Den Store Adventure Tråden

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Palma »

Bare en fantastisk flott maskin. Hvis jeg var nødt til å bytte ut Betty skulle jeg nok vurdere en slik :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by tshansen »

Er ikke dette adventuren bare uten veltebøyler da? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Flanker »

Nope, det er en rekke forskjeller. Tank og fjæringsvei er to av dem.
User avatar
JARODD
Posts: 83
Joined: 08 Oct 2015 21:42
MC: 2023 BMW R1250 GSA
Location: Oppegård

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by JARODD »

Palma wrote:Bare en fantastisk flott maskin. Hvis jeg var nødt til å bytte ut Betty skulle jeg nok vurdere en slik :thumleft
Er jo en grunn eller to til at jeg byttet ut min 2011 GS med en ny GSA :lol:

Den gamle var det ikke noe galt med, men lysten var det noe galt med -
og dermed stod det plutselig en ny GSA der (merkelig nok på bursdagen min \:D/ \:D/).

Gave til meg fra meg (de er som kjent de beste) :thumleft
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: RE: Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Epylypzon »

Bergen wrote:Litt off topic, men tenkte det kunne passe i en ADV tråd.

I 2011 var jeg på min første Adventure days i Sverige. 7-800 adv sykler samlet for å kjøre grusturer fra torsdag til søndag. God stemning, og mange hadde kostet på seg sykler i 2-300 tusen kroners klassen og kjøreutsyr i 10 tusenvisavkroner klassen og hjelmer med sånn skygge og rette hansker ihht kleskoden. Så igrunn ganske proff ut hele forsamlingen :D

Det var forskjellige turer en kunne melde seg på, og vi amatører startet på de grønne før vi dagen etter skrev oss på en blå tur. Litt progresjon måtte jo vi få ut av turen!
Et par andre heiv seg rett på svart tur med knastedekk og hele pakken. For han ene kostet den ene svarte 2 timers turen et par 10 tusenlapper i nye deler :D

På den ene turen husker jeg det gikk rimelig godt unna på langstrekkene, og jeg noterte 160 km/t på det meste. Morro for en uerfaren grusfører, men gode tips å få fra de svenske turlederene ang å sladde igjennom svingene og viktigheten av å holde fot trykk på ytterfothviler, osv.
MEN, da vi suste avgårde på en rekke der kom jeg bak en gammel 80 talls XJ900 der baklykten holdt på å ramle ut!
Da vi stoppet i en pause gikk jeg bort til denne karen og informerte han om tilstanden på lykten hans. Han trykte den på plass, og sikret den med vanlig svart trikkerteip. Braketten på lykten hadde brukket i sveisen.
Da jeg spurte hvorfor han kjørte med en XJ på denne turen så svarte han at broren hans ikke hadde kommet tilbake med hans GS da han var på en lengre Europa asfalt tur, så dealen var da at han tok brorens XJ [emoji38]

Lesson learnt: Dyre adv sykler går ikke fortere enn en gammel skrothaug av en XJ på svenske grusveier - hehe

Og ang hjelm, min Schuberth C3 holdt ikke et helt år. Wiresystemet til solvisiret kilte seg og wire røk. Sikket pga veistøv som samlet seg oppi wiretrekket. Har hatt Shoei Neotec nå i 3 år. Litt mindre gruskjøring, men solvisiret går opp og ned hver dag uten problem.
Det spørs hva du definerer som grusveier. Hvis jeg hadde blitt frakjørt av en xj på rød/ svart turer så hadde jeg parkert gs en for godt. Om det ikke var en enduro kar som stod på fothvilerne på xj en

Sendt fra min Z3 Compact
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Palma »

JARODD wrote:
Palma wrote:Bare en fantastisk flott maskin. Hvis jeg var nødt til å bytte ut Betty skulle jeg nok vurdere en slik :thumleft
Er jo en grunn eller to til at jeg byttet ut min 2011 GS med en ny GSA :lol:

Den gamle var det ikke noe galt med, men lysten var det noe galt med -
og dermed stod det plutselig en ny GSA der (merkelig nok på bursdagen min \:D/ \:D/).

Gave til meg fra meg (de er som kjent de beste) :thumleft
Ja, det var ingen dum gaveide :thumleft
Lurer på om ikke kona ønsker seg en slik 1200GSA, hu kjører jo ikke så jeg kunne ji hjulpet henne med den biten :lol:
Bergen

Re: RE: Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Bergen »

Epylypzon wrote:Det spørs hva du definerer som grusveier. Hvis jeg hadde blitt frakjørt av en xj på rød/ svart turer så hadde jeg parkert gs en for godt. Om det ikke var en enduro kar som stod på fothvilerne på xj en
Sendt fra min Z3 Compact
Da tror jeg at jeg hadde funnet en ny hobby :)
Det var første dag på "grønn tur"..
knutk
Posts: 2366
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by knutk »

LordShaft wrote:Det er allerede kommet flere 16 modeller av BMW GS 1200 A på veien her i Bergen. Problemet er tydeligvis å skaffe nok sykler :shock: Noen her inne som går å venter på sin? Eller kanskje andre 16 modeller?

Så prisen, rundt 260.000,- for det jeg mener er minimum av utstyr på en slik sykkel. Å jeg må si at designet har vokst voldsomt på meg. Den er så massiv at en nesten glemmer at motoren er 1.50 brei :redface
Det er kanskje ikke pent av meg å nevne denne video og dens konklusjon rundt ca 10:30 min inn i innslaget :D

[youtube][/youtube]
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Tommas »

Haha, den har blitt kommentert før. Artig at "følgesykkelen" endte opp med å bli foretrukket når folk bare skulle kose seg.

Skvetter alltid litt når jeg ser en GSA, det er en rimelig bra pondus på den sykkelen ;-)
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: RE: Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Epylypzon »

Bergen wrote:
Epylypzon wrote:Det spørs hva du definerer som grusveier. Hvis jeg hadde blitt frakjørt av en xj på rød/ svart turer så hadde jeg parkert gs en for godt. Om det ikke var en enduro kar som stod på fothvilerne på xj en
Sendt fra min Z3 Compact
Da tror jeg at jeg hadde funnet en ny hobby :)
Det var første dag på "grønn tur"..
På grønntur er det vel begrensa hvor teknisk / dårlig vei det er?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by tshansen »

Ikke ufint i det hele tatt.... Det er en grunn til at det er solgt så latterlig mange i antall av nettopp denne sykkelen. Men det forandrer ikke at den framstår noe kjedelig, skiller seg ikke ut, å du får sykler fra konkurentene som ikke har boxer motor og koster langt mindre som er omtrent like bra, kanskje enda bedre... spørs veldig hvem du spør.

En ting er hvertfall sikkert. 2016 er sesongen hvor jeg skal prøve en GS å finne ut whats all the fuzz about. :-#
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
JARODD
Posts: 83
Joined: 08 Oct 2015 21:42
MC: 2023 BMW R1250 GSA
Location: Oppegård

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by JARODD »

Synd du kjøpte KTM i år da, når du finner ut at du må bytte igjen neste år????
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by Tommas »

Poster det bildet her også. Kunne tenke meg noe slikt som sykkel #2. Hadde "gleden" av å løfte opp igjen min helgepakkede og nytankede 2005 GS, og det ga ikke mersmak.

Skulle jeg testet litt grus, og dårlige(re) veier, så tror jeg feks en KTM 690 hadde gitt litt mer selvtillit.

Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by tshansen »

JARODD wrote:Synd du kjøpte KTM i år da, når du finner ut at du må bytte igjen neste år????
Det er nok ikke umulig at jeg blir å gå for GS ved neste korsvei, men det blir definitivt ikke neste år ;-) Men at det blir traktor igjen, helt klart.
Tommas wrote:Poster det bildet her også. Kunne tenke meg noe slikt som sykkel #2. Hadde "gleden" av å løfte opp igjen min helgepakkede og nytankede 2005 GS, og det ga ikke mersmak.

Skulle jeg testet litt grus, og dårlige(re) veier, så tror jeg feks en KTM 690 hadde gitt litt mer selvtillit.
uff, å legge sykkelen på grus er jævlig kjedelig. Selv om gs'en er mer enn egnet redskap, så forutsetter det at den er skodd riktig, samt en kommer ikke unna et ørlite gnag i bakhodet om at denne sykkelen er dyr, å jeg vil helst ikke tippe eller ta for store sjanser :redface
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by 1352cc »

Smak er no subjektivt men synest absolutt at R1200GSA er den som skiller seg mest ut og ser mest bøsen ut. Min favoritt i ADV klassen med tanke på utsjåande.
Image
Post Reply