Den Store Adventure Tråden

Prat om tung MC.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by kvase »

Spiritofwinter
Det kunne muligens fikses det men da blir lovligheten av hvor du kjører utenfor stupkanten for min del. ja hadde jeg vært 20 år yngre ja så kunne jeg ha dratt deg med på noe slik for slike veier og kjerreveier fins faktisk men da måtte turen starta nede ved Ørje/Tocksfors og endt litt nord for Grustur i øst Innbygda :o
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by hakhap »

[youtube][/youtube]
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by JRO »

Ducati har presentert en Ducati Multistrada Enduro Pro i dag. Starter levering til høsten. Hva syns dere?

Image

Image
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Trondgv »

Den så jævlig tøff ut! Klaffer alt med jobb og slikt fremover skal en ikke se bort i fra at jeg ender opp med en Multistrada Enduro! Tvilsomt at jeg kjøper en flett ny, men hvem vet.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Bikeridr »

JRO wrote:Ducati har presentert en Ducati Multistrada Enduro Pro i dag. Starter levering til høsten. Hva syns dere?

photobucket.com/albums/w435/Ronnie_Olsen/Multistrada_Enduro_Pro_01.jpg

photobucket.com/albums/w435/Ronnie_Olsen/Multistrada_Enduro_Pro_04.jpg
Fortsatt italiensk og fortsatt kjede, så ... njet!
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Ambro »

Så, med unntak av lakken, hva er det denne har som den "vanlige" enduroen ikke har?
Nei, tenker jeg venter på hvilke oppdateringer 2018 standard modellen kommer med før jeg sikler på noe nytt.
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by JRO »

Ambro wrote:Så, med unntak av lakken, hva er det denne har som den "vanlige" enduroen ikke har?
Nei, tenker jeg venter på hvilke oppdateringer 2018 standard modellen kommer med før jeg sikler på noe nytt.
Sjekket på Ducati.com og kun kosmetiske endringer ingen hardware eller software er ny. Samme konfigurasjon som min Enduro.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by ArcticTiger »

Bare en gimmick altså :roll:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by tshansen »

https://www.press.bmwgroup.com/south-af ... -june-2017

Ser ut som BMW har snudd :-k Noe som er veldig gledelig å høre.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by knutk »

LordShaft wrote:https://www.press.bmwgroup.com/south-af ... -june-2017

Ser ut som BMW har snudd :-k Noe som er veldig gledelig å høre.
Nå er det jo kun for Sør Afrika, enn så lenge.

Da jeg var hos TouraTech for en uke siden snakket vi faktisk om det. De hadde hatt et par tilfeller hvor nevnte plugg hadde løsnet.
(For uinnvigde, litt forenklet: Gaffelrøret er festet i topp styrekrone med en kulekobling i stedet for vanlig klemmefeste. Dette fordi den beveger seg litt i forhold til styrekrona, litt som i McPearson på bil. Kula sitter på toppen av en propp som er presset fast i toppen av gaffelrøret i stedet for at de har skrudd proppen fast.)

Men tatt i betraktning hvor mye juling TTs sykler får tåler konstruksjonen ganske heftig belastning. Like fullt, det har skjedd, og skal ikke skje. BMW markedsfører sykkelen som en sykkel som skal tåle tøff behandlig, og da bør ikke dette være et tema.

Men kverna har begynt å male, og de tar slike saker på alvor, så jeg regner med at det blir ordning på sakene. BMW har tidligere vist vilje til å gå langt tilbake i modellrekken, senest da de byttet ut flensen for bakhjulsinnfestning på sykler som var inntil 12 år gamle.(dvs. alle som var produsert med den type flens).
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by tshansen »

knutk wrote:
LordShaft wrote:https://www.press.bmwgroup.com/south-af ... -june-2017

Ser ut som BMW har snudd :-k Noe som er veldig gledelig å høre.
Nå er det jo kun for Sør Afrika, enn så lenge.
I følge facebook kan det se ut som det er fler plasser de har bekreftet dette :-k Uansett så er det ålreit å se at BMW tar dette på alvor. Utifra diverse kampanjesider på facebook kan det se ut som BMW har vist mye motvilje for å innrømme at dette er et problem :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Bergen »

Laaangt fra den første recall fra BMW, og ikke den siste heller.
Da jeg hadde K1300S kokte bremsene under heftig kjøring. Dette ble ignorert av BMW, selv om dette var alment kjent på K serien og det var skrevet side opp og ned på I-BMW forumet om problemet. Igrunn en enkel sak å løse, men BMW viste ikke vilje til å løse saken. Hadde lett betalt noen tusen ekstra for klosser som slapp mindre varme igjennom stempel til bremseveske.
Har kjørt BMW i 7 år inntil jeg solgte R1200GSA'en i vår. BMW har litt å bevise på kvaliteten før jeg handler igjen.

Men steike gode sykler å kjøre, det skal de ha. Tror jeg aldri kommer til å kjøre en like god sportstourer som K1300S. Er bare det med kvaliteten...
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by knutk »

Bergen wrote:Laaangt fra den første recall fra BMW, og ikke den siste heller.
Da jeg hadde K1300S kokte bremsene under heftig kjøring. Dette ble ignorert av BMW, selv om dette var alment kjent på K serien og det var skrevet side opp og ned på I-BMW forumet om problemet. Igrunn en enkel sak å løse, men BMW viste ikke vilje til å løse saken. Hadde lett betalt noen tusen ekstra for klosser som slapp mindre varme igjennom stempel til bremseveske.
Har kjørt BMW i 7 år inntil jeg solgte R1200GSA'en i vår. BMW har litt å bevise på kvaliteten før jeg handler igjen.

Men steike gode sykler å kjøre, det skal de ha. Tror jeg aldri kommer til å kjøre en like god sportstourer som K1300S. Er bare det med kvaliteten...
Kjenner ikke detaljene til 1300S, men på min 1300GT var problemet at små vibrasjoner ved hvisse turtall forårsaket bobler i bremsevæsken, og problemet ble løst ved å legge en porøs svamp i beholderen på styret. Løsningen ble lansert innen første år av lanseringen. Men er litt usikker på om vi snakker om samme sak..
Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Bergen »

knutk wrote:
Bergen wrote:Laaangt fra den første recall fra BMW, og ikke den siste heller.
Da jeg hadde K1300S kokte bremsene under heftig kjøring. Dette ble ignorert av BMW, selv om dette var alment kjent på K serien og det var skrevet side opp og ned på I-BMW forumet om problemet. Igrunn en enkel sak å løse, men BMW viste ikke vilje til å løse saken. Hadde lett betalt noen tusen ekstra for klosser som slapp mindre varme igjennom stempel til bremseveske.
Har kjørt BMW i 7 år inntil jeg solgte R1200GSA'en i vår. BMW har litt å bevise på kvaliteten før jeg handler igjen.

Men steike gode sykler å kjøre, det skal de ha. Tror jeg aldri kommer til å kjøre en like god sportstourer som K1300S. Er bare det med kvaliteten...
Kjenner ikke detaljene til 1300S, men på min 1300GT var problemet at små vibrasjoner ved hvisse turtall forårsaket bobler i bremsevæsken, og problemet ble løst ved å legge en porøs svamp i beholderen på styret. Løsningen ble lansert innen første år av lanseringen. Men er litt usikker på om vi snakker om samme sak..
BMW satt i en svamp på hele K13 serien tidlig for å hindre bobler i veske beholderen. Hadde en slik på GSA'en også..
Men koking på bremser pga varmeutvikling fra bremseskiver gjorde de aldri noe med. Så dette er en annen sak ja.
Har lest på I-BMW om folk som stripper ned hele bremsesystemet og bygger nytt.
Inntrykket og erfaring er at koking på K13 oppstår i 200km/t + og ved typisk "downhill" kjøring, feks i Alpene.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by knutk »

Bergen wrote: Har lest på I-BMW om folk som stripper ned hele bremsesystemet og bygger nytt.
Inntrykket og erfaring er at koking på K13 oppstår i 200km/t + og ved typisk "downhill" kjøring, feks i Alpene.
Mao litt ekstrem kjøring. Men er enig, 1300 S ble markedsført som en sykkel med sportslige egenskaper men ble utstyrt med samme bremser som de andre store syklene. Man kunne velge diverse ekstra "performance parts", og forsterkede bremser burde kanskje vært en av alternativene.

At man sutrer på i-BMW setter ikke bestandig en standard. Amerikanerne har litt artige ideer iblant. Om man leser nevnte forum vil man se at enkelte også anbefaler å kjøre med ekstra antenne for startsperren i bagasjen, basert på at BMW i 2007 fikk en serie med antenner med støpefeil, hvor alle berørte ble tilbakekalt og byttet.

Så ja, det har helt sikkert skjedd, men trolig ikke så mange som har vært berørt.
Alle bremser kan koke om de kjøres hardt nok. Opplevde aldri antydninger på min GT, selv om den til tider var tungt lastet. Men det er trolig høy fart som har provosert problemet (siden energien kvadreres med farten, men dobles med vekten), kanskje kombinert med dårlig forståelse for bruk av bremser og varmeutvikling, som alltid er en faktor ved fjellkjøring, enten man kjører mc eller bil.
Post Reply