Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Prat om tung MC.
Post Reply
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by Flanker »

Honda har sluppet en haug med nye videoer av sykkelen i dag, i et slags "interaktivt videoeventyr". Hadde du ikke lyst på sykkelen før kan du få det av å se på dette her... Fy faen så de drar på i markedsføringen! Nå gjenstår det å se om sykkelen lever opp til Hondas egen hype :shock:

[youtube][/youtube]
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by tshansen »

Ja det blir virkelig spennende å se om dette blir en så bra sykkel som Honda skal ha det til.

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by Flanker »

Mine tanker så langt om denne sykkelen: Nærmeste konkurrent i dag er Yamaha XT1200ZE Super Ténére. Hondas nyvinning likner fælt, både av utseende og motormessig, men har:

- 200 kubikk mindre
- 20nm mindre moment
- 14hk mindre
- 4l. mindre på tanken
- Ingen cruise kontroll

So far, so bad... eller?

Sist men ikke minst: Hondaen veier hele 53kg. mindre enn Yamaha'en :shock:

Det veier veldig godt opp, spør du meg! Super Ténére er ingen drittsykkel, og er svært lettkjørt på alle underlag. Jeg har prøvd den. Den er tung som faen på papiret, men har et ekstremt lavt tyngdepunkt og kamuflerer vekten godt... Jeg måtte seriøst spørre nede på Speed om den høye vekten faktisk var riktig, for den kjennes ikke sånn ut.

Enter 1 stk. Honda med akkurat de samme egenskapene, men 53kg. mindre å drasse på. Plutselig har ikke forskjellene i kubikk, moment og hestekrefter noe å si :-k

Et annet pluss for hr. Honda er integrerte fester til koffertene, noe du forøvrig kun finner på BMW R1200GS og KTM 1290SA. Neida, den blåser ikke i fra KTM 1290SA, Ducati Multistrada eller en BMW på landeveien, men Honda kan allikevel ha en vinner her - i summen av egenskaper sykkelen har. Vi får se når jeg prøvekjører våren 2016. Jeg er først og fremst veldig nysgjerrig på hva denne sykkelen har å by på :thumleft
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by Spiritofwinter »

Ser heftig nok ut, hadde vert moro å prøvekjøre viss jeg finner en som demo her i fylket en plass(langt mellom forhandlere i M&R).

Må bare pressisere en ting Flanker, alle KTM sine Adventure sykler har integrerte fester for kofferter, grunnen til at jeg ikke har samme koffert som blant annet Snikkeren sin SA er at jeg er litt sær å ville ha noe annet :-P
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by Desmo »

En kamerat som hadde gamle Africa Twin før, er litt skuffet over at Honda ikke har laget V-twin i denne utgaven.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by Flanker »

Paralelltwin er nok rimeligere å produsere. Til Hondas forsvar har de laget den med V-twin karakter da. 270 graders krank sørger for det, samt en ganske kul lyd av moroa. Nøyaktig samme oppskrift som motoren i Yamaha Super Tenere...
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by Desmo »

Selv om tenningsrekkefølgen er lik på en 90 grader V-twin og en paralelltwin med 270 graders veiv så vil jeg si det er forskjeller i motorkarakteristikken. På lave turtall (1-3000 o/min) er "kraftpulsene" tydeligere i Ducatien min enn i Triumphen.Kanskje ikke den mest relevante sammenligningen, men det er nå disse motorene jeg kjenner best til.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by 1352cc »

Flanker wrote:Mine tanker så langt om denne sykkelen: Nærmeste konkurrent i dag er Yamaha XT1200ZE Super Ténére.
Nah nærmaste er vel Suzuki V-Strom 1000. Den har 1000cc ca 100hk og 100nm og veger 228kg våt og det er ganske så likt som Afrikaneren.

Afrikaneren blir vel et alternativ for dei som synest 1200GS blir for stor og tung til sikkelig eventyr ut i skauen men allikavel har lyst på litt motor og så har den et navn som hjelper litt på salget.
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by Flanker »

Ser du på rene spesifikasjoner har du rett. Ser du på bruksområde, motorkonfigurasjon og designet av sykkelen (smal men stor) og ramme så likner den langt mer på Yamaha'en... V-Strom er en topptung v-twin som er langt mer asfaltinnrettet enn Africa Twin... IMO.

Da er KTM 1050 Adventure nærmere, men også her er det mange forskjeller.
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by 1352cc »

Flanker wrote:Ser du på rene spesifikasjoner har du rett. Ser du på bruksområde, motorkonfigurasjon og designet av sykkelen (smal men stor) og ramme så likner den langt mer på Yamaha'en... V-Strom er en topptung v-twin som er langt mer asfaltinnrettet enn Africa Twin... IMO.

Da er KTM 1050 Adventure nærmere, men også her er det mange forskjeller.
Den nye Vstrom som eg prøvde i fjor virka ikkje for meg topp tong, tvert det motsatte. Men Vstromen er sikkert litt for lav for reelt ofroad bruk da den skrapa tidlig i et per svinger.
Afrikaneren veit vi i grunn bere tala på då test kjøring enda ikkje er komt ut. Men har tru på at det blir en bedre ofroader en GS og liknandes. Men er ingen ofroad kjører heller så kun synsing
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by Lasse Liten »

Har stor tro på AT2016, Honda mener nok alvor med denne satsingen, å gjøre feil med Africa Twin navnet vill vært en stor tabbe så her har de nok hatt stort fokus på kvalitet i alle ledd. Gamle Africa Twin er noe av det mest slitesterke og kjørbare som noensinne er laget, hvis denne lever opp til forbokstavene er dette en vinner.
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by 1352cc »

Men så er det Honda vi snakker om. Det mista gnisten i midt 2000 tallet og har siden det vert synonymt med kjedelig. VFR1200 og nye VFR800 f.eks. Skal no ikkje bli overrasket om Honda klarer å rote vekk dina sykkelen og.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by Lasse Liten »

Kjedelig ? okey, sånn Harley kjedelig liksom eller?
VFR800 er det beste jeg har kjørt av sportstourere, kjapp, komfortabel, lettkjørt, flott og pen lyd.
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by 1352cc »

Lasse Liten wrote:Kjedelig ? okey, sånn Harley kjedelig liksom eller?
VFR800 er det beste jeg har kjørt av sportstourere, kjapp, komfortabel, lettkjørt, flott og pen lyd.
Ja noke sånt :lol:
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Honda CRF1000L Africa Twin - 2016

Post by Flanker »

Så så... Selv blind japaner kan finne ris, eller noe sånt \:D/

Det forutsetter at helhetsopplevelsen og karakteristikken til denne sykkelen er bedre enn summen av spesifikasjonene. Det er ingen umulig oppgave, og jeg har håp helt til det evt. knuses ved en prøvekjøring.
Post Reply