uansett på/av) som var problemet i velten til CagerOnTwoWheels her... det var nok rett og slett for lav fart kombinert med tap av balanse. Litt større fart så hadde denne svingen vært "piece of cake".


Toppen
   
Legg innLagt inn: 08 feb 2016 12:02 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 4500
MC: 2015 KTM Super Duke 1290 R
Jeg synes tydelig man kan høre at han kveler motoren, men gikk nok også litt sakte ja.

Kunne fint klart det samme ;-)

_________________
21000km - Nye dekk, Metzeler Roadtec 01
14000km - Nye dekk, Tourance Next.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 17 feb 2016 17:15 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 26 jun 2009 15:11
Innlegg: 1342
MC: 2016 CRF1000D
Sted: Røyken
Tommas skrev:
Jeg synes tydelig man kan høre at han kveler motoren, men gikk nok også litt sakte ja.

Skal ikke se bort i fra at du er inne på noe heller...

Her er en reportasje til fra en som også klarer å velte på test turen, grunnet uventet motorstopp... (også manuelt gir) som han sier kan det jo være tilfeldigheter/manglende ferdigheter, men likevel litt rart at en som har testet mange forskjellige sykler og pleid å ta fotoseansene på samme plassen er uheldig med akkurat CRF1000L'en. Kanskje motoren rett og slett har lett for å stoppe på laveste turtall :-k

https://rideapart.com/articles/ride-review-assessing-hondas-africa-twin-road


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 mar 2016 21:37 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 26 jun 2009 15:11
Innlegg: 1342
MC: 2016 CRF1000D
Sted: Røyken
Ganske balansert test her, med mye positiv omtale (...eller er det en selvmotsigelse :-k :) )


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 mar 2016 23:15 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 820
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Sykkelen er pen å se på, og jeg tviler ikke på at den teknisk er bra bygget.

Men om man ser bort fra automatkassa (sliter med å se poenget med 10KG ekstra for automatgir når du får quickshift opp og ned for 100 gram), teknologien i denne sykkelen er 10 år gammel.

Når Honda først gjør seg bryet med å bygge en helt ny sykkel burde de ha lansert noe som er moderne.

I min boble er denne sykkelen et gedigent gjesp.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 mar 2016 23:50 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 01 feb 2016 13:21
Innlegg: 162
MC: Honda Transalp 650. 2002 mod
Fra mitt ståsted så er det viktigere å ha noe som virkelig fungerer og som er mulig å reparere i bushen fremfor alle nymotens greier som man må ha profesjonell hjelp fra et verksted for å få start igjen.
Jeg digger Africa Twin og Honda sin tilnærming til konseptet :thumleft


Toppen
   
Legg innLagt inn: 12 mar 2016 11:01 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 820
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Johnnykn skrev:
Fra mitt ståsted så er det viktigere å ha noe som virkelig fungerer og som er mulig å reparere i bushen fremfor alle nymotens greier som man må ha profesjonell hjelp fra et verksted for å få start igjen.
Jeg digger Africa Twin og Honda sin tilnærming til konseptet :thumleft


Det er i utgangspunktet et godt argument.
Problemet er vel at om man virkelig skal kjøre hardcore i bushen er denne sykkelen for stor, så da velger man en lettere sykkel.

Dessuten, de "moderne" greiene har nå vært i drift i snart 10 år, og har vist å være driftsikre.
I praksis kommer storparten av kundene til å kjøre sykkelen som alle andre adv. sykler, dvs mest på asfalt. Da er det feks veldig greit å kunne justere demperne etter underlag og kjørefohold. Denne justeringen er gjort av en liten steppermotor som styrer en ventil, i praksis en konet aksling som blir skrudd ut og inn. Om systemet mot formodning skulle slutte å virke funker demperen helt fint alikevel, men uten justerings muligheten. De har laget en DSG kasse, tung og med masse ekstra leamikk i stedet for å sette på en quickshifter. Om QS slutter å funke sitter man igjen med en manuell girkasse. Om DSG kassen slår seg vrang trenges ikke mye fantasi for å forutse utfallet.
Poenget mitt er at den mekaniske delen av de "moderne" greiene nå har vært i drift i mange år, og har vist seg å være driftssikkre.. Nyvinningene ligger i programvaren. Når nå Honda helt melder seg ut og benekter at jorda snurrer rundt står de selvsagt fritt til det, på samme måte som kundene står fritt til å kjøpe deres produkter. Dessverre for Honda viser salgstallene for deres seneste modeller av store sykler at der ikke er så mange kunder som benekter jordas rotasjon, og de fleste velger noe annet. Egentlig litt synd at de sløser bort en potensielt bra sykkel med en forstokket tankegang.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 12 mar 2016 13:54 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 26 jun 2009 15:11
Innlegg: 1342
MC: 2016 CRF1000D
Sted: Røyken
Tror ikke så mange i Norge vil kjøre mer enn grusveier - men der tror jeg til gjengjeld den gir ekstra marginer både ved å være letthåndterlig, ha en (etter det jeg leser) relativt snill motorkarakteristikk og traction som også fungerer rimelig godt der. Men helt klart moderasjon framfor det aller råeste på motor/hk-fronten. Når det er sagt så ser det jo ut som om den spinner raskt opp til 200 km/t så den kan nok gi mer enn nok spenning tipper jeg.

Forøvrig kult å se hva stuntkjørerne får til med denne :shock:


Toppen
   
Legg innLagt inn: 13 mar 2016 21:18 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 26 jun 2009 15:11
Innlegg: 1342
MC: 2016 CRF1000D
Sted: Røyken
Lovende at selv en med nick "CaptainCranky" sier han ikke har lyst til å levere den tilbake etter prøvekjøring :thumleft



Toppen
   
Legg innLagt inn: 16 mar 2016 11:05 
Offline
Quizmaster
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 17:23
Innlegg: 1104
MC: BMW R1200GSA
RuneMC skrev:
...Forøvrig kult å se hva stuntkjørerne får til med denne :shock:

Hildrane du, hæ!
Kjøre med baugporten åpen, mannen er jo gal [-X


Toppen
   
Legg innLagt inn: 16 mar 2016 11:30 
Offline

Registrert: 06 okt 2015 21:02
Innlegg: 1481
MC: -16 Ducati Multistrada 1200 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-00 Yamaha TT600R
Sted: Hillsboro, Wisconsin, USA.
@BusaTrond: :roll: Han kjører jo på et Lukket område, så da er det lov [-X


Toppen
   
Legg innLagt inn: 16 mar 2016 12:04 
Online
Brukeravatar

Registrert: 09 okt 2015 19:20
Innlegg: 2333
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n"
Og moppe med automat så kan han sikkert parkere på de to parkeringsplassene nærmest butikkdøra og

Sendt herifra!

_________________
Blåggen min: https://palmastraktorblogglevenogspetakkel.wordpress.com/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 16 mar 2016 12:41 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 01 feb 2016 13:21
Innlegg: 162
MC: Honda Transalp 650. 2002 mod
knutk skrev:
Johnnykn skrev:
Fra mitt ståsted så er det viktigere å ha noe som virkelig fungerer og som er mulig å reparere i bushen fremfor alle nymotens greier som man må ha profesjonell hjelp fra et verksted for å få start igjen.
Jeg digger Africa Twin og Honda sin tilnærming til konseptet :thumleft


Det er i utgangspunktet et godt argument.
Problemet er vel at om man virkelig skal kjøre hardcore i bushen er denne sykkelen for stor, så da velger man en lettere sykkel.

Dessuten, de "moderne" greiene har nå vært i drift i snart 10 år, og har vist å være driftsikre.
I praksis kommer storparten av kundene til å kjøre sykkelen som alle andre adv. sykler, dvs mest på asfalt. Da er det feks veldig greit å kunne justere demperne etter underlag og kjørefohold. Denne justeringen er gjort av en liten steppermotor som styrer en ventil, i praksis en konet aksling som blir skrudd ut og inn. Om systemet mot formodning skulle slutte å virke funker demperen helt fint alikevel, men uten justerings muligheten. De har laget en DSG kasse, tung og med masse ekstra leamikk i stedet for å sette på en quickshifter. Om QS slutter å funke sitter man igjen med en manuell girkasse. Om DSG kassen slår seg vrang trenges ikke mye fantasi for å forutse utfallet.
Poenget mitt er at den mekaniske delen av de "moderne" greiene nå har vært i drift i mange år, og har vist seg å være driftssikkre.. Nyvinningene ligger i programvaren. Når nå Honda helt melder seg ut og benekter at jorda snurrer rundt står de selvsagt fritt til det, på samme måte som kundene står fritt til å kjøpe deres produkter. Dessverre for Honda viser salgstallene for deres seneste modeller av store sykler at der ikke er så mange kunder som benekter jordas rotasjon, og de fleste velger noe annet. Egentlig litt synd at de sløser bort en potensielt bra sykkel med en forstokket tankegang.

Dette høres jo meget bra ut Knutk :thumleft
Jeg skal ikke kjøpe ny sykkel i år uansett, så jeg ser muligheten til mange fine oppgraderinger på AT`en i årene fremover \:D/ =D>


Toppen
   
Legg innLagt inn: 16 mar 2016 21:31 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 26 jun 2009 15:11
Innlegg: 1342
MC: 2016 CRF1000D
Sted: Røyken
Altså han stuntkjører'n tror jeg ikke bruker automat.

Men ellers så er jo automat moderne. Og så har den sånne "Daytime Running Lights" som også er moderne.

Og så er den sikkert designet i sånn moderne CAD/CAM programvare for å få den suverene vektfordelingen og sånn.

Satser/gambler på at dette blir bra jeg :)


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 123 innlegg ]  Gå til side Forrige 15 6 7 8 9 Neste

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Bing [Bot] og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner