Den Store Adventure Tråden

Prat om tung MC.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by hakhap »

[youtube][/youtube]
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by tshansen »

hakhap wrote:[youtube][/youtube]
Hehehe denne var faktisk litt kul! Liker den ovenfra og ned holdningen i begynnelsen også bare tidenes reality check når de begynner å kjøre på grusen! Han ene er jo så utenfor komfortsonen at jeg måtte le godt noen ganger [emoji23]

Jeg opplever jo det litt slik i hverdagen også! De som prater drit om Adventure er gjerne helt kunnskapsløs på enduro feltet
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
kvase
Posts: 4031
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by kvase »

Noe drone filming av god kvalitet
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
Ja den ligger ute men dukker ikke opp her men i linken under her fungerer den
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Tommas »

Kanskje denne virker:

[youtube][/youtube]
User avatar
RuneMC
Posts: 2026
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by RuneMC »

40 stk Africa Twin med div europeiske motorjournalister startet visst idag fra Oslo mot Nordkapp!

https://www.facebook.com/hondamcnorge/v ... 282384677/

...og ser ut som ny live sending fra Fosnavåg kl 21:30 idag 26 Juni på fjesboka.

[youtube][/youtube]
Last edited by RuneMC on 26 Jun 2017 20:39, edited 2 times in total.
User avatar
JRO
Posts: 1292
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by JRO »

En fin test av de fire store Adventure syklene, BMW 1200 GSA, KTM 1290 SA, Ducati Enduro og Triumph 1200 Explorer.

[youtube][/youtube]
User avatar
RuneMC
Posts: 2026
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by RuneMC »

Da er Day #2 livesending aktiv fra første etappe til Fosnavåg - ref posten min over...

...variabelt vær... "snowing heavily on top of Trollstigen".. :D

https://www.facebook.com/hondamcnorge/v ... 765679762/

*Edit* OK, ikke allverdens spennende "direkte-TV"... mye intervju og lite film fra selve kjøringen... men kan jo håpe det tar seg opp :roll:
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Spiritofwinter »

RuneMC wrote:Da er Day #2 livesending aktiv fra første etappe til Fosnavåg - ref posten min over...

...variabelt vær... "snowing heavily on top of Trollstigen".. :D

https://www.facebook.com/hondamcnorge/v ... 765679762/

*Edit* OK, ikke allverdens spennende "direkte-TV"... mye intervju og lite film fra selve kjøringen... men kan jo håpe det tar seg opp :roll:
Så ikke denne posten før jeg kom hjem i går, og rakk ikke å se "direktesendingene" før i dag. Jeg har jo kontor i Fosnavåg der de var i går, jobbet sent, så ikke utenkelig at hadde jeg vist om det så kunne jeg kjørt bortom hotellet der de var.

På vei til kontoret i dag så møtte jeg hele gjengen som da var på vei bort fra Fosnavåg, møtte først 2 stk, så en gruppe på 10-15, så litt spredt utover. Heldigvis ser det ut som alle har hver sin GPS, fort gjort å kjøre feil vei her i området viss ikke du er kjent. Stusser litt på hvorfor de kjørte helt til Fosnavåg i går, ingenting spesielt her som ikke de kunne sett eller opplevd lenger inne i landet å dermed kortet ned litt av turen både i går og i dag. Men de hadde vel sin grunn.
User avatar
RuneMC
Posts: 2026
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by RuneMC »

@Spiritofwinter - tror de la opp ruta litt etter hvor det var sjanse for godvær - men så traff de allikevel litt "crazy weather". Men kan vel også ha noe med innkvartering osv å gjøre... hvem vet...
Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Bergen »

knutk wrote:
Bergen wrote: Har lest på I-BMW om folk som stripper ned hele bremsesystemet og bygger nytt.
Inntrykket og erfaring er at koking på K13 oppstår i 200km/t + og ved typisk "downhill" kjøring, feks i Alpene.
Mao litt ekstrem kjøring. Men er enig, 1300 S ble markedsført som en sykkel med sportslige egenskaper men ble utstyrt med samme bremser som de andre store syklene. Man kunne velge diverse ekstra "performance parts", og forsterkede bremser burde kanskje vært en av alternativene.

Så ja, det har helt sikkert skjedd, men trolig ikke så mange som har vært berørt.
Alle bremser kan koke om de kjøres hardt nok. Opplevde aldri antydninger på min GT, selv om den til tider var tungt lastet. Men det er trolig høy fart som har provosert problemet (siden energien kvadreres med farten, men dobles med vekten), kanskje kombinert med dårlig forståelse for bruk av bremser og varmeutvikling, som alltid er en faktor ved fjellkjøring, enten man kjører mc eller bil.
Hvis ikke bremsesystemet er beregnet å bruke for et par oppbremsinger i 200km/t+ (for det var det jeg hadde) på en sykkel som kan kjøres i nærmere 300km/t, ja da bør BMW opplyse om dette. Jeg kaller ikke dette ekstrem kjøring. Men vet onkel politi kaller det ekstremt :D
Men BMW Tyskland tar det ikke engang alvorlig når de får tilbakemeldinger. Skuffende av BMW.
Har vært i diskusjon med mange av de som har skrevet om problemet, og regner med at de ikke bare dikter det opp når alle beskriver det slik jeg opplevde det.

Risiko = sannsynlighet x konsekvens, er et kjent begrep. Når sannsynligheten er så stor og konsekvensen så fatal sitter en igjen med en stor risiko.
Hadde det vært like stor risiko for å vinne i Lotto så hadde jeg levert mange kuponger i uken.

Har en kjenning som hadde en K1300GT. Han opplevde det samme med bremsene både på Rudskogen og i Alpene, i tillegg hadde han lekkasje på kardang, skiftet x antall venstrebrytere (og også høyre) samt hadde stadig feilmelding på oljenivå. Jeg hadde samme problemene på min K1300S utenom kardang. Den fikk bare 17 000 km i mitt eie fra ny.
knutk wrote: At man sutrer på i-BMW setter ikke bestandig en standard. Amerikanerne har litt artige ideer iblant. Om man leser nevnte forum vil man se at enkelte også anbefaler å kjøre med ekstra antenne for startsperren i bagasjen, basert på at BMW i 2007 fikk en serie med antenner med støpefeil, hvor alle berørte ble tilbakekalt og byttet.
Når det gjelder sutring fra amerikanere på I-BMW er jeg enig. Stort sett er det jeg har lest om vært relatert til bensinkvalitet. Og den er ikke den beste på det kontinentet, og derfor stopper syklene da innsprøytingsystem ikke takler slik lav oktan etc. Men slike ting gidder jeg ikke lese. Leser stort sett om feil jeg selv har opplevd, for da vet jeg at de er reell.

Når jeg snakker med medlemmene i BMW klubben her vest forteller alle om en eller annen bryter som ikke funker som de skal. Lurer på når BMW skal benytte seg av skikkelige produsenter? Var en i klubben som skifte 7 brytere på et år på sin K1300R. Samma driten ble byttet/satt på gang på gang. Da er det greit å være innenfor garantitiden.

Den dagen BMW ordner opp i alle disse sakene blir det å vurdere BMW igjen, for de er flinke å lage sykler med god kjørekomfort.
En skal ha en god magefølelse den dagen en ruller ut av butikken med ny sykkel, eller handler brukt...
Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Bergen »

Og ang siste om framgaffel på GS og GSA fra 2013: http://bmw.mc.no/nyheter/safety-check
knutk
Posts: 2366
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by knutk »

Enig i at en sykkels bremser må tåle flere oppbremsinger fra maks hastighet.

Bryterne som ble lansert i 2009 utviklet seg til en gedigen hodepine for BMW. Mener å erindre at de byttet leverandør i allefall 3 ganger som jeg kjenner til, og antall versjoner som ble lansert var minst det doble. Og jeg er fortsatt usikker på om de har løst problemet. Måtte skifte på min -13 F800GS i fjor høst. Men mens bremsene er ganske alvorlig har bryterne vært mest irritasjonsmoment, skjønt jeg må medgi at jeg var ganske irritert da jeg stod på en bensinstasjon på Vågå en kveld og ikke fikk start fordi den "#¤ stopp-brytern hadde hengt seg opp. Riktig nok begynte den å virke igjen etterhvert, men likefullt, jeg var ikke sprudlende glad :-). Etter hjemkomst bytta BMW bryterne på begge handtakene så jeg skulle ha siste utgave. Gjenstår å se om problemet er løst.
På de nye syklene nå er det LIN-bus brytere, så det er et annet design i innmaten. Spennende å se om de holder.

Men jeg er ikke bekymra for bryterne. På min 1300GT ble de også bytta flere ganger. Men det var aldri diskusjon om regninga. Slik jeg har opplevd mitt BMW eierskap har jeg opplevd BMW som svært imøtekommende og løsningsorientert. Tror nok det har litt med forhandleren å gjøre. BMW må basere sine vurderinger på tilbakemelding fra forhandler, og der opplever jeg SpeedMC i Sandefjord som et eksempel til etterfølgelse :thumleft

Gaffelproblemet på vannbokser GS dukket opp allerede i 2013. BMW utstedet da en bulletin til sine forhandlere for en modifikasjon, og mente problemet var løst.
Dessverre opplevde enkelte fortsatt problem. Snakket med gutta på Touratech for et par uker siden, og de hadde selv ved et par anledninger sykler hvor problemet oppstod. Forstod det slik at ingen ting falt av, så det var aldri farlig i deres tilfeller, men ser på ADV-rider at i allefall en sykkel har havari med krasj som resultat.
I første strengen skrev de at fyren kjørt fint og fredelig på flat vei, og utav det blå knela sykkelen, som var relativt ny leiesykkel.
Etter et par dager kom han som krasjet selv på banen med tilleggs-informasjon og supplerende bilder. Et par dager tidligere hadde han kjørt ned i et heftig hull, felgen var bulket så kraftig at den burde kasseres. Men de var på tur, og hjulet holdt på luften, så de bare kjørte videre.

Også på gafflene har BMW gjort modifikasjoner i det stille. TTs sykler hadde fått masse juling før de måtte fikse gaffelen (kriteria er glipp på 0.2mm).

Situasjonen er ikke ideell, men jeg har inntrykk av at BMW tar tak i det selv om de ikke sier stort. De går ikke ut i media med mindre de må, men det betyr ikke at problemet blir tatt på alvor. For egen del føler jeg meg ganske så trygg på GSA. Er ikke videre bekymra for gaffelen.

Via internett er det lett å lage blest om et problem, men ofte blir støyen mye sterkere enn hva størrelsen på problemet tilsier.

Min erfaring med BMW har stort sett vært svært positiv, og jeg er godt fornøyd med kvaliteten.
Ja, de har sine feil, men de har og sin styrke.
En i MC-klubben som kom med sin flette-nye Honda Africa Twin. Fin sykkel. Men da han skulle kjøre hjem blei ene beinet litt for kort, og sykkelen ramla over på siden fra stillestående. Gubben måte av og handle deler.
Til sammenligning har jeg mistet tellinga på hvor mange ganger min F800GS har vært i bakken, og den har ikke en skramme i lakken. Bøylene, alle i rustfritt stål, har små skraper, og likeså handtaksdekselet i plast, men det er alt.
På kurs hos TT flagrer vannbokserne alle veier. Man løfter dem opp og kjører videre uten skader. Det er egenskaper som gjør at jeg kan leve med å ta en tur til forhandler i ny og ne og la forhandleren skifte en bryter....
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9139
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by ojda »

Image
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
knutk
Posts: 2366
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by knutk »

ojda wrote:Image
\:D/ \:D/
Helt enig. Er det ikke en GSA kan det bare være :thumleft
User avatar
RuneMC
Posts: 2026
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by RuneMC »

Apropos svakheter så har jo AT'n lett for å få hull i motordekselet... bare 3 velt uten crashbars på grusen liksom... :-k
[youtube][/youtube]


Tilbake til temaet for tråden - artig å følge med på Gabrielle's episoder fra Oman
[youtube][/youtube]
Post Reply