Den Store Adventure Tråden

Prat om tung MC.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by tshansen »

Schubert passer dessverre veldig dårlig på denne pæra her.
Men jeg blir nok å gå for hornet til shoei i løpet av vinteren. Ingen merke som passer meg så godt som shoei



Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Spiritofwinter »

Du har nok funnet årets model ojda.

Den som er i første posten kommer i Februar og kan etter det jeg ser kun bestilles fra den amerikanske siden, finner den også bare på den amerikanske facebook siden til Touratech, ikke på den tyske.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Tommas »

Super Duke'n har luftet seg litt på grusvei allerede. Pen kjøring, men kjentes absolutt helt greit ut. Er ikke helt optimal for stående kjøring, og kunne sikkert vært litt mer fjæringsvei :-)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by jhn »

Hva er fordelene med en ADV-hjelm i forhold til en Touring-åpningshjelm?
Vekt?
Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Bergen »

Litt off topic, men tenkte det kunne passe i en ADV tråd.

I 2011 var jeg på min første Adventure days i Sverige. 7-800 adv sykler samlet for å kjøre grusturer fra torsdag til søndag. God stemning, og mange hadde kostet på seg sykler i 2-300 tusen kroners klassen og kjøreutsyr i 10 tusenvisavkroner klassen og hjelmer med sånn skygge og rette hansker ihht kleskoden. Så igrunn ganske proff ut hele forsamlingen :D

Det var forskjellige turer en kunne melde seg på, og vi amatører startet på de grønne før vi dagen etter skrev oss på en blå tur. Litt progresjon måtte jo vi få ut av turen!
Et par andre heiv seg rett på svart tur med knastedekk og hele pakken. For han ene kostet den ene svarte 2 timers turen et par 10 tusenlapper i nye deler :D

På den ene turen husker jeg det gikk rimelig godt unna på langstrekkene, og jeg noterte 160 km/t på det meste. Morro for en uerfaren grusfører, men gode tips å få fra de svenske turlederene ang å sladde igjennom svingene og viktigheten av å holde fot trykk på ytterfothviler, osv.
MEN, da vi suste avgårde på en rekke der kom jeg bak en gammel 80 talls XJ900 der baklykten holdt på å ramle ut!
Da vi stoppet i en pause gikk jeg bort til denne karen og informerte han om tilstanden på lykten hans. Han trykte den på plass, og sikret den med vanlig svart trikkerteip. Braketten på lykten hadde brukket i sveisen.
Da jeg spurte hvorfor han kjørte med en XJ på denne turen så svarte han at broren hans ikke hadde kommet tilbake med hans GS da han var på en lengre Europa asfalt tur, så dealen var da at han tok brorens XJ :lol:

Lesson learnt: Dyre adv sykler går ikke fortere enn en gammel skrothaug av en XJ på svenske grusveier - hehe

Og ang hjelm, min Schuberth C3 holdt ikke et helt år. Wiresystemet til solvisiret kilte seg og wire røk. Sikket pga veistøv som samlet seg oppi wiretrekket. Har hatt Shoei Neotec nå i 3 år. Litt mindre gruskjøring, men solvisiret går opp og ned hver dag uten problem.
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by ole m. »

jhn wrote:Hva er fordelene med en ADV-hjelm i forhold til en Touring-åpningshjelm?
Vekt?
Det er som regel bedre ventilasjon i dem, pluss skyggen mot sola. Lav sol med støvete visir betyr dårlig sikt... Ofte er det mulig å benytte crossbriller i hjelmen, med åpent visir. Ved aktiv kjøring blir man sliten, og pusten jobber gjerne mer enn ved asfaltkjøring, derfor kan det være greit å bruke crossbriller. Flere bruker også crosshjelm ved aktiv kjøring.
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by ole m. »

Bergen wrote:Lesson learnt: Dyre adv sykler går ikke fortere enn en gammel skrothaug av en XJ på svenske grusveier - hehe
Det tviler jeg sterkt på, på underlag med dumper og svinger henger nok ikke en gammel XJ med. Men rett frem på plant underlag kan den jo gå fort. :)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by jhn »

ole m. wrote:
jhn wrote:Hva er fordelene med en ADV-hjelm i forhold til en Touring-åpningshjelm?
Vekt?
Det er som regel bedre ventilasjon i dem, pluss skyggen mot sola. Lav sol med støvete visir betyr dårlig sikt... Ofte er det mulig å benytte crossbriller i hjelmen, med åpent visir. Ved aktiv kjøring blir man sliten, og pusten jobber gjerne mer enn ved asfaltkjøring, derfor kan det være greit å bruke crossbriller. Flere bruker også crosshjelm ved aktiv kjøring.
Jeg visste egentlig det du sier her ... så for det store flertallet er det vel ikke det store behovet?
Komfort langs landeveien ... der er det vel lite å hente? Støynivå f.eks.
Men den nye det prates om her er kanskje bedre enn de har vært tidligere, vil jeg tro.
User avatar
Palma
Posts: 4743
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Palma »

Bergen wrote:Litt off topic, men tenkte det kunne passe i en ADV tråd.

I 2011 var jeg på min første Adventure days i Sverige. 7-800 adv sykler samlet for å kjøre grusturer fra torsdag til søndag. God stemning, og mange hadde kostet på seg sykler i 2-300 tusen kroners klassen og kjøreutsyr i 10 tusenvisavkroner klassen og hjelmer med sånn skygge og rette hansker ihht kleskoden. Så igrunn ganske proff ut hele forsamlingen :D

Lesson learnt: Dyre adv sykler går ikke fortere enn en gammel skrothaug av en XJ på svenske grusveier - hehe
Hehe, du har mye rett i det du skriver. Noterte meg det samme da jeg var der i vår med min 15 år gamle Betty. Hadde lyst til å skyve noen foran meg i løypa, men utstyret var på plass.

Klart det er mye utstyrshysteri i den hobbyen vi har, men det er jo endel av morroa det og da.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Snikkeren »

Er ikke nok at jeg ER tøff, jeg må jo SE tøff ut og. :P
Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Bergen »

Palma wrote:
Bergen wrote:Litt off topic, men tenkte det kunne passe i en ADV tråd.

I 2011 var jeg på min første Adventure days i Sverige. 7-800 adv sykler samlet for å kjøre grusturer fra torsdag til søndag. God stemning, og mange hadde kostet på seg sykler i 2-300 tusen kroners klassen og kjøreutsyr i 10 tusenvisavkroner klassen og hjelmer med sånn skygge og rette hansker ihht kleskoden. Så igrunn ganske proff ut hele forsamlingen :D

Lesson learnt: Dyre adv sykler går ikke fortere enn en gammel skrothaug av en XJ på svenske grusveier - hehe
Hehe, du har mye rett i det du skriver. Noterte meg det samme da jeg var der i vår med min 15 år gamle Betty. Hadde lyst til å skyve noen foran meg i løypa, men utstyret var på plass.

Klart det er mye utstyrshysteri i den hobbyen vi har, men det er jo endel av morroa det og da.
Hehe, var litt sarkasme i innlegget mitt også :D
Ja, både utstyr og sykkel tar litt av i lommeboken til tider. Jeg har 3 sykler, og syntes min hobby er billig iforhold til en del andre hobbyer enten det er bil eller båt! Jo større innkjøpsverdi, jo større tap når det selges..
Ble kun 2011 på Adventure days. Året etter (2012) dro jeg og en kompis til Latvia og Estland og koste oss på 100 mil med supre grusveier. Siden det har det vært familiære agendaer som har kommet i første rekke de periodene disse samlingene har pågått. Men kjenner på meg at det hadde vært morro med med noe ala Adventure days igjen :thumleft
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by rerell »

Tommas wrote:Vi sees på en grusvei i nærheten :-)

Image
Yes! Ses där! :)

Image
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: RE: Re: Den Store Adventure Tråden

Post by hakhap »

Tommas wrote:Super Duke'n har luftet seg litt på grusvei allerede. Pen kjøring, men kjentes absolutt helt greit ut. Er ikke helt optimal for stående kjøring, og kunne sikkert vært litt mer fjæringsvei :-)
Skal sies at Tuono fikke seg noe km grusvei I sommer. Aktpågivende og allt :)

mispelled with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
B040
Posts: 47
Joined: 09 Oct 2015 09:33
MC: 2018 BMW R1200GSA
1991 BMW R80 GS
2000 BMW C1 200
1990 Honda XR600r

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by B040 »

Bare å reserve en schuberth på revzilla :thumleft
http://www.revzilla.com/motorcycle/schu ... ian-helmet
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by JohnnyTh »

Lorden trenger noen linker til kjøreutstyr som passer til traktoren hans :P
Post Reply