Garmin Zumo vs TomTom Rider

Prat om tung MC.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by tshansen »

Hallaien godtfolk.

Jeg blir faen ikke klok på hva jeg skal velge når det kommer til egen gps enhet til sykkelen. Eller om jeg i det hele tatt burde drite i hele gps enheten å heller gå for en app på en gammel mobil :roll:

Jeg har lest opp og ned det meste som er av erfaringer på nettet, men det virker som alle er fornøyd eller så er alle missfornøyd ? :-k :-k

De jeg kikker på er
Garmin Zumo 590lm
Image

Tomtom Rider 400
Image

Er det noen som har hatt begge, eller en av de som kan komme med sine brukererfaringer?
Utifra hva jeg kan lese meg til på nettet så har begge modellene sine svakheter, å tilsynelatende ingen styrker :-#

På forhånd, takk for svar.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by freddy123 »

Tror egentlig du klarer deg greit med mobilen :) sålenge du har mulighet til å lade den da...

Men selv så kjører jeg egen mc GPS tomtom rider versjonen før sending nevner :)

Jeg rulla ned til Kroatia og hjem med den i sommer og det gikk fint , brukte kart til å se hvor jeg ville kjøre for så og plotte inn på GPS etterpå ...


Det som irriterer meg litt er måten man skriver inn stedsnavn osv det er som en gammel mobil så det ligger 3/4 bokstaver i samme tasten og skal du ha den siste bokstaven så må du trykke fire ganger ..... Hadde vært enklere med slikt oppsett som er på touch telefoner ;)

Svingete ruter kan være artig innimellom visst jeg er på ukjente trakter å bare kjører litt på måfå så hender det jeg bruker denne funksjonen bare for å se hvor den leder meg og den velger stort sett de minste krøtterstiene den finner med mest svinger :)

Men dette er som sagt den eldre modellen av tomtom rider da :)

En annen ting jeg liker er at jeg kan plotte ei rute på pc i Google maps eller via tyre også overføre til GPS og teste ut dagen etterpå foreksempel :)

Men jeg tror egenltlig at en mobil gjør jobben og at GPS blir litt smør på flesk det koster jo noen tusenlapper og stort sett så får man gjort det samme med mobilgps som en dedikert GPS , så visst du tenker på pengene går for mobil tlf løsning liker du å ha en egen GPS ja så kjører du på jeg liker å ha en egen gps og la mobilen hvile :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by tshansen »

Noen skriver at det er veldig vanskelig å få lastet over ruter på tomtom. Du må bruke minnekort, å luken for minnekortet er vanskelig plassert osv. Garmin har slitt med mye enheter som har gått istykker. Ja det virker rett og slett som gps enhetene har blitt dårligere jo lenger utvilklingen er kommet.

Jeg har en gammel telefon jeg kan bruke, så jeg slipper å bruke mobilen min. Så dette kan være en løsning, men å bruke noen kroner på gps gjør jeg glatt, hvertfall hvis det fungerer og det er gode produkter.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Moffa
Posts: 261
Joined: 16 Sep 2015 21:48
MC: 2019 - BMW R1250GiSelA Exclusive
Location: Langhus (Ski)

Re: Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by Moffa »

Selv har jeg Zumo 590 lm og er kjempefornøyd med den :thumleft
Som freddy sier vil en moobil sannsynligvis gjøre jobben og vise vei godt nok. Likevel har jeg inntrykk av at en dedikert GPS fungerer bedre i særlig byomåder, f.eks. når du kjører omgitt av høye bygninger? Dessuten - tenk deg at du har har kartet oppe, følger litt med på dette for å kjøre riktig, det kommer noen avkjøringer eller kryss rett der framme... Så ringer den jævla telefonen! Da kan du bare drite i å se på kartet iallefall :-# :-k
Just because God gave you a mouth doesn't mean that you must constantly use it.
Sometimes you have to connect your tongue to your brain before talking!
--------------------------------------------------------------------------------------------------
LocaToWeb
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by Tommas »

Så,det var issues med å laste over fra PC til rider 400. Har hatt mye tom tom før, tenkte jeg skulle teste garmin denne gangen. Ideen var å bruke vinteren til å lage et lavtbyggende feste med innebygget batteri, hvor hele festet tas av lett.Kunne tenkt meg å holde sykkelen helt ren for ledninger og stash på styret.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by tshansen »

Moffa, kan du komme med litt tilbakemeldinger på hvordan du bruker den? Hvordan det er å laste opp ruter som du har laget på mac/pc i forkant osv?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
JARODD
Posts: 83
Joined: 08 Oct 2015 21:42
MC: 2023 BMW R1250 GSA
Location: Oppegård

Re: Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by JARODD »

Hei!

Jeg har en BMW Navigator V (samme som en eller annen Garmin Zumo modell).

Lager og overfører ruter fra http://www.Tourstart.org. Det er et klikk, så er ruten overført.

Hvis man kjøper Garmin modellen, så er det innebygd fjernkontroll for Garmin Viber? (Action Cam´n til Garmin). Denne funksjonen er det ikke på Navigator´n min :-(

Har en kompis som hadde Navigator IV, men som gikk for TomTom. Mest pga problemer med å oppdatere kartene tror jeg. Hver gang han kom innom her, så ble kartene oppdatert - så ikke vet jeg .....?

Bruker GPS´n til å svare telefon, ringe ut osv - samt som musikkspiller. På min får jeg jo også opp funksjonen "Min motorsykkel" som henter ut et masse info fra sykkelens datahjerne.

- Og for ikke å glemme; tekststørrelsen! Du blir vel ikke akkurat yngre du heller? Jeg har akkurat operert begge øynene, og ser nå hvor mange syklister og fotgjengere det er ute i trafikken. Da har det vært deilig med litt skikkelig tekststørrelse på GPS´n kontra skriften på en liten mobilskjerm.

Anbefaling: gå for en dedikert GPS - finn ut hvilken som har de funksjonen du føler er mest "deg"!
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by Palma »

Har en eldre modell Tomtom Rider. Lager rutene på TyreToTravel og laster de inn på enheten med et klikk. No problem.
Nå er sikkert nyere tomtommer bedre enn gamle min da.. Har og kobla tlf og scala rider mot tomtomen, tlf tas aut, kommer opp på skjermen hvem som ringer osv.. Hvis man vil være tilgjengelig på tur da..
User avatar
Moffa
Posts: 261
Joined: 16 Sep 2015 21:48
MC: 2019 - BMW R1250GiSelA Exclusive
Location: Langhus (Ski)

Re: Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by Moffa »

Synd du spurte om det :lol:
Jeg bruker Basecamp for å lage ruter på Mac'en, dvs det har jeg akkurat begynt med. Synes det var et helt for jævlig program å bruke, mener å ha lest at Flanker også mente det var rimelig høy brukerterskel på det programmet. Har lekt meg litt med dette i det siste, og det går bedre og bedre =D> Dessuten er det helt sikkert ikke programmet det er noe galt med, heller meg som bruker :-k Har man først knekt den nøtta er det en lek å lage ruter og overføre fra Mac (sannsynligvis like enkelt fra PC?) Nå må det også sies at ruter også kan lages direkte på GPS'en, men det blir selvsagt en del trykking....
Ellers har jeg selvsagt koblet både Cardo og mobil til Zumo'en. Dog liker jeg ikke musikk på øret når jeg kjører, så at telefonen er koblet til er kun for evt telefonsamtaler... Selvom samtalekvaliteten er heller laber, iallefall for den andre enden ;-) Men kjøreanvisninger på øret er helt gull \:D/

Ellers har den noen app'er i seg som f.eks. dekktrykkontroll (krever følere montert), fjernkontroll av Virb, kan logge servicehistorikk bla bla... Disse bruker jeg ikke, og jeg vil anta at de ikke har den store verdien på karjolen din heller :)

Ikke mye kjøtt dette, men jeg er iallefall veldig fornøyd. Hør med Ojda, mener han kjøpte samme GPS? Han har muligens mer erfaring med denne enn meg...

Uansett - lykke til med valget, og jeg tror du blir fornøyd uansett hva du velger :thumleft
Just because God gave you a mouth doesn't mean that you must constantly use it.
Sometimes you have to connect your tongue to your brain before talking!
--------------------------------------------------------------------------------------------------
LocaToWeb
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by Tommas »

Sjekket litt på nett, og ser ut som du fortsatt må bruke sd-kort for å overføre ruter til rider 400. USB kabel virker ikke pt. Merkelig at det ikke er fikset for lenge siden, siden det er en dealbreaker for mange.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by tshansen »

Jeg har ikke, å blir nok ikke å kjøpe meg intercom... Så denne funksjonen er helt unødvendig for meg.

Ellers så vil jeg takke for gode tilbakemeldinger, men det kan virke som de som har hatt gammel tomtom, eller garmin er mindre fornøyd med de nye :?

Tomtom er jo også ca halve prisen av en garmin. Men jeg leser langt flere problemer med tomtom enn jeg gjør med garmin. Men fortsatt så er virker det som folk er oppgitt over dårlig kvalitet og elendig support.

Jeg blir nok fornøyd uansett, for jeg et jo ikke bedre. Samme som når jeg valgte sykkel nå sist hehe. :redface
Men vil helst styre unna om det ene produktet er langt dårligere enn det andre (hvis dere forstår)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by Flanker »

De har nok, som du skriver, fordeler og ulemper begge to. Den ene er neppe bedre enn den andre, så jeg ville gjort det jævlig enkelt... Kjøp den billigste og lev lykkelig til den dør :thumleft

Selv har jeg en gammel Garmin, Zumo 340 tror jeg det var. Funker fortsatt, og å planlegge ruter i Basecamp er ikke noe problem når du bare kommer over GUI kneika.
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by JohnnyTh »

Jeg har en Garmin Zumo 660. Kjempefornøyd med den og har ikke hatt noen problemer. Hadde en garmin bilgps som jeg klarte å ødelegge. Kjøpt i Polen og hadde ingen kviteringer. Garmin kunne ikke reparere den, men fikk kjøpt ny av dem for brøkdel av nypris. Har hatt kontakt med garmin sin kundestøtt et par andre ganger og er svært fornøyd med servicen.
The Road Warrior
Posts: 146
Joined: 12 Oct 2015 20:14
MC: BMW R1200GSA

Re: Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by The Road Warrior »

Jeg har hatt TomTom Rider 1 og 2 pluss noen TomTom'er til bilene. Synes menyene på TomTom er veldig bra, og kartvisningen er så bra at man faktisk kan beregne hastigheten inn i svingene basert på hvordan svingen ser ut på gps'en. Det er selvfølgelig sannhet med modifikasjoner, men jeg tror du forstår hva jeg mener.

Det jeg ikke likte med Rider 1 og 2 er at docking'en på sykkelen er en svakhet. Begge mine endte med at de ikke lenger ville ta lading. Dermed måtte jeg lade via vanlig kabel å det er ikke holdbart på en lengre dagstur.

Nå bruker jeg en Garmin 660LM å den har fungert i Europa, Alaska, Canada, resten av US og Mexico. Men når man kommer syd for Mexico må man inn med ett minnekort med kart for Syd Amerika og det er ubrukelig. Dvs. man ser retningen man skal kjøre men det er også alt.

Når det er sagt fungerer GPS'en slik den skal så det er kart kvaliteten som ikke er god nok og slik hadde det sikkert vært uavhengig av GPS merke.

Jeg ville sjekket om TomTom har fått bukt på lade problemet. Da ville jeg muligens gått for TomTom selv om Garmin har fungert utmerket og har en suport som faktisk fungerer. Har man ett problem med GPS'en fikser de det innen 48 timer (?) eller sender deg en ny. TomTom har vell ikke noe suport etter at han karen på Skedsmokorset ga seg.
The Road Warrior

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2643
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Garmin Zumo vs TomTom Rider

Post by ashland »

Jeg har forrige versjon av Tomtom Rider, versjon 5 tror jeg det er. Har fungert prikkfritt for min del, ikke prøvd å planere en rute via pc´en og overføre den til gps´en ennå, men noe skal vinteren også brukes til.

Svingete vei - funksjonen til TomTom kan være litt skummel og har ved noen anledninger ledet meg innom boligfelt?!? Foruten det skal jeg ikke klage.

Har dog aldri prøvd noen av Garmin sine produkter, sikkert flotte saker, men ser ikke meningen å nesten betale dobbelt for noe som er til 95% likt...
fun is not a straight line
Post Reply