Den Store Adventure Tråden

Prat om tung MC.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by knutk »

RuneMC wrote:Apropos svakheter så har jo AT'n lett for å få hull i motordekselet... bare 3 velt uten crashbars på grusen liksom... :-k
[youtube][/youtube]
Har inntrykk av at på de aller fleste typer sykler må man sette på ekstra beskyttelse om man skal kjøre utenfor asfalt.
Selv på min GSA som kommer med veltebøyler som standard er der åpning mellom bøylene som gjør at om man er uheldig kan en liten stein treffe ubeleilig og punktere toppdeksel.
På Touratechs sykler setter de på ekstra plater i åpningen i veltebøyla (selvsagt fra TTs sortiment :D )
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by tshansen »

BMW har annonsert en ny GSA rally

Image
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by tshansen »

Jeg ser ikke helt meningen med å lage en rallye versjon av GSA'en, men la gå 8)

http://www.advpulse.com/adv-bikes/bmw-a ... -features/

Det som er ekstra snop er det nye instrumentpanelet på de nye GS og GSA :love
Så det ser ut som vår kjære bamsefar blir å lande på BMW han også :erte
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by RuneMC »

LordShaft wrote:...
Det som er ekstra snop er det nye instrumentpanelet på de nye GS og GSA :love
Så det ser ut som vår kjære bamsefar blir å lande på BMW han også :erte
Ja. også er han vel litt svak for blått... får'n til å stoppe opp med en gang :)

Men skal være enig - det intrumentpanelet setter prikken over i-en og sannelig på tide, så mye kritikk BMW har fått i årevis og nærmest henvist kundene til å bruke GPS'en som speedometer.

"Passasjer-opsjon": Standard sete og vindskjerm :lol:

Logoen på høyresiden var ikke helt vellykket, kan fort leses som IS :-k
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by ojda »

RuneMC wrote:
Men skal være enig - det intrumentpanelet setter prikken over i-en og sannelig på tide, så mye kritikk BMW har fått i årevis og nærmest henvist kundene til å bruke GPS'en som speedometer.
Men tro bare ikke den kommer som standard med basic [-X
"Option" står det å lese :( [*]

Men hva med.......
Forhjulet er kappet med hensyn til Tommas


Image
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by jeey »

LordShaft wrote:Jeg ser ikke helt meningen med å lage en rallye versjon av GSA'en, men la gå 8)

http://www.advpulse.com/adv-bikes/bmw-a ... -features/

Det som er ekstra snop er det nye instrumentpanelet på de nye GS og GSA :love
Så det ser ut som vår kjære bamsefar blir å lande på BMW han også :erte
Gud, jeg skulle betalt mye for å fått det instrument panelet der på min GS.
Spørs om man kjøpte 1 år for tidlig :lol:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by tshansen »

Alltid greit å vente et år etter lansering av noe såpass drastisk nytt! Da slipper man forhåpentligvis unna barnesykdommene [emoji1303]

Jeg liker at konkurransen er stor om dagen! Det er det vi som får glede av! Blir noen år til jeg blir å bytte sykkel uansett.

Men det som er litt spennende, om det er garmin navigasjon i displayet!? Blir det da mulig å overføre ruter via blåtann eller annen trådløs greie [emoji1319][emoji1319]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by knutk »

LordShaft wrote:Alltid greit å vente et år etter lansering av noe såpass drastisk nytt! Da slipper man forhåpentligvis unna barnesykdommene [emoji1303]

Jeg liker at konkurransen er stor om dagen! Det er det vi som får glede av! Blir noen år til jeg blir å bytte sykkel uansett.

Men det som er litt spennende, om det er garmin navigasjon i displayet!? Blir det da mulig å overføre ruter via blåtann eller annen trådløs greie [emoji1319][emoji1319]
Her er en video som forteller litt mer:
[youtube][/youtube]

@LS. Navigasjonen i displayen det henvises til benytter en app i telefonen og en visning uten kart, så GPS er ikke overflødig.

Syns displayet er fint å se på om man dømmer etter video. På tide at også BMW gir mulighet for mediastyring fra sykkel (Multistrada har jo tilbudt denne finessen i flere år), selv om man jo har hatt MP3 spiller i GPS lenge. Dog er streaming nå mulig, selv om jeg personlig ikke gidder å tenke på det.

I video fokuseres det mye på telefon. Personlig anser jeg det som et skrivebords-problem. Telefon har vært tilgjengelig via GPS allerede i mange år. Faktisk lenge nok til at undertegnede for egen del har bestemt seg for å kutte det ut, men med døren på gløtt for tilkobling i spesielle tilfeller. Jeg opplever at telefonen er mye mer forstyrrende på MC enn i bil, så om noen ringer får de bare ringe. Jeg ringer tilbake når jeg har stoppet

Summa sumarum tror jeg flerparten av syklene i Norge vil bli solgt med den nye type display, den vekker "vil-ha" genet i mange av oss :D

Men jeg kommer ikke til å bytte sykkel kun for å få ny display.

@RuneMC: Kommentaren om speedometer skjønner jeg ikke helt. Alle syklene som har vært i mitt eie har vært utstyrt med speedometer som er lett å lese, så den kritikken undrer meg.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by ojda »

Rune Mc er vel ikke akkurat alene om å ha kommentert BMW's leslighet av speedometer i negative ordelag, selv har jeg vel ikke nok tid med disse klokkene til å mene så veldig.
Men jeg har da notert meg bemerkninger fra eiere mer enn en gang :-k
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by RuneMC »

@knutk - Blir kanskje feil av meg å kommentere siden jeg ikke har sittet på en GS/GSA, men har registrert at det er et punkt testene ofte henger seg opp i. At BMW nå kommer med stort digitalt display tenkte jeg kom av konkurransen fra KTM (dvs deres nye display). Det jeg kan si er at jeg er svært fornøyd med Africa Twin'ens display som lar meg se at de to stk "Din fart er" tavlene på Røykenveien før Heggedal har et innbyrdes avvik på 2-3 km/t. Dvs den første må jeg holde 52-53 km/t for at det skal vises 50 km/t mens den andre kan jeg holde 54-55 km/t for at det skal vises 50 km/t. Den presisjonen er ikke lett å få med analog visning.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by knutk »

RuneMC wrote:@knutk - Blir kanskje feil av meg å kommentere siden jeg ikke har sittet på en GS/GSA, men har registrert at det er et punkt testene ofte henger seg opp i. At BMW nå kommer med stort digitalt display tenkte jeg kom av konkurransen fra KTM (dvs deres nye display). Det jeg kan si er at jeg er svært fornøyd med Africa Twin'ens display som lar meg se at de to stk "Din fart er" tavlene på Røykenveien før Heggedal har et innbyrdes avvik på 2-3 km/t. Dvs den første må jeg holde 52-53 km/t for at det skal vises 50 km/t mens den andre kan jeg holde 54-55 km/t for at det skal vises 50 km/t. Den presisjonen er ikke lett å få med analog visning.
Hei.
Nå er vi inne på særdeles subjektive vurderinger, samt litt smak og behag. Jeg er helt enig med deg i at en digital visning er mer nøyaktig enn analog visning. Men samtidig er der lagt inn feilvisning i alle speedometer (myndighets krav). For nerder kan man gå inn via datasystem og redusere den programmerte unøyaktigheten, men det er en mulighet reservert for de spesielt interesserte.
Det er lett å se på speedometer-klokka når den ligger på streken.
For undertegnede (og trolig mange med meg) er det uvesentlig å vite om jeg kjører i 49 eller 51. Så lenge speedometerklokka ligger på eller under streken er det greit nok. Selv om digital visning gir høyere nøyaktighet er det allment akseptert at analoge visere er mere lettleste.
For egen del har jeg derfor aldri følt behov for den digitale visningen GPS tilbyr, ei heller er der ingen jeg kjører sammen med som benytter det.

At journalistene sutrer legger jeg ikke så mye vekt på. De sutra også over blinklysbryterne som BMW tidligere benyttet. (Det ble vel for mye for dem å holde skikk på to brytere samtidig).

Nåvel. Jeg har i andre sammenhenger operert materiell med både analog og digital visning, og man kan diskutere seg grønn om hva som er best. I praksis funker begge deler.
Ja, den digitale visningen er mere nøyaktig, men samtidig er speedometeret så unøyaktig at poenget forsvinner. Det blir litt som å måle staur med skyvelere.

Uansett, displayet kommer, og jeg tror det kommer til å bli valgt av svært mange, behov eller ikke. :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by tshansen »

Skal kikke på den filmen når jeg får bedre nett, men takk skal du ha for forklaringen [emoji1303]

Jeg kommer heller ikke til å skifte sykkel pga et display, men den dagen jeg blir å skifte er det et ålreit tilskudd! At jeg blir å lande på en GSA igjen er nok høyst sannsynlig! Det er ingen av de store adventuresyklene som passer skrotten min så godt! Totalpakken BMW leverer i disse syklene overgår alle andre for litt vedkommende [emoji1303]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by knutk »

Forundrer meg litt at de ikke har "tatt han helt ut". Tenker da på hvordan Audi har gjort det, hvor man kan velge å ha hele displayet som et detaljert GPS-kart og instrumentene legger seg kledlig utenpå. Litt smør på flesk å sette på en så pass stor fargeskjerm og deretter montere GPS over i tillegg.
De gjorde det etter sigende (låg promo-bilder) på en scooter de viste fram på en messe i Tyskland.
De vet hva som gjelder, og det kan godt være lisensproblem eller andre adminstrative hensyn som gjelder, hva vet jeg, men det hadde vært stilig :D
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by kvase »

Har hatt litt kontakt med noen av de som har dette med ny-hypermoderne display tjenestene på sine mc produkter enkelte av de sliter litt med programmeringa og derpå ekstra besværelse for slutt bruker.
Joda det kommer på flere modeller i de forskjellige mc merkene - men det som er velprøvd er det sikreste enn så lenge :-#
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den Store Adventure Tråden

Post by tshansen »

Ja, akkurat det der frykter jeg også kvase! Så det "gamle" displayet til BMW fungerer utmerket for meg, å det gir veldig lite rom for feiltolkning [emoji1303]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply