MC Skole?

Prat om tung MC.
Camper84
Posts: 14
Joined: 26 Jan 2020 02:09

MC Skole?

Post by Camper84 »

Jeg er nybegynner og har allerede lagt inn en tråd om valg av tursykkel.
Starter en ny tråd for å holde litt bedre oversikt.

Interessen for motorsykler har fulgt meg siden barn, helt fra den dagen jeg ble hentet på en Harley Davidson i barnehagen av min onkel som var på besøk hos mine foreldre, å tilbydde å hente meg. Husker så godt den følelsen av stolthet når alle de andre barna sto misunnelig på baksiden av gjerdet å fulgte med oss når vi dro fra parkeringsplassen, hehe.

Men, selv om interessen og drømmen om å kjøre opp har vært ekstremt stor, så har jeg ikke vært like interessert i den mekaniske biten. Jeg har med andre ord nøyet meg med å bare være tiltrukket av utseendet, og da spesielt vært frelst på ALT av Harley Davidson, siden dette jo ble mitt første bekjentskap med en MC.

Til dags dato, 29 år etter, har jeg fortsatt bare vært opptatt av utseendet, men nå som jeg faktisk er i ferd med å skal kjøre opp, å innvestere i en sykkel etterhvert, så har jeg blitt mer bevisst på maskineriet og behovet den vil komme til å få for både reparasjoner, service og riktig håndtering. Jeg kjenner at jeg driver å psyker meg ut litt, for jeg kan virkelig INGENTING om hvordan en MC er satt sammen, hvordan den fungerer i praksis, og hvordan jeg best kan ta vare på den.
Jo, man lærer jo det vesentlige fra læreboken og undervisningen når man kjører opp, men, jeg har desverre den ulempen at jeg sliter enormt med teoretiske lærevansker. Kall det gjerne ADHD ( uten hyperaktivitet )
Så alt jeg leser, forblir aldri i minnet lengre enn til den neste setningen, og det kan trygt beskrives som svært slitsomt og ydmykende.
Med dette sagt, lærer jeg derimot bedre gjennom praktisk innføring, en til en, der jeg ikke bare sitter igjen med navn, som 'støtdemper' og 'skivebrems', men også vet hvor navnene hører hjemme på sykkelen, og hva deres oppgave og vedlikeholdsbehov er.
Mitt ønske er altså å lære sykkelen å kjenne. Og jeg håper å kunne evne å kjenne den så godt, at jeg til slutt også kanskje kan evne å reparere den selv ved behov, slik at dette kan bli en lidenskap i seg selv.

Mitt første spørsmål :
Finnes det en plakat, eller en ENKEL bok der ute, som har rikelig med tegninger, navn og beskrivelser på hvér enkelt del på en motorsykkel, ned til hver minste detalj?

Og spørsmål nummer to :
Finnes det noen form for MC kurs eller en MC skole hvor som lærer nybegynnere alt fra A til Å. Et MC verksted med slikt tilbud ville jo vært helt topp! Kanskje med en form for serifisering eller endt kompetansebevis.
Jeg skulle likt å bli så god at det å reparere sykler kunne vært en alternativ jobb.

Igjen, MC språket ( og bilspråket ) er som gresk for meg, og jeg trenger virkelig å lære ALT.
Jeg er en god sjåfør, men det hjelper meg lite når jeg står i sidekanten med nødblink.

Håper at noen har tips til hvordan jeg kan utvikle mine kunnskaper om MC hold.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: MC Skole?

Post by ojda »

Hei å velkommen til forumet :thumleft
Mye av det du snakker om (bli kjent med motorsykkel) er jo noe som kommer naturlig av det å eie en mc, frekventere forumer som her og vanke/kjøre sammen med andre motorsyklister :thumleft

Å ikke minst, en mc med ‘nødblink’, overlater de fleste av oss til NAF =D>
Vanlig vedlikehold og en punktering i ny og ne holder for de fleste :thumleft

Nettopp derfor kan det kanskje være greit å kjøpe en litt nyere sykkel som ikke byr på så mange uventede problemer :)

Noen plansje slik du spør efter har jeg vel ikke sett, ( reperasjonshåndbok på engelsk fåes til de fleste sykler)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: MC Skole?

Post by ashland »

Velkommen til MCForumet :thumleft

Uten sammenligningens skyld - De fleste som kjører bil har ikke peiling på hva de skal gjøre om bilen stopper. Ikke la det bli et hinder for en fremtid på 2 hjul :thumleft
Det å bli kjent med sykkelen og det dagligdagse vedlikehold kommer helt naturlig etterhvert som du kjører og blir kjent med sykkelen og andre som kjører mc. Velger du en mc av litt nyere dato, er det ok å overlate service og reparasjoner til ett verksted. Iallefall til å begynne med :thumleft

Det dagligdagse vedlikeholdet er for min del holdt til vask av mc, samt vask/smøring av kjedet.

Ser du på Ebay finner du reparasjons manualer / håndbok til de aller fleste mc´er der. De kan være meget nyttige om enn vil vedlikeholde og reparere sykkelen selv!

Har selv stått i veikanten med død sykkel. Vi var endel folk som tittet på evt feilkilder, men det var ikke før NAF kom alt ordnet seg. Ett medlemskap der eller tilsvarende vei hjelp via forsikring kan redde enn fra mye frustrasjon. En normalt greit vedlikeholdt sykkel, svikter oftest ikke. Skulle de evt det, er det oftest elektronikk og punktering som er en gjenganger, har vært igjennom begge :roll:

Har ikke sett noen bok / plansje du spør etter, men bruk Google og Ebay, der finner du det meste :)
fun is not a straight line
Camper84
Posts: 14
Joined: 26 Jan 2020 02:09

Re: MC Skole?

Post by Camper84 »

Tusen takk, Ojda og ashland, for hyggelig velkomst :D
Og takk for innspill begge to.
Jeg får sette meg ned på google å lete litt nøyere etter 'verktøy' jeg kan bruke til pugging av motorsykkelens konstruksjon, selv om jo sikkert ting kommer naturlig med det å eie en sykkel som Ojda skriver.
Men så var det disse lærevanskene, og for meg handler dette kanskje mest om tilrettelegging på dette området, da jeg lever et nok så usosialt liv. Slik at selv om jeg blir å eie en sykkel, å kan støte på ulike problemer, så står jeg fortsatt alene om å finne ut årsakene, med mindre jeg tyr til et verksted .. noe jeg da har et ønske om å prøve å forhindre, for selv å bli god på reparasjoner :)
Så jeg håper at jeg kommer over et godt verktøy på nett etterhvert, som kan hjelpe meg litt på vei med å gjenkjenne, samt navngi de ulike delene osv, siden jeg ellers ikke har noen i hverdagen som kan lære meg slikt.

Også tar jeg absolutt notat om det dere sier om veihjelp.
Er et NAF - MC medlemskap det beste mon tro? Eller finnes det andre gode tilbydere som dere bruker?
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: MC Skole?

Post by ojda »

Naf mc-medlemskap er etter min mening vel anvendte penger :)
Da har jeg på bilen også.
Mye av hjelpen kan du nok også få via forsikringsselskapet ditt, men med de erfaringene jeg har med NAF fortsetter jeg trofast medlemskapet.
Eksempelvis var jeg for to år siden utenfor Milano sammen med to medlemmer herfra, hvor sykkelen min havarerte.
1 telefon til NAF, litt venting å en Italiensk berging var på plass.
Sykkelen ble fraktet til merkeverksted i Milano, som pga fellesferie ikke ville fått den ferdig på akseptabel tid.
Naf dekket Bergingsutgifter, hotell for meg og kompiser 1. dagen, nytt døgn for meg i påvente av flyavgang, fly hjem og tilsist hjemtransport av mc :shock:

At jeg dessuten bruker NAF`s lokaler til vinteropplag, og av og til er med på fellesturer og ett og annet møte vekter jo også :thumleft


Når det gjelder sykkelens deler og navn på de, har du sett på teoriboka for lappen på mc?
Jeg har ikke sett den på over 30 år, men jeg regner med at noe kan du også finne der :)

Kan jeg spørre hvor i landet du holder til?
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: MC Skole?

Post by Borg »

Hei og velkommen hit :)

Som ny på motorsykkel lærer ofte kjøreskolen oss hvordan vi skal oppføre oss i trafikken.

For å bli en god fører kreves erfaring i skjønn forening med teoretisk input ved siden av.

Skjønner du ønsker å forstå sykkelen og gir ikke noe godt svar på det her men anbefaler deg å se gjennom filmen under da den sier mye om det å faktisk kjøre og forstå hvordan sykkelen din reagerer.

Gammel film men verd å pløye gjennom.
https://youtu.be/pN91HM16TFY
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: MC Skole?

Post by kvase »

Et tips til når man spør etter hjelp skriv også hvem kommune man bor i det kan faktisk være smart . Det kan hende det sitter 1 eller flere bare 2 hus borten for brått som kan gi litt av seg sjøl :thumleft
Lykke til inn i lære verden
Se film
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: MC Skole?

Post by kvase »

[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Camper84
Posts: 14
Joined: 26 Jan 2020 02:09

Re: MC Skole?

Post by Camper84 »

Ojda,Kvase og Borg, tusen takk for innspill og videoer :D
Setter veldig pris på det.

Først og fremst, NAF er notert med store bokstaver, så jeg blir nok helt sikkert å melde meg inn når tiden nærmer seg for å hente hjem en sykkel :thumleft

Joda, har læreboken i bokhylla her hjemme, og selvfølgelig finnes her mye grunnleggende innføring som har som oppgave å gjøre oss alle best mulig skikket i trafikken, og mest mulig informert om kjøretøyet i seg selv .. MEN, så var det igjen dette med at jeg sliter enormt med lærevansker. ( må også ha tilpasset teoriprøve når den dagen kommer )
Det er derfor jeg er så opptatt av å kunne lære meg ting i praksis, ved å faktisk ha en sykkel stående foran meg, som jeg kan ta å føle på, å studere, med noen som er skikket og har tålmod til å lære meg alt fra scratch, så jeg kan spørre om ting jeg ikke forstår, å kanskje ta enkle notater som jeg vet at jeg kan lese å forstå senere hvis jeg trenger dem. Å lese side opp og side ned fra en bok, blir fort for mye info for meg å ta inn. Jeg ønsker å praktisere det jeg lærer fysisk, hver eneste dag, til det til slutt sìtter og jeg kan utføre ting automatisk.

Det hadde ikke minst vært en virkelig selvtilittbooster å føle at man er flink på MC. At jeg kan sitte med alle svarene, når en som meg selv, kommer til meg om 8 år å spør om hvordan ting fungerer og hvordan ting kan repareres.
Det ville vært en glede å være en mentor for denne personen. Så jeg håper at jeg kommer dit en dag, hvor jeg både har blitt en erfaren rytter, og kanskje også en ansatt/selvansatt MC mekaniker. Det er i en alder av 35 år, fortsatt lov til å drømme :lol:

Jeg bor på Fosen jeg :)
Jeg er sikker på at det er mange av dere som ikke har noen problemer med å stille opp for andre, med tanke på litt "nabohjelp" .. jeg er ganske ny her på forumet, men dere virker som en veldig real gjeng.
Jeg tror derimot at jeg har for mange komplekser til at jeg ville latt noen komme hjem til meg for å hjelpe meg den dagen det står en MC på gårdsplassen, desverre.
I møte med andre mennesker som kan mye, føler jeg meg ofte dum, og til tider verdiløs. Når folk møter meg, har de naturlig nok ingen kjennskap til hva jeg sliter med, og graden av det, så de forventer lett at jeg kan føre en helt normal samtale med dem, hvor jeg videre er ventet å forstå alt de sier, og kan jatte med. Og det kan handle om hva som helst, ikke bare MC. Sånn sett føler jeg at det å lære gjennom skole eller kurs, er bedre for meg, for det blir ikke like nære og personlig, om det gir mening?

Beklager at jeg ramler litt ut av tema :roll:
Camper84
Posts: 14
Joined: 26 Jan 2020 02:09

Re: MC Skole?

Post by Camper84 »

Forresten, Kvase, superbra videoer, tusen takk!
NÅ begynner det å ligne ting som det går an å lære av =D>
Det går litt fort i svingene, men jeg kan jo bare pause, se, pause, se hele døgnet, så dette hjelper meg stort på vei.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: MC Skole?

Post by Bikeridr »

Camper84 wrote: Jeg bor på Fosen jeg :)
Jeg er sikker på at det er mange av dere som ikke har noen problemer med å stille opp for andre, med tanke på litt "nabohjelp" .. jeg er ganske ny her på forumet, men dere virker som en veldig real gjeng.
Jeg tror derimot at jeg har for mange komplekser til at jeg ville latt noen komme hjem til meg for å hjelpe meg den dagen det står en MC på gårdsplassen, desverre.
I møte med andre mennesker som kan mye, føler jeg meg ofte dum, og til tider verdiløs. Når folk møter meg, har de naturlig nok ingen kjennskap til hva jeg sliter med, og graden av det, så de forventer lett at jeg kan føre en helt normal samtale med dem, hvor jeg videre er ventet å forstå alt de sier, og kan jatte med. Og det kan handle om hva som helst, ikke bare MC. Sånn sett føler jeg at det å lære gjennom skole eller kurs, er bedre for meg, for det blir ikke like nære og personlig, om det gir mening?

Beklager at jeg ramler litt ut av tema :roll:
JK95 er fra Stokkøy, men bor i Trondheim. Han er likevel litt ute på Fosen nå og da.
Jeg har mine foreldre på Brekstad og de besøker jeg månedlig på vei til og fra jobb.

Mhp dine plager, så har jeg selv en (nå voksen) nevø med ADHD, Tourettes og Aspberger, så jeg tror kanskje jeg har en liten idé hva du sliter med. Jeg forstår at det kan være problematisk å stole på fremmede og at du ikke vil "avsløre deg som dum", men når det er sagt så ser ikke jeg problemet med å stille opp om du ønsker.
Du har herved et stående tilbud :thumleft

Ja, og jeg er maskinist (på båt), så har grei oversikt over "mekaniske greier", og det helt uten å fremstå som belærende eller nedsettende til andre.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: MC Skole?

Post by JK95 »

Som Bikeridr sier, jeg er fra Fosen selv, og er da utom en gang i blant :thumleft oftest på sommerstid, da det er helt greit å kjøre sykkel der ute \:D/ Er selv servicetekniker og begynner å få litt grei kontroll på det med å skru MC selv, så noe skal jeg klare å lære bort jeg også, selv om Bikeridr har langt bedre kål på det enn meg :lol:
Camper84
Posts: 14
Joined: 26 Jan 2020 02:09

Re: MC Skole?

Post by Camper84 »

Bikeridr og jk95, tusen takk for hyggelige ord og viktig forståelse :)
Jeg skal selvfølgelig ikke glemme at dere heretter finnes tilgjengelig, det er veldig snilt av dere :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: MC Skole?

Post by Bikeridr »

Bare hyggelig :)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: MC Skole?

Post by inunf »

Hva med å se i en delekatalog? Der er det mer eller mindre tydelige tegninger og det står hva de forskjellige tingene heter. Kanskje ikke så fryktelig spennende å lese perm til perm, men den dagen du har kjøpt MC vil det nok være greit å ha en delekatalog som kan si deg hva de forskjellige tingene heter. Mye av dette er elektronisk nå, men hvis du kjøper en eldre modell skal det være mulig å få tak i en fysisk kopi hvis det er ønskelig.

En annen ting som er greit å ha er verkstedsmanual til din sykkel. Dette er en instruksjonsbok som produsenten lager og som brukes av mekanikerene på merkeverksted. Her er det også mer eller mindre tydelige bilder og forklart i trinn hvordan man går frem. Selv om de er beregnet på faglærte mekanikere, er det også ting som er beskrevet der som går helt fint å gjøre uten så mye forkunnskaper.

F. eks. BMW har en ganske bra elektronisk delekatalog som du kan se her. Du må velge modell, undermodell, område (ECE=Europa), produksjonsår og måned før du får opp delene.

Ellers vil jeg anbefale å bli med i en MC-klubb. Noen klubber har egne mekkekvelder også, hvor det helt sikkert går an å lære mye. Motorsyklister er trivelige folk, og de aller fleste liker veldig godt å snakke om sykkelen sin, så bare finn noen og begynn å spørre :thumleft
Post Reply