Garmin Zumo vs TomTom Rider

Prat om tung MC.
Bjerknez

Re: Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by Bjerknez »

Jag kjøpte meg TomTom Rider tidlig i sommer og for å si det sånn, nå er den solgt.

Ikke fordi det var noe galt med den, men fordi det blir for mye styr. Man legger feks. inn 8 punkter på ruten som den beregner ut i fra og treffer du ikek et av punktene så skal den på død og liv ha deg innom det punktet før du kjører videre. Skal du fra Fredrikstad til Hammerfest og legger inn Trondheim som første punkt og bestemmer deg heller for å kjøre om sverige så kan du kjøre hele veien opp til Hammerfest mesn du hører GPS'en gnåle om at den skal ha deg innom bartebyen først.

Jeg kjøpte meg brakett og GPS etc. men fant som sagt ut at dette bare ble mye styr.

I dag bruker jeg Google maps og får rutebeskrivelsene rett på øret via intercom. Ikke noe kjas og mas. Kun en vennlig stemme som forteller når jeg skal svinge til høyre/venstre etc. Holder den kjeft, så kjør rett frem. Ikke noe mer dilldall. En dedikert GPS er så klart å foretrekke i utenlandske storbyer etc. men for å finne fram her hjemme så ser jeg ikke poenget.

Synes GPS'en tok for mye oppmerksomhet på tur. De turene jeg har vert på så langt har vi flere ganger mått stoppe og "rekalibrere" GPS da den ofte bommer litt. Litt slitsomt når det er mange som kjører.

Joda, man får informasjon for hvor langt det er igjen etc. med en dedikert GPS, men hvor viktig er EGENTLIG den informasjonen? Ikke viktig for meg vertfall. Når jeg vet det er 20 mil hjem i følge google map, så treffer jeg ganske riktig selv ved å beregne kjøretiden og skulle jeg bomme med 15 minutter så tror jeg at jeg overlever for det. :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by tshansen »

Det er akkurat slike erfaringer jeg jakter på. Er festet dårlig? Holder det mål, er det slike irritasjonsmoment som Bjerknes forteller med begge enhetene?
Selve stemmen fra Hu hønsa er det ikke så nøye med tror jeg, er mest for å kunne ha riktig peiling når jeg skal på lengre turer. Kunne søke etter gateadresser og nærmeste bensinstasjon osv. Litt slik som den ble brukt når vi var på tur gjennom Europa nå.

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by Bikeridr »

Jeg har både Garmin og TomTom, riktignok bil-gps'er men det går vel for det samme og kartverkene er vel de samme.

Min dom: TomTom er noe ekte møkk. Dårlige på å oppdatere kart og kjipt brukergrensesnitt i tillegg til at den svært ofte krasjer (og nei, jeg har ikke en "mandagsenhet) da jeg har fått den byttet grunnet nevnte krasjer).
Garmin er bedre, synes jeg, på ruteoppsett og det er lettere å importere/eksportere tracks via Basecamp (windows). Men kartverket er fra samme leverandør som TomTom og er ikke såååå veldig bra, synes jeg. Spesielt ikke her i Øst-Europa.

Selv bruker jeg nå enten telefon eller nettbrett med Mapfactor . Denne kan også bruke TomTom kart hvis du på død og liv vil, men jeg bruker kartene fra Openstreetmap og de oppdateres flere ganger i uka.
Både telefon og brett er vanntette, så det er ikke noe problem å ha de festet oppå tankveska i en sånn Biltema-holder. Ja, og routingen funker også suverent. :thumleft
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by Epylypzon »

Jeg har hatt Zumo 660 i litt over 3 år / 60 000km nå og er storfornøyd. I R6 tida hadde jeg en bil gps i tankveska, men denne ble ødelagt på tur nedover europa, antagligvis overoppheta. Fikk dog ny.

Jeg hadde aldri gått for mobilløsning etter å ha brukt fast mc gps. Den sitter der i sitt låste feste og er støv/vanntett. Den sitter der i regn, når jeg vasker, ja hele tiden.
Tar den ut når jeg skal oppdatere den eller legge inn ruter/spor. På 660 modellene(og andre eldre Garmin produkter er det oppdatering 2 ganger i året, mens 590 og nyere har 4 ganger i året).

Å lage ruter/spor i Basecamp er kanskje litt knotete i starten, men når du kommer inn i det er det veldig ok.

Har lyst på 590 selv, da den er mye kjappere enn 660`en, men føler jeg ikke kan ta meg råd til det enda. Med 590 kan man også sende ruter trådløst til andre 590 enheter. Flott hvis en lager ei rute, møter ett par kompiser med samme gps, overfører og kjører avgårde.

Har kjørt med noen som mener gps`en gjør endel feil osv, men når vi har byttelånt så har jeg ikke merka noe til det. (Ja, den kan få litt klikk i stooore byer med mange høyhus osv). Men somregel er feilen "mellom skjermen og tastaturet" som vi sier på jobben min :P
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by ojda »

Hadde tidligere Garmin 660 (3 år), og bevilget meg nå i våres den nye Garmin 590LM, fordi jeg fortjener det \:D/
Måtte oppdatere kart uansett, så da fant jeg tiden moden for bytte.
Nå har jeg kart med fri oppdatering, så da blir det nok til å beholde denne lenger :)

Kjøpte i samme slengen TPMS til GPS`n.

Er veldig fornøyd med Garmin, begge to, men har aldrig brukt TomTom på mc, så på sammenligning er jeg feil mann.

Det eneste jeg ikke er fullt fornøyd med, er netopp TPMS`n, ikke fordi det ikke virker.
Men fordi sykkelspesifikk måler fungerer mye greiere. (Den er bestandig tilkoblet, man kan bruke den når man fyller luft)

Forøvrig er søkedatabasen på den nye blitt mye bedre en den gamle :thumleft Samt svingete veier som TomTom har hatt lenge. Du så jo hvor praktisk det var i sommer ;-)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Moffa
Posts: 261
Joined: 16 Sep 2015 21:48
MC: 2019 - BMW R1250GiSelA Exclusive
Location: Langhus (Ski)

Re: Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by Moffa »

Bjerknez wrote: Ikke fordi det var noe galt med den, men fordi det blir for mye styr. Man legger feks. inn 8 punkter på ruten som den beregner ut i fra og treffer du ikek et av punktene så skal den på død og liv ha deg innom det punktet før du kjører videre. Skal du fra Fredrikstad til Hammerfest og legger inn Trondheim som første punkt og bestemmer deg heller for å kjøre om sverige så kan du kjøre hele veien opp til Hammerfest mesn du hører GPS'en gnåle om at den skal ha deg innom bartebyen først.
Dette er helt riktig, men er veldig enkelt å komme rundt, iallefall på min 590. Har lagt til 'verktøy' som hurtigvalg på skjermen, og her har jeg lagt til funksjonen 'hopp over', altså hopp over neste veipunkt. Problem løst \:D/
Just because God gave you a mouth doesn't mean that you must constantly use it.
Sometimes you have to connect your tongue to your brain before talking!
--------------------------------------------------------------------------------------------------
LocaToWeb
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by JohnnyTh »

Bjerknez wrote:Jag kjøpte meg TomTom Rider tidlig i sommer og for å si det sånn, nå er den solgt.

Ikke fordi det var noe galt med den, men fordi det blir for mye styr. Man legger feks. inn 8 punkter på ruten som den beregner ut i fra og treffer du ikek et av punktene så skal den på død og liv ha deg innom det punktet før du kjører videre. Skal du fra Fredrikstad til Hammerfest og legger inn Trondheim som første punkt og bestemmer deg heller for å kjøre om sverige så kan du kjøre hele veien opp til Hammerfest mesn du hører GPS'en gnåle om at den skal ha deg innom bartebyen først.

Jeg kjøpte meg brakett og GPS etc. men fant som sagt ut at dette bare ble mye styr.

I dag bruker jeg Google maps og får rutebeskrivelsene rett på øret via intercom. Ikke noe kjas og mas. Kun en vennlig stemme som forteller når jeg skal svinge til høyre/venstre etc. Holder den kjeft, så kjør rett frem. Ikke noe mer dilldall. En dedikert GPS er så klart å foretrekke i utenlandske storbyer etc. men for å finne fram her hjemme så ser jeg ikke poenget.

Synes GPS'en tok for mye oppmerksomhet på tur. De turene jeg har vert på så langt har vi flere ganger mått stoppe og "rekalibrere" GPS da den ofte bommer litt. Litt slitsomt når det er mange som kjører.

Joda, man får informasjon for hvor langt det er igjen etc. med en dedikert GPS, men hvor viktig er EGENTLIG den informasjonen? Ikke viktig for meg vertfall. Når jeg vet det er 20 mil hjem i følge google map, så treffer jeg ganske riktig selv ved å beregne kjøretiden og skulle jeg bomme med 15 minutter så tror jeg at jeg overlever for det. :thumleft
Bjerknez har sikkert rett i mye her, men det er jo litt tullete svar. Det er no når man er på langtur at man trenger GPS'en, ikke når man tar en liten dagstur eller ei helg kanskje. Skjeldent noe problem å finne frem i Norge, selv om det kan ta litt tid å finn en spesefikk adress i en av våre større byer.

Informasjon om hvor langt det er igjen kan være veldig viktig hvis man for eksempel må planlegge bensinfylling eller vurdere om man virkelig kan kjøre til det bestemmelsesstedet den dagen eller må finn seg overnatting før det. Kjedelig å oppdage at man er langt ute i ganskauen når natta kommer og man helst ikke har lyst til å kjøre lengre.

Festet på min 660 er en av de tingene jeg liker. Det føles solid og selv etter flere års bruk. Husker ikke når jeg kjøpte den men det må være 5-6 år siden.
Man får også med gps feste til bil.

Eneste erfaringen jeg har med Tomtom er fra en lånebil i Florida og jeg likte den ikke. Festet var knotete og jeg likte ikke menyene, men så er jeg jo også Garmin fan.
Bergen

Re: Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by Bergen »

Har hatt Zumo 660 siden 2010 med lifetime kartoppdatering. Har fungert supert som GPS både på sykkel og i bil. Enkel å bruke selv med tykke vinterhansker.
Oppdateringer var det mye kluss med de første årene, men nå har de laga et program som laster ned oppdateringer på pc automatisk. Funker fint det.
MEN, synkronisere og koble til min HTC funker ikke som det skal. Som oftest må jeg koble telefonen til med manuell oppkobling via blåtann. Til tider vanvittig irriterende! Arbeidsgiver holder meg med telefon, og der i gården er det HTC som gjelder. Har ikke prøvd med andre telefoner.
Knuste skjermen på zumoen for noen år siden. Garmin i Norge ga meg ny zumo med samme abonnement for kr 1800 og alle wp overført. Topp service derifra.

Syntes generelt at å kjøre med GPS er litt forstyrrende egentlig, samt at det tar litt fokus fra kjøringen.
På mitt siste garasjefamiliemedlem (zrx'en) kjører jeg uten GPS. Godt å kjøre litt på gamlemåten. Så connecter jeg telefonen rett til scalarideren via blåtann. Får holde med å svare telefoner, og ikke ringe ut i fart..
Savner vel egentlig kun å høre musikk. Men foreløpig er det god musikk i "kerker" :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by tshansen »

Her kommer det mye gode tilbakemeldinger, helt supert. Det er vanskelig å få noe gode svar fra folket på det store Internett føler jeg. Noen hater garmin som pesten for at de ikke klarer å koble den til med blåtann, som du nevner Bergen.
Selv blir jeg nok å kjøre mest uten gps, hvertfall her på berget. Men når jeg skal nedover kontinentet igjen, blir det ikke aktuelt å kjøre uten. Hvertfall hvis jeg skal kjøre alene.

Kan også være greit å ha med om jeg klarer å få med meg kirkenes tur/retur neste år.



Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by JohnnyTh »

Enig. Å reise nedover kontinentet uten gps føler jeg er mye mer forstyrrende enn å ha med gps. Husker godt gamle dager når man leste kart på tankvesken mens man kjørte. Det var forstyrende det. :)

Jeg har iphone, den kobler automatisk til 660'en. Blåtann headsettet fra Cardo like så.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by tshansen »

I kjølevannet av diskusjonen rundt GPS i tråden til Tommas http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=3&t=17037

Så har jeg vært å kikket litt på gps i dag (omsider)
Nå hadde ikke elkjøp inne TomTom rider 400 eller Garmin 590LM, men de hadde inne veldig mange av bil modellene. Den største forskjellen føler jeg er i responstiden. TomTom sin er litt mer sirup i bruk enn Garmin, men dog også langt mer behagelig å ryddig design (har ingen tidligere erfaring med gps)

Siden jeg svært sjeldent blir å forhåndsplotte turer. Den blir nok mest brukt som "på stedet kart" og en veiviser når jeg har kjørt meg vill å skal komme meg på riktig spor igjen.
Jeg kan starte om morningen, sette f.eks Molde som destinasjon, men veien dit går litt på hva humøret og eventyrlysten sier underveis. Da er det greit å ha en pil som forteller i korte trekk hvor jeg bør eller kan kjøre, selv om jeg helt sikker blir å ta avstikkere som ikke blir anvist på gps'en. Da syns jeg det er greit at gps'en rekalkulerer ruten til målet (gjør alle dette?)
Jeg syns også det er veldig greit å se eller få opp severdigheter på ruten (gjør begge dette)
Velg svingete rute ser ut som det fungerer utmerket på begge modellene.

Alt av mediaspiller, talestyring osv osv blir jeg nok aldri å bruke. Så slike funksjoner har ingen eller liten betydning for meg.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by voodoodoo »

Ikke forhåndsplotte??

Skal du ikke på flere eu turer med Bamsefar&co??

Forhåndsplotting er både artig og nyttig når en skal rundt på ukjente stier. Kjører en flere sammen er det uvurderlig de gangene en kommer ute av syne.
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by Tommas »

Jeg liker ikke fornhåndsplotting med 500 punkter (ala import fra Google maps - spør Bjerknez... :D ), men å sette opp noen få hovedpunkter synes jeg virker bra. Da får du litt guiding underveis, uten at gps'en klikker i vinkel om du tar en liten omvei et sted.
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by JohnnyTh »

JEg prøvde å forhondsplotte i Basemap, men det var så knotete at jeg gå opp. Velger ut steder jeg vil til og setter det som destinasjon på Gps'en. Så bruker jeg den som referanse når jeg kjører ruten jeg har valgt fra kart. Blir for mye styr med forhondsplottede ruter for min del. Jeg ender alltid opp med å kjøre andre steder en jeg egentlig hadde tenkt.

Og så kjører jeg jo aldri i følge med noen :)
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by voodoodoo »

JohnnyTh wrote:JEg prøvde å forhondsplotte i Basemap, men det var så knotete at jeg gå opp. Velger ut steder jeg vil til og setter det som destinasjon på Gps'en. Så bruker jeg den som referanse når jeg kjører ruten jeg har valgt fra kart. Blir for mye styr med forhondsplottede ruter for min del. Jeg ender alltid opp med å kjøre andre steder en jeg egentlig hadde tenkt.

Og så kjører jeg jo aldri i følge med noen :)
Garmins programvare er vel noe av det mest knotete jeg noensinne har prøvd. Både basemap og forløperen er håpløst tungvindt.

Prøv Tyretotravel isteden blir en fryd å bruke i forhold og er kompatibel med det aller meste av enheter.
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
Post Reply