Den Store Adventure Tråden

Prat om tung MC.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by tshansen »

jhn wrote: De jeg vanligvis kjører med er ekstremt gode på ekstremt dårlig planlegging ... vi bruker å bli nesten enige om ca himmelretning. Og så kjører vi.
Første gang jeg overnattet i forhåndsbestilt hytte var på Stave Camping på den sagnomsuste NN-turen.
Det kan jo være litt pludrete å finne noe overnatting, men det har alltid løst seg. Man har jo telt med.
Jeg liker det best sånn ... blafre med papirkart, og ikke vite helt hvor man skal.
Har jo stort sett hatt en GPS på styre, men aldri kjørt etter noen ruter.
Jeg trives godt med det uvisse
Ja, alt til sin tid... som f.eks Nord-Norge turen blir vanskelig å gjennomføre uten en dose god planlegging! Men generelt tror jeg din tilnærming til turing er langt mer terapi for sjela enn det evige km jaget (som jeg selv har vært alt for opptatt av)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by jhn »

tshansen wrote:
jhn wrote: De jeg vanligvis kjører med er ekstremt gode på ekstremt dårlig planlegging ... vi bruker å bli nesten enige om ca himmelretning. Og så kjører vi.
Første gang jeg overnattet i forhåndsbestilt hytte var på Stave Camping på den sagnomsuste NN-turen.
Det kan jo være litt pludrete å finne noe overnatting, men det har alltid løst seg. Man har jo telt med.
Jeg liker det best sånn ... blafre med papirkart, og ikke vite helt hvor man skal.
Har jo stort sett hatt en GPS på styre, men aldri kjørt etter noen ruter.
Jeg trives godt med det uvisse
Ja, alt til sin tid... som f.eks Nord-Norge turen blir vanskelig å gjennomføre uten en dose god planlegging! Men generelt tror jeg din tilnærming til turing er langt mer terapi for sjela enn det evige km jaget (som jeg selv har vært alt for opptatt av)
Ja, for min sjel funker det godt i alle fall.
Men som du sier, alt til sin tid. Har man et bestemt mål og et begrenset antall dager, må det planlegges litt
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Palma »

Kant1 wrote:
mekkern wrote:
sydenvintertur er dog noe en bør vurdere ja....
Ja, dette har jeg også hørt rykter om :thumleft det hadde vært kjekt å prøvd engang \:D/
Jada Olav, vi vet det nå... :roll:
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by knutk »

mekkern wrote:OG en liten en for de som kjøper kliss lik sykkel som alle andre.... :lol: :lol:
Da jeg vurderte å bytte ut min sykkel til GS tenkte jeg de samme tanker. Kjedelig å ha noe som alle andre.

Jeg spurte en kompis (og GS kjører) om det opplevdes som plagsomt å tilhøre en så stor gruppe.

Svaret var kort og greit:
Ikke så eksotisk, men det er det jeg vil ha. Jeg er hetrofil og. For selv om de fleste andre menn også er det er jo alternativet bare ræva...
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Tommas »

knutk wrote:Jeg er hetrofil og. For selv om de fleste andre menn også er det er jo alternativet bare ræva...
:lol: :lol:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Bikeridr »

tshansen wrote:
jhn wrote: De jeg vanligvis kjører med er ekstremt gode på ekstremt dårlig planlegging ... vi bruker å bli nesten enige om ca himmelretning. Og så kjører vi.
Første gang jeg overnattet i forhåndsbestilt hytte var på Stave Camping på den sagnomsuste NN-turen.
Det kan jo være litt pludrete å finne noe overnatting, men det har alltid løst seg. Man har jo telt med.
Jeg liker det best sånn ... blafre med papirkart, og ikke vite helt hvor man skal.
Har jo stort sett hatt en GPS på styre, men aldri kjørt etter noen ruter.
Jeg trives godt med det uvisse
Ja, alt til sin tid... som f.eks Nord-Norge turen blir vanskelig å gjennomføre uten en dose god planlegging! Men generelt tror jeg din tilnærming til turing er langt mer terapi for sjela enn det evige km jaget (som jeg selv har vært alt for opptatt av)
Er vel litt der jeg også er (som jhn, altså). Første gang jeg aktivt brukte GPS på tur var i 2014 til F.I.M. Rally i Tampere. Det var også første gang jeg overnattet i forhåndsbestilt hytte.
På NN-turen var det greit med "fast opplegg", men på den repriseturen som det dessverre ikke ble noe av, og som jeg tok solo ble GPS'n mest brukt for å ikke rote seg bort i "Dom Svenska Skogarna". Deretter litt brukt på ruten (faktisk 2. gang hittil jeg aktivt har brukt rute/spor/track) for å finne frem til Palmas gamlestue. All overnatting var etter innfallsmetoden når jeg ble lei av å kjøre. Eneste planlegging var å generelt begynne å lete etter stopp sånn mellom 18 og 20. Neste dag tok form i hodet iløpet av ("går")dagen og med sterk mulighet og sannsynlighet til å bli spontanforandret på morran før oppstart.
Gleder meg til sommeren. Første tur rundt St.Hans sammen med Doktoren og jhn hvis det ikke krøller seg og med generell retning nordøst. Deretter senere på sommeren ny Greve/jhn/Bikeridr tur sør for Dovre og omegn :)
Planlegging? Tja, kanskje i grove trekk. GPS? Hakkje peiling, men kanskje..
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by mekkern »

Tommas wrote:
knutk wrote:Jeg er hetrofil og. For selv om de fleste andre menn også er det er jo alternativet bare ræva...
:lol: :lol:
Selv om man er hetrofil så finnes det mer enn en modell av kvinnfolk.
MÅ jo ikke ha ei som er skjeløyd med svær underleppe,hengepatter og ei svær brei aluminiumsræv... :mrgreen:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by tshansen »

knutk wrote: Svaret var kort og greit:
Ikke så eksotisk, men det er det jeg vil ha. Jeg er hetrofil og. For selv om de fleste andre menn også er det er jo alternativet bare ræva...
Hahaha, det er så fantastisk :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by knutk »

mekkern wrote:
Tommas wrote:
knutk wrote:Jeg er hetrofil og. For selv om de fleste andre menn også er det er jo alternativet bare ræva...
:lol: :lol:
Selv om man er hetrofil så finnes det mer enn en modell av kvinnfolk.
MÅ jo ikke ha ei som er skjeløyd med svær underleppe,hengepatter og ei svær brei aluminiumsræv... :mrgreen:

Nå havner vi vel i grenseland for hva som kan kalles adventure relatert.
Men skal man ha de flotte og smekre (på engelsk kalles de "High maintenance") må man enten være styrtrik eller være evig ung og være skyldig BMI.


Etter en kort konferanse med speilet kan jeg bare konstatere at hva du beskriver er i toppskiktet av hva min kombinasjon av økonomi, BMI og speilbilde kan forvente =D>

Så jeg er godt fornøyd :D
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by kvase »

Til enkelte innslag lengre opp her der 1 sau går-går lett resten av saue-huene å prat om flokkmentalitet :shock:
Å bli styrt av et par konsern bønder er sikkert greit så lenge de er overbevisende i sin logostikk men det sier ikke noe om kvaliteten :lol:
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by knutk »

kvase wrote:Til enkelte innslag lengre opp her der 1 sau går-går lett resten av saue-huene å prat om flokkmentalitet :shock:
Å bli styrt av et par konsern bønder er sikkert greit så lenge de er overbevisende i sin logostikk men det sier ikke noe om kvaliteten :lol:
Når du sier det sånn må jeg innrømme at det har jeg ikke tenkt på. Men om noen foretrekker sauer.... Helt greit for meg :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by DrGreve »

Bikeridr wrote:
tshansen wrote:
jhn wrote: De jeg vanligvis kjører med er ekstremt gode på ekstremt dårlig planlegging ... vi bruker å bli nesten enige om ca himmelretning. Og så kjører vi.
Første gang jeg overnattet i forhåndsbestilt hytte var på Stave Camping på den sagnomsuste NN-turen.
Det kan jo være litt pludrete å finne noe overnatting, men det har alltid løst seg. Man har jo telt med.
Jeg liker det best sånn ... blafre med papirkart, og ikke vite helt hvor man skal.
Har jo stort sett hatt en GPS på styre, men aldri kjørt etter noen ruter.
Jeg trives godt med det uvisse
Ja, alt til sin tid... som f.eks Nord-Norge turen blir vanskelig å gjennomføre uten en dose god planlegging! Men generelt tror jeg din tilnærming til turing er langt mer terapi for sjela enn det evige km jaget (som jeg selv har vært alt for opptatt av)
Er vel litt der jeg også er (som jhn, altså). Første gang jeg aktivt brukte GPS på tur var i 2014 til F.I.M. Rally i Tampere. Det var også første gang jeg overnattet i forhåndsbestilt hytte.
På NN-turen var det greit med "fast opplegg", men på den repriseturen som det dessverre ikke ble noe av, og som jeg tok solo ble GPS'n mest brukt for å ikke rote seg bort i "Dom Svenska Skogarna". Deretter litt brukt på ruten (faktisk 2. gang hittil jeg aktivt har brukt rute/spor/track) for å finne frem til Palmas gamlestue. All overnatting var etter innfallsmetoden når jeg ble lei av å kjøre. Eneste planlegging var å generelt begynne å lete etter stopp sånn mellom 18 og 20. Neste dag tok form i hodet iløpet av ("går")dagen og med sterk mulighet og sannsynlighet til å bli spontanforandret på morran før oppstart.
Gleder meg til sommeren. Første tur rundt St.Hans sammen med Doktoren og jhn hvis det ikke krøller seg og med generell retning nordøst. Deretter senere på sommeren ny Greve/jhn/Bikeridr tur sør for Dovre og omegn :)
Planlegging? Tja, kanskje i grove trekk. GPS? Hakkje peiling, men kanskje..
I 2017 så ble kun de 2 første overnattinger forhåndsbestilt (Korgen og Tr.heim). Resten ble enten bestilt på kvelden før eller på morgenen samme dag etter at vi har hatt rådslaging om hvor langt vi orket å kjøre den dagen :)
Det syns jeg er en grei løsning. På NN-turen var vi såpass mange at vi var nødt til å ha logistikken på plass :thumleft
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Busa Trond »

Hehe... om noen sitter hjemme og bryr seg om hvilken sykkel jeg kjører, så får det bli inne i hue på dem :twisted:
Men planlegingen av turer holder jeg meg også godt unna, hva med ei helg uten mål og mening, det er frihet det. ( sett bort fra prehøstturen )
Ofte blir turen til etter avreise. Og da blir jeg sjelden skuffa!
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: RE: Re: Den Store Adventure Tråden

Post by hakhap »

tshansen wrote: Dette er faktisk de fleste av oss ekstremt dårlig på! Vi har en tendens til å overplanlegge eller kjøre mest mulig på minst mulig tid! Å bare ture, er noe jeg må ta meg selv i nakken å gjøre! Om man kjører 20 mil, 40 mil eller 100 mil er ikke målet, men å komme seg på tur, finne en vei man kanskje ikke har kjørt før, ta så lange pauser som er nødvendig å gjerne sette opp camp tidlig, brenne bål og lage seg noe godt å spise.
Og jeg som trodde det var å kose seg å ha det gøy som var det viktige. Tenk så feil en kan ha

misspelling with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by mekkern »

knutk wrote: Etter en kort konferanse med speilet kan jeg bare konstatere at hva du beskriver er i toppskiktet av hva min kombinasjon av økonomi, BMI og speilbilde kan forvente =D>

Så jeg er godt fornøyd :D
Ditto. :lol: :lol:

Vi er vel alle ganske fornøyde med vårt valg alle sammen-ellers hadde vi nok valgt annerledes. :thumleft

Men du vet jeg ikke greier å unngå et lite stikk i trenden til "Den konforme liga" som MÅ ha 3-400kg-mc for å reise på litt tur- og alt under 100mil er bare til pølsebua..:plystre

https://no.wikipedia.org/wiki/Konformitet :erte

Hele internett er fullt av dette fenomenet..... :smt101
Post Reply