Den Store Adventure Tråden
Re: Den Store Adventure Tråden
Schubert passer dessverre veldig dårlig på denne pæra her.
Men jeg blir nok å gå for hornet til shoei i løpet av vinteren. Ingen merke som passer meg så godt som shoei
Note4
Men jeg blir nok å gå for hornet til shoei i løpet av vinteren. Ingen merke som passer meg så godt som shoei
Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- Spiritofwinter
- Posts: 1637
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Den Store Adventure Tråden
Du har nok funnet årets model ojda.
Den som er i første posten kommer i Februar og kan etter det jeg ser kun bestilles fra den amerikanske siden, finner den også bare på den amerikanske facebook siden til Touratech, ikke på den tyske.
Den som er i første posten kommer i Februar og kan etter det jeg ser kun bestilles fra den amerikanske siden, finner den også bare på den amerikanske facebook siden til Touratech, ikke på den tyske.
Re: Den Store Adventure Tråden
Super Duke'n har luftet seg litt på grusvei allerede. Pen kjøring, men kjentes absolutt helt greit ut. Er ikke helt optimal for stående kjøring, og kunne sikkert vært litt mer fjæringsvei
Re: Den Store Adventure Tråden
Hva er fordelene med en ADV-hjelm i forhold til en Touring-åpningshjelm?
Vekt?
Vekt?
Re: Den Store Adventure Tråden
Litt off topic, men tenkte det kunne passe i en ADV tråd.
I 2011 var jeg på min første Adventure days i Sverige. 7-800 adv sykler samlet for å kjøre grusturer fra torsdag til søndag. God stemning, og mange hadde kostet på seg sykler i 2-300 tusen kroners klassen og kjøreutsyr i 10 tusenvisavkroner klassen og hjelmer med sånn skygge og rette hansker ihht kleskoden. Så igrunn ganske proff ut hele forsamlingen
Det var forskjellige turer en kunne melde seg på, og vi amatører startet på de grønne før vi dagen etter skrev oss på en blå tur. Litt progresjon måtte jo vi få ut av turen!
Et par andre heiv seg rett på svart tur med knastedekk og hele pakken. For han ene kostet den ene svarte 2 timers turen et par 10 tusenlapper i nye deler
På den ene turen husker jeg det gikk rimelig godt unna på langstrekkene, og jeg noterte 160 km/t på det meste. Morro for en uerfaren grusfører, men gode tips å få fra de svenske turlederene ang å sladde igjennom svingene og viktigheten av å holde fot trykk på ytterfothviler, osv.
MEN, da vi suste avgårde på en rekke der kom jeg bak en gammel 80 talls XJ900 der baklykten holdt på å ramle ut!
Da vi stoppet i en pause gikk jeg bort til denne karen og informerte han om tilstanden på lykten hans. Han trykte den på plass, og sikret den med vanlig svart trikkerteip. Braketten på lykten hadde brukket i sveisen.
Da jeg spurte hvorfor han kjørte med en XJ på denne turen så svarte han at broren hans ikke hadde kommet tilbake med hans GS da han var på en lengre Europa asfalt tur, så dealen var da at han tok brorens XJ
Lesson learnt: Dyre adv sykler går ikke fortere enn en gammel skrothaug av en XJ på svenske grusveier - hehe
Og ang hjelm, min Schuberth C3 holdt ikke et helt år. Wiresystemet til solvisiret kilte seg og wire røk. Sikket pga veistøv som samlet seg oppi wiretrekket. Har hatt Shoei Neotec nå i 3 år. Litt mindre gruskjøring, men solvisiret går opp og ned hver dag uten problem.
I 2011 var jeg på min første Adventure days i Sverige. 7-800 adv sykler samlet for å kjøre grusturer fra torsdag til søndag. God stemning, og mange hadde kostet på seg sykler i 2-300 tusen kroners klassen og kjøreutsyr i 10 tusenvisavkroner klassen og hjelmer med sånn skygge og rette hansker ihht kleskoden. Så igrunn ganske proff ut hele forsamlingen
Det var forskjellige turer en kunne melde seg på, og vi amatører startet på de grønne før vi dagen etter skrev oss på en blå tur. Litt progresjon måtte jo vi få ut av turen!
Et par andre heiv seg rett på svart tur med knastedekk og hele pakken. For han ene kostet den ene svarte 2 timers turen et par 10 tusenlapper i nye deler
På den ene turen husker jeg det gikk rimelig godt unna på langstrekkene, og jeg noterte 160 km/t på det meste. Morro for en uerfaren grusfører, men gode tips å få fra de svenske turlederene ang å sladde igjennom svingene og viktigheten av å holde fot trykk på ytterfothviler, osv.
MEN, da vi suste avgårde på en rekke der kom jeg bak en gammel 80 talls XJ900 der baklykten holdt på å ramle ut!
Da vi stoppet i en pause gikk jeg bort til denne karen og informerte han om tilstanden på lykten hans. Han trykte den på plass, og sikret den med vanlig svart trikkerteip. Braketten på lykten hadde brukket i sveisen.
Da jeg spurte hvorfor han kjørte med en XJ på denne turen så svarte han at broren hans ikke hadde kommet tilbake med hans GS da han var på en lengre Europa asfalt tur, så dealen var da at han tok brorens XJ
Lesson learnt: Dyre adv sykler går ikke fortere enn en gammel skrothaug av en XJ på svenske grusveier - hehe
Og ang hjelm, min Schuberth C3 holdt ikke et helt år. Wiresystemet til solvisiret kilte seg og wire røk. Sikket pga veistøv som samlet seg oppi wiretrekket. Har hatt Shoei Neotec nå i 3 år. Litt mindre gruskjøring, men solvisiret går opp og ned hver dag uten problem.
- ole m.
- Posts: 1224
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Den Store Adventure Tråden
Det er som regel bedre ventilasjon i dem, pluss skyggen mot sola. Lav sol med støvete visir betyr dårlig sikt... Ofte er det mulig å benytte crossbriller i hjelmen, med åpent visir. Ved aktiv kjøring blir man sliten, og pusten jobber gjerne mer enn ved asfaltkjøring, derfor kan det være greit å bruke crossbriller. Flere bruker også crosshjelm ved aktiv kjøring.jhn wrote:Hva er fordelene med en ADV-hjelm i forhold til en Touring-åpningshjelm?
Vekt?
- ole m.
- Posts: 1224
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Den Store Adventure Tråden
Det tviler jeg sterkt på, på underlag med dumper og svinger henger nok ikke en gammel XJ med. Men rett frem på plant underlag kan den jo gå fort.Bergen wrote:Lesson learnt: Dyre adv sykler går ikke fortere enn en gammel skrothaug av en XJ på svenske grusveier - hehe
Re: Den Store Adventure Tråden
Jeg visste egentlig det du sier her ... så for det store flertallet er det vel ikke det store behovet?ole m. wrote:Det er som regel bedre ventilasjon i dem, pluss skyggen mot sola. Lav sol med støvete visir betyr dårlig sikt... Ofte er det mulig å benytte crossbriller i hjelmen, med åpent visir. Ved aktiv kjøring blir man sliten, og pusten jobber gjerne mer enn ved asfaltkjøring, derfor kan det være greit å bruke crossbriller. Flere bruker også crosshjelm ved aktiv kjøring.jhn wrote:Hva er fordelene med en ADV-hjelm i forhold til en Touring-åpningshjelm?
Vekt?
Komfort langs landeveien ... der er det vel lite å hente? Støynivå f.eks.
Men den nye det prates om her er kanskje bedre enn de har vært tidligere, vil jeg tro.
- Palma
- Posts: 4744
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Den Store Adventure Tråden
Hehe, du har mye rett i det du skriver. Noterte meg det samme da jeg var der i vår med min 15 år gamle Betty. Hadde lyst til å skyve noen foran meg i løypa, men utstyret var på plass.Bergen wrote:Litt off topic, men tenkte det kunne passe i en ADV tråd.
I 2011 var jeg på min første Adventure days i Sverige. 7-800 adv sykler samlet for å kjøre grusturer fra torsdag til søndag. God stemning, og mange hadde kostet på seg sykler i 2-300 tusen kroners klassen og kjøreutsyr i 10 tusenvisavkroner klassen og hjelmer med sånn skygge og rette hansker ihht kleskoden. Så igrunn ganske proff ut hele forsamlingen
Lesson learnt: Dyre adv sykler går ikke fortere enn en gammel skrothaug av en XJ på svenske grusveier - hehe
Klart det er mye utstyrshysteri i den hobbyen vi har, men det er jo endel av morroa det og da.
Re: Den Store Adventure Tråden
Er ikke nok at jeg ER tøff, jeg må jo SE tøff ut og.
Re: Den Store Adventure Tråden
Hehe, var litt sarkasme i innlegget mitt ogsåPalma wrote:Hehe, du har mye rett i det du skriver. Noterte meg det samme da jeg var der i vår med min 15 år gamle Betty. Hadde lyst til å skyve noen foran meg i løypa, men utstyret var på plass.Bergen wrote:Litt off topic, men tenkte det kunne passe i en ADV tråd.
I 2011 var jeg på min første Adventure days i Sverige. 7-800 adv sykler samlet for å kjøre grusturer fra torsdag til søndag. God stemning, og mange hadde kostet på seg sykler i 2-300 tusen kroners klassen og kjøreutsyr i 10 tusenvisavkroner klassen og hjelmer med sånn skygge og rette hansker ihht kleskoden. Så igrunn ganske proff ut hele forsamlingen
Lesson learnt: Dyre adv sykler går ikke fortere enn en gammel skrothaug av en XJ på svenske grusveier - hehe
Klart det er mye utstyrshysteri i den hobbyen vi har, men det er jo endel av morroa det og da.
Ja, både utstyr og sykkel tar litt av i lommeboken til tider. Jeg har 3 sykler, og syntes min hobby er billig iforhold til en del andre hobbyer enten det er bil eller båt! Jo større innkjøpsverdi, jo større tap når det selges..
Ble kun 2011 på Adventure days. Året etter (2012) dro jeg og en kompis til Latvia og Estland og koste oss på 100 mil med supre grusveier. Siden det har det vært familiære agendaer som har kommet i første rekke de periodene disse samlingene har pågått. Men kjenner på meg at det hadde vært morro med med noe ala Adventure days igjen
Re: Den Store Adventure Tråden
Yes! Ses där!Tommas wrote:Vi sees på en grusvei i nærheten
- hakhap
- Mr Illustrator
- Posts: 2929
- Joined: 06 Oct 2015 06:50
- MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Location: Buskerud
- Contact:
Re: RE: Re: Den Store Adventure Tråden
Skal sies at Tuono fikke seg noe km grusvei I sommer. Aktpågivende og alltTommas wrote:Super Duke'n har luftet seg litt på grusvei allerede. Pen kjøring, men kjentes absolutt helt greit ut. Er ikke helt optimal for stående kjøring, og kunne sikkert vært litt mer fjæringsvei
mispelled with autocorrect
- B040
- Posts: 47
- Joined: 09 Oct 2015 09:33
- MC: 2018 BMW R1200GSA
1991 BMW R80 GS
2000 BMW C1 200
1990 Honda XR600r
Re: Den Store Adventure Tråden
Bare å reserve en schuberth på revzilla
http://www.revzilla.com/motorcycle/schu ... ian-helmet
http://www.revzilla.com/motorcycle/schu ... ian-helmet
Re: Den Store Adventure Tråden
Lorden trenger noen linker til kjøreutstyr som passer til traktoren hans